Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mukava oikea nelikko käyttöautoksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=138198)

Road Dog 19.09.2015 12:09

Mukava oikea nelikko käyttöautoksi
 
Netti on käännetty ympäri useammalla kielellä ja joitain vaihtoehtoja karsittu, mutta päätöstä ei synny ja iso mukava neliveto pitää saada alle ennen lumien tuloa. Käyttö pääasiassa arkiajoa, mutta esteitä edetä hankalammassakaan maastossa / hinaamiselle ei saa olla ja vetokykyä pitää olla +3000kg.

Speksit:

Dieseli
Automaatti
Ilmastointi yms.
Turvavyölliset penkit seitsemälle.

Vaihtoehdot joihin olen näillä spekseillä päätynyt on:

Toyota HDJ100 (Vanhoja ja paljon ajettuja)
Jeep Commander (Laatu?)
Land Rover Discovery 3 (Britti...)
Mitsubishi Pajero (Mikä malli?)

Hintaluokka max. 20-25.000€

Hylättyjä:

Nissan Pathfinder (Ei pysty)
MB ML (Laatu)
Volvot, Audit, Kiiat yms. citymaasturit. (Ei aja asiaansa)

Nyt haluaisin kuulla täysin subjektiivisia mielipiteitä ja kokemuksia näistä yllä mainituista ehdokkaista tai muistakin, jos olen missannut jonkun. Missä menee vuosimalleja tms. joissa joku merkittävä asia, mottori, vetotapa tms. muuttuu. Ykkösehdokkaana ehkä tällä hetkellä Discovery, mutta ilma-alustat yms. Brittiläisyys kyllä huolettaa. Haetussa hintaluokassa ollaan joka tapauksessa +200tkm mittarilukemissa. Pajeroon on vahva vastustava tunneside liittyen aikaisempiin moottori/turbo-ongelmiin. Uskaltaako tuollaisen 20.000€ Pajeron ostaa, mihin olisi hyvä kiinnittää huomiota?

Pihassa on oman yrityksen puolesta 15 autoa ja talossa oma asentaja, eli se ei pelota, mutta tienpäälle jääminen kyllä.

Kehukaa omianne ja kokemuksia, kaljat tarjoan ympäripuhujalle. =)

MiKo 19.09.2015 12:21

No tuohon hintaluokkaan menis 120 landcruiseriki joka ainakin minun korvaan särähtää luotettavimmalta tuossa seurassa. Kokemusta 08 mallista joka oli kyllä oikeinkin huoleton peli ja vetokyky ja mukavuus kohdillaan.

Road Dog 19.09.2015 12:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1251133)
No tuohon hintaluokkaan menis 120 landcruiseriki joka ainakin minun korvaan särähtää luotettavimmalta tuossa seurassa. Kokemusta 08 mallista joka oli kyllä oikeinkin huoleton peli ja vetokyky ja mukavuus kohdillaan.

On tuo J120:kin käynyt mielessä, mutta vähän heiluu hintahaitarin ylälaidalla. Etenkin kun ne 25.000 maksavatkin ovat sen 200-300.000 ajettuja...

Osaatko sanoa suoraan mitkä ovat suurimmat tekniset erot samanikäisessä HDJ100 ja J120 mallissa?

Dectane 19.09.2015 12:51

Sukulaismiehellä on tuommone uudempi pajero, osti muistaakseni noin 100tkm ajettuna ja ite rullannu ainaki 200tkm.Niistä omista ajoistaanki ainaki 100tkm on tullu iso raskas traileri tai asuntovaunu perässä. Pirun hyvä auto ollu. Heti ostamisen jälkeen egr tukki imusarjan, sen se tukki ja imusarjan putsas. Käsittääkseni suositeltava toimenpide näihin. Nyt oli "joutunu" vaihtaan eteen jarrulevyt ja palat ja ylä tai alapallonivelet. Siinnäpä remontit tuommoselta aikaväliltä. Eli ei voi ku kehua. Jos itellä ois samat kriteerit ja tarpeet, en miettis ees muita :)

