![]() |
Varokaa myymistä ebayssa
Kävipä näin ja luotto meni kyseiseen puulaakiin ja PayPaliin samalla:
Huutokauppasin kohteen jonka osti miekkonen usa:sta. Heti kun maksusuoritus näkyi PayPalissa vein tuotteen postiin. Oli 14.02. Lähetin vastaanottajalle viestin sekä seurantakoodin, ja merkkasin ebayhin tuotteen lähetetyksi. Parin viikon kuluttua ostaja kyseli pakettia, tarkistin seurantakoodilla että lähtenyt maasta 18.02 USA:an, toistaiseksi ei muuta raportoitavaa. Viikko tästä ja pakettia ei ollut kuulunut. Tein tiedustelun postiin, joka vastasi paketin lähteneen mutta selvittävänsä. Parinpäivän kuluuttua tulikin selvitys: JFK:llä nykissä tehty jotakin muutoksia jonka vuoksi kaikki USAhan tuleva pakettitavara on jumiutunut siellä päässä. Raportoin tästä ostajalle. Viikonpäästä uusi tiedustelu jonka jälkeen sain ulkomaanlähetysosastolta englanninkielisen selvityksen asiasta, jonka lähetin ostajalle. Ostaja kyllästyi odottamaan ja teki Ebaylle valituksen joka päätti asian ostajan hyväksi ja korvasi tuotteen hinnan ostajalle: JA AUTOMAATTISESTI ROKOTTI PAYPAL TILIÄNI.. josta minulle lasku. Tässä vaiheessa tilini oli vielä aktiivinen ja kirjoitin vastineen ebaylle jossa selvitin tilanteen ja pakettien ruuhkautumisenm ja että lähetyksestä on kuitti jne... ei auttanut. Nyt tilinikin on suljettu. Posti vahvisti paketin jaetun ostajalle 28.03. Valitin asiasta PayPalille etten ole ostanut mitään ja selvitin tilanteen. Minusta valtuuttamaton tilinkäyttö. PayPalin mielestä ei ole valtuuttamaton... vaikka tuote siis jaettu ostajalle...(ja tästä on todisteet) Yllättäen Ebaylla ei ole email osoitetta johon valittaa ja kun sulkivat tilinikin niin ei voi edes ottaa yhteyttä mihinkään.. Mitäs mieltä olette, olisiko tässä jotakin voinut tehdä paremmin? minusta niin paska systeemi kuin voi olla, meni tuote ja rahat, jonkin sortin varkautena pitäisin. Saa jakaa jottei kukaan muu mene ebay vipuun. |
Kuullostaa hyvinkin älyttömältä.. kai tuosta voi jotenkin haasteen ebaytä kohtaan tehdä? osaisikohan se kuuluisa kuluttajaasiamies auttaa tämmösissä?
|
niin paljon kuin postia kuuleekin parjattavan niin tässä voin silleen kehua, he korvasivat kauppasumman ja lähetyskulut minulle, mutta käsittämätöntä tuo Ebay:n ja PayPal:n meininki. Vituttaa periaatteesta.
Tosin on hyviäkin ostokokemuksia, ebaysta mutta näemmä voi kusettaakin jos väittää ettei ole vastaanottanut. Ja vaikka onkin toimitettu niin näemmä silti jos on myöhässä... saa rahat takaisin ja tuotteen. |
Joo sinällään hyvä että ovat ainakin ostajan puolella mutta rajansa kaikella, eihän tuolla uskalla mitään myydä... :(
|
Rikosilmoitus ostajasta. Jos kerran on perunut kaupan ja saanut rahansa takaisin niin ei pitäisi sitten hakea sitä pakettiakaan, tai sitten se pitäisi palauttaa.
Riippuu varmaan ostajan kotimaasta ja summasta johtaisiko tuo mihinkään mut ainahan koittaa voi. Ja infota myös ostajaa tästä niin voi mieli muuttua ihmeesti ja löytyä halukkuutta asian selvittämiseksi. |
Aika erikoista. :eek: Miks eivät usko/välitä jos jakeluporras tökkii? Ei mitenkään tavatonta.
Ehkäpä tuosta syystä monet haluttomia lähettämään ulkomaille... |
Lainaus:
Periaatteessa seurantakoodilla olevan lähetyksen pitäisi olla varma, posti teki oikein kun maksoi sulle. Ebayille tosta pitäisi valittaa, että ostaja on kuitenkin saanut paketin. Luotettava ostaja olisi ilmoittanut tämän tiedon Resolution centreen. Ebay pidättää varoja sen kolmeviikkoa, joten olit ehtinyt siis saada rahat jo tilile. Sulkiko Ebay tosta vaan sun tilin? Vai suljitko Paypalin? Sen sulkeminen jäädyttää myös Ebayn. Montako ebaytähteä oli sulla ja ostajalla? Tullikäsittelyn viemä aika esim. Usa, Kanada kannattaa huomioida jotenkin postiaikoja arvioidessa, vaikka on hankalaa. Mitä enemmän tekstiä lähetys/palautuskäyntännöistä, sen parempi. |
Kuulostaa erikoiselta....
