Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Trafi taas ihmisen asialla (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134883)

maddis 06.05.2015 11:58

Trafi taas ihmisen asialla
 
http://yle.fi/uutiset/katsastusmiehe...elossa/7970849

Mitäpä tuohon nyt sanoisi.

Heguli 06.05.2015 12:29

Mitä ihmeellistä tuossa "uutisessa" oli :confused:

Luithan jutun loppuun saakka ?

maddis 06.05.2015 12:35

Luin.. Ja luin myös tämän "Tosin alhainen hylkäämisprosentti voi tuoda vaikeuksia koko katsastusasemalle"

Suomessa ei ole ongelmaa, että autoja hylättäisiin liikaa.

Rngd 06.05.2015 12:51

Tämä kyllä vähän ihmetyttää:

"Katsastusmies kertoo, että hänen pitäisi yli 14-vuotiaista autoista hylätä noin 40 prosenttia, eikä luku vastaa todellisuutta hänen työssään."

Voihan olla että jossain asemalla käy esim paljon autoharrastajia, joilla on ikääntynyt kalusto, mutta tykkäävät pitää autosta hyvää huolta ja korjata mahdolliset viat jo ennen katsastusta. Silti pitäsi hylätä 40% tai muuten on kohta Trafin pellet nurkissa nuuskimassa.

Heguli 06.05.2015 12:58

Ja taas toisaalta: "Ojala ei näe mahdollisena sitä, että katsastusmies hylkäisi ajoneuvon sillä perusteella, mikä hylkäysprosentti katsastajalla on".

Koko uutinen on taas niin "raju tilitys" että oksat pois.....

kellukka 06.05.2015 14:44

Eikös se tuo katsastusmies jouda tuosta välistä pois jos kerta trafi päättää miten paljon hylätään:D

eilhik 06.05.2015 15:04

Trafi

Missä tahansa sinä kuljet.

Maalla. Merellä. Ilmassa.

Me rahastamme.

Eikös Trafi voisi myydä "katsastusarpoja" esimerkiksi ajoneuvon iän perusteella termeinä (-Päävoitto Katsastettu) tai (-Tämä katsastusarpa ei voita )
"tänään" jos kerran ajoneuvon kunnolla ei ole mitään väliä katsastettavaan kalustoon nähden vaan iällä.

Luoppis 06.05.2015 20:25

Itse ratkaisisin tämän ongelman tekemällä jälkitarkastuksista maksuttomia. Muutenhan tässä maistuu taas pelkkä rahastus. Mikähän on sitten trafin tieteellinen hylkäysprosentti n. 28v vanhoille autoille, jos 14v iässä se on jo 40%?

eilhik 07.05.2015 04:50

Eiköhän se ole tämä autokannan iän parantaminen (autokaupan ja tuojien komppaus) ja vanhemmalla kalustolla liikkuvien ihmisten kyykyttäminen.
Co2 perustaiset mutta painoon perustuvat vanhempien autojen ympäristö :) käyttömaksuhan on kivasti pompsahtanut kevyemmissä autoissakin , rivienvälistä yritetään saada väkisin poistettua liikenteestä ja ihmiset peloteltua ettei maailma muuten pelastu.

Rngd 07.05.2015 11:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1224058)
Itse ratkaisisin tämän ongelman tekemällä jälkitarkastuksista maksuttomia. Muutenhan tässä maistuu taas pelkkä rahastus. Mikähän on sitten trafin tieteellinen hylkäysprosentti n. 28v vanhoille autoille, jos 14v iässä se on jo 40%?

Tasan 100.
Museoautotkin täytyy hylätä joka kerta, vaikka kuin olisi viimeisen päälle entisöity eikä ajettaisi kuin se 2 hellepäivää kesässä. Katsastus myös niille ehdottomasti jokavuotiseksi.

A.I 09.05.2015 08:23

Ihan sama juttu kuin poliisin sakkokiintiöt.
-Don't hate the player, hate the game.:eek:
Suomi on autoilun kannalta paska maa PISTE.

baxxter 09.05.2015 08:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1224625)
Ihan sama juttu kuin poliisin sakkokiintiöt.

Tarkoitatko että samalla tavalla tietämättömien arvailua?

Heguli 09.05.2015 11:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1224625)
Ihan sama juttu kuin poliisin sakkokiintiöt.

Mitä nämä ovat ? Montako kiintiösakkoa olet saanut ?

khonkonen 09.05.2015 13:03

Mulle kävi niin ku poliisit pysäytti ja halusivat tutkia lisävaloja. Toinen poliisi tokasi siinä että kirjotetaan tästä sakko ni saadaan päivän kiintiö täyteen ja lähdetään ajeleen kamarille...

Jäi siinä kysymättä että paljonko se kiintiö lie oli sitten.

