Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Vitaraan peräkärriä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134833)

Tuoppitoukka 04.05.2015 20:33

Vitaraan peräkärriä
 
Piru. Rekkarissa lukee jarruttomalle kärrylle maks 700kg, tarkottaako tämä nyt kärryn kokonaispainoa vai kantavuutta? esim. jt-tarilerissa kokonaispaino 825 ja kantavuudeksi ilmotettu 575.

Perse näitä säännöskiä, kortitta kait tässä joutuu väkisinki ajamaan jos uuden kärryn tahtoo peräänsä laittaa..

mites muilla vitaristeilla onko yhtä surkeat kanstavuudet annettu kärrylle?

GV 2.5 v6 -00

Ranee 04.05.2015 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuoppitoukka (Viesti 1223648)
Piru. Rekkarissa lukee jarruttomalle kärrylle maks 700kg, tarkottaako tämä nyt kärryn kokonaispainoa vai kantavuutta? esim. jt-tarilerissa kokonaispaino 825 ja kantavuudeksi ilmotettu 575.

Perse näitä säännöskiä, kortitta kait tässä joutuu väkisinki ajamaan jos uuden kärryn tahtoo peräänsä laittaa..

mites muilla vitaristeilla onko yhtä surkeat kanstavuudet annettu kärrylle?

GV 2.5 v6 -00

Kokonaismassahan se on, eikä millään autolla saa yli 750kg vetää jarrutonta.
Ilman pikkueetä henkilöautolla saa vetää jarrullista kärryyä jonka kokonaismassa on alle vetoauton omamassan.

ajelija 04.05.2015 21:00

Entäs näin
 
Oisko tuossa sitten 750kg peräkärryn akselille ja auton koukkuun +75kg joten kokonaismassaksi muodostuisi tuo 825kg.

Nikuzai 04.05.2015 22:13

Tota muuten itekkin ihmetellyt, et onko jostain löytynyt possureikä jotta saa olla painavempi kärry perässä kuin laissa oleva 750kg

Eli raakasti aisalle painoa ilman, et auton akselipaino ylittyy ja vaikka tonni hessuun :confused:

Kaitsu67 05.05.2015 08:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1223650)
Kokonaismassahan se on, eikä millään autolla saa yli 750kg vetää jarrutonta.
Ilman pikkueetä henkilöautolla saa vetää jarrullista kärryyä jonka kokonaismassa on alle vetoauton omamassan.

Ja vetoatuon ja peräkärryn yhteispaino ei saa ylittää 3500kg....

-MaTTi- 05.05.2015 09:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1223650)
Kokonaismassahan se on, eikä millään autolla saa yli 750kg vetää jarrutonta.

Väärin. Kytkentämassasta on kyse, eli em. Vitarassa saa olla vaikka toi 825 kg jarruton, kunhan akselin alta punniten ei tule yli 700 kg.

Tuossa 825 kg kok.m. kärryssä akselimassa on 750 kg ja aisalle sallittu loput 75 kg. Merkintätapa poikkeaa normaalista totutusta. Noin paljoo sille ei kuitenkaan aisalle tulla tän valtakunnan lain mukaan, vaan max. 4% kytkentämassasta eli 30 kg jos vedetään henkilö- tai pakettiautolla.

Eli autolla kun autolla saa vetää tyhjiltään tuota 825 kg jarrutonta kärryä B-kortilla, kunhan autolle sallittu vähintään 175 kg jarruttoman kärryn paino.

Ranee 05.05.2015 10:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1223741)
Väärin. Kytkentämassasta on kyse, eli em. Vitarassa saa olla vaikka toi 825 kg jarruton, kunhan akselin alta punniten ei tule yli 700 kg.

Tuossa 825 kg kok.m. kärryssä akselimassa on 750 kg ja aisalle sallittu loput 75 kg. Merkintätapa poikkeaa normaalista totutusta. Noin paljoo sille ei kuitenkaan aisalle tulla tän valtakunnan lain mukaan, vaan max. 4% kytkentämassasta eli 30 kg jos vedetään henkilö- tai pakettiautolla.

Eli autolla kun autolla saa vetää tyhjiltään tuota 825 kg jarrutonta kärryä B-kortilla, kunhan autolle sallittu vähintään 175 kg jarruttoman kärryn paino.

Selvä, olin väärässä, ei ole tuollaista merkintää tullut vielä vastaan.