Siis kun ostaja reklamoi tuotteesta, niin ebay ei ottanut yhteyttä sinuun?
Minä olen ollut pelkästään ostaja ebayssä, mutta kun esim. tilasin valkoiset etuvilkut hodariin, ja sain oranssit; reklamoin asiasta ebaylle, ja ebay ilmoitti että reklamaatio välitetty myyjällä, myyjällä aikaa vastineelle 7? vrk. Ja k.o ajan kuluttua tuli ilmoitus, että myyjä ei ole vastannut reklamaatioon, rahat palautetaan, ja asia on loppuunkäsitelty. ja tuon viestin jälkeen rahat palautui, muuta ei asiasta ole kuulunut. Nähtävästi myyjä ei tehnyt minusta rikosilmoitusta tms. vaikka en oma-aloitteisesti alkanut lähettämään vilkkuja takaisin. yksi isompi ostos kerkesi "mennä vanhaksi", kun myyjä lupasi vaihtaa tuotteet oikeaksi, pelasi aikaa; ja kun ebay reklamaatio (ja oliko paypal) aika loppui, niin ei minkään sortin vastausta, vaikka myyjä oli kuitannut tuotteet vastaan otetuksi. ja se piti sitten riitauttaa luottokortin kautta, mutta sain kauppahinnan takaisin. -> Nyt riitautan heti, kun jotain epäselvää. Sorry. (pari pikku ostosta olleet vääriä ja mennyt vanhaksi, mutta niistä "tappiota" alle 20e) |
Ite lueskelin ebay lakitekstiä ja totesin, et pitäköön tunkkinsa
Saavat lopettaa tilin kun haluavat, saavat vaatia vahingon korvauksia alk.1000 dollaria ilman oikeus käsittelyä, jne. jne. Sit olihan sellainenkin pykälä jolla saa nopeammin jotain hoidettua oli jääväystodistus, eli kirjallisesti todistat, et sun mielestä ebay ei ole mitenkään osallinen tai syyllinen mitenkään sinun ongelmiin ja jääväät ebayn syyllisyyden. Eli jos ebay syystä tai toisesta tyhjentää sun tilin, niin henkilökohtainen kyynel. Eikä se ees ollu sitä normaalia laki tekstiä, et emme ole velvollisia muitten koheltamiseen, palveluitamme ei saa käyttää rikkollisuuteen, jne jne Vaan jos käytät palvelua hyväksyt esim. sen, et haastamme teidät oikeuteen kun meitä huvittaa syyttää teitä ongelmista ja vaivasta Eli aloittajan tapauksessa ois paskassa tuurissa voinu olla, et oisit lakivelvoitettu saapumaan kuultavaksi jenkkeihin ebay;n kotikaupunkiin oikeuden määräämänä aikana, muuten homma tuomitaan sinulle häviölliseksi ja sinut haastetaan lähdemaan (suomi) oikeuteen maksamaan asian hoitokulut molempien osapuolien osalta, se on sit arvoitus monta nollaa siinä ykkösen ja pilkun välissä on jenkkilässä Kolme päivää 2h päivässä luin niitä ehtoja ja lopetin tossa oikeuteen haastamis kohdassa ja totesin pitäkää tunkkinne |
Kaikki tilaushommat menneet itsellä ok ja tavarat tulleet. Myynyt en ole mitään, tuskin myynkään sitä kautta jos tuollaista kerta tapahtuu. On näkojään enempi "ostajan markkinat"....
|
Onneksi itsellä on toistaiseksi kaikki tullut ok ebayn kautta. Briteistä tilaamani avain tosin paljastui vääräksi, mutta sen olisin jo huomannut tilausvaiheessa jos olisin ottanut sen alkuperäisen avaimen esille ja verrannut sitä kuvaan. Myyjäkin lupasi hyvittää rahat jos lähetän tuotteen sille takaisin. Mutta itse avain maksoi 4€ ja postikuluja tuli toiset 4€. Täältä kun lähetät britteihin kamaa niin saat varmasti maksaa yli 10€ postikuluja. Ei siis mitään hyötyä.
|
eBay on myyjälle ihan vitun paska, ostajalle hyvä. Jos yhtään katsoo ulkomailta juttuja myyjäosapuolilta, niin tämän voi todeta hyvinkin äkkiä..
|
Ebay
Hyvä tietää.