Nikuzai 09.05.2015 20:04

Joku kertoili, et oli keksinyt tullin kiintiö järjestelmän ja kyseli kaveri porukalta, et koska niitä on pysäytelty

homma toimi kauniisti siihen asti, et joku oli kännissä selittänyt kaverinsa tuovan viinaa kun tietää, ettei tulli oli kiinnostunut



Miksei kaikilla instansseilla olisi toleranssit joiden mukaan toimitaan, eli jos tulee alle laskennallisen määrän sakkoja joko katsotaan sormien lävitse liikaa tai istutaan maijassa tutkaamassa mettäautotiellä jossa on ajokielto

Sama on esim. electroniikan valmistuksessa määrätty määrä saa tulla sutta sen jälkeen ruvetaan tutkimaan miksi tulee liikaa viallista

maddis 10.05.2015 06:51

Suomessahan on poliisien sakkotulot budjetoitu joten sieltä se 'kiintiö' tulee. Ja kyllähän noita 'sakkorysiä' välillä näkee tuolla tiellä.

Eikä tuota oikein elektroniikka valmistukseenkaan voi verrata, kun siellä pyritään mahdollisimman pieneen hävikkiin ja sisääntuleva kama on varsin tasalaatuista verrattuna katsastukseen.

Katsastuksessa, kun voi tulla jos jonkinmoista autoa leimalle, niin trafi suuressa viisaudessaan päättänyt, että esim. 14-vuotiaista keskimäärin 4 autoa 10 on hylättävä huolimatta olisko ne menny leimasta läpi normaalisti vaiko ei, jotta konttorille ei koidu ongelmia.

Mut eiköhän tässä taustalla ole tuo, jota jo aiemminkin mainittiin, että kun ei verojen kautta saada kannustettuja tyyppejä ostamaan uusia autoja niin tehdään vanhemmilla autoilla ajaminen mahd. kalliiksi.

baxxter 10.05.2015 10:39

Trafi ei ole keksinyt määriä, ne on tilastotietoa. Niitä hyvinpidettyjä ja huollettujakin hyviä vanhoja autojakin hylätään, koska ne on vanhoja ja vikoja voi olla missä vaan. Ja jokaista hyvää kohden on monta sellaista, jotka on vuosikausia hylätty katsastuksessa koska ensin haetaan vikalista ja korjataan vain pakolliset.
Jos ei pysy prosenttien rajoissa, on siihen joku syy. Joko vikoja ei löydetä tai merkitä, tai sitten alueen autot on parempia (esim korjaamoiden ympäröimä asema tai korjaamolla sijaitseva raskas asema.) Siinä tässä onkin menty metsään, kun tilastot on julkaistu kaikelle kansalle ja vielä otsikoitu niin että voisi valita katsastusaseman työn laadun mukaan, vaikka laatuarvosanaan vaikuttavia tekijöitä ei ole vielä mietitty ollenkaan..

Heguli 10.05.2015 13:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1224935)
Trafi ei ole keksinyt määriä, ne on tilastotietoa. Niitä hyvinpidettyjä ja huollettujakin hyviä vanhoja autojakin hylätään, koska ne on vanhoja ja vikoja voi olla missä vaan. Ja jokaista hyvää kohden on monta sellaista, jotka on vuosikausia hylätty katsastuksessa koska ensin haetaan vikalista ja korjataan vain pakolliset.
Jos ei pysy prosenttien rajoissa, on siihen joku syy. Joko vikoja ei löydetä tai merkitä, tai sitten alueen autot on parempia (esim korjaamoiden ympäröimä asema tai korjaamolla sijaitseva raskas asema.) Siinä tässä onkin menty metsään, kun tilastot on julkaistu kaikelle kansalle ja vielä otsikoitu niin että voisi valita katsastusaseman työn laadun mukaan, vaikka laatuarvosanaan vaikuttavia tekijöitä ei ole vielä mietitty ollenkaan..

Juurikin näin.

maddis 10.05.2015 16:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1224935)
Jos ei pysy prosenttien rajoissa, on siihen joku syy. Joko vikoja ei löydetä tai merkitä, tai sitten alueen autot on parempia (esim korjaamoiden ympäröimä asema tai korjaamolla sijaitseva raskas asema.)

Tuossahan se onkin menty metsään kun on pakotettu kaikki asemat samaan muottiin. Vai meinaatko, että alueellisesti ei olisi eroa? Mitens sit esim. juurikin mainitsemasi korjaamon tms. lähellä oleva asema? Se on sitten kusessa katsastusten kanssa, jos/kun ei tule hylkyjä 'vaadittua' määrää?

Vai meinasitko, että Trafi alkaa asemakohtaisia 'helpotuksia' antamaan vaadittuihin hylkyprosentteihin?

