Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Moottoriton "rengaskone" (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134238)

Tero_92 14.04.2015 09:11

Moottoriton "rengaskone"
 
Onkos porukalla kokemuksia, onnistuuko maastorenkaiden pyörittely? Kaveri aikoinaan tällaisella vähän reilu satasen maksavalla "koneella" jokkis auton kumeja pyöritteli melko kivuttomasti.

PunisherFIN 14.04.2015 09:13

jos tarkotat sellasta manuaalimallista, millä on sankakivikaudella laiteltu renkaita päälle, niin onnistuu kyllä mut mutikoiden kanssa on hyvä olla kaveri jelppimässä :) muutama kierros on tullu päästettyä vanteelta ja laitettua vanteelle ja hiki siinä tulee, poislukien vanhat duelerit meni nyrkillä lyömällä vanteelle, muut onki sit vaatiny hiukan voimaa :)

Tero_92 14.04.2015 12:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1218936)
jos tarkotat sellasta manuaalimallista, millä on sankakivikaudella laiteltu renkaita päälle, niin onnistuu kyllä mut mutikoiden kanssa on hyvä olla kaveri jelppimässä :) muutama kierros on tullu päästettyä vanteelta ja laitettua vanteelle ja hiki siinä tulee, poislukien vanhat duelerit meni nyrkillä lyömällä vanteelle, muut onki sit vaatiny hiukan voimaa :)

Juurikin tätä tarkoitin :) Onko suuria eroja noilla halppis laitteilla? Kaikillahan näillä taitaa joka tapauksesaa hiki tulla.

Nerd-O 14.04.2015 13:09

Broidi osti tuollaisen viime syksynä. Tämän näköinen kapistus.

https://www.karkkainen.com/tuotekuva...8014034041.jpg

Tais olla puuilosta? Ihan perus henkilöauton renkaan vaihdossa muuten tulee hiki ;) Lisäksi se kannattaa pulttaa kunnolla johonkin alustaan kiinni. Ensi testeissä pultattiin se kuormalavaan kiinni. Ei kestänyt lava käyttöä.. Ehkä olisi vaatinut vanerilevyä vielä siihen pintaan. Lisäksi aluvanteisiin jätti karmeat jäljet. Peltivanteiden kanssa toimi ok. Vielä kun saisi jonkin tuon kaltaisen systeemin renkaiden tasapainoitukseen.

Tero_92 14.04.2015 14:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1218967)
Broidi osti tuollaisen viime syksynä. Tämän näköinen kapistus.

https://www.karkkainen.com/tuotekuva...8014034041.jpg

Tais olla puuilosta? Ihan perus henkilöauton renkaan vaihdossa muuten tulee hiki ;) Lisäksi se kannattaa pulttaa kunnolla johonkin alustaan kiinni. Ensi testeissä pultattiin se kuormalavaan kiinni. Ei kestänyt lava käyttöä.. Ehkä olisi vaatinut vanerilevyä vielä siihen pintaan. Lisäksi aluvanteisiin jätti karmeat jäljet. Peltivanteiden kanssa toimi ok. Vielä kun saisi jonkin tuon kaltaisen systeemin renkaiden tasapainoitukseen.

Aika samaltahan nuo kaikki tuntuis näyttävän tiiä sitte minkäverran noissa eroja on loppupeleissä. Maastorenkaissa ajattelis tasapainoitukseen riittävän tasapainohiekka, siis sama mitä käytetään raskaankaluston pyörissä?

sisua45 14.04.2015 16:18

Itellä samanlainen, mutta sininen. Eipä tuossa ole oikein muuta konetta kuin että renkaan saa painettua pois vanteelta. Muuten laitteen hyöty on lähinnä siinä, että rengas pysyy paikoillaan. Kunnolliset, eli tarpeeksi pitkät, rengasraudat kannattaa ostaa. Tuolla mukana tulleella raudalla en ole tehnyt oikein mitään.

Henkilöauton renkaat menee todella helposti. Riippuen tietysti profiilista, mitä matalempi, sen vaikeampi.

205R16 ja 235/85-16 menevät kans mukavasti paikoilleen.

Neuvostoliiton aikaisia UAZin renkaita sai jo vähän vääntää pois paikoiltaan, koska ovat kovia.

