Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Renkaan korkeuden vaikutus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=135970)

RRM 22.06.2015 14:17

Renkaan korkeuden vaikutus
 
Miten vaikuttaa jatkuvaan nelivetoon, jos autossa edessä on 5mm korkeudeltaan matalammat renkaat kuin takana? Auto full time hiace.
Onko pyörimisnopeus akseleilla silloin kuinka erilaiset ja vaikuttaako jo tasauspyörästöön?

Samppa79 22.06.2015 15:42

Kyllähän se korkeampi rengas rullaa pitemmän matkan yhdellä kierroksella. Vaikutusta on mutta kuinka paljon, ainakin ääntelee voimansiirto enemmän ja saattaa se kovin erisuurista renkaista tykätä huonoa pitemmän päälle.

hunter hdj 22.06.2015 15:46

5 mm on niin vähän et ei huolta hiacessa. HDJ 80 ollu noin 1cm rengaskorkeus ero etu ja taka akselin kesken.

Pauli 22.06.2015 22:59

4wd Hiacen kokoisissa renkaissa 5mm erikokoisten renkaiden ero matkassa mitattuna on 100km matkalla n.45metriä, eli takarenkaat yrittää päästä aikasemmin perille ;)

Onko se 45m vähän vai paljon? Eipä tavanomaisessa ajossa varmaan kuski huomaa mitään.

Nikuzai 22.06.2015 23:05

Minkä verran saa olla koko eroa ennenkuin se alkaa vaikuttamaan joka päiväisessä ajossa sellaisessa nelivedossa jossa on jokin muu kytkentä kuin kova tai tasauspyörästö


(V*ttu, et tuntuu taas tyhmältä kysellä kunnei jaksa muistaa oikeita nimiä asioille :()

Viipo 23.06.2015 05:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1233532)
Minkä verran saa olla koko eroa ennenkuin se alkaa vaikuttamaan joka päiväisessä ajossa sellaisessa nelivedossa jossa on jokin muu kytkentä kuin kova tai tasauspyörästö


(V*ttu, et tuntuu taas tyhmältä kysellä kunnei jaksa muistaa oikeita nimiä asioille :()

Eli niinku visco-jakiksellisessa tms? Ei kait sille mitään varsinaista rajaa ole, jakolaatikko vaan kuumuu sitä enempi, mitä enemmän kokoeroa on. Joku tollanen parin millin heitto on vähä sama kun ajelis vaan mutkasta tietä tai kääntyilis paljon kaupunkialueella.

Lerssinen 23.06.2015 10:07

voithan pelailla pikkuisen paineillakin, isompiin vähemmän ja pienempiin enemmän..

Timo_L 23.06.2015 11:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1233532)
Minkä verran saa olla koko eroa ennenkuin se alkaa vaikuttamaan joka päiväisessä ajossa sellaisessa nelivedossa jossa on jokin muu kytkentä kuin kova tai tasauspyörästö

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1233537)
Eli niinku visco-jakiksellisessa tms? Ei kait sille mitään varsinaista rajaa ole, jakolaatikko vaan kuumuu sitä enempi, mitä enemmän kokoeroa on. Joku tollanen parin millin heitto on vähä sama kun ajelis vaan mutkasta tietä tai kääntyilis paljon kaupunkialueella.

Ainain esim. '93-'98 Grand Cherokeen viskojakolaatikossa ero saa olla muistaakseni 5-10%, mutta manuaalissakin lukee että renkaita täytyy kierrättää edestä taakse jotta ovat tasaisesti kuluneet. 10% ero on jo niin iso, että pidemmän päälle hajottaa viskon varmasti.

Tehdas laittoi alunperin autoihin pienikokoista varapyörää myös viskojakolaatikollisiin, seurauksena se että jakolaatikon visko leipoi kiinni jopa vain muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen. Vaihtoivat niihin takuuna uudet viskot, ja samalla tuli tehtaan ilmoitus missä kaikkiin viskolaatikollisiin vaihdettiin ilmaiseksi täyskokoiset vararenkaat.
Itsellä kun piti tulla kerran metsästä pois 31" vararenkaan kanssa ja muut oli 32" renkaita, niin oli pakko irrottaa etukardaani parinsadan metrin ajon jälkeen, kun auto kampesi niin hitosti vastaan asvaltilla.


Eli kyllä sillä viskolaatikossa voi olla muutakin väliä, kuin että kuumenee liikaa. Viskoissa varmasti on eroa, mutta ainakaan jakolaatikossa ei varmasti tee missään autossa hyvää, että liian suurella erolla ajetaan.

Jos on tasauspyörästö, niin en jaksa uskoa että 5-10% ero juuri mitään vaikuttaa.. hieman lisää jakiksen öljyjen lämpöä ja vähän meteliä.

PunisherFIN 23.06.2015 13:23

mie suatan olla tyhma mutta jossaki 33" renkaas tuo 10% ero halkasijassa on jo kaheksan senttia ja se on PALJON ja ihan tasan hajoo jotain oli millanen jakis tahojaan. ykkosmillit, jopa sentti ei merkkaa mtn mut sen jalkeen saa kahtoo peiliin ko jotain porsii. eihan vaihteisto tai jakis hajoo minkaan muun takia kun vaarinkayton, mita enemman nopeuseroa siella sisalla syntyy, zita enemman paikat hankaa ja syntyy lampoo, joka lopulta kuluttaa ja rikkoo. patee koviin ja hinttimallin lootiin yhtalailla :D

Timo_L 23.06.2015 14:14

^- jeps, kyllä näin.

Puhuin tuossa yllä orkkiskoon renkaista, isoissa renkaissa ero tosiaankin korostuu.

jiipeehoojii61 23.06.2015 15:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1233566)
voithan pelailla pikkuisen paineillakin, isompiin vähemmän ja pienempiin enemmän..


Ei taija kehä muuttua miksikhän..

Palex 23.06.2015 16:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jiipeehoojii61 (Viesti 1233598)
Ei taija kehä muuttua miksikhän..

Mutta säde muuttuu...

pee 23.06.2015 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 1233610)
Mutta säde muuttuu...

... Ja tähän perustuu monen auton renGaspainevalvonta, ESP ym. -> pyörimisnopeuseroon


Sivu luotu: 11:38 (GMT +2).