Ja ei, itselläni ei ole ollut ongelmia autojen katsastusten kanssa, eikä niitä ole hylätty ihan vaan hylkäämisen vuoksi..vielä. Tulee kuitenkin ajeltua sen verran vanhoilla autoilla, että 'uusinkin' on kohta tuon 14-vuotta että tuommoset 'pakkohylsyt' alkaa kiinnostamaan.

baxxter 10.05.2015 20:21

Kyllä ne kaikesta huolimatta trafissa "antaa helpotuksia" eli vähintään antavat vastata selvityspyyntöön. Tilastot myös kertovat enemmän kuin tuon laatuarvosanan, voivat varmasti vertailla katsastusasemia keskenään alueella sekä katsastajia alueella riippumatta yrityksestä. Ja kyllä ne jopa uskovat selityksiä esim korjaamoista. Tosin niitäkin on monenlaisia, hyvien ja huonojen lisäksi niitä jotka hakevat sen vikalistan.. Ja jos yhden ukon katsastusmäärät on liian pienet, ei voida tilastollisesti olla keskiarvoissa ja senkin tuntuu trafi ymmärtävän.
Ja näitä katsastukseen liittyviä uutisia kun tulee, niin löytyy se tietty asiantuntijoiden ryhmä, jotka tietävät miten hommat hoidetaan. Esim autokauppiaat pääsevät helpoimmalla, vaikka herkimmin auton vioista valitetaan jos se on juuri ostettu. Hylätään koska halutaan jälkitarkastuksesta rahat, vaikka auto on nopeampi hyväksyä kuin hylätä ja tyytyväinen asiakaskin tulee vuoden päästä uudestaan. Hylätään pelkästä vilkun väärästä väristä, vaikka tästä olisi jopa trafi varmaankin kiinnostunut kun selkeästi toimitaan ohjeiden vastaisesti. Käsketään tahallisesti vaihtamaan ehjiä osia, vaikka jo monet korjaamot antavat tästä palautetta jos eivät samaa vikaa itse huomaa ja jopa jättävät vaihtamatta.
Ja tietenkin edellämainittuja joskus jossain tapahtuu, mutta aika mahdotonta toimia järjestelmällisesti pitkään jäämättä kiinni..

turakki 10.05.2015 20:56

Omia kokemuksia aihetta sivuten. Tampereella avattiin aikanaan yksityinen katsastusasema. Vuosi oli noin -98, eli vahvasti valtiovetoisen katsastuksen aikaa. Isekin tätä yksityistä käytin, vaikka hinta taisi silloin olla vielä sama. Samaten tuntui, että Bj meni melko usein ekalla läpi. Ilmeisesti tapauksia tulkittiin keskimääräistä enemmän "asiakkaan eduksi". Tähän sitten isoveli puuttuikin ja asemalta vietiin katsastusoikeudet määräajaksi.
Seuraavana vuonna kävin asemalla viimeisen kerran. Bj:stä tehtiin selkeästi kiintiöhylky. Syynääminen ja paukuttaminen oli kovaa, ja ns. metrinen rauta otettiin vääntelyavuksi. Jonkun pikkuasian ne lopulta tietysti löysivät. Tilastotietoa asemien hylkyprosenteista oli jo silloin nähtävillä, ja tämä asema taisi hetken olla valtakunnan kärjessä hylkytilastoissa, kun vuotta aiemmin taisi olla toisessa ääripäässä.
Useinhan noita hylkyjä omalle kohdalle on osunut, mutta muulloin ne ovat olleet mielestäni aiheellisia. Toisaalta enpä ole koskaan omistanut 14v nuorempaa autoakaan.

Rngd 12.05.2015 12:56

Nyt on Trafi veneiden kimpussa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...71337_uu.shtml

Mitäs jos veneessä ei ole mitään CE kilpeä jossa sanotaan max koneteho, esim itserakennetut veneet? Kohta ne varmaan kielletään...

L-200 12.05.2015 13:52

Onkohan tässä maassa mitään virastoa joka valvoisi noiden valtion virastojen toimintaa ja ohjeistasi niitä tarpeen mukaan....

Eduskunnassa on toki oikeusasiamies mutta se ei taida olla oikea taho tähän.

Saataisiin tuolla joku sata kravattikaulaa töihin tekemään paperipinotyösketelyä ma-pe 8.16 ja olisi hyvä olla kun olisi tältäkin saralta kansalaisen asema turvattu ettei virkamies jota kukaan ei vahdi aiheuta mielenpahoitusta kansalaiselle joka kuuliaisena ottaa jokaisen piiskanlyönnin vastaan itse ostamalla piiskallaan...


Vielä kun verottaja alkaisi lasketuttamaan jokaisella kansalaisella itse itselle tekemää työtään ja laittaisi siitä veron maksuun niin alkaisi olla asiat mallillaan ja sillei...

savustin 12.05.2015 14:39

Taitaa koko trafi olla yx suojatyöpaikka hyvä heidän on suomalaisia neuvoa kun toimistokin taitaa olla espanjassa poissa verottajan katseista.

0ltzi 12.05.2015 16:15

ei mee kauaa kun tulee veneisiinkin joku käyttömaksu tyyliin euro per kilo. ja sitten joku ajokortti 2v uusittavaks ja viikon koulutuksella. ja sitten vielä veneiden katsastus.


Sivu luotu: 19:23 (GMT +2).