Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Proto Sisu Valmet 611 kytkin probleema (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=135835)

HaKu 15.06.2015 19:22

Proto Sisu Valmet 611 kytkin probleema
 
Onko jollain tietoa mikä kytkinlevy ja paine asetelma proto sisussa jossa alunperin ollut leylandin dieseli?

Kuvia team kutunjuuston fb sivulla

https://fi-fi.facebook.com/pages/Off...52955784723772


Tuli kerran jo vaihdettua,mutta testiajossa kova pamaus ja kytkin ei irrota taisi paineasetelma hajota?

Viipo 15.06.2015 21:29

Ymmärtääkseni 14" sisu/valmet kytkin. Vissiin nykyään harvinaista herkkua. Ite löysin jemmaan vanhasta kontiosta kytkinlevyn ja asetelman jos sattuu omasta karhusta tai protosta kytkin antautumaan. Itellä on enempi ollu ongelmia kytkimen työ/pääsylintereiden kanssa.

Volvoton 15.06.2015 21:31

Leukussa ja valtionmetallissa, mistäs oli varaosat? Verrattu vanha ja korvike ennen asennusta. Se vanha näkkäri oli niin syöty ulkoreunaltaan että uskaltaisin väittää huimapyörän olevan kupille kulunut / sorvattu sököksi. Näin ollut ainakin vekaransuunnan yksilöissä ollut, uusi tilattiin Tampereen raskoneen kautta tuli Intiasta kun sielä niitä "Leukkuja" lisenssillä valmistetaan. Se uusi kytkinlevy ei sitten kestä yhtään jos vauhti pyörä on valmis.

Volvoton 15.06.2015 21:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1232411)
Ymmärtääkseni 14" sisu/valmet kytkin. Vissiin nykyään harvinaista herkkua. Ite löysin jemmaan vanhasta kontiosta kytkinlevyn ja asetelman jos sattuu omasta karhusta tai protosta kytkin antautumaan. Itellä on enempi ollu ongelmia kytkimen työ/pääsylintereiden kanssa.

Ehdit ensin, muistaakseni Millogin huutokaupassa oli proton kytkinsarjoja lavallinen, tieto kenelle meni puuttuu minulta. Mutta uutta saattaisi saada Tampereen autovaraosasta Delphi oli merkki varaosanumero
varaosakirjaan on lisätty kuulakärkikynällä teksti:
"Kytk.levyn uusi varaosanumero 130-210-3682-1 v.2005"

alkuperäinen numero on 130 210 3614-1
ja pelkälle levylle 130 214 0201-1 (miksiköhän tuo on -1 eikö levyjä pitäisi olla 2kpl). Uusiokone yksi vahva kysely kohde, ostavat paljon joka huutokaupasta,http://www.nettikone.com/sisu/valmet...oreita/1186444
Viestin otsikko: ViestiLähetetty: Pe Tammi 04, 2008 8:30 am
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1135
Soittelin eilen Karjaalle ja siellä kaveri katsoi koneelta ettei ole yhtään kytkinlevyä varastossa. Valmetin koneen 15" tuumaisen hommaaminen ei ole kuulema ongelma, Leylandin 14" Levyä voi joutua odottamaan, mut kertoi että niitäkin saa. Malli kappale hyvä olla käsillä, kytkimiäkin on asennettu kuulema erilaisia, oli varuskunta aikaan kysyttyä tavaraa. (suurilla vaihteilla ja kovilla kierroksilla liikkeelle..) Mahdollinen varaosa numero jos on tiedossa, auttaa paljon eteenpäin.
Karjaan numero johon soitin: 010 569 8192 (varaosat) Oli tosi hyvä ja asiallinen palvelu.

Kun sais selville kuinka moni tarvitsee kytkin osia, olis karjaallakin helpompi kerralla tilata tarvittava määrä.
Itse vailla valmetin koneen levyä/ asetelmaakin jos saa kohtuu hintaan. (tarkoitus laittaa uusi varalta, sitten kun vaihtaa moottorin)

HaKu 16.06.2015 10:01

vauhtipyörä?
 
Sopiiko tuohon jonkun muun vauhtipyörä ja asetelma?

sisua45 16.06.2015 17:06

Mulla on semmonen käsitys, että leukku ja valmet koneisessa on sama kytkinlevy. Ja samaa levyä löytyy esim pikku volvoistakin, sillä niissä käytetään samaa ZF S5-35 laatikkoa, tosin eri välityksillä. Muissakin pienissä kuorma-autoissa oli samaa levyä, mutten enää muista mitä ne olivat.

