Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mt/at rengas ja kulutus?! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134318)

GKC 16.04.2015 16:08

Mt/at rengas ja kulutus?!
 
LC 120 täytynee taas käydä rengaskaupoilla kun Discoverer STT:t alkaa vedellä viimesiään. Ko. renkaaseen olen muuten ollut tosi tyytyväinen mutta kova ujellus ja etenkin kulutus on hieman tympinyt...
Ajoa tulee sen verran että Cooper 33x12,5" 12l/100km vs. Nokian Hakka SUV7 265/70 R17 10,5l/100km jo vähän vuositasolla tuntuukin.

Kysymys: Liekö kulutus yksiselitteisesti koon funktio vai lieneekö kuvioinnilla yms. seikoilla kuinka paljon vaikutusta?
Ts.
Onko sileämmällä 33x12,5" renkaalla mitään tsäänssiä päästä lähemmäs noita talvirenkaiden lukemia vai pitääkö vaan katella kapeampia kumeja jos haluaa pienemmän kulutuksen?

turakki 16.04.2015 16:20

Tyhmä kysymys: onko matkamittarivirhe korjattu laskelmassa? Joskus ajeltiin jonossa kahdella Hj:lla Helsingistä Inariin Sen toisen (vakipyörillä) mittariin tuli melkein 100 km enemmän, kuin omaan (33"). Molemmissa valehteli mittari, vaan eri suuntiin.

Micco 16.04.2015 16:52

Paineet vaikuttaa myös jonkin verran. Alhaisilla paineilla huomaa heti että kulkee tahmeammin ja rullaa huonommin.

wikke 16.04.2015 17:58

Eiköhän tuossa rupea leveyskin vaikuttamaan rullaamiseen?

GKC 16.04.2015 20:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakki (Viesti 1219543)
Tyhmä kysymys: onko matkamittarivirhe korjattu laskelmassa? Joskus ajeltiin jonossa kahdella Hj:lla Helsingistä Inariin Sen toisen (vakipyörillä) mittariin tuli melkein 100 km enemmän, kuin omaan (33"). Molemmissa valehteli mittari, vaan eri suuntiin.

On sen verran kuluneet jo nuo Cooperit ettei ole juuri eroa noihin 265/70 R 17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Micco (Viesti 1219550)
Paineet vaikuttaa myös jonkin verran. Alhaisilla paineilla huomaa heti että kulkee tahmeammin ja rullaa huonommin.

2,0-2,2bar oon pitäny noissa Cooppereissa. Tuppaa kai kulumaan keskeltä aikalailla jos tosta paljon nostaa paineita...

-MaTTi- 16.04.2015 21:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GKC (Viesti 1219539)
Kysymys: Liekö kulutus yksiselitteisesti koon funktio vai lieneekö kuvioinnilla yms. seikoilla kuinka paljon vaikutusta?
Ts.
Onko sileämmällä 33x12,5" renkaalla mitään tsäänssiä päästä lähemmäs noita talvirenkaiden lukemia vai pitääkö vaan katella kapeampia kumeja jos haluaa pienemmän kulutuksen?

Mä oon ajellu n. 70 tkm Cooper STT:llä ja 20 tkm S/T:llä (33x12.50R17), talvisin Kumho KC11:lla (285/75R16). Ei mainittavaa eroa kulutuksessa, vaikka painossa ja kuviossa isojakin eroja.

Kulutus käytännössä sama myös Rotiivan (285/70R17) ja Duratracin (315/70R17) välillä.

Ja kannattaa vaihdella ristiin paikkoja renkaissa, erityisesti tollasissa palamallisissa (STT), muuten kuluu herkästi hampaalle ja alkaa ujeltaa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GKC (Viesti 1219625)
2,0-2,2bar oon pitäny noissa Cooppereissa. Tuppaa kai kulumaan keskeltä aikalailla jos tosta paljon nostaa paineita...

Ei se paine siihen vaikuta, voi jopa kulua tasaisemminkin isommalla paineella.

Mts2 16.04.2015 23:04

Mulla on lantikassa 265/75/16 Insa Turbon Special Trackit alla. 235/70/16 Hakka SUV oli aiemmin. Niillä meni motariajossa alle kympin satkulla. Special Trackeilla palaa 12-13 maantiellä kun ajaa satasta. Mutta on toki vierintävastuksessa ihan helkutillinen ero, ei näillä tartte ees moottorijarrutella kun rajotus pienenee, riittää kun pistää kytkimen pohjaan.

GKC 17.04.2015 17:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1219648)
Mä oon ajellu n. 70 tkm Cooper STT:llä ja 20 tkm S/T:llä (33x12.50R17), talvisin Kumho KC11:lla (285/75R16). Ei mainittavaa eroa kulutuksessa, vaikka painossa ja kuviossa isojakin eroja.

Kulutus käytännössä sama myös Rotiivan (285/70R17) ja Duratracin (315/70R17) välillä.

Ja kannattaa vaihdella ristiin paikkoja renkaissa, erityisesti tollasissa palamallisissa (STT), muuten kuluu herkästi hampaalle ja alkaa ujeltaa.


Ei se paine siihen vaikuta, voi jopa kulua tasaisemminkin isommalla paineella.

Jees. Täytynee siis koittaa vähän isompia paineita asfaltille. Aattelin vaan kun noi edelliset talvirenkaat (Hakka SUV 5) kului keskeltä tosi paljon nopeammin kun 2,5bar paineilla ajelin... Mutta varmaan eri juttu noissa mt renkaissa.

Rotiiva LT juurikin ko. kokoisena voisi hyvinkin olla seuraava rengas. Ehkä uusi BFG at mutta on vaan aika hintava. Vaikeeta on valita näköjään renkaita kun on niin vaihtelevaa ajoa ja ominaisuudet on tunnetusti paljolti toisiaan poissulkevia...

Varsinaista offia ei tällä autolla ajeta mutta 50% kaikesta ajosta erittäin huonokuntoisia sorateitä joten tosta Discoverer STT:stä ei ainakaan karkeampaan olla menossa. Oliko MaTTi minkälainen ajoltaan tuo S/T?

GKC 17.04.2015 18:22

Taitaakin olla samat löpinät jo tuolla toisessa topikissa eli jatketaan siellä... Duratracit on otettu vakavaan harkintaan myös... ;)

-MaTTi- 17.04.2015 19:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GKC (Viesti 1219784)
Oliko MaTTi minkälainen ajoltaan tuo S/T?

En nähnyt/kokenut niissä mitään positiivista eroa STT:hin, joten siirryin takaisin niihin. Hyvät yleisrenkaat, vaunuakin vedettiin Välimerelle asti niillä eikä häirinny melu eikä muut ominaisuudet, päinvastoin.


Sivu luotu: 14:06 (GMT +2).