PunisherFIN 14.04.2015 19:54

meillä tuommonen värkki on pultattu kuormalavan läpi vanerilevy "prikkana" ja kylhän se pitkin hallia vaeltaa kun jotain tiukempaa kumee repii päältä pois. mitä matalampi profiili ja kovempi huuli renkaassa, sitä vittumaisempi ne on päältä pois ottaa tai laittaa päälle. meil on sellanen 60 luvun malli misson samanmoiset päät ja raudat, kun nykysissä rengaskoneissa, ainoo et käyttövoima on se mitä ukko kangesta jaksaa vääntää :D noilla vääntyy myös peltivanne jos asentajaa OIKIASTI alkaa vituttamaan, kuten tässä taannoin yks corollan 14" peltivalssi ei luovuttanu rengasta, niin eka repes rengas ja samalla sit väänty vannekin kun otti kiinni ja koko kropalla runttas.. samoten liukkaria pitää käyttää REILUSTI, tosin sehän ny oli selviö, eikai sitä kuivana ny muutenkaan.... :D

sisua45 15.04.2015 21:18

Mä olen vetänyt ihan kuivana, kun en ole tallille rasvaa hommannut. :rolleyes:

Raskaanpaa se on, ja varovaisempi saa olla...

Viipo 16.04.2015 06:00

Eihä se liukkarin pakko oo valaanrasvaa olla, mäntysuopakin toimii mainiosti. Ja jos ei meinaa enää renkaita vanteelta irrottaa, niin jäteöljykin menee hirmu hyvin. Ja vaihteistoöljy liimaa renkaan tukevasti kiinni vanteeseen.
Lähinnä kun laittaa liukkaria, nii ei niin herkkään kuulu rutinaa ja irtoile palkeenkieliä...

HardHammer 16.04.2015 06:44

ite on tullu tehtyä rengashommat pelekän rengasrautojen kanssa ei ole nähnyt tarvetta maksaa satasen luokkaa muutamasta kilosta rautaa, enemmin käyttää konneella pyritettävänä sitten.
Joskus on ollu vanahoja renkaita ja niissa aika vääntäminen ollu vaikka laittas voidetta välliin. Matalaprofiillisia renkaita ei ole tullu harrastettua ja paremmat alumiinivanteet jättäny konneella pyöritettäväksi, mutta kaikki perus henkilö- ja maastoauton renkaat, kärrin renkaat ja traktorin renkaita tullu pyöritettyä ihan käsipelissä valssille ja pois. Usseemmiten hiki tullut jos kiirettä pitänyt ja tuli ostettua ihan rengasrasvaa tallille mutta ei ilmeisesti pakkasesta tykännyt ku oli talven aikaan muuttunut koostumus. Mäntyssuopa liuos on ihan hyvä tuohon tarkoitukseen jos käen ulottuvilta löytyy.

Palex 16.04.2015 07:21

Mä oon käyttäny jo monta vuotta Uponorin viemäriosien asennukseen tarkoitettua liukkaria, kun on niin näppärä sellaisella vaahtomuovipäisellä tuubilla levittää ja toimii hyvin.:)

FunJam 19.04.2015 08:54

Mulla on tehty sellanen kaareva rautakäikäle, jonka voi pulttaa liftin persiiseen. Sillä saa vanteelta irti. Jos laiskottaa, niin painetaan Lokomon kauhalla. Loput rengasraudoilla. Glidexin silikoni spray ja hieman ruostunut vanne ei muuten toimi. Oli hauskasen näköinen kun alko viimeksi sataa just kun olin lopettelemassa, niin vanteden reunoilta nousi kuplia kauttaaltaan.. :D
Ei sillä että ois ollut väliä, kun noilla tossuilla on vaan tarkoitus siirtää pihalta sisälle..

Pauli 19.04.2015 12:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HardHammer (Viesti 1219417)
tuli ostettua ihan rengasrasvaa tallille mutta ei ilmeisesti pakkasesta tykännyt ku oli talven aikaan muuttunut koostumus.

Laita se rasva metalliastiaan, lämmitä, sekoita hieman, ja taas on samanlaista ku ennenkin.

HiluMiks 19.04.2015 20:38

Piti omaan talliin askarrella tälläinen.Ei tartte liftillä tunkkailla.
Kuvasta puuttuu rauta joka painaa kumia.
Toimii loput tehdään rengasraudalla.
Pitää vaan pultata lattiaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174233

sisua45 24.04.2015 23:39

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FunJam (Viesti 1220126)
Mulla on tehty sellanen kaareva rautakäikäle, jonka voi pulttaa liftin persiiseen. Sillä saa vanteelta irti.

Tuossa mun näkemys aiheesta...

FunJam 09.05.2015 20:51

Mun on kokolailla samanlainen, mutta paljon karkeampi toteutus. Lifti on siitä kätevä, että se on pirun paljon kivempi ottaa mukaan. Joutuu välillä vaihtamaan prätkän renkaita lentokenttäolosuhteissa.. :D


Sivu luotu: 06:37 (GMT +2).