Alkuperäinen kytkinlevyn paksuus 11.8 mm puristettuna.

Asetelmia on protoissa kolmea erilaista. Löysimmästä jäykempään:
Leyland EO.401 (vapari), EO.410 (turbo), ja Valmet 611 C (vapari).
Asetelmien jousien määrä 12, 16 ja 20 kpl.

Peruskunnostuksissa on saattanut livahtaa toisen mallinen asetelma paikoilleen rempan yhteydessä.

mettäsika 16.06.2015 17:10

mites käviskö siihen jostain 612 moottorista vauhtipyörä eikös noita sl sisuja ole purkaamoilla riittävästi

Volvoton 16.06.2015 20:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1232558)
Mulla on semmonen käsitys, että leukku ja valmet koneisessa on sama kytkinlevy. Ja samaa levyä löytyy esim pikku volvoistakin, sillä niissä käytetään samaa ZF S5-35 laatikkoa, tosin eri välityksillä. Muissakin pienissä kuorma-autoissa oli samaa levyä, mutten enää muista mitä ne olivat.

Alkuperäinen kytkinlevyn paksuus 11.8 mm puristettuna.

Asetelmia on protoissa kolmea erilaista. Löysimmästä jäykempään:
Leyland EO.401 (vapari), EO.410 (turbo), ja Valmet 611 C (vapari).
Asetelmien jousien määrä 12, 16 ja 20 kpl.

Peruskunnostuksissa on saattanut livahtaa toisen mallinen asetelma paikoilleen rempan yhteydessä.

Volvo F4 kytkin luki netin syövereissä, sitä en muistanut Ossille kerto, huomenna suuntaa kertomilleni aarekätköille, saattaa löytyä oikea valmetin voimapata kyytiin��

Viipo 17.06.2015 06:02

Kertokaas mulle, mistä mie löydän ehjän (ehjemmän) työsylinterin protoon? Poljinsylinterikin menis...

Volvoton 18.06.2015 16:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1232645)
Kertokaas mulle, mistä mie löydän ehjän (ehjemmän) työsylinterin protoon? Poljinsylinterikin menis...

Sisuapalstalla kertoivat saaneensa hyvää palvelua turun jarruosa nimisessä puljussa kun kytkin sylintereiden kumeja laitelleet, onkos Aten vai ate/lockhead sylkyt niitä kysytään kun sinne yhteyttä otat. http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?t=481 Muuten sieltä saa sitten tilattua uudenkin työsylinterin, miksei myös pääsylinteriä, vanhan hinnaston mukaan oli tuolla työsylinterillä hintaa 350, joten jäi nyt tilaamatta. :(http://www.jarruosa.fi/

Micco 18.06.2015 16:54

Juu, hyvää palvelua jarruosasta saa. Ja on kaiken lisäksi "vanhanliiton" paikka eli ei joka osaa koneelta katella ja heti olla kädet pystyssä jos joku ongelma tulee vastaan.

Viipo 18.06.2015 19:31

Joo, turun jarruosasta mie jo uudet kumit tilasinkin, mutta ne kestää aina pari viikkoa kerrallaan, ku sylinterit on jo nii ruostuneet ja kuluneet. Paikallisesta raskaankaluston liikkeestä sais pääsylinterin ~250e, työsylinteriä ei ollu saatavilla...

Lähinnä aattelin, oisko kellään ollu valmiiksi sellasta halvempaa ratkaisua, esim. joku toinen auto, josta kävis noi samat osat helpolla soveltamisella?

sisua45 19.06.2015 09:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mettäsika (Viesti 1232560)
mites käviskö siihen jostain 612 moottorista vauhtipyörä eikös noita sl sisuja ole purkaamoilla riittävästi

612 ja 611 vauhtipyörät sopivat keskenään. SL ja SK Sisuissa on 15 tuumainen levy, protoissa 14". Mutta jos vaihtaa SL/SK vauhtipyörän, levyn, ja asetelman, niin onnistuu. Harrastajat ovat kokeilleet, sopii kytkinkopaan juuri ja juuri.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1232645)
Kertokaas mulle, mistä mie löydän ehjän (ehjemmän) työsylinterin protoon? Poljinsylinterikin menis...

Omaan A-45:teen hain poljin sylinterin romuttamolta. Kaivoin sen kontion tai karhun hytistä. Sama osa, protossa vaan 90 asteen kulmaliitin nestesäiliölle. Työsylinteristä en osaa sanoa, mutta kai sekin on sama noissa?


Sivu luotu: 01:42 (GMT +2).