Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   GM pikkulohko tietoa kaivataan.. siis 307, vm. 71? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=135647)

BJ-40/76 07.06.2015 22:50

GM pikkulohko tietoa kaivataan.. siis 307, vm. 71?
 
Tuommoinen venekone tuli ostettua, ja tuo jenkki/gm tietotaito kaipaa pikkasen apua...
Siis tuo "muinaisjäänne" on OMC:n marinoima Buick:n? vaihteiston pulttijaolla oleva 307, ja tehoja joko 225 tai 245 hv tai jotain muuta... (OMC:n ilmoitus käyttöohjekirjasta, jossa sylinterin mitat täsmää, toki voi olla muutaman vuoden uudempi...) seuraavat minun tulkintoja numeroista ja niiden tarkoituksesta:
Lohkon valu no 3970020, joka "date code: J271" mukaan on 307 ja valettu 27.10.1971.
Välikansi valettu seuraavana päivänä, ja sen päällä 4-kurkkuinen Rochester Quadrajet, imusarja on vielä mysteeri, valurautaa, ja vissiin ns. 2- kerroksinen, siis toiset imukanavat huomattavasti alempana, kuin toiset.

Nuo kannet on mysteeri, siis ei ole mitään tietoa, mitä ne on: siis kestääkö suomalaista bensaa? vai pitääkö "kantaa" pikkupullossa lisäainetta.... Kuva profiilissa: http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=7477

Ja toinen kysymys olisi: Tuo kone on kärjellisellä virranjakajalla, ja kun nuo sytkäosat tekisi muutenkin mieli vaihtaa, niin kävi mielessä vaihtaa koko jakaja "hei" jakajaan, Sopiikohan tuohon heittämällä esim. 20 vuotta uudempi 305 jakaja? ja saako tuon alkuperäisen kiekkamittarin pelittämään tuolla "hei" jakalla, sillä sehän kerää tietoa/pulsseja katkojankärjiltä?
Ja tuossa alkuperäisessä kärellisessä jakajassa ei ole alipainesäätöä, ja tuossa tulevassa sovelluksessa ;7m pitkä, n. 2000 kg painava vene, tuolla koneella pitäisi ajaa ns. pintakaasulla, kun tuo nykyinen 140 hv jaksoi enimmäkseen kyydittää niin hyvin, että piti nostaa kahvaa huomattavasti; Tuolla 307:lla pitäs pysyä liukunopeuksissa pintakaasulla, siis pelkästään ensiökurkuilla.
Ja kun veneessä ei ole vaihteita, niin kone pyörii käytännössä aina yli 2000, ja tavoteltu maksimi täyskaasulla on ohjekirjan mukaan 4000-4400 tai 4200-4600.
-> tuolla alipaine säädöllä olisi tavoite säästää bensaa, sillä jos tunnissa menee useampi kymmenen litraa, niin "muutama" prosentti tekee paljon...

p.s Vetolaitteessa pisin välitys, ja potkuri rosteria, toki vielä löytyisi nousua tuuma- pari lisää ainakin alumiini potkureissa, mutta tuolla kokoonpanolla pitäs olla helppo hallita kaikissa olosuhteissa, siis max. kuormassa vastaa kaasuun asap.

Pauli 07.06.2015 23:37

Ihan normaali chevyn pikkulohko, eli chevyn vaihteisto pulttijako, pääosin kaikki pikkulohkojen osat on keskenään sopivia. Kaikki pikku- ja jopa isolohkon virranjakajat käy, rundimittarin toimivuudesta en osaa sanoa.
3970020 numeroisia 307 moottoreita valmistettin 1969-73.

Sylinterikansien valunumerot löytyy kun otat venakopat irti, jos/kun katsot ne niin tuolta löydät jotain tietoa http://www.mortec.com/castnum.htm
Suosittelen kyllä venttiilien suoja-ainetta käyttämään. Jos ei nyt ihan joka tankillisessa, niin edes aina silloin tällöin. Tai vaihda hieman uudemmat kannet niin voit käyttää nykybensaa sellaisenaan.