En oo mitään sitä kautta koittanut myydä enkä näköjään koitakkaan. Se menee aina hankalaksi jos joutuu reklamoimaan toiseen maahan saatika isonveden taakse? Muutama kännykän kuori on maksettu 10,- ja saamatta vaan tuosta on jo puolivuotta. Kävin antamassa negatiivistä palautetta myyjälle. Kuoria ei oo näkynyt? Jeeppiini onnistuin tilaaman aikoinaan väärän mallin jäähdytimen kun klikkasin alemmalta riviltä kun oli halvempi ja just siinähän malli vaihtui??? Pitäs lukea tarkemmin mitä tilaa. Tarttee laittaa tuo kohta taas myyntiin. Oma moka. Jakolootan ostin yksityiseltä ja se onneton meni pakkaamaan sen kahteen pakettiin vaikka hyvin olisi kulkenut yhdessäkin, rahtikulut tuplaantuivat??? Olis ollut reklamaation paikka, vaan olin tyytyväinen kun sain jakolootan ja annoin asian olla. XJ:hin tuli korotus sarja aikoinaan tosi nopeasti alle viikossa ja olin tyytyväinen, vaan viikon pästä tuli taas samallainen setti ja tililtä lähti rahat, oli hetken rahat vähissä. Myyjä väitti että olin kaksikertaa painanut "send" nappia vaikka itselläni ei ollut kuin yksi tilausnumero? Olivat keräneet osat kahteen kertaan. Lopulta kuottokunta sai rahat takaisin parin kuukauden jälkeen ja olen ostanut onnistuneesti samasta kaupasta myöhemminkin. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Koitin ostaa Saksan Ebaystä (ebay.de) yhtä osaa. Sanottiin, että international toimitus onnistuu. Siirsin tuotteen ostoskoriin ja koitin mennä maksamaan, niin tuli herja ettei toimitus onnistu koska myyjä ei ole ilmoittanut postikuluja Suomeen. No koitin poistaa tuotteen ostoskorista niin eipä onnistunut enää sekään vaan sanottiin, että olen sitovasti ostanut tuotteen, siis vaikkei se kuitenkaan onnistu.:confused: Jätin homman siihen ja ostin osan muualta. Jonkun päivän päästä tuli sitten kuitenkin Ebaystä sähköposti, että "postikulut on xx e ja kokonaissumma xxx e. Käyppä maksamassa." No en tietenkään maksa kun minulla on jo haluamani osa. Pitäisi muka ottaa yhteyttä myyjään ja anella että saako tuotteen palauttaa vaikkei sitä ole edes postitettu (tietenkään, koska en ole maksanutkaan). Roikkukoon siellä ostoskorissa puolestani vaikka maailman tappiin. |
No, tuo toki on lähtöisin myyjän virheestä missä tuotteen lähetyskuluja ei ole ilmoitettu. Mutta jos kerran olet kaupan tehnyt, niin onhan se sitova siinä missä mikä tahansa ostos vaikka ihan kivijalkaliikkeessä tai missä vain nettihuutokaupassa. Turha siitä on eBaytä syyttää.. tosim ostotapahtuma pitäisi pystyä perumaan jos tuotteen lähteys kohdemaahan ei onnistukaan.
