Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   apuja perämoottorin käyntivaivaan (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134958)

kaistapää 09.05.2015 06:37

apuja perämoottorin käyntivaivaan
 
potilaana 35hv johnson vuodelta78-81,ei ihan varmaa.oireena on hyvin epävarma käynti tyhjäkäynnillä ja hiema korotetuilla kierroksilla.saavissa ajettu kun en ole päässyt tarjoamaan vielä vesille.koneen rykiminen on terävää ihan niinkuin kipinä välillä jäisi pois.tulpat ovat uudet.purin tulpat pois ja huomasin että ylempi pytty oli sisältä kostea ja alempi ei.tästä tuli ajatus että kannentiiviste vuotaa ja laskee vettä sylinteriin joka sitten tulpassa voi katkoi kipinää.kannentiiviste vaikutti ehjältä,ei ainakaan selvää vuotokohtaa,on nyt siis purettu.

voisiko vesi mennä imuilmaan jostain muualta.kostea pytty on ylempi eli kampuran stefa lienee poissuljettu.
puolavikaa mietin mutta voiko pytty jäädä kosteaksi satunnaisen katkoksen jälkeen.luulisi kuivaantuvan melko nopsaan.
hyviä arvailuja kuunnellaan ja saahan osia myös tarjoilla jos lojuu jouten

pee 09.05.2015 08:53

Ja bensa oli VARMAsti tuoretta ja ilman vettä ?

MetAxi 09.05.2015 09:24

Tuohan on vissin kaksilla kärjillä oleva kone? Kärjet vaihtoon ja säätöön --> saattaapi käynti parantua paljon.

paavojaelvis 09.05.2015 09:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi (Viesti 1224636)
Tuohan on vissin kaksilla kärjillä oleva kone? Kärjet vaihtoon ja säätöön --> saattaapi käynti parantua paljon.

Kärjet on ainoastaan 1976 mallissa

armas 09.05.2015 09:59

Johnson/Evinrude moottorista vaihtaisin het' paikalla sytytyksen CDI-boksin (jos tässä ei varmuudella kärkiä ole). Tuossa oli juuri käsissä -82 Evinrude samoilla oireilla ja asettui ao boksin vaihdolla. Ei tosin ollut ihan ilmainen kikkare moinen boksi...

kaistapää 09.05.2015 10:52

bensa on tuoretta ja kärkiähän ei siis ole vaan cdi sytty

Kaitsu67 09.05.2015 13:33

Ja tulpiksi ei kannata laittaa sitten muita kuin Championit.

En tiedä onko tossa pienemmässä koneessa sama kuin isommassa (mulla oli akoinaan 175hp V6), pienillä kierroksilla pakokaasu ohjataan rikin yläosassa olevista rei'istä pihalle ja vasta kovemmalla kaasulla "pakoputkeen" sieltä potkurin läpi. Jos kone on väärällä korkeudella niin, että noi pienetkin reiät on veden alla kun vene on paikallaan, niin vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja saattoi stumpata koko koneen jos pakitti tyhjäkäynnillä tai pienellä kaasulla.

Palde 09.05.2015 17:01

Mulla on ollut vastaava laite , samoilla rykimisillä varustettuna !
Mulla oli kannentiiviste menny , isoilla kierroksilla hyrräs moitteetta ...mutta tyhjäkäynnilla / vetonopeudella ei käyny kunnolla ... toki ei käy muutenkaan pikkukierroksilla ku tukehtuu omaan öljyynsä .
Kannentiiviste / muut varaosat löytyy helposti ku ottaa valm.numeron mukaansa ...mulla ei ollu :)
Voi toki olla tuo cdi-boxikin ...toivottavasti ei ole ( pirun kallis ,verrattuna kannentiivisteeseen)

JiiPee 09.05.2015 18:27

Samalla tavalla oireilevaa pienempää Evikkaa on tullut korjattua. Siinä oli puolan eristeessä halkeama, mistä sen sylinterin kipinä oikaisi magneeton runkoon. Terävää pätkintää pienillä kierroksilla ja ajoittaista yhdellä käymistä.

Jos on puolavika, kannattaa vaihtaa kaikki samalla, koska sama vika tulee sitten kohta muihinkin. Nimim. "kesän jälkeen vaihtaa sen toisenkin puolan" :o;)

Limite 13.05.2015 21:20

Onhan kaasarit putsattu ja kaikki reijät auki? Hyvinkin kummallisia käyntioireita voi tulla jos on sattunut jäämään syksyllä tavan bensat kaasareihin.

tainioite 17.05.2015 13:09

löytyis käyttämätön sytkäboksi.

kaistapää 19.05.2015 04:54

katotaas tota syttyboxihommaa jahka tulis osat ja pääsis kokeilee.Tässä koneessahan pa-pumppu saa pulssin ylemmästä pytystä.Yksi villi veikkaus oli että kalvot vuotaa ja tätä kautta saa liikaa soppaa ja jää kosteaksi sekä pätkii.Puhaltelemalla en tosin saanut selvää vuotoa paikallistettua mutta tilatuissa osissa kalvotkin löytyy kuin myös kaasarin huoltosarja.

BJ-40/76 23.05.2015 00:04

Hyvä kysymys... siis jos on tuo 20-35 hv n.v-80
 
Muistaakseni 521cc?
Minulla pikkasen kokemusta k.o koneesta, ja jos on "kärettömällä" sytytyksellä, niin siellä kopan alla on tupakkiaskia pienempi? boxi, minne menee monta, yli neljä johtoa...
Ja "pari" konetta olen käyttänyt "tynnyrissä" ja ne kaikki räkii/sukkaa/potkii... vaikka perälaudassa toimi ok.
Toki, jos tulpat alkaa näyttää/tuntua/sairastaa, niin jossain vikaa.

-siis vähintään - 98-bensaa tankkiin... ja laadukasta marine öljyä

siiis 30-40v vanha kone ei käy/toimi kuten uudet

kaistapää 24.05.2015 20:12

homma alkaa selviytymään.eli laittelin koneeseen uutta osaa seuraavasti:kannen tiivari,vesikannen tiivari,kaasuttimen korjaussarjan,pa-pumpun korjaussarjan.rempan jälkeen nykimään ja ei muutakuin pientä pätskettä putkessa....no olin laittanu puolat väärinpäin ja tämän korjattua kone käymään ja avot....toimii.käy ihan niinkuin kuuluukin,savuttaa reilusti vään niinhän näiden kuuluukin.
eli summasummarun.kaasarissa tai pumpussa vaiva oli vaikkei selsti havaittavaa ollutkaan.lautaan kiinni ja vesille siis.


Sivu luotu: 11:21 (GMT +2).