![]() |
huoltoauto vai huoltokärry
Kumpi olisi parempi, tehdä hiacesta huoltoauto (tai pitkäkorkee sprintteri) vai jostain peräkärrystä? Siihenkin toki sitten vaihtoehtoisesti normikärry kuomulla ja sitten umpikaappi (etupää viistettynä ja takana ovet).
Hankintahinnaltaan ei mikään yli 10t€, koska menee sisältöökin jonkin verran... Kärryyn vanerista vaan hyllyä ja tasoa, keskelle pa-säiliö painojakauman takia. Kärryn etuhan olisi edulliset ylläpitokulut vs. pakettiauto sekä se, että jos rojuja ei tarvitse, niin jättää kärryn kotio. Ideoita, ajatuksia, pohdintaa asiasta |
Lainaus:
|
Jos on trukkia mahdollista käyttää ja uutta kalustoa hankkimassa niin joku lavuri ja siihen sopiva kontti joka nostella kyytiin tarvittaessa tai jos on sopivan kokoinen talli niin talja kattoon ja sillä kontti säilöön
Siitä ei kuulemma tahdo tulla mitään, et kaikki työkalut ja tarpeet on normaali pakussa sisällä vaikka hyllyjä olisi kuinka paljon 1 hyvä vaihtoehto muuten vois olla ikkuna paku josta lasit pois ja luukkuja tilalle, keskelle kattoon asti tila, että mahtuu jotain levyjä tarvittessa ja niitten yläkaappien alle kokopitkä vedettävä laatikko ovettomalle puolelle rengas kotelon päälle ja toiselle puolelle sivu oveen asti oleva sit sivu ovesta etuosassa olevaan hylly/koukulliseen tilaan pääsy Siihen keski kohtaan kun tekee 50x30x250mm tankin lattialle saa jo 350L ainetta matkaan eli sekään ei saa ees laillisesti kaiketi isompi ollakkaan Toivottavasti mun selityksestä sai ees jotenkin selvän :D |
No auto ehottomasti. Pikkusenki pehmiämpi/ahtaampi paikka niin kärryn kanssa on kusessa.
Tuommosen auton kuluista ei konkurssia tule (tai jos tulee niin tulee se muutenki). |
Molemmat..
|
Lainaus:
|
Ääni huoltoautolle. Em.perusteiden lisäksi vielä se että se vehe missä pyöritään haalareissa on eri kuin se millä haetaan neito treffeille tms. Tai voi sen kait hakea sillä työlle haisevalla haisullakin...:D
|
-Kärryn eteen autoja löytyy jo, sen takia pohdinnassa kärry ennemmin. Rojuja kun ei aina sitten tarvitse kuljettaa mukana.
-Neitoja ei tartte hakea treffeille, kun yks löytyy kotoonta -Pääasiassa soratietä huonompaa ei varmaan ajettua tuu, eikä se takavetohiasekaan nyt niin kovin pahaan paikkaan mee. Järjen käyttö sallittu kärryn kanssa ajaessa, tuskin hiacekaan mutaspoorissa kulkee...? :D -Haalarien käyttö ja sisätilan sotkeminen, no, työauton ja siviiliautot voi pitää erillään |
Lainaus:
Tossa vaiheessa kannattaa sit lähteä liikkeelle kärryllä saa sellaisen kun haluaa kun ite tekee ja jos oikein laskee niin kokomassaksi vain 750 ja jarrut niin ei tartte leimailla ja saa kiskoa käytännössä kaikella |
näin oon vähän aatellut, mutta onko ideoita esim. 150 x 350 (35-50cm laidoilla ja kuomulla) sisäpuolen rakentamiseen? painavat keskelle/etupuolelle hieman ja kevyemmät päihin
|
Lainaus:
Päivittäin tarvittavat taas on autossa. Vekottimet rupeaa yllättävän äkkiä painamaan. Se pitää ottaa huomioon ettei muuten hyvä idea tyssää siihen, että kantavuus ei riitä. Nyt mulla olis painepesuun 1000 litran vesisäiliö ja taas pohdittavana mikä oliskaan järkevä paikka sille. |
Auttas varmaan
Jos kertoisit vielä mitä huollat ja tarvitsetko minkä kokoista tavaraa kohteisiin kuljetella? Sanoisin että aika hankala yleispäteviä ohjeita antaa muuten kuin että kunhan kärry on riittävän iso:D
|
Lainaus:
Toisaalta. Vaikka siellä vähän olisi ylipainoa niin mitäs sitten? Ei tuolla kukaan valvo mitä sä sillä kuskaat ja kuinka paljon siellä on painoa. Kunhan yhdistelmä näyttää lailliselta. Peltipoliisit ei paljon sakottele ylikuormasta. Meikäläistä ei ole ainakaan koskaan pysäytetty kärryn kanssa vaikka monta kertaa on ollut laitonta yhdistelmää, ylipainoa sun muuta. Kunhan se vaan näyttää lailliselta niin kaikki on ok :D |
nerd-o tuliki tähän mikä mulla oli mielessä.