Minulla ei ostopuolella ole ollut ikinä mitään ongelmia eBäyssä, ei sitten niin minkäänlaisia. On jopa ympätty pyytämättä samaan pakettiin tavaraa, mitkä olen ostanut erillisinä lähetyksinä samasta putiikista. Kannattaa muistaa niin eBayssä kuin missä tahansa muussakin nettikaupassa, että ostaa vain suositelluilta ja varmoiksi tiedetyiltä kauppiailta niin ei tule ongelmia. Toki jotain spesiaalimpia yksittäisiä pikkutuotteita voi ostaa muutenkin, mutta osinhan se menee omalla riskillä. Toisaalta juuri siksi eBay/ Paypal on hemmetin usein ostajan puolella, että ostajalle jää mahd. pieni riski ostotilanteessa. Sen sijaan myyjälle tuo on paska juttu, koska ulkopuolisista syistä vituilleen menevät kaupat voi silti aiheuttaa isot kulut ja menetetyn tuotteen = pelkkää tappiota. |
Lainaus:
|
Lainaus:
No sehän passaa ja painoin buy now, selain siirtyi maksusivulle jolla en voinutkaan maksaa kun suomi ei kuulunutkaan tähän maailmaan. En voinut maksaa enkä perua, lähetin myyjälle viestin aiheesta ja aloin etsimään tietoa kuinka pystyisin perumaan kaupan. Tieto löytyi samaan aikaan kuin myyjä ilmoitti kuluista jotka olivat kohtuulliset ja tilasin. Äsken katsoessani oli ilmoitus muuttunut ja postitus oli erikseen ilmoitettu, molemmat oppivat jotain. |
Lainaus:
Muissa verkkokaupoissa tuote siirretään ensin ostoskoriin ja kauppa vahvistuu vasta kun menee "kassalle" maksamaan. Mutta tuolla kauppa onkin muka heti lyöty lukkoon kun laitat tuotteen koriin, vaikka et saa tietää edes lopullista hintaa postikuluineen. Ei ihme jos tulee reklamaatioita puolin ja toisin kun on noin kankea systeemi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Vasta sitten ostoskorin puolella on nappi, josta voit tilata laskun myyjältä, jolloin saat lopullisen summan postikuluineen, ja vasta sitten maksat tuotteen/tuotteet pois. Tai vaihtoehtoisesti jos kulut on jo näkyvissä, niin ei muuta kuin maksaa suoraan. Monesti kannattaa useampaa tavaraa samalta myyjältä tilatessa pyytää lasku vaikka postikulut oliskin näkyvissä, kun saattaa saada alennusta vielä niistä. Jos mitään erillisiä postikuluja ei ole näkyvissä, niin itse olen etukäteen ensin tiedustellut myyjältä paljon tulee kuluja, ja sitten oston/voittavan huudon jälkeen olen pyytänyt myyjältä laskun kaikkine kuluineen. Olen myös samalla tyylillä siis ostanut monesti, vaikka alkuperäisessä ilmoituksessa ei edes ole ollut international shippingiä tarjolla. Onhan tuo hiukan monimutkaista jos ei ole tottunut käyttämään, ja varmaan moni myyjä lähettääkin automaattisesti laskun, mutta itse olen aina samantien pyytänyt laskua, jolloin on aina hommat hoituneet.:) |
Ebayhän on muutenkin lähtökohtaisesti huutokauppa eli toimintaperiaate hieman eri kuin verkkokaupoissa noin muuten. Jos ei löydy suomeen postikuluja niin ensimmäiseksi myyjälle viestiä ennenko menee mitään painelemaan. Myyjien välillä tuntuis noi lähetyskulut muutenkin heittelevän aika paljonkin samoilla tavaroilla. Myyjiin kannattaa olla yhteyksissä muutenkin jos joku asia arveluttaa. Jos ei saa vastausta niin tuskin kannattaa mitään ostaakaan. Muutenkin kannattaa kysellä suomeen toimitusta sellaisiltakin myyjiltä jotka on merkinnyt toiminta alueekseen esim vain USAan. Viimeksi kun ite moista kysyin niin myyjä sanoi että voi lähettää mutta ei tiedä miten se tapahtuu. Kerroin hänelle omat tietoni joilla paketin pitäis perille löytää ja hommahan onnistui vallan mallikaasti ilman ihmettelyjä. Kerran on käynyt niin että kun tilasin jarrulevyt niin homma meni niinkuin pitikin kunnes tuli paino vastaan. Noh Ebayn Buyer protection programin kautta tehty reklamaatio palautti rahat ilman mutinoita. Paljonkin olen tuolta ostellut ja meinaan ostaa jatkossakin. Ja tosiaan Ebayhän on nimenomaan ostajalle hyvä - ei niinkään myyjälle.
|
Juu ei tuo ollut eka kerralla kovin selvä että kun painoin BUY NOW nappia niin se oli jo sitova kauppa. Näin kävi itselle kun sähköperämoottoria jenkeista kattelin ja kun postikulut ei käyny heti selville niin menin painamaan BUY NOW nappia. No sieltä kävi ilmi että postikulut ilmoitetan myöhemmin. Ja kun vastaus tuli totesin etten raaski ostaa niin eihän sitä enään voinut perua. No muutaman kuukauden ajan tuli uhkaus viestejä mutta sitten hellittivät.
|
Lainaus:
Esim. http://www.ebay.de/itm/Neu-Sh-Querle...lux+II+Pick-up --> http://www.ebay.co.uk/itm/Neu-Sh-Que...lux+II+Pick-up |
Lainaus:
|
Ainakin omasta mielestä se napin teksti "buy now" sanoo aikalailla, että ostopäätös olisi hyvä olla tehty, kun siitä painaa.
Toki jos haluaa varmistaa, ettei vahingossakaan osta mitään, niin kirjautuu vasta sitten sisään, kun on oikeasti tilaamassa jotain :) |
Sivu luotu: 17:13 (GMT +2). |