Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Sussuki nimeltä Brutus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137217)

A.I 13.08.2015 19:26

Sussuki nimeltä Brutus
 
1 Liiteet
Tuli tällanen pikkasen enempi elämää nähnyt sussuki ostettua ja tästä olis sitten tarkoitus tehdä ihan oikea maasturi..

Suunitelmia:
-Toyota akselit 8" perillä + arpit ("hyllysssä")
-35" mutikat beadlockeilla ("hyllyssä")
-Superwinch keulalle ("hyllyssä")
-välitykset jakikseen
Hylätyt suunnitelmat:
-Diesel moottori automaattivaihteistolla (BMW?) (tulee liikaa painoa pysytään vakiossa, ahdetaan jos tarvetta.. =))

Alusta? sussukin omilla lehdillä tai sitten toyotan tukivarsilla + unibaleilla tms? ehdotuksia?

Saattaapi olla että tulee kopan tilalle putkirunko..
konevaihtoehtoja voi myös suositella.
hakusessa mahd. kevyt paketti ja automaatti. diesel ei ole välttämätön mutta ois kiva..

kuvia tulee kun jotain tapahtuu..

lepa77 13.08.2015 19:37

meneekö ärjyy lihoiks?

hutikka 13.08.2015 19:42

Joku kevyt etuvedon 4syl td automaatilla pitkittäin,(kitka)lukkoperä ja vetarit periin?Tää suitsan runkoon ja häkki päälle?:)

A.I 13.08.2015 20:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 (Viesti 1243214)
meneekö ärjyy lihoiks?

Aika näyttää.. siinä olis kaikkea kivaa palikkaa..
en tiedä sitten saisiko siitä paremmat rahat vakio lukottomilla akseleilla vai ilman.. maksaa ne akselitkin aikapaljon ostaa.. varsinkin jos RJ:stä lähtee tukivarret..

aika auki koko homma vielä kun en ollut edes ostamassa susukia ennenkuin 2pv sitten kun Artsi77 ilmoitti että mä tarviin tollasen. :D

A.I 13.08.2015 20:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hutikka (Viesti 1243217)
Joku kevyt etuvedon 4syl td automaatilla pitkittäin,(kitka)lukkoperä ja vetarit periin?Tää suitsan runkoon ja häkki päälle?:)

mites toi etuvetotekniikan toteutetaan, sillä siinähän on 2 reikää vetotikuille ja kun koneen kääntää 90-astetta niin nekin on väärässä linjassa jakikseen..
ja silti jää toinen auki joten öljyt juoksee askista pihalle..

88 13.08.2015 20:30

Jätä jakis kokonaan pois.

A.I 13.08.2015 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1243231)
Jätä jakis kokonaan pois.

useemmilla on kuulema ollu ongelmia että välitys ei oikeen riitä, menee liian kovaa. 35" on minimi pyörä mitä alle tulee.

lepa77 13.08.2015 20:52

jaaha se on artsi taas syyllinen.:D

Pajares 13.08.2015 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1243235)
useemmilla on kuulema ollu ongelmia että välitys ei oikeen riitä, menee liian kovaa. 35" on minimi pyörä mitä alle tulee.


Etuvedon tekniikka+suzukin vakio jakis.

Esim. swift laatikko/perä+suzukin jakis+perät.

3.14x3.52x2.2x4.88=kokonaisvälitys 118:1

Sit jos on välitetty jakis 6.5

3.14x3.52x6.5x4.88=kokonaisvälitys 350:1 :D


EIhän se oo mikään hitsata sitä laatikkoa ja stefan tilalle sopiva lätkä sorvissa...

A.I 13.08.2015 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1243245)
Etuvedon tekniikka+suzukin vakio jakis.

Esim. swift laatikko/perä+suzukin jakis+perät.

3.14x3.52x2.2x4.88=kokonaisvälitys 118:1

Sit jos on välitetty jakis 6.5

3.14x3.52x6.5x4.88=kokonaisvälitys 350:1 :D


EIhän se oo mikään hitsata sitä laatikkoa ja stefan tilalle sopiva lätkä sorvissa...

totta, vasen vetari pitäisi kytkeä jakikseen.
mahtaakohan joku löytää jonkun näköstä kuvaa toteutuksesta, itse en pikasella googlauksella löytänyt.

A.I 14.08.2015 09:25

3 Liiteet
Jokunen foto joka räpsästy heti kauppa-aktin jälkeen.

A.I 15.08.2015 13:43

homma on edennyt paperitasolla aika hyvin.

toteutus on päätetty tehdä RJ:n tukivarsilla ja kierrejousilla.

mittailin hieman akselia ja turkivarsia ja sain tollasen toteutustuloksen.

etupää:
runko sisämitta 59 akseli 73 = -14cm / 7.5cm
runko ulkomitta 69 akseli 85 = -16cm / 8cm

runko ulkomitta 69 - akselin sisämitta 73 = +4cm / 2cm
ratkaisu? tukivarren kiinnitys rungon ulkopuolelle 2cm välilapun kanssa.

takapää:

runko sisämitta 82 akseli 94

runko ulkomitta 92 akseli 105


runko ulkomitta 92 akseli sisämitta 94 = +2cm / 1cm

ratkaisu? tukivarren kiinnitys rungon ulkopuolelle 1cm välilapun kanssa.https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/...s/cleardot.gif

tepa78 15.08.2015 15:26

turhaa niitä numeroita paperille piirtelee...
oikee elämä ja paperipähkäilyt kun tuppaa olemaan aika eri juttu...
mikä paperilla toimii on yleensä ihan päin vittua kun rupee oikeen tekemään :D
rälläkkä käteen, tukivarsi toiseen, hitsikone kainaloon ja metrimitta hampaisiin ja könyää sinne mönkijän alle ja laittaa tukivarret haluamaansa paikkaan... ei se oikeesti mitään rakettitiedettä ole... :D