Road Dog 19.09.2015 12:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Dectane (Viesti 1251146)
Sukulaismiehellä on tuommone uudempi pajero, osti muistaakseni noin 100tkm ajettuna ja ite rullannu ainaki 200tkm.Niistä omista ajoistaanki ainaki 100tkm on tullu iso raskas traileri tai asuntovaunu perässä. Pirun hyvä auto ollu. Heti ostamisen jälkeen egr tukki imusarjan, sen se tukki ja imusarjan putsas. Käsittääkseni suositeltava toimenpide näihin. Nyt oli "joutunu" vaihtaan eteen jarrulevyt ja palat ja ylä tai alapallonivelet. Siinnäpä remontit tuommoselta aikaväliltä. Eli ei voi ku kehua. Jos itellä ois samat kriteerit ja tarpeet, en miettis ees muita :)

Osaatko sanoa onko kyseessä 3. vai 4. sukupolvi? Eli ennen vai jälkeen 2006? Entä osaako joku sanoa mitkä ovat näiden kahden ratkaisevimmat erot?

GKC 19.09.2015 14:28

J120 Land Cruiseria voin suositella varauksetta.

200-300tkm ei näy näissä kuin mittarissa ja on huoletonta ajoa. Dobinsonit vaan alle niin tulee tosi hyvä alustastakin! (Orkkis on meinaan aika lulla ja nokka alempana.) Koukku ei muuten ole kuin 2800kg jos on merkitystä...

J100 ei ole kokemuksia muttei taida tarjontaa ainakaan olla niin paljoa kuin J120...

Road Dog 19.09.2015 14:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GKC (Viesti 1251169)
J120 Land Cruiseria voin suositella varauksetta.

200-300tkm ei näy näissä kuin mittarissa ja on huoletonta ajoa. Dobinsonit vaan alle niin tulee tosi hyvä alustastakin! (Orkkis on meinaan aika lulla ja nokka alempana.) Koukku ei muuten ole kuin 2800kg jos on merkitystä...

J100 ei ole kokemuksia muttei taida tarjontaa ainakaan olla niin paljoa kuin J120...

Aika hyvä tarjonta noita J120:siä Saksassakin tuntuu olevan. Hintaluokka veroineen sama kuin täällä, mutta olisi mistä valita. Toi koukku on tosi sääli. Mulla on yks 3500kg kärry jota säännöllisesti siirtelen. Nyt olen tehnyt sitä isolla Sprintterillä, vaikka siinäkään ei ole riittänyt koukku, mutta olin toivonut sen muuttuvan uuden auton myötä lailliseksi...

kippo86 19.09.2015 16:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Road Dog (Viesti 1251135)
On tuo J120:kin käynyt mielessä, mutta vähän heiluu hintahaitarin ylälaidalla. Etenkin kun ne 25.000 maksavatkin ovat sen 200-300.000 ajettuja...

Osaatko sanoa suoraan mitkä ovat suurimmat tekniset erot samanikäisessä HDJ100 ja J120 mallissa?

Hdj100 on maasturi verrattuna j120.

Eroa mm: jäykkä etuakseli, suora 6(4.2td), isompi vetomassa jne...

Road Dog 19.09.2015 17:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1251196)
Hdj100 on maasturi verrattuna j120.

Eroa mm: jäykkä etuakseli, suora 6(4.2td), isompi vetomassa jne...

Toi vetomassa tuli kieltämättä yllätyksenä, että noin alhainen. Muuten luulisi kolmenkin litran riittävän ja erillisjousituksen olevan mukavampi arkikäytössä...

vmt 19.09.2015 18:53

Noista valkkaisin tuon Commanderin. Varmaan, kun sellainen oli 4 vuotta ja 125 tkm.:D Yksi egt-anturi siihen piti vaihtaa. Plussaa on lukot joka tasauspyörästössä ja voimaa on liikuttamaan sitä 3500 kg kärryäkin. Limited mallissa oli riittävästi varusteitakin.

PH75 19.09.2015 19:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1251196)
Hdj100 on maasturi verrattuna j120.

Eroa mm: jäykkä etuakseli, suora 6(4.2td), isompi vetomassa jne...