jarruton kärry ottaa tavaraa sisään enempi kun kantaa. työkaluista ja muista kun tulee hetkessä pöljänä painoo. meillä on respo 150x350 30cm laitoilla. omapaino 340kg. kyllä ite oisin auton puolelle kallelleen jos vähäkään isompia hommia on. seisoma korkeus kontissa ja työpöytä niin on pikku pajaki mukana. |
nerd-o tuliki tähän mikä mulla oli mielessä.
jarruton kärry ottaa tavaraa sisään enempi kun kantaa. työkaluista ja muista kun tulee hetkessä pöljänä painoo. meillä on respo 150x350 30cm laitoilla. omapaino 340kg. kyllä ite oisin auton puolelle kallelleen jos vähäkään isompia hommia on. seisoma korkeus kontissa ja työpöytä niin on pikku pajaki mukana. |
Lainaus:
Kyllä siihen meinaa painoa tulla jos sinne jotain varusteita tai raaka-aineita tulee. Jarruttomia yksiakselisia kärryjä on kanssa ja ne on käteviä pihassa, mutta paino meinaa nousta liian isoksi turvallista tieajoa silmälläpitäen. Mielellään tarpeeksi vahva kärry ja tarpeeksi vahva veturi. |
Ainoa tilanne missä voisin ajatella kärryn olevan kätevämpi ku auto, on silloin kun työmaa on pitempikestoinen ettei sitä tarvis joka päivä siirtää paikasta toiseen. Miinuksena tietenki tuommosen kuomukärryn helppo varastettavuus jota varmasti kannattaa ainakin vähän miettiä jos sisällä useammilla kymppitonneilla rojua.
|
Lainaus:
Tuhannen litran pystypaineilmasäiliön kiinnitin isompaan hinattavaan alustaan kun omatekoisessa pikkiriikkisessa se oli pelottava. Pikkiriikkiseen alustaan tuli iso imuri. |
Mutta sitten tarvitsee myös ajatella se, että jos menee kummipyörä koneesta, niin peräkärryyn se olisi helpompi laittaa. Toki siinä on sitten tyhjennys ja täyttö talkoot, mutta on ne pakussakin.
Ylikuorma ongelma koostuu varmaan siinä vaiheessa, kun lataa polttoainetta kyytiin. Varastettavuus tässä on toki se yksi miinuspuoli, mutta eipä varmaan hiacen lukotkaan mitään avaruustiedettä ole...? Ja vakuutuksien puolesta pitäisi mennä ihan samallalailla, oli se sitten auto tai kärry. Ja huoltokohteina on lähinnä työkoneet, työkaluja sekä öljyjä/rasvoja sekä polttoainetta menisi kyydissä. Eli siis mitä itse ajaa... |
Siltikin se paku. Kalut saa olla paksissa ja tyhjä kärry kulkee rengasjumppaa varten perässä silloin kun tarvii. Eikä tässä vielä kaikki. Perjantaina on vaaaan niiiin paljon kätzympää asioida prisman märässä päässä pelkällä kalupakilla kuin koko rekalla...:D Nii ja saa ajaa satkua...
|
Lainaus:
|
Kyllä sellainen pikappin löytyy ja toinenkin hieman pienemmässä mittakaavassa.
