Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai
(Viesti 1233532)
Minkä verran saa olla koko eroa ennenkuin se alkaa vaikuttamaan joka päiväisessä ajossa sellaisessa nelivedossa jossa on jokin muu kytkentä kuin kova tai tasauspyörästö
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo
(Viesti 1233537)
Eli niinku visco-jakiksellisessa tms? Ei kait sille mitään varsinaista rajaa ole, jakolaatikko vaan kuumuu sitä enempi, mitä enemmän kokoeroa on. Joku tollanen parin millin heitto on vähä sama kun ajelis vaan mutkasta tietä tai kääntyilis paljon kaupunkialueella.
|
Ainain esim. '93-'98 Grand Cherokeen viskojakolaatikossa ero saa olla muistaakseni 5-10%, mutta manuaalissakin lukee että renkaita täytyy kierrättää edestä taakse jotta ovat tasaisesti kuluneet. 10% ero on jo niin iso, että pidemmän päälle hajottaa viskon varmasti.
Tehdas laittoi alunperin autoihin pienikokoista varapyörää myös viskojakolaatikollisiin, seurauksena se että jakolaatikon visko leipoi kiinni jopa vain muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen. Vaihtoivat niihin takuuna uudet viskot, ja samalla tuli tehtaan ilmoitus missä kaikkiin viskolaatikollisiin vaihdettiin ilmaiseksi täyskokoiset vararenkaat.
Itsellä kun piti tulla kerran metsästä pois 31" vararenkaan kanssa ja muut oli 32" renkaita, niin oli pakko irrottaa etukardaani parinsadan metrin ajon jälkeen, kun auto kampesi niin hitosti vastaan asvaltilla.
Eli kyllä sillä viskolaatikossa voi olla muutakin väliä, kuin että kuumenee liikaa. Viskoissa varmasti on eroa, mutta ainakaan jakolaatikossa ei varmasti tee missään autossa hyvää, että liian suurella erolla ajetaan.
Jos on tasauspyörästö, niin en jaksa uskoa että 5-10% ero juuri mitään vaikuttaa.. hieman lisää jakiksen öljyjen lämpöä ja vähän meteliä.
|