BJ-40/76 08.06.2015 11:40

Pulttijako laatikkoon
 
Siis tuossa on kohdistustappien yläpuolella 5 pulttia, joista alimmaiset on chevroletin? jakoon sopivat (siis kohdistustapit ja alimmat pultit myös) Ja virranjakajan alapuolella on keskellä yksi.
Ja kun tuosta vetolaitteen kaavelista katsoo, niin toinen pulttijako, siis chervoletin? nuo 2 ylintä pulttia on noin 2-3 cm eri kohdassa, ja tuo keskellä oleva puuttuu kokonaan.

Pitänee käydä ottamassa kuva.

Ja noista kansien vaihtamisista: Käsittääkseni nuo kannet virtaa kohtuu hyvin, kun kerran saatu 225 tai jopa 245 hepoa noilla merimallin pakosarjoilla, ja niinkin maltillisilla kierroksilla, kuin täyskaasulla reilu 4000 rpm (en tiedä miten nuo tehot on ilmoitettu, nykyään ilmoitetaan muistaakseni potkuriakselilta mitattuna?)

Ja nuo vesijäähdytteiset pakosarjat on todella naurattavat, siis käytännössä pakoputket on noin 5 cm pitkät, ja sitten laatikko, josta pakokaasut poistuu vetolaitteen läpi mereen. ja tuo vetolaitteen pakokanavakin on niin pieni, että kyllä pakokaasulla ja vedellä riittää vauhtia....

HeikkiH 09.06.2015 15:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1230744)
Siis tuossa on kohdistustappien yläpuolella 5 pulttia, joista alimmaiset on chevroletin? jakoon sopivat (siis kohdistustapit ja alimmat pultit myös) Ja virranjakajan alapuolella on keskellä yksi.
Ja kun tuosta vetolaitteen kaavelista katsoo, niin toinen pulttijako, siis chervoletin? nuo 2 ylintä pulttia on noin 2-3 cm eri kohdassa, ja tuo keskellä oleva puuttuu kokonaan.

http://www.teambuick.com/reference/ident_automatic.php

BJ-40/76 10.06.2015 00:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1230982)

Tuossa linkin viimmeisen sivun oikeassa-alalaidassa näyttää juurikin koneen/ laatikon kiinnityspinnalta.

Vähän Kuukkeloin tuota virranjakajaa, ja n.1000+" sopivaa" löytyi! mutta osaako kukaan sanoa/koettaa? myydä sellaista käretöntä jakajaa, joka sopisi k.o koneeseen (tilaa on, "tuliseinä", mikä kuulemma on ongelma autoissa, on noin vaaksan päässä....) ja K.O jakaja pitää olla nimenomaan yhteensopiva -60--70 luvun Malloryn? kanssa, siis virranjakajasta pitäisi saada "virtuaali-pulssia?" katkojan kärjiltä kierroslukumittarille. ja kierrosluvun (toivottavasti myös alipaineen) mukaan säädetään ennakkoa.
Jos tuo wanhan kierroslukumittarin "käyttö" aiheuttaa ongelmia tms. niin unohdetaan se....

POHTO 10.06.2015 07:32

Olisko Tämmösestä apuja ?

Bongattu tuolta OD:ltä

http://www.overdrive.fi/forum/viewto...85214&start=15

HEI:tähän löytyy sekä alipainesäätimellä että ilman.

yksi johto vaan virtalukolta niin se on siinä.

Niissähän on Jakajan kannessa puola kiinteesti eli voit heittää ne Malloryt kuikkaan.