Taas tuo kaupassa käynti, no jaa a, tiedä tuohon nyt kommentoida mitään. jokainen käy kaupassa kun parhaimmakseen näkee. En mää kerkee kärryn kanssa yhtään sen noppeemmin ku ilman sitä :D Pakettiauto vs. kärry, niissä on molemmissa niitä hyviä ja huonoja puolia sekä ajatellen tulevaisuuteen 0,5-1v, niin sekin toki vaikuttaa siihen. Mutta täytyy vaan harkita kumman valitsee tähän tilanteeseen.... Eikä sinänsä nyt maailma siihen kaadu, ostan kumman vaan ensin. Koska jokatapauksessa jossain vaiheessa tulee olemaan molemmat todennäköisesti, hain asiaan myöskin valmiita ideoita ratkaisujen suhteen. Tässä vaan katellut, niin ei ihan älytön valikoima ole alle 8t€ alvillisia hiaceja. Muutamaa pitänyt käydä kattomassa, molemmat vaan menneet jo... Kärryjä sais välittömästi uusina. |
Sitten taas kun pohtii sitä, että minkälaisia autoja saa alle 8t€... Tuuria täytyy olla, ettei tule taas ku kaiken maailman romut eteen.
Kärryn saisi uutena muutamalla tonnilla. |
Lainaus:
Joten joku kärry missä on vaikka 1200kg kantavuutta voisi hyvinkin toimia? Se on helppo ottaa perään kun tarvii työpajaa kohteessa. Sinne on helppo toteuttaa ruuvipenkit sun muut mitä varmaan välillä tuossa touhussa kaipaisi. Korkeutta saa tarpeeksi niin mahtuu seisomaan siellä. Leveyttä voi olla myös tarpeeksi että saa hyllyt sivuilla ja keskellä silti työtilaa. Nostokorkeus kärryyn on myös melko pieni verrattuna pakuun. Yksiakselisena kohtuu kevyt vedellä perässä. Kulmiin vielä sellaiset tassut niin voi seistä siellä korjauskohteen lähellä tarpeen vaatiessa. Vetäminen onnistuu vaikka perus henkilöautolla. Sit jos taas haluaa hifistellä niin kyllähän sinne voi vaikka rengaskonetta sun muut kompuraa lähteä vääntämään. Mutta sen myötä tulee painoa. Kärryähän saa monessa eri koossa. Lisäksi etu on ettei sitä tarvisi leimata kuin parin vuoden välein ja niissä harvemmin on suurempia vikoja. Vakuutukset on myös melko minimaaliset, veroja ei ole ollenkaan. Samanlailla se kärry voidaan varastaa kuin Hiacesta ne kaikki työkalut. Lukko on vain hidaste. Jos joku niitä roippeita himoitsee niin kyllä se lähtee. Ihan sama mikä menopeli niin kamat katoaa kyllä. |
Itsellä on jarrullinen Farmi JKTJ eli Respo.
Se ei toimi mielestäni kovin hyvin huoltokärrynä kevyen auton perässä. Talvella kuomu on vähän hankala kun päällä on lunta ja se on aika korkealla lisälaitojen takia. Kärry täydentää kyllä hyvin nelivetoista huoltoautoa. Oikein oivallisestihan se tulisi vaikka jenkkipickupin perässä. Toisaalta tarpeeksi jytkeän huoltoauton kohdalla ei tarvi kärryä ollenkaan. |
Sivu luotu: 23:45 (GMT +2). |