Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep comanche 2.1TDI kokemuksia?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=133725)

Rouveri 26.03.2015 20:53

Jeep comanche 2.1TDI kokemuksia??
 
Tuollaista nelivetoa ostamassa. Mitä autosta kannattaa tsekata? Nelivedot itselle tuttuja monen japsi maasturin omistaneena mutta amerikan herkut on aika uutta? Kone ilmeisesti rellun psa yhteistyöllä tehty ilmeisen kestävä kuitenkin? Onkohan boshcin vai lucaksen punpulla?

toyota4x4 26.03.2015 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rouveri (Viesti 1214112)
Tuollaista nelivetoa ostamassa. Mitä autosta kannattaa tsekata? Nelivedot itselle tuttuja monen japsi maasturin omistaneena mutta amerikan herkut on aika uutta? Kone ilmeisesti rellun psa yhteistyöllä tehty ilmeisen kestävä kuitenkin? Onkohan boshcin vai lucaksen punpulla?

jeepperillä oli muistaakseni 2.1 td koneella ,vika korjaantu vaihtamalla toyotan 2L koneen turbolla. käy ilmeisesti lootaan kiinni suoraan kun vaihtaa lj-70:n kytkin kopan.

Timo_L 26.03.2015 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rouveri (Viesti 1214112)
Tuollaista nelivetoa ostamassa. Mitä autosta kannattaa tsekata? Nelivedot itselle tuttuja monen japsi maasturin omistaneena mutta amerikan herkut on aika uutta? Kone ilmeisesti rellun psa yhteistyöllä tehty ilmeisen kestävä kuitenkin? Onkohan boshcin vai lucaksen punpulla?

Tehoton rimpulahan se on, alkaa olla jo melkoisen vanha konetyyppi, mutta kait kohtalaisen luotettava ollut ainakin aikanaan. Osien saatavuus nykypäivänä ei käsittääkseni ole ihan älyttömän hyvä enää, mutta voin olla siltä osin väärässäkin.. Jos ei haittaa että auton kulkupuoli on jotain mopoauton luokkaa ja meteli hirveä, niin ei muuta kuin kovaa ajoa ;)

Olen kyllä ylläolevan kanssa samaa mieltä, että 2.1 td- koneella olevan Comanchen pahin vika korjaantuisi tekniikka vaihtamalla. Mielummin se Jeepin oma neljän litran kuutosbensa, tai jos dieseliä kaipaat niin joku sopiva muu.

petroman 26.03.2015 22:13

Olikos tässä mallissa tiheämpi välitys axeleissa? Verraten benhiini-kulkuisiin.

Timo_L 26.03.2015 23:21

Kyllähän noissa kaikissa dieseleissä tapaa olla.. edit: tai noh, riippuu bensakoneen koosta ja onko automaatti vai manuaali että mitkä niissä on. Toisin sanoen välitykset vaihdellen.

Mutta ei mitkä tahansa perät, niin ei tuosta 2.1 rellun dieselistä ripeätä saa tekemälläkään. Rauhalliseen matka-ajoon riittää, mutta en lähtisi kauheasti rekkoja ohittelemaan..

jamba 27.03.2015 07:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rouveri (Viesti 1214112)
Onkohan boshcin vai lucaksen punpulla?

Boschin

Jeeper 27.03.2015 08:09

Kyllä sillä 2.1TD:lläkin ajeli.... Jos ei välittänyt kovasta käyntiäänestä...Öljyvuodoista... Kytkinkopasta irtoavasta startinkorvasta... ym :D
Moottorin osia on ollut aika hyvin Ranskassa kaupan, Ilmeisesti aika paljon on XJ/MJ:tä myyty aikoinaan sinne.
Perät on 4.1 välityksellä.

Suurin syy koneen vaihtoon oli se että pyöräytti kakkospytyn kiertokangen liuskat motarilla..... Sen pystyi vielä korjaamaan ja ajelin varmaan 20000 sen rempan jälkeen.... Kunnes alkoi taas jännittää :D
Vaihdoin samalla isomman AX-15 laatikon, Siihin sopii suoraan LJ:n kytkinakseli ja koppa.
Pienempään AX-5:seen pitäisi passata Hiace/Hilux osat.

Rouveri 27.03.2015 19:23

jaa
 
En usko että noin surkea kone voi olla jos on boschin punpulla ja tuo vielä välijäähytetty turbo niin kyllä kai tuo nyt vapari hiluksin ruotii milloin vain :DD. Taidan piruuttani kokeilla millainen jeeppi on kakkosautona. Tuo loppuauto mikä on jeeppiä niin taitaa olla aika peruskestävää kampetta?

Rouveri 27.03.2015 19:30

ja
 
ja mites jos korottaa meinaa löytyykö mitenkä jousia eteen taakse? Koria ei käsittäkseni pysty comanchessa nostaan kun on itsekantava kori.

Jeeper 27.03.2015 19:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rouveri (Viesti 1214347)
ja mites jos korottaa meinaa löytyykö mitenkä jousia eteen taakse? Koria ei käsittäkseni pysty comanchessa nostaan kun on itsekantava kori.

Kaikki XJ:n palikat sopii eteen.
Taakse voi tehdä SOA:n

Rouveri 27.03.2015 20:07

on
 
On kuulemma jonkinsortinen tasauspyörästön lukotkin. Takana kitka vai pala? ja eessä kytkeytyy kuulemma alipaineella kun pikkupuolen neliveto päällä. Näin ainakin puhelimessa tuumasi.

JAMANT 27.03.2015 20:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rouveri (Viesti 1214363)
On kuulemma jonkinsortinen tasauspyörästön lukotkin. Takana kitka vai pala? ja eessä kytkeytyy kuulemma alipaineella kun pikkupuolen neliveto päällä. Näin ainakin puhelimessa tuumasi.