Bj Andy 10.06.2015 10:12

Ja MUISTAAKSENI Heikunkeikussa on myös se kiekkakellon töpseli siinä virtanastan vieressä...

tare 10.06.2015 10:17

HEI-jakaja tuli laitettua velipojan veneeseen kärjellisen sytkän tilalle.
Siinä on kierroslukumittarin lähtö suoraan jakajankannessa ja kuten pohto laittoi niin yks piuha virtalukolta, sytytysvirta.
Keskipakosäätö vain käytössä, alipainetta ei otettu käyttöön ollenkaan

tommonen, tosin näitä kiinalaisia on saanu alle satkulla sillon
http://www.uspartsperformance.fi/jak-che-v8-hei-vanha


kuva vielä pentasta
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=177069

Pauli 10.06.2015 12:38

Älkää missään tapauksessa ostako mitään X-racer tuotteita, ei virtsanjakajaa, starttia tai mitään muutakaan, lahjoittakaa ne hukkaan heitetyt rahat mielummin vaikka mulle.
Googlettamalla löytyy paljon juttuja niistä X-pas..., eiku X-racer romuista.

Mulla saattaa olla tallilla Accel-HEI jakaja, viikonloppuna voin yrittää etsiä sen. http://shop.accel-ignition.com/ignit...chevy-hei.html

tare 10.06.2015 21:52

Onhan aina laadulla tekijänsä, mut eipä oo tossa ollu parin vuoden käytön aikana propleemia.

Ja mulla taitaa Suzukissakin olla joku kiinalainen ,kun sillon testipäivää edeltävänä iltana ei saatu muuta jakajaa, pitääki kattoo :p

BJ-40/76 10.06.2015 23:13

Hyvä kysymys; siis mistä maasta ja mitä...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1231162)
Älkää missään tapauksessa ostako mitään X-racer tuotteita, ei virtsanjakajaa, starttia tai mitään muutakaan, lahjoittakaa ne hukkaan heitetyt rahat mielummin vaikka mulle.
Googlettamalla löytyy paljon juttuja niistä X-pas..., eiku X-racer romuista.

Mulla saattaa olla tallilla Accel-HEI jakaja, viikonloppuna voin yrittää etsiä sen. http://shop.accel-ignition.com/ignit...chevy-hei.html

Tuo -Pauli- Accel-Hei jakajan linkki ei toiminut, siis toimisiko se suoraan tuon malloryn tilalla? (siis saisko tuon alkuperäisen kiekkamittarin toimimaan?)

Tuo alipaine- ennakon säätö on plussaa, sillä tuolla "mummoikäisellä" koneella, mikä on tehty silloin, kun bensa oli halpaa... ja tuossa koneessa on reilusti voimaa, siis ei tarvitse/ole järkevää käyttää täyttä kaasua kuin hetkellisesti: siis vetolaite ja potkuri rajoittaa järkävät kierrokset matkassa, siis max noin 25+ solmua..
Ja tuota 17-23+ nopeutta pitäs päästä alle puoliteholla, taikka vähemmällä.

Tuohon Accelin jakajaan löytyy näköjään keskipakosäätäjän jousia....
Pistän yv.

Pauli 10.06.2015 23:45

Laitetaan pari vaihtoehtolinkkiä samasta jakajasta:

http://www.jegs.com/i/Accel/110/60107C/10002/-1

http://www.summitracing.com/int/part...107c/overview/

Joutomies 11.06.2015 21:01

Ei veneen imusarjassa ole alipainetta kuin tyhjäkäynnillä.

BJ-40/76 29.06.2015 19:24

Suhteellista tuo alipaineen puute kierroksilla
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Joutomies (Viesti 1231496)
Ei veneen imusarjassa ole alipainetta kuin tyhjäkäynnillä.

Mutta sen takia minä sitä alipainekellollista haluaisin, että silloin voi säätää kuskinpaikalta ennakkoa... kun saa "mieleiset" ennakkokäyrät, niin sitten tehdään jousilla lopullinen, ja jos alipainetta ei kerran tarvitse, niin jääköön sitten lopuksi kytkemättä.

Ja tuolla vene/kone-paketilla pitäs pystyä ajamaan muutenkin kuin tyhjäkäynnilla tai kaasuselällään...

ps. -Pauli- oli hukannut jakajansa, ostoilmoitus varaosien puolella....

tjl 29.06.2015 21:03

just tänään ostin south westistä gm hei jakajan, sisältää puolan,pyöriän, jakajan kannen yms.
siis täydellinen. makso 90e.
aika halpa siis vaikka hajoo muutaman vuoden päästä ni hakee samanlaisen.
ja oli alipaine kellollinen, siinähän on kannessa töpseli mihin laitetaan jakajan oma töpseli, ja sitten tarvii vaan + virran. merkitty tekstilla bat.
vieressä liitin missä lukee tach eli kiekkamittari.

