Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Pajeron ehostusta metsäautoksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=133520)

Machist 20.03.2015 08:07

Pajeron ehostusta metsäautoksi
 
Viikonloppuna kun olin taas kiinni helpossa paikassa tuli mieleen, että pitäisikkö se vinssi? ja sitten alkoi jo tulla muitakin ajatuksia..

- Palkkihelmat (millaista palkkia? mitat?)
- Vinssi (suosituksia)
- Pakoputki sivulle? (saako kaikki pöntöt ottaa pois?)
- takapenkit pois ja katsastus pakuksi ja samalla 32" otteeseen

Olisikko tämä riittävä: http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...view/73620/129
Vai löytyykö edullisemmin toimivaa? Tässä vaiheessa voin sanoa että vinssin käyttötarve on aika pientä, mutta 4-5 kertaa tässä 6kk aikana olisi tarvinnut.

Helmat on hapertuneet noiden muovilevikkeiden alta, joten palkki olisi ihan aiheellinen siinäkin mielessä.

Ideoita saa esittää..

Tässä aikaisempaa ketjua ja historiaa..
http://forums.offipalsta.com/showthr...t=95745&page=3

Tässä lähtötilanne:

http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_2085.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_2086.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_2087.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_2088.jpg

ajelija 20.03.2015 18:42

Riittää
 
Kyllä tuollainen vinssi riittää. Itse ajatellut irroitettavalla pedillä pienempää. Palkkihelmoihin vois olla sopivaa 100x50x4mm ja jos ei tuossa riitä leveys niin joko putkesta rock sliderit tai sitten vielä 50x50x4mm kaveriksi toisen rinnalle. Yhden pöntön ainakin vaativat katsastuksessa (itse monta huomautusta saanut asiasta:rolleyes:) Ja sivulle jos laittaa niin äkkiä menee lyttyyn metsässä...

Alfh 20.03.2015 21:46

-Pakumuutoksesta kannattaa ainakin autoverohomma selvittää. Eli kantavuutta vähintään 680 kg ja mitäs muuta siinä olikaan että saa muuttaa ilman veroseuraamuksia?

-Gen1 mallissa 120x60x3 helmapalkki oli bueno.

-Suoraa putkea jaksa kukaan kuunnella, pistä vähintään yksi iso pönttö sinne väliin. Ainakin jos meinaat maantiellä vielä ajaa. Omaan tekisi mieli laittaa vielä toinenkin vaimennin..

Marso 20.03.2015 22:15

Pöntöksihän riittää sellainen hieman muuta putkea paksumpi "pönttö", turbo vehje ilmeisesti niin ei siitä paljoa ääntä lähde. Itse LJ:ssä putki tulee apparin puolelta noin apparin penkin selkänojan kohdalta ulos. Välissä on motonetin n. 12cm halkaisijalta oleva pyöreä pönttö, mahtuu kätevästi siihen rungon ja helman väliin eikä ole alttiina iskuille. sen vain muistaa, että putken pään tulee osoittaa alaviistoon, ettei häiritse mummoja jalkakäytävällä :)

Machist 26.03.2015 21:41

Putkea ostettu, että pääsee pakoputkea askartelemaan.
Vanteet tiedossa ja vinssikin olisi huomenna noudettavissa.

- Olisikko kellään piirustuksia:
vinssipetiin
safaritelineeseen

Meinasin remontin ajaksi laittaa seisontaan (1-2kk tai enemmän), niin kannattaako se eka käyttää muutoskatsastuksessa (pakettiautoksi + renkaat) vai onko tuolla nyt väliä?

Machist 03.04.2015 21:38

Purkuhommia.. voi vierähtää muutama hetki tämän parissa.

http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3385.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3386.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3388.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3390.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3397.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3403.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3405.jpg

khonkonen 03.04.2015 21:56

Ne on mukavat nuo muovilevikkeet ku kätkevät tollasia yllätyksiä.

Itellä oli kans kuskin puoli aivan haperoa, mutta vänkärin puolella ei ollut juuri mitään.

Otahan suosiolla takakaarista kans levikkeet irti niin saat nekin vaihtaa.

Machist 03.04.2015 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 1216394)
Ne on mukavat nuo muovilevikkeet ku kätkevät tollasia yllätyksiä.

Itellä oli kans kuskin puoli aivan haperoa, mutta vänkärin puolella ei ollut juuri mitään.

Otahan suosiolla takakaarista kans levikkeet irti niin saat nekin vaihtaa.

Takakaaret on hitsattu vuos sitten :D
Runkoon pitäs ne poikkiputket kans uusia, mutta liekkö helpompi jo käyttää tuo kori pois rungolta? Tankin meinasin kans tiputtaa pois jossain vaiheessa.

Machist 25.04.2015 20:52

Purkuhommat edistyy ja pehmeää löytyy..

http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3493.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3494.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3496.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3497.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3498.jpg
http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...o/IMG_3499.jpg

Tästä olisi varmasti nyt helppoa edetä siihen korin rungolta nostamiseen?
Mitäpä mieltä?

khonkonen 25.04.2015 21:27

Kyllähän se jos hyvän haluaa tehdä niin kokonaan se pitää purkaa että pääsee kaikki paikat korjaamaan.

Dectane 25.04.2015 21:39

mulla varaosa-auto samaa luokkaa ja sai jo paalituomion :D

Machist 25.04.2015 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Dectane (Viesti 1221561)
mulla varaosa-auto samaa luokkaa ja sai jo paalituomion :D

Nyt alko masentamaan :p

Machist 08.02.2016 22:