Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Voiko nämä kannenpultit aukaista normaalilla hylsyllä? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134753)

TOPPAHOUSU 02.05.2015 11:43

Voiko nämä kannenpultit aukaista normaalilla hylsyllä?
 
http://i27.photobucket.com/albums/c1...psadx8jb0l.jpg

En ole aikaisemmin tämän näköisiin kannenpultteihin törmännyt, niin voiko nämä huoletta aukaista sopivalla tavallisella hylsyllä...?

TimJus 02.05.2015 11:52

12 kulmanen normi hylsy

OsQ 02.05.2015 11:54

http://www.motonet.fi/fi/tuote/76603...syt-19-osaa-12

Tuollaisella pitäisi lähteä

TOPPAHOUSU 02.05.2015 12:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OsQ (Viesti 1223063)

Eli kauppaan pitää lähteä.... voi kehveli...

Pauli 02.05.2015 14:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU (Viesti 1223071)
Eli kauppaan pitää lähteä.... voi kehveli...

Älä ainakaan tollaseen multilock-hylsysarjaan rahojas tuhlaa, osta ihan normaalihylsy mikä on 12-kulmainen, kuten Timppa jo aiemmin mainitsi.

"TimJus 12 kulmanen normi hylsy"

sisua45 02.05.2015 23:47

Ulkopuolisen XZN kannan pultin saa auki tavallisella 12 kanttisella hylsyllä, jos ei ole kireässä. Jos on kireässä, niin halkaisee hylsyn, koska kulma on eri.

Paikallisen korjaamon kaverit väänsivät halki kaikki heidän 12 kanttiset kromihylsyt yhden MB kuorma-auton V8 koneen remontissa. Kiertokangen pultit olivat tiukassa...

BJ-40/76 05.05.2015 21:34

Itselläni on Bilteman "multi" hylsyt
 
Siis ne jotka myydään semmoisessa peltikiskossa, jonka voi varmaan kiinnittää esim. työkalutauluun.

Ja joskus on tullut väännettyä huomattavan lujassa olevaa 12-kanta torxia.... ja ei vielä ole särkyneet/venyneet....

Nuo Bilteman sarjat on juurikin tuommoisia "pyöreillä kanteilla" olevat, kuin tuossa mätänetin linkissä olevat. Normaalit 12- kanttiset hylsyt hajottaa joko pultin taikka itsensä(hylsyn), jos tiukassa....

Pitänee ostaa joskus oikeat hylsät, nuo bilteman "kaikki kannat yhdessä"-sarjat oli niin "halvat" että meinaa huolettaa, että milloin remontti tyssää... (siis 1/2" nyt 16.99e ja 3/8" 9.99e muistelin halvemmiksi...)

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...12-2000019863/

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...38-2000019862/

Jappi 06.05.2015 20:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1223255)
Ulkopuolisen XZN kannan pultin saa auki tavallisella 12 kanttisella hylsyllä, jos ei ole kireässä. Jos on kireässä, niin halkaisee hylsyn, koska kulma on eri.

Paikallisen korjaamon kaverit väänsivät halki kaikki heidän 12 kanttiset kromihylsyt yhden MB kuorma-auton V8 koneen remontissa. Kiertokangen pultit olivat tiukassa...

Ei ole japseissa niin tiukassa mikään mikä noilla on kiinni, ovat kaikki venyviä pultteja ainakin toyotassa ja ja valtaosin muissakin merkeissä.

BJ-40/76 06.05.2015 22:19

Eikö venyvä pultti uusita aina?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1224063)
Ei ole japseissa niin tiukassa mikään mikä noilla on kiinni, ovat kaikki venyviä pultteja ainakin toyotassa ja ja valtaosin muissakin merkeissä.

Siis tarkoitatko tuolla venyvällä sitä, että pultit uusitaan aina irrotettaessa?

Esim. toyota hdj-80 kone, 1hd-t, on kasattu juurikin "tuonkantaisilla" pulteilla, ja kaikki pultit saa käyttää uudelleen, jos eivät ole venyneitä. (mitataan halkaisijasta)
Ja kiristys on mallia ensin momenttiin, ja sitten esim. 90 astetta lisää.

Jotkut saksalaiset vaihdattaa uudet pultit esim. moottorinkorvakkoon, aina kun käytetään irti...

p.s ainakin tuossa hodarin koneessa pulttien momentti on aika suuri, nimenoman silloin kun asteet täynnä...

sisua45 06.05.2015 22:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1224108)
Siis tarkoitatko tuolla venyvällä sitä, että pultit uusitaan aina irrotettaessa?

Joissakin koneissa ohje on, että venyvät pultit uusitaan aina.

Toisissa koneissa pultit mitataan, ja vaihtotarve määritellään siitä.

Esim Valmet 611/612 kannen venymäpultit kuuluivat olla 149.5-152.5 mm pitkiä. Kyseisissä koneissa on käytetty myös kahta eri kannen vaarnaa, mutta venymä alue on kuitenkin 3 milliä.

Tämä ohje on siis uudemmille kulmaan kiristettäville venymäpulteille, vanhoille "koville" pulteille ei ole ilmoitettu max venymää.

Jappi 07.05.2015 21:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1224108)
Siis tarkoitatko tuolla venyvällä sitä, että pultit uusitaan aina irrotettaessa?

Esim. toyota hdj-80 kone, 1hd-t, on kasattu juurikin "tuonkantaisilla" pulteilla, ja kaikki pultit saa käyttää uudelleen, jos eivät ole venyneitä. (mitataan halkaisijasta)
Ja kiristys on mallia ensin momenttiin, ja sitten esim. 90 astetta lisää.

Jotkut saksalaiset vaihdattaa uudet pultit esim. moottorinkorvakkoon, aina kun käytetään irti...

p.s ainakin tuossa hodarin koneessa pulttien momentti on aika suuri, nimenoman silloin kun asteet täynnä...

Tarkoitan että kiristetään lopulliseen momenttiin asteilla, eli venymän perusteella. Eli tilanteen mukaan käytettävissä uudelleen, osa on, osa ei.


Sivu luotu: 21:06 (GMT +2).