BJ-40/76 05.05.2015 23:26

Tuo pikku-e osio jäi minusta pikkasen epäselväksi...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1223650)
Kokonaismassahan se on, eikä millään autolla saa yli 750kg vetää jarrutonta.
Ilman pikkueetä henkilöautolla saa vetää jarrullista kärryyä jonka kokonaismassa on alle vetoauton omamassan.

Siis pikku-e:tä ei tarvitse koskaan, jos kärry on luokkaa O1 (siis max 750 kg("825kg" jarruton, joka on tehokas myyntimiesten "kusetus"))
Ja ilman pikku-e:tä voi voi vetää myös luokkaa O2 olevaa kärryä (kansankielellä "jarrullista-" siis yli 750kg perinteisen tavan mukaan)
JOS vetoauton KOKONAISMASSA ja Peräkärryn KOKONAISMASSA on yhteensä MAX 3500 kg

Siis sopivalla pienellä henkilö/pakettiautolla voi vetää jopa yli 1500 kg jarrullista kärryä tyhjänä ihan b-kortilla, toki voi olla että saa ottaa kärryyn kyytiin myös esim. muutaman sementtisäkin.

Ja Maasturilla, esim. hdj-80:llä, ei saa vetää b-kortilla O2 luokan kärryä, siis jarrullista, vaikka sen kokonaispaino olisi vain 760 kg! siis kokonaismassat yhteensä yli 3500kg.

-> "suomennettuna": Kortti katsotaan papereista (siis kokonaispainoista, yht max 3500 kg b-kortilla)
ja
sakot katsotaan puntarilla! siis onko kärry/kärry kuormineen liian raskas vetoautolle!

ja sitten on muutama poikkeus; joista tärkein lienee tuo reneen mainitsema, vetoauton omamassa pitää olla suurempi kuin kärryn kokonaismassa.

Ja toisinpäin: monella "normaalilla" perheautolla ei riitä jarruttoman peräkärryn max. paino siihen, että kuskaisi jarruttomalla kuomukärryllä moottorikelkkaa....

Ja miksi minulla on O1 luokan jarrullinen kärry, siis perinteinen kärry, mutta jarruilla, vaikka mm. tuo pikku e on kortissa? siksi että kun kärry on hodarin perässä, niin myös B-kortti riittää. toki tuo minun jarrullinen kärry on myös katsastusvapaa, ja liukkailla kärry jarruttaa omalta osaltaan... ja saa ottaa täyden kuorman, vaikka olisi pikkasen pienempi vetoauto!

p.s lukekaapa siitä rekisteriotteesta, että paljonko saa vetää jarrutonta? Pahin omista autoista on ollut land cruiser BJ-75: olikohan 450kg? ja jarrullista 3000 kg! aika vähän omamassaltaan yli 2t painavalle 9 hengen maasturille...

hiski 06.05.2015 09:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1223884)
... toki tuo minun jarrullinen kärry on myös katsastusvapaa, ja liukkailla kärry jarruttaa omalta osaltaan... .

Kerro lisää tästä jarrullisen kärryn katsastusvapaudesta?.

mechanic-71 06.05.2015 10:16

Kevytperäkärry on katsastusvapaa vain vakuutusyhtiö haluaa siitä rahaa. Kokonaispaino tulee olla alle 750kg ei merkitystä onko jarrut vai ei. Jarrulliset akselit kantavuudeltaan alkaa 850kg

Gary Grand 06.05.2015 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1223884)
p.s lukekaapa siitä rekisteriotteesta, että paljonko saa vetää jarrutonta? Pahin omista autoista on ollut land cruiser BJ-75: olikohan 450kg? ja jarrullista 3000 kg! aika vähän omamassaltaan yli 2t painavalle 9 hengen maasturille...

:D Nää on ihan parhaita, tai perseestä, ihan miten vaan.
Suburbanin peräänkin sais laittaa jarruttoman kok.painoltaan alle 455kg kärryn ja jarrullisena 2720kg kärryn..:D:confused::confused: WTF?!

Auton, tai yhdistelmän hallittavuuteen tuon jarruttoman painolla ei ole mitään vaikutusta kyseisen möhkön ollessa kyseessä. Tonnin-parin kärrykään ei siellä perässä mitenkään mainittavasti tunnu..:D
Ajokortista vaan loppuu kirjaimet heti alkuunsa.:o

BJ-40/76 06.05.2015 12:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiski (Viesti 1223925)
Kerro lisää tästä jarrullisen kärryn katsastusvapaudesta?.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mechanic-71 (Viesti 1223931)
Kevytperäkärry on katsastusvapaa vain vakuutusyhtiö haluaa siitä rahaa. Kokonaispaino tulee olla alle 750kg ei merkitystä onko jarrut vai ei. Jarrulliset akselit kantavuudeltaan alkaa 850kg

Siis O1-luokan peräkärryjä ei tarvitse vuosikatsastaa, oli jarrut tai ei, kuten -mechanic-71- tuossa jo kertoi.
Mutta siinä meni metsään, että kokonaispainoraja ei ole ALLE 750kg, vaam MAX 750 kg.

