Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   OM601 alipaineet... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137412)

jyrden 22.08.2015 10:42

OM601 alipaineet...
 
Elikkäs tuollasen alipaineletkujen kytkentää... Lähinnä lohkost tulevien kahden pillin siotus päät? Sit siihen Y haaraan en kolme pilliä pitäs saada oikeet kytkettyy.

Noissahan värejä hiukan. EN muuten kyselis, mutta tekniikka vaihtuu tuoreemmast vähän vanhempaan koriin ja EGR:n heitinkin jo romuihin tuost, että saa vähän enemmän letkuja pois listalta... Ja oli joku alottanut vaihtoo, niin ei oo kaikkia tiedossa. Ja ei näit Mersuja niin oo tarvinut tuollai korjata ennnen ku tätä tapaust.

Olhan tuossa vikaa, kun nyrkin kokonen reikä lohkossa ja startti palasina tuon reijän takia.

Bäkström 22.08.2015 11:47

Ei se itse moottori tarvi toimiakseen mitään alipaine letkuja. Ainoastaan sammutin oikeastaan, ja senkin voi toteuttaa solenoidilla riippuen mihin autoon oot laittamassa?

Edit:Vai siis oot laittamassa uudemmasta om601 konetta rikkinäisen tilalle?

jesse89 22.08.2015 11:55

taidan olettaa että tarvitset alipainetta etuvedon kytkentään? Tiedä sit mistä ois parhain ottaa alipaine. periaatteessa imusarjasta sais otettua.

jyrden 22.08.2015 11:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bäkström (Viesti 1244977)
Ei se itse moottori tarvi toimiakseen mitään alipaine letkuja. Ainoastaan sammutin oikeastaan, ja senkin voi toteuttaa solenoidilla riippuen mihin autoon oot laittamassa?

Edit:Vai siis oot laittamassa uudemmasta om601 konetta rikkinäisen tilalle?

Hiukan tuoreempi luovutti tekniikan, kun tuo mihin tulee. Korimalli pysyy samana kyllä ja kiireellä on tkeniikka kateltu, kun ei oo voinut just samanlaist kattoo. Itse näin oisin tehnyt. Jataidan jättää viimeseks, jonka otan mikä toisen alottama. Saa arpoo ja ihmetellä et mikä tulee mihinkin, kun ei ammatiks näit tarvi tehdä.

0ltzi 22.08.2015 12:12

mikä kori ja vuosmalli?? ois tälläsiä kuvia koneella. voin laittaa sähköpostiin.

http://i4.aijaa.com/b/00890/13940869.jpg

jyrden 22.08.2015 12:45

Alta -90 ja 124 koria... Kone -92 kaiketi, kun EGR:t kii (nuohan jo heivasin pois loputkin ku pakosarjaa enään kii).

Bäkström 22.08.2015 14:06

Jos on automaatti niin se tuo jonkinverran alipainetta lisää mutta manuaaliin et tosiaan tarvitse kun sammuttimen. Tuo oltzin kuva selventää aika hyvin.

Edit: tuo 103 pumpun päällä on vain ahdetuissa joten kaikki siihen liittyvät voit pyyhkiä pois het alkuun, ja vasemmassa alakulmassa egr liittyvät joten nekään ei koske..

jyrden 22.08.2015 17:41

Muutenhan tuo Oltzin laittamatkin kuvat auttaa... Yks pillipari vaan viel epäselvä ku näytti manuaalist kopsatutkin US malliin. Ja ku tuos orkkismallissa on Y-haara ja pumpun perän kohilla lohkost tulee tuo pillipari mille viel ois paikka keksittävä...

