![]() |
Rengas kuvion tukkoon menemisestä
Tuli ostettua autoon vasta Goodyear Wrangler MT/R renkaat.
Goodyearin sivuilla kerrotaan renkaasta mm. "Tehokas jopa syvässä mudassa Selvitä vaikea maasto renkailla, joiden kulutuspinta on suunniteltu poistamaan mutaa ja tarttumaan kovaan maahan. Pintakuviointi varmistaa hyvän ja tasaisen vetokyvyn" Tuli testattua meren rannalla sellaisessa liejuisessa/mutaisessa kohdassa jossa ei kuitenkaan ollut pinnalla vettä. Kuvio meni kuitenkin nopeasti tukkoon! Ripeästi yritin ajaa kohdasta,oliko liika vauhti syynä tukkoon menemiseen? Millaisella ajolla estyy parhaiteten kuvion tukkoon menemiseltä? |
Lisää pyörintää, niin pysyy kuvio puhtaana.
Samalla eteneminen on näyttävää :D Jos pyörintää ei syystä tahi toisesta saa, niin avoimempaa kuviota kehii... |
Lainaus:
Avoimempi kuvio auttaa, ei oikeastaan mitkään näistä perusmutiaisista ole erityisen hyviä pysymään auki rauhallisella kaasunkäytöllä. Sopivassa liejussa melkeinpä mikä vain rengas tukkeutuu jos ei anna reilummin happea. |
Kaikki renkaat tukkeutuu sitkeässä mudassa, jopa traktori-kuvioinen. Ei muuta ku mailaa kunnolla.
|
Kaveri totes aikanaan mun CR500:sta testattuaan:
"Kaasulla säädetään kulkusyvyys ja vaihteella käsien venyminen.. Sairas laite!" Liika hapettaminen vaan ei aina vie eteenpäin..:( Ellei kiinaan ole tekemässä matkaa.:D Kylläpä nuo MT:t tuppaa tukkoon menemään jo ihan pelto-olosuhteissa, mullasta. Savi sitten vielä erikseen... |
Lainaus:
|
Mutalällli ja lumi
Periaatehan on sama kun : rengas pyörii ei kuvio tukkeudu. Heti kun liike lakkaa kuvio tukossa. Sama ilmiö lumessa ja mudassa. Yltiöpäinen vauhtikaan ei aina auta parashan se olisi kun renkaassa pieni revitystilanne päällä niin vie autoa suurimmalla voimalla pehmeässä eteenpäin. Toki kun kunnon mutaan/lumeen jää kiinni niin siinä ollaan eikä pakitukset auta vaan vinssata pitää.
|
aikalailla rengaskohtanen miten hyvin se kuvio puhistuu.. nankang mudstar n889 tuli kokeiltua ja ei puhistu kyllä ollenkaan, vaikka kyl tuo grandi nakkaa kuraa D pesässä pienellä puolella ja kun se lyö rajottajaa vasten niin fillari pyörii reilusti yli satasta, silti nankang piti mutansa ja muta jeepin :D
|
Rengas paineen lasku on kaiken a ja o jos haluaa renkaan toimivan oikein maastossa.
Kun rengas pääsee kunnolla "elämään" niin se puhdistuu jopa alhaisilla pyörintä nopeuksilla. Tosin oikeaan maastopaineeseen päästäkseen pitää olla jo bead lockit tai liimaa.....siis alle 1bar mentäessä. |
Pitäänee seuraavalla kerralla sitten pitää enemmän kaasua lattiassa.
Mikä olisi sopiva rengas paine maastoon 235/70 R16 renkaalle? |
Lainaus:
|
Jos SJ:llä ajelet
On tosin mahdollista ettei lähde vanteilta vaikkei paineita olis ollenkaan...:D Mutta yllä hyvä neuvo, itse arvelisin 0.8-1.0 paineen olevan alkuun ainakin ihan sopiva. Ainahan rengaspaineet on hyvin auto/käyttäjä/käyttökohtaisia. Pienentäähän pienet paineet toisaalta maavaraa...:rolleyes:
|
Vitarassa 31 saharat, ajelen maantiet 1baarin paineella,metät 0.4-0.6 baaria!
Lumessa hiipiessä tuli kokeiltua alle 0.2 paineita...ja kyllä etenee. Eikä ole liimoja eikä lukkovanteita. |
Das kingkäpissä ei tainnu insa special track renkaissa olla edes venttiilin sieluja paikoillaan, sen verran jäykät kumit :D
|
Lainaus:
Silti seuraavaksi haluaisin mennä vähän maantierengasmaisempaan suuntaan ainakin jos autolla enempi ajoa. Ainoastaan yhden kerran keväällä renkaita testatessani ajoin niin märkään liejuiseen paikkaan, että tukkeutuminen rupesi häiritsemään. |
Hienojakoinen moreenikin tukkii kuvion tehokkaasti. Tuli tuolla masimäessä seurailtua juuri kuvion tukkeutumista kun erilaisia rengastuksia oli porukalla alla. Grabberin at renkaat vaati aikalailla pyörintänopeutta toimiakseen, mutta hienosti kuitenkin eteni lukoton pajero. Valppi sirocoilla eteni eleettömästi ja kuvio aukesi melko pienellä pyörintänopeudella.
|
Sivu luotu: 14:40 (GMT +2). |