Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vinssin vapautin sähköllä?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137473)

VOLIATTI 24.08.2015 22:31

Vinssin vapautin sähköllä??
 
Onko kukaan koskaan rakentanut sähkösolenoidia tai sammutisolkkua/ startinbediksiä mihinkään vivuston liikutus juttuihin, tarvis liikuttaa mekaanisen vinssin vapautinta ja paineilma ei tule kysymykseen koska sille ei muuten ole tarvetta, liikevara on noin 1-2 cm,
Itse mietin että laittais sammutin solenoidin, kokemuksia erillaisista kokoonpanoista??

Automa 25.08.2015 12:51

Omaan vinssiin olen miettinyt laittavani lineaarimoottorin.
Homma vasta mietintä asteella, ei vielä kummempia suunnitelmia.

http://robomaa.fi/index.php?route=pr...roduct_id=1504

hutikka 25.08.2015 13:17

vaijerilla hytistä ja jousella takas?

Automa 25.08.2015 13:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hutikka (Viesti 1245565)
vaijerilla hytistä ja jousella takas?

Tuo ehkä helpoin, varmatoimisin ja halvin.
Sähköalan ihmisenä vaan haluan kaiken tehdä mahollisimman hankalasti...

VOLIATTI 25.08.2015 18:02

Liian vanhanaikainen ratkasu 60 luvun autoon:D

QUOTE=hutikka;1245565]vaijerilla hytistä ja jousella takas?[/QUOTE]

G280E 25.08.2015 18:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Automa (Viesti 1245558)
Omaan vinssiin olen miettinyt laittavani lineaarimoottorin.
Homma vasta mietintä asteella, ei vielä kummempia suunnitelmia.

http://robomaa.fi/index.php?route=pr...roduct_id=1504

varmaan lineaarista karamoottoria tarkoitat?
Ääni tälle keksinnölle+langattomat kaukosäätövermeet siihen.työntö/vetovoima luokkaa 70-90 kg..on varmasti erilaisia.
karamoottoreilla vois hoidella auton automatiikkaa melko pitkälle.sellainen kaukosäädin jossa on paikkoja usealle karamoottorille.
on hinnat tulleet alas aika hurjasti.kolmisen vuotta sitten sellanen paketti yhdellä moottorilla maksoi pikkasen vajaa tonnin,nyt nelisen sataa.
Jos ei voimaa tarvita ihan mahdottomia,ja liikerata on noin pieni,ni sillon vois tietty ajatella sähkösolenoidia jossa on pitojännitekäämitys.

VOLIATTI 25.08.2015 19:49

Tämä on käyny mielessä

VOLIATTI 25.08.2015 19:51

http://www.adita.fi/tuoteluettelo/index.html

VOLIATTI 25.08.2015 20:22

Tai tällästä.PYSÄYTINSOLENOIDI 12V - 2-napaa, iskunpituus 25,4mm, vetovoima 44N /pitovoima 107N, 1/4-28 sisäkierre, vetovirta 30A, pitovirta 0,7A - 1502-12C

Automa 26.08.2015 12:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G280E (Viesti 1245617)
varmaan lineaarista karamoottoria tarkoitat?
Ääni tälle keksinnölle+langattomat kaukosäätövermeet siihen.työntö/vetovoima luokkaa 70-90 kg..on varmasti erilaisia.
karamoottoreilla vois hoidella auton automatiikkaa melko pitkälle.sellainen kaukosäädin jossa on paikkoja usealle karamoottorille.
on hinnat tulleet alas aika hurjasti.kolmisen vuotta sitten sellanen paketti yhdellä moottorilla maksoi pikkasen vajaa tonnin,nyt nelisen sataa.
Jos ei voimaa tarvita ihan mahdottomia,ja liikerata on noin pieni,ni sillon vois tietty ajatella sähkösolenoidia jossa on pitojännitekäämitys.

Langatonta ohjausta en välttämättä tarvitse, kunhan vapautuksen/lukituksen saisi hoidettua sisältä käsin. Lähes joka kerta munia myöten suossa kahlanneena, autoon päästyään muistan, että vinssi vapautus jäi auki.

Tällä hetkellä olen kallistunut kuitenkin vaijeri versioon, varmatoiminen ja halpa. Totuushan on, että hienot systeemit (sähkömiehen itselleen turaamat tekeleet) ei toimi silloin kun niitä tarvitaan.

Rak 26.08.2015 15:03

Alipainekalvohässäkkä tojotan nelivedon kytkennästä?

Alipainetta luulis löytyvän kohtuu monesta autosta.

Fruehauf-CJ 26.08.2015 15:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1245769)
Alipainetta luulis löytyvän kohtuu monesta autosta.

