Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jousituksentapamuutos (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137350)

Hummer h2 19.08.2015 11:38

Jousituksentapamuutos
 
Lieneekö jousituksentapamuutokselle tarvetta hakea trafin lupa vai meneekö normi muutoskatsastuksella?( lehdet pois rinkulat tilalle) l200 vm 90

-MaTTi- 19.08.2015 19:23

Rinkulat = kierrejouset? Ei tartte lupia, muutoskatsastukseen vaan.

Janex 19.08.2015 19:43

No mites menetellään erillisjousituksen (renkkukeula)muuttaminen esim.kierrejousille tai lehtijousille? Toki akselikin on muutoksessa vaihdettava jäykäksi. Mutta meneekö pelkällä jousitustyyppimuutoksella?

Mr_Peace 19.08.2015 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janex (Viesti 1244420)
No mites menetellään erillisjousituksen (renkkukeula)muuttaminen esim.kierrejousille tai lehtijousille? Toki akselikin on muutoksessa vaihdettava jäykäksi. Mutta meneekö pelkällä jousitustyyppimuutoksella?

Ei, jos ei mallisarjasta löydy jäykkäakselista versiota, pitää hakea erikseen lupaa trafilta, jota tuskin saa ilman jotain super hyviä perusteluja.

kippo86 20.08.2015 14:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mr_Peace (Viesti 1244441)
Ei, jos ei mallisarjasta löydy jäykkäakselista versiota, pitää hakea erikseen lupaa trafilta, jota tuskin saa ilman jotain super hyviä perusteluja.

Eikös tähän tullu tänäkesänä jotai helpotuksia..? Vai muistanko ihan väärin?

Mr_Peace 21.08.2015 10:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1244573)
Eikös tähän tullu tänäkesänä jotai helpotuksia..? Vai muistanko ihan väärin?

Siinä trafin määräysluonnoksessa muuten taisi olla jotain mainintaa akselistomuutoksista, tosin se ei vielä taida olla voimassa eikä lopullista versiota ole julkaistu, joten kannattaa ainakin hetki odottaa ennen kuin alkaa mitään tekemään.


Ja tälleenhän siellä luki:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja "Trafin määräysluonnos"
3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset

Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:

a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

b) ajoneuvoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa;

c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.


Janex 22.08.2015 21:53

Sanoppa sieki Matti miten tulkittais? Jos ite olisin katastusmies niin saattas jäädä muutos väliin :) Pajeron renkkuakselit on kyllä kestävää tekoa ja pistää vielä miettimään ,että kannattaako jäykkiin akseleihin vaihtaa vaikka olisikin ehkä mahdollista. Toyotan 4,88 ja Nissanin 4,625 jäykät akselit olis toteutettavissa Pajeroihin, mutta kannattaako? Siitä voi olla monta mieltä.

HeikkiH 23.08.2015 10:19

Tässä on nykyiset pykälät:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Trafi
11 §

Akseliston muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Nykyään siis tarvittaessa pitää olla selvitykset osista, työtavoista ja lujuuksista, uudessa luonnoksessa ne vaadittaisiin aina.
Mutta tuo akselin tyypin vaihto, luonnoksesta on jätetty mallisarja pois, mutta miten tätä sitten tulkitaan: "akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos..."?


Sivu luotu: 15:43 (GMT +2).