Kyllä molemmissa on ihan erillisjousitettu etuakseli. Hzj105 on päälle päin saman näköinen kuin hdj100. Hzj 105:ssä on se jäykkä etuakseli ja turboton kone vakiona. 105hzj tarkoitettu lähinnä lämpimien maiden markkinoille. Jonkun verran esim. Yk:n käytössä näitä muuallakin on. Saaneeko edes Suomessa laillisesti kilpiin? https://www.youtube.com/watch?v=9pvB4A3X3Fs

TeuvoSlam 19.09.2015 19:51

Onko VW touareg, vai mikä se olikaan, harkinnassa.
Kaverilla, joka siis vw huollossa töissä osti tollasen itelleen. Tosin pitää kuulemma olla rautajousilla, 2.5l rivivitosella ja manuaali askilla. Kone sama ku transportterissa, vakiona 170hv. Koukulla 3500kg ja hinta alle 20k€

Ja alennusvaihteet löytyy, maasto-ominaisuuksista ei tietoa..

smgt 19.09.2015 20:26

haussa pelkästään B kortilla ajettavat?

pee 19.09.2015 20:36

G.

vmt 19.09.2015 21:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TeuvoSlam (Viesti 1251254)
Onko VW touareg, vai mikä se olikaan, harkinnassa.
Kaverilla, joka siis vw huollossa töissä osti tollasen itelleen. Tosin pitää kuulemma olla rautajousilla, 2.5l rivivitosella ja manuaali askilla. Kone sama ku transportterissa, vakiona 170hv. Koukulla 3500kg ja hinta alle 20k€

Ja alennusvaihteet löytyy, maasto-ominaisuuksista ei tietoa..

Ei taida löytyä 7 paikkaisena.

Q7 Audia löytyy, mutta ei tuolla mopomoottorilla vissiin.

kippo86 19.09.2015 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PH75 (Viesti 1251239)
Kyllä molemmissa on ihan erillisjousitettu etuakseli. Hzj105 on päälle päin saman näköinen kuin hdj100. Hzj 105:ssä on se jäykkä etuakseli ja turboton kone vakiona. 105hzj tarkoitettu lähinnä lämpimien maiden markkinoille. Jonkun verran esim. Yk:n käytössä näitä muuallakin on. Saaneeko edes Suomessa laillisesti kilpiin?

Katoha, anteeksi erheeni... On ollu joku mielikuva et 100 olis niinku 80:nenki jäykil akseleil, päivitetty versio vaa. Sama kone, tehokkaampi versio jne... :o

Sitten "uudemmat" käykkäakseliset alkaa käymää vähiin... No tää menee ot...

armas 20.09.2015 09:14

LR D3!

On se britti osannut hieman toimintaansa kehittää, kun kakkossarjalaisessa oli vielä haeskelua ilmajousituksen kestävyyden kanssa.

Tuossa merkissä vain korostuu erityisesti yksilöllisyys. Jos löytää maanantaiauton, kukkaro tuulettuu, mutta jos löytyy hyvistä linjoista oleva auto, ei tarvitse kuin perushuollot tehdä ja ajella vihellellen mutkaista tietä näkymättömiin.
Tarkkuutta tässä merkissä kaupantekoon, riittävän pitkä koeajo että ehtii näyttää metkunsa ja perusteellinen huoltohistorian selvitys.

Tässä myös varaosat halpoja, riippuen osasta ja ongelmana on myös harva huoltoverkosto. Asiansa oikeasti osaavia LR-huoltoja on vähän turhan harvakseltaan tässä tasavallassa.

Diskokaveri 20.09.2015 09:37

+1 Disko 3:lle. Sellaisella tullut ajeltua aika paljon. Porukkaa ja tavaraa mahtuu.
3500kg kärry tulee niin kevyesti perässä, että riskinä on että unohtaa vetävänsä jotain.
Yksin tai kaksin ajaessa kohtuullisen suorituskykyinen!
Johnson rodilla korotukset 100 dölläriä (nostaa ilmajouset pysyvästi "offroad asentoon" jolla ei muuten pysty ajamaan yli 50km/h nopeudessa.
Menee maastossa, jos perse kestää ajaa... Jousitusvaroja riittää ilmajousituksella.

Miinuksena huoltojen ja käytön kohtuullisen kovat hinnat.