Kitka takana ja edessä avoin. Se alipaine liittyy napalukkoon sekä isolla nelikolla että pienellä nelikolla, ei tasauspyörästöön mitenkään... Tuossa tietoa: http://www.jamant.fi/etuakselin-alip...itys-i-17.html

Rouveri 27.03.2015 20:16

Missäs siinä on napalukot? vai etuvedon kytkentä jotenkin tasauspyörästön sisällä? Kun napojen päässä on kuulemma umpinavat. Onko tuo kuinka varma systeemi toimimaan?

Rouveri 27.03.2015 20:27

Ahaa googletinkin jo kuvia tuosta :) varsin yksinkertaisen näköinen sydeemi. Helppo muuttaa mekaaniseksikin..

Ranee 27.03.2015 20:41

Ja vielä ihan toimivakin kun letkut on kunnossa ja malttaa käytössä vähän varmistella että on kanssa kytkeytynyt ennenkuin hirveästi repii.
Tämä systeemihän menee takavedolta nelivedolle nätisti myös suuremmissa nopeuksissa.

Timo_L 27.03.2015 23:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1214383)
Ja vielä ihan toimivakin kun letkut on kunnossa ja malttaa käytössä vähän varmistella että on kanssa kytkeytynyt ennenkuin hirveästi repii.

Niinkin hienosti toimiva, että valmistaja päätti unohtaa koko systeemin 90- luvun alkupuolella pois koska oli niin vikaherkkä ja aiheutta kotimaassaan liikaa takuukorjauksia :D

Lainaus:

Tämä systeemihän menee takavedolta nelivedolle nätisti myös suuremmissa nopeuksissa.
Jeps.. 100km/h vauhdissa ainakin toimii vielä hyvin :)

Ranee 27.03.2015 23:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1214436)
Niinkin hienosti toimiva, että valmistaja päätti unohtaa koko systeemin 90- luvun alkupuolella pois koska oli niin vikaherkkä ja aiheutta kotimaassaan liikaa takuukorjauksia :D



Jeps.. 100km/h vauhdissa ainakin toimii vielä hyvin :)

Niinkuin sanoin että toimiessaan järjen kanssa käytettynä toimii, mutta eihän jenkit ja järki samaan lauseeseen mahdukkaan.
Onneksi näistäkin suurin osa on tehty Cänädässä niin emme jenkkejä mollaa tästäkään.

Edit,
Onko tosissaan vikaherkkä?
Omissa kokemuksissa ja kotimaan palstoja lukemalla ihan OK systeemi.

Timo_L 28.03.2015 00:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1214443)
Onko tosissaan vikaherkkä?
Omissa kokemuksissa ja kotimaan palstoja lukemalla ihan OK systeemi.

On se siinä mielessä, että ylimääräisiä osia on aika paljon. Verrattuna siihen, että bensaa/ dieseliä säästyy ehkä 0,2-0,5 litraa satasella niin ei ole oikein sen arvoinen systeemi. Varsinkin talvipakkasilla tai mudassa ajaessa on hivenen herkkäsieluinen.

Hyvä puoli on se, että voi vetää vaikka kemppilukon keulaan, ja muuttaa alipainekäytön mekaaniseksi -> hiton halpa lukko :)

jamba 28.03.2015 17:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rouveri (Viesti 1214347)
ja mites jos korottaa meinaa löytyykö mitenkä jousia eteen taakse? Koria ei käsittäkseni pysty comanchessa nostaan kun on itsekantava kori.

Mulla olis muuten uudet korojoiterit siihen etupäähän, jos tarviit:
http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=147242

Tuominen Racing 23.01.2018 12:27

Vanha aihe, mutta jatketaan kuitenkin. Tuli perheeseen Comanche 2.1td -90, josta kone leikannut kiinni. Nyt suunnitelmissa olis vaihtaa Toyotan 2LT kone tilalle.
Laatikkona ilmeisesti aisin ax-5.
Mitä muutoksia vaaditaan? Aikaisemmista viesteistä ymmärsin että hiacen kytkinkoppa sopii suoraan, entä kytkinakseli, vaatiiko toimenpiteitä?

- Tomppa

Samikoo 23.01.2018 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuominen Racing (Viesti 1371189)
Vanha aihe, mutta jatketaan kuitenkin. Tuli perheeseen Comanche 2.1td -90, josta kone leikannut kiinni. Nyt suunnitelmissa olis vaihtaa Toyotan 2LT kone tilalle.
Laatikkona ilmeisesti aisin ax-5.
Mitä muutoksia vaaditaan? Aikaisemmista viesteistä ymmärsin että hiacen kytkinkoppa sopii suoraan, entä kytkinakseli, vaatiiko toimenpiteitä?

- Tomppa

Hiacesta en tiedä, LN65 Hiluxista sopii ainakin. Periaatteessa siis kytkinakseli ja -koppa, sekä tietysti moottori, Hiluxista Jeepin osien tilalle ja kovaa ajoa.

Kytkinakseli käy AX-5-laatikkoon, samoin kytkinkoppa, ja tietysti ns. pikari, eli kytkinakselin tyveen tuleva laippa. Moottorin korvakkeet sekä mahdollisesti vaihteiston tukipalkki kokee muutoksia, riippuen moottorin sijoituskohdasta.

Oma swappi on vielä kesken, valmistumisesta ei ole tietoa.

Tuominen Racing 25.01.2018 11:10

Okei, pistetään kyseinen loota hakuun.

- Tomppa


Sivu luotu: 04:06 (GMT +2).