Kuskista?
http://3.bp.blogspot.com/-fZ_rKw-8_P...U+Suck++19.jpg

:D

G280E 26.08.2015 16:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VOLIATTI (Viesti 1245646)
Tai tällästä.PYSÄYTINSOLENOIDI 12V - 2-napaa, iskunpituus 25,4mm, vetovoima 44N /pitovoima 107N, 1/4-28 sisäkierre, vetovirta 30A, pitovirta 0,7A - 1502-12C

Sama mitä tarkoitin.esim JCB:n kaivinkoneissa käytetään.virrattomana on pysäytys päällä,kun virrat laitetaan päälle ja käännetään avain starttaus asentoon,laukaisee solenoidin isolla virralla ja sammutin menee pois päältä,kun kone käynnistyy ja löysäät avaimen normi virtapäällä asentoon,jää pitokäämi pitämään sammuttimen pois päältä pienellä virralla.
vois toimia.

GaryRock 26.08.2015 20:03

44N vaikuttaa aika vähältä. Ainakin omassa kiinalaisessa saa välillä käyttää kunnolla voimaa.

Nikuzai 26.08.2015 21:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock (Viesti 1245834)
44N vaikuttaa aika vähältä. Ainakin omassa kiinalaisessa saa välillä käyttää kunnolla voimaa.


Monta kiloa toi 44N;nää sit on kalavaa´llahan sais sit mitattua riittääkö se

GaryRock 26.08.2015 21:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1245867)
Monta kiloa toi 44N;nää sit on kalavaa´llahan sais sit mitattua riittääkö se

noin 4,4+kg

Mutis 26.08.2015 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1245867)
Monta kiloa toi 44N;nää sit on kalavaa´llahan sais sit mitattua riittääkö se

Pyöreesti 4,4 kiloa. Bluevan mittaili oman vinssinsä vapauttimen vaativan n.10kg. Oli projekti osioon laittanut päivitystäkin paineilmavapauttimesta.

G280E 26.08.2015 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutis (Viesti 1245887)
Pyöreesti 4,4 kiloa. Bluevan mittaili oman vinssinsä vapauttimen vaativan n.10kg. Oli projekti osioon laittanut päivitystäkin paineilmavapauttimesta.


jep,on se liian vähä..en huomannu katsoo tuota speksipuolta tarkemmin..sähköllä solenoidityyppisenä voi olla vaikee löytää tarpeeksi riskiä palikkaa kohtuuhintaan..

VOLIATTI 27.08.2015 17:11

Aditalta löytyy vähän yli 11 kiloon vetävä ja se riittää ainakin tossa volvon orkkis mekaanisessa, kalapuntarilla mittailin, toi lineaarimoottorit on käyny mielessä en vaan keksi mistä löytyis noin 2,5 cm iskulla, taidan laitella aditan romppeita kiinni kun saan sieltä hyvät alet.

alfred_j_kwak 28.08.2015 19:33

1 Liiteet
Paineilman etu lineaarimoottoriin verrattuna on jousto. Lineaarimoottori pahoittaa mielensä, jos ei pääse liikkumaan haluamaansa määrää - moottori palaa tai vaihteistosta lähtee hampaita. Kerran yhden mallin avasin ja siellä oli metallinen matoruuvi moottorin akselilla, mutta muut rattaat muovia. Oli syönyt matoruuvi siistin kolon itselleen kun liike tökkäsi kesken kaiken. (Kuvan ruuvi ei liity tapaukseen...)

G280E 29.08.2015 09:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja alfred_j_kwak (Viesti 1246260)
Paineilman etu lineaarimoottoriin verrattuna on jousto. Lineaarimoottori pahoittaa mielensä, jos ei pääse liikkumaan haluamaansa määrää - moottori palaa tai vaihteistosta lähtee hampaita. Kerran yhden mallin avasin ja siellä oli metallinen matoruuvi moottorin akselilla, mutta muut rattaat muovia. Oli syönyt matoruuvi siistin kolon itselleen kun liike tökkäsi kesken kaiken. (Kuvan ruuvi ei liity tapaukseen...)

tämä on ihan totta..ajatuksissa mietinkin itse(jos tarvitsisin)rakentavani moottorin eteen tai taakse jousikuorma sovelluksen.tai tälle tarviis tehdä mahdolliseksi käyttää koko liikerata hyväksi,mut kuitenkin tarvitsisi jousikuorman toimiakseen...

Teitto 05.09.2016 15:18

Itselle rakensin kokeeksi Hjiin lukko akseliin lukon liikkeen lineaari moottorilla. Juurikin jousi kuormalla joutui sen toteuttamaan kun ei sopivaa iskua siihen löytynyt. Tuntuisi toimivan ainakin vielä. Saa nähä kun kunnolla muta mömmössä kylvettää. Moottori ja jousi kuormitin on koteloitu kylläkin akselin kylkeen. Ebayssa olivat kohtuu edullisia, tarkemmin jos tönkäisi ebayta nii voisi löytyä lyhemmällä iskullakin olevia :)


Sivu luotu: 22:01 (GMT +2).