A.I 16.08.2015 08:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa78 (Viesti 1243546)
turhaa niitä numeroita paperille piirtelee...
oikee elämä ja paperipähkäilyt kun tuppaa olemaan aika eri juttu...
mikä paperilla toimii on yleensä ihan päin vittua kun rupee oikeen tekemään :D
rälläkkä käteen, tukivarsi toiseen, hitsikone kainaloon ja metrimitta hampaisiin ja könyää sinne mönkijän alle ja laittaa tukivarret haluamaansa paikkaan... ei se oikeesti mitään rakettitiedettä ole... :D

mut mut eiks hyvin suunniteltu oo jo puoliks tehty niin ei tässä nyt enään paljoa projektia oo? :p

A.I 17.08.2015 10:40

2 Liiteet
Homma etenee, runko irtinaitettu kopasta.

A.I 18.08.2015 16:50

2 Liiteet
Brutus pääsi katkaisuhoitoon.
-hytistä karsiutui pituudesta 60% pois ja hytin painosta kolmannes. :)

Tekniikan suhteen tulin siihen tulokseen että pidetään suzukin oma tekniikka ja tarvittaessa ehkä ahtaa se.
Isomalla koneella + automaatilla olisi tullut painoa ja kokoa niin paljon lisää.

päätin myös että nostetaan jakolaatikkoa pari cm ylöspäin jolloin jakari on rungon tasolla suojassa tällöin sille riittää kevyempi panssarointi, samalla jakaria siirretää n.20cm eteenpäin jolloin autoa saadaan taas lyhentää takapäästään.

A.I 23.08.2015 19:33

1 Liiteet
Jotain pikkasta edistystä, jakoloota siirtynyt 10cm eteenpäin ja samalla jakolootan / vaihteiston kardaania lyhennetty 10cm.

Jakolootalle tehty uudet omasta mielestä järeemmät kiinitykset.
(etrasta haettu 4kpl kumityynyjä joiden päissä m12 kierretapit.
väittäisin jonkunverran vahvemmaksi kuin originaali.

Samalla alkuperäinen vaihdelaatikon kannatinpalkki on poistunut ja uusi on 20cm edempänä. Tarkkasilmäsimmät huomasivatkin jo että etukardaani ei mahdu uuden kannatinpalkin takia olemaan joten sitä vielä muokataan tuosta edestä.
se siis seuraavaksi ja sitten aletaan naittamaan hytin jämiä takaisin ja kehikkoa vääntämään.

mistä kannattaisi ostaa lasikuitupenkit joissa ei olisi ylimääräisiä verhoiluja?

A.I 24.08.2015 16:37

4 Liiteet
Etukardaanille tehty tilaa ja koppa sovitettu päälle.
jakotoosa siirtyi tosiaan 10cm eteenpäin ja 4cm ylöspäin niin piti myös koppaa hieman saksia.

rungon ja korin väliin tulee vielä mahdollisimman matalat nylonpuslat korvaamaan alkuperäisiä holkkeja.
Tänään tuli myös investoitua "vähän käytettyihin" penkkeihin ja näiden avulla taas karisee muutoma kilo painoa.:)

Pajares 24.08.2015 17:38

Millaista akseliväliä se suunnittelee?

Rak 24.08.2015 17:43

Itse en välttämättä suzukia lyhentäis, paremminkin pidentäisin. Vakioakselivålilläkin ongelmana ojasta nousussa painon siirtyminen taka-akselille.

Jakolaatikon kiinnitys on vasta sitten edes toimiva kun siellä on läpipultit. Parempi vaihtoehto voisi olla riipukkeenpusla-tyylinen ratkaisu kuten Pajares teki moottorin tukikumit, projektikertomulsestaan taisi löytyä kuviakin.

A.I 24.08.2015 18:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1245425)
Itse en välttämättä suzukia lyhentäis, paremminkin pidentäisin. Vakioakselivålilläkin ongelmana ojasta nousussa painon siirtyminen taka-akselille.

Jakolaatikon kiinnitys on vasta sitten edes toimiva kun siellä on läpipultit. Parempi vaihtoehto voisi olla riipukkeenpusla-tyylinen ratkaisu kuten Pajares teki moottorin tukikumit, projektikertomulsestaan taisi löytyä kuviakin.


Nooh tuo on nyt tehty ja katotaan miten toimii, parannellaan jos ei toimi.:rolleyes:

Autoa lyhennetään perästä mutta vastaavasti etuakseli siirretään niin eteen kun saa, tällöin painojakauma paranee reilusti, ja päästään pystysuoraakin estettä nousemaan.
-Tarkoitus olisi ettei akseliväli ainakaan pienenisi nykyisestä.:)

Rak 24.08.2015 20:25

Takapainoisuus on se ongelma ainakin mulla ja jos akselit siirtyy eteenpäin niin se vain lisää takapainoisuutta.

Tyhjä suikka sais olla tankki täynnä ilman kuskia satakin kiloa etupainoinen.
Taka-akseli on niin perseen alla että kuski ja vänkäri menee lähes kokonaan takapainoksi.

karvanoppa 24.08.2015 20:48

Aika helposti tuon suzukin saa vakio akseli välillä pystyyn.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103601

Nykyisin taka akseli mulla siirretty 6 cm taaksepäin ja etuakseli 10cm eteenpäin ja tuntuu vieläkin keventelevän etusia helposti. :rolleyes:

SptV 24.08.2015 20:55

Näin se tuppaa tekemään..tos on akseliväli 80mm pidempi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=180416


Sivu luotu: 18:41 (GMT +2).