BJ-40/76 29.06.2015 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1234734)
just tänään ostin south westistä gm hei jakajan, sisältää puolan,pyöriän, jakajan kannen yms.
siis täydellinen. makso 90e.
aika halpa siis vaikka hajoo muutaman vuoden päästä ni hakee samanlaisen.
ja oli alipaine kellollinen, siinähän on kannessa töpseli mihin laitetaan jakajan oma töpseli, ja sitten tarvii vaan + virran. merkitty tekstilla bat.
vieressä liitin missä lukee tach eli kiekkamittari.

siis millaiset liittimet virtalukolta ja kiekkamittarilta? ja toimiiko tuo "kiekkamittariliitin" samoin kuin muinoin, siis puolan ja "katkojankärkien välistä"

Onko kokemusta noiden "halpiksien" toimintavarmuudesta: siis sippaako kerralla/auttaako joku parempi ecu tms?


Ja tuo lienee ns. kiinan jakaja? siis tuota kestävyyttä epäilen.... Tuossa " 14 tuumasen yksivetoisessa" 7 metrisessä ei ole vilkkua, millä ottas sivuun, eikä myöskään käsijarrua, jolla pysäköisi, ja ennen kaikkea kävely ei tule kyseeseen... siis kyseessähän on vene, ja perämerellä koneen sammuminen ei ole kivaa, siis täällä on matalat, kivikkoiset vedet, ja saaristoa ei juurikaan ole...

tjl 30.06.2015 17:34

siitä jakajan rungosta tulee oma liitin siihen jakajan kanteen. sitte siihen sopii ihan naaras apico liitin + virraksi. samoin kiekkamittarille.
en tiiä tarkemmin millasta singnaalia se tekee mutta ainakin kaikki tarvike kiekkamittarit toimii siitä komeesti.

no kyllä mun edellinen jakaja kyllä pimeni ihan lennosta.että onhan se perseestä jos toi halpis jakaja sippaa kesken kaiken.
ehkä sijoittaisin laatuun tässä tapauksessa.kun netin juttuja lukee niin aika vähän on ylistäviä kokemuksia noista x-racereista.

ja sitte jos käytetyn jakajan hankin ni varmista että on chevyn.
käsittääkseni pontiackin tai oldsin jakajat ei sovi vaikka saman näkösiä päälisin puolin.
ei perustu tietoon vaan kuulopuheisiin.

BJ-40/76 21.07.2015 23:30

Nyt alkas olla "ensikäynnistys", siis kokeilla että käykö..
 
Ja siihen liittyy taasen pari ongelmaa; siis nyt kasaantumassa "kiinan HEI-jakajalla", ja kun tuohon -70 luvun koneeseen ei oikein ole tarjolla muuta tietoa sytytysennakoista, kuin että perusennakko (kärellisessä jakajassa kopukynällä:o)

Siis paljonko ennakkoa tuommoiselle 5 litraselle kasille, jossa maksimiteho 225 hv/n. 4200 rpm "järkyttävillä" pakosarjoilla (pakosarjat vesijäähdytetty, ja jokainen "tuubi-" niin lyhyt, että vaaksan päässä kaikki yhdessä)

Ja mitä aiheuttaa/mistä tietää, että liikaa ennakkoa täyskaasulla (taikka 1/4 osa teholla, kiekkoja koneessa arvattavasti noin 2000)

Ja asiaan: tuo 700 Fipperi pitäs liukua/toimia siedettävästi isolla kuormalla, ja reilulla 100 hv konella, joten tuo tuplatehon luulisi antavan pikkasen anteeksi, siis mahdollisuuden "optimoida" kulutusta pienellä kuormalla/pintakaasulla...


Sivu luotu: 12:38 (GMT +2).