Osan paikalleen sainkin, kun oli ennen mulle tuloo viel kii... Oli päält purkua alotettu, ja ilmeisesti kaveri huomas alotuksen jälest, että ei saa nostettua sillai et pääsee alle mahansa kaa... Ja sit et pitäähän kopan pultit saada auki jne... Ja toki startipultit, kun ol sekin palasiks räjähtänyt siin ku oli kanki tullu ulos.

lauri a. 24.08.2015 20:49

Manuaalivaihteisessa alipainepumpulta lähtee letkut ainakin:
- Jarrutehostimelle (se paksu josta muut haarautuu)
- Virtalukon kautta ruiskutuspumpun sammuttimelle
- Valojen korkeudensäätömötiköille umpioissa valojen säätökatkaisijan kautta
- Lämppärille (ainakin ilmastoiduissa malleissa, sulkee läppiä tarpeen mukaan)
- Vanhemman mallin 601 koneessa (oisko vaihtunu -89?) lisäksi kannessa olevan lämpöanturin kautta ruiskutuspumpulle. Säätää kylmänä tyhjäkäynnin isommalle. Kun moottori lämpiää, tyhjäkäynti putoaa normaalilukemiin. Siinä sun uudemmassa tekniikanluovuttajassa tämä on toteutettu sähköisesti ELR-järjestelmän kautta solenoidilla pumpun perseessä, pyrkii pitämään tyhjäkäyntikierrokset koko ajan samana.

jyrden 19.09.2015 11:34

Tähän taas ehtinyt syventyyn, ja käyntiin saatu jne... Mut sammutus ei onnistu edelleenkään avaimest...

Käytävä kylällä kattoon kaverilt EGR:llä varustetust pillien järjestyst, kun ei kuvien mukaan järkeilleen avaimest kääntäen sammu. Kuvien mukasest pillejä laiteltu kii, mutta ei oikeen siis skullaa... Ja vaikka koitettu ristiinkin niit muutamaa harvaa kääntää...

Voi toki olla et pumppu ei oikkeen anna ja tee painetta tarpeeksi...

pee 19.09.2015 15:47

Sammutinkalvokin joskus antautuu. Imasepa siitä sammuttimen letkusta, sammuko ?

jyrden 19.09.2015 17:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1251187)
Sammutinkalvokin joskus antautuu. Imasepa siitä sammuttimen letkusta, sammuko ?

Vaihdoin vanhast reikiintyneest sen, ja se rupes sammuun avaimest.

Menehtynyt koeajon/irtiottamisen ja asentamisen välissä, kun ajosta napattu kone siis men paikalleen.

Vauhti vähän kateissa, mutta asteittain tuo löyty tuossa jo... Mut ei vieläkään oikkeen tunnu kulkevan... Pitää hakee ainetta tankkiin lisää, kun meinas jo käyntiin laitossa olla vähän...

pee 19.09.2015 20:00

Ja se sammutin osaa sitten jäädä osin makaamaan päälle, jolloin käynnistys ja kulku tahmaantuu ... Koitapa kulkeeko paremmin ilman sammutinta

jyrden 20.09.2015 11:21

Sormet mustana taas, ja ei sammutinkaan tahmaa... Eli ei letkun irrottamisella vaikutusta asiaan.

Ajettava kait vaan menneen ja toivoo et virkiää, kun EGR:llä varustettu kone aikasemmin ja sarjassa paskaa ku piti irti käyttää sammuttimen vaihdon takia. Eli testejä vedelty ja koitettu, ja omistajakin käväs et tietää millanen ollu ku ol kunnossa. Ku kuitenkin ollu rivakampikin ku nyt on...

pee 20.09.2015 14:27

Jos jaksat niin koita ottaa vielä sammutin kokonaan irti, ettei varmasti ahdista. Niisäkin jotain eroja malleissa lie.

jyrden 20.09.2015 18:45

Pikkusen siihen kerta kerran jälkeen vetoa löytyy, ja ku vähän vipuvarsia sääteli...

Viallisellakaan sammuttimella ei oikeen vetoja ollu, mitä lenkkiä heitti ja testas. Ja ehjällä veto vedon jälest vähän ehtii ottaa vauhtia (nyt viimesin 90km/h vajaalle 700m matkalle lieväst vauhdist kelas).

Muutenhan tuon ottas ja koittas, mutta omistajan V70:nen on rikki lisää. Sitä korjattu jo liki parin tonnin verran, kun jäähdyttähää vaihdettu jne... Ja nyt meni sisälämppärin kenno... Oli jo kauppias itkenyt, että maksaa enemmän ku hälle ottaessa.


Sivu luotu: 06:06 (GMT +2).