2,4TD 20.09.2015 10:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TeuvoSlam (Viesti 1251254)
Onko VW touareg, vai mikä se olikaan, harkinnassa.
Kaverilla, joka siis vw huollossa töissä osti tollasen itelleen. Tosin pitää kuulemma olla rautajousilla, 2.5l rivivitosella ja manuaali askilla. Kone sama ku transportterissa, vakiona 170hv. Koukulla 3500kg ja hinta alle 20k€

Ja alennusvaihteet löytyy, maasto-ominaisuuksista ei tietoa..

Transportteria ei kovasti kehua voi, työnantajalla uusi, takuuhuollon jälkeen pari päivää porsi tielle 40 000km mittarissa jakoKETJU poikki....
Kuulemma paljon murheita ollut muillakin portterikuskeilla.

hiluvitkutin 20.09.2015 12:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1251268)
haussa pelkästään B kortilla ajettavat?

Kuormuri rajottaa aika monen 3000kg lastin vetoa.
Pitäs sitte jo E olla pelissä
Edit. Nii paitsi rajottaako ko. tapauksen kortti. Ei tainnunkaa olla mainintaa.

Hcet 20.09.2015 12:59

Komppaan aikasempaa pajero suositusta noista, mutta noissa kolmos koppasissa on hyvä tarkastaa tankin täyttöputkien kunto ja vaihtaa tarvittaessa.
Suuresta osasta mätänevät ja hajoavat ja sitten menee romua pumpun läpi ja se pumppu on kallis. Ne täyttöputket on oikeessa takakaaressa oikeen otollisella paikalla kerätä paskaa...

Heikki L 20.09.2015 15:13

Alkaako 3 koppanen pajero 02>?
itellä sama etsintä alemmassa hintaluokassa 245tkm ajettu pajero vai 590tkm ajettu 100 cruiseri molemmat 13t€ pajerossa mahat ja kaikki mitä tarvii.

sisua45 20.09.2015 15:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TeuvoSlam (Viesti 1251254)
Onko VW touareg, vai mikä se olikaan, harkinnassa.
Kaverilla, joka siis vw huollossa töissä osti tollasen itelleen. Tosin pitää kuulemma olla rautajousilla, 2.5l rivivitosella ja manuaali askilla. Kone sama ku transportterissa, vakiona 170hv. Koukulla 3500kg ja hinta alle 20k€

Ja alennusvaihteet löytyy, maasto-ominaisuuksista ei tietoa..


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1251366)
Transportteria ei kovasti kehua voi, työnantajalla uusi, takuuhuollon jälkeen pari päivää porsi tielle 40 000km mittarissa jakoKETJU poikki....
Kuulemma paljon murheita ollut muillakin portterikuskeilla.

Tuossa uusimmassa viitosessa taitaapi olla nokan veto hammaspyörillä, jos oikein muistan? Eli ei hihnaa eikä ketjua.

Hcet 20.09.2015 17:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 1251415)
Alkaako 3 koppanen pajero 02>?
itellä sama etsintä alemmassa hintaluokassa 245tkm ajettu pajero vai 590tkm ajettu 100 cruiseri molemmat 13t€ pajerossa mahat ja kaikki mitä tarvii.

Eikös se siinä vuosituhannen taitteessa vaihdu.

offroadjouni 20.09.2015 20:45

Joo, Gen 3 -pajero on alkaen vuosimallista 2000. Itse olen ajanut tuollaisella 3.2 DiD + automaatti melkein 10 vuotta, ja melko huoletonta on ollut. Molemmat pyöränlaakerit edestä, jarrulevyjä, pyyhkijän vivuston tanko ja EGR-venttiili on vaihdettu tuona aikana. Kyllä noilla sen verran on jo ikää, että ainakin omassa on ruostekukkasta ja kuskin helmaan pääsin vähän hitsailemaankin viime leimalle. Itse arvoin aikanaan HDJ100-Pajero-Grand Cherokee -akselilla kun tätä olin ostamassa, ja jälkikäteen katsottuna olen ihan tyytyväinen ollut valintaan.

Edit: Minun Pajerolla on ajettu vasta reilut 200 tkm, joka selittää ainakin osan vähäisestä huoltotarpeesta.


Sivu luotu: 03:44 (GMT +2).