Ja ulkomuistista: talvi/nastarengaspakkokin taisi koskea vain isompia kärryjä (O2, eli yli 750kg) Mutta oman turvallisuuden takia Ainakin minulla on talvella nastarenkaat, kun vetoautossakin on; tulee nimittäin huomattavan herkästi poikittain, kun kärryn renkaat menee lukkoon jarrutuksessa, huomaa/pitää varoa jo huonoilla nastarenkailla.

hiski 06.05.2015 15:25

Kiitokset tiedosta, olen ollu siinä luulossa että jarrullinen kärry on aina katsastettava, mutta ne onkin aina ollu isoja kärryjä mitä on tullu vedettyä ja katsastettua.

Nikuzai 06.05.2015 17:38

Itelle meinasin, et kun teen kärryn niin jarrullinen tulee et saa kiskoa muutakin kuin kuomua


Mites saako vanhaa kärryä muuttaa jarrulliseksi?

-MaTTi- 06.05.2015 17:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mechanic-71 (Viesti 1223931)
Jarrulliset akselit kantavuudeltaan alkaa 850kg

Jaa, mulla oli aikoinaan asuntovaunu jarrullisella akselilla, kokonaismassa tais olla 680 kg.

Byrocrat 06.05.2015 18:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1223741)
Väärin. Kytkentämassasta on kyse, eli em. Vitarassa saa olla vaikka toi 825 kg jarruton, kunhan akselin alta punniten ei tule yli 700 kg.

Tuossa 825 kg kok.m. kärryssä akselimassa on 750 kg ja aisalle sallittu loput 75 kg. Merkintätapa poikkeaa normaalista totutusta. Noin paljoo sille ei kuitenkaan aisalle tulla tän valtakunnan lain mukaan, vaan max. 4% kytkentämassasta eli 30 kg jos vedetään henkilö- tai pakettiautolla.

Eli autolla kun autolla saa vetää tyhjiltään tuota 825 kg jarrutonta kärryä B-kortilla, kunhan autolle sallittu vähintään 175 kg jarruttoman kärryn paino.

http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

-MaTTi- 06.05.2015 18:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1224026)

Liittyiks tuo jotenki tohon mun säikeeseen kun olit lainannut?

Nikuzai 06.05.2015 20:21

Lainaus:

jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.

Tossa taas oikeen loistettu, otetaan vaikka henkilö pikkumaasturi vs. sama pakettiautona.

Ymmärsinkö oikein, et vaikka samainen auto katsastettaisiin pakusta (helvetilliset verot maksaen) henkilöautoksi niin veto painot tippuu :confused:


Ja toimiiko toi farkku henkilöauto. opel vs sama opel 2paikaiseksi pakuksi leimauksella veto massat nousee :confused:

-MaTTi- 06.05.2015 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1224054)
Ja toimiiko toi farkku henkilöauto. opel vs sama opel 2paikaiseksi pakuksi leimauksella veto massat nousee :confused:

No ei, valmistajan sallimat on kuitenki aina ne pienimmät ja niillä mennään. Trafin sivulla puhutaan sitä paits paskaa, tuo 1.5x koskee vain M1G:tä ja N1G:tä lain mukaan:
Lainaus:

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

HeikkiH 07.05.2015 08:21

Vaikuttaako moottori tai vetotapa jarrutoman kokonaismassaan? Kaksi Volvoa, ensimmäinen 01 bensakoneella ja etuveto, toinen 05 diesel AWD. Ensimmäisessä jarruton 500 kg ja jälkimmäisessä 750 kg, jarrullinen molemmissa 1800 kg.

-MaTTi- 07.05.2015 11:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1224134)
Vaikuttaako moottori tai vetotapa jarrutoman kokonaismassaan?

Kyseessä sallittu kytkentämassa, ei kokonaismassa. Ei vaikuta suoraan, valmistaja määrittää sen omien periaatteidensa mukaan. Ei mitään yhtenäistä linjaa. Laki sallii puolet omamassasta.


Sivu luotu: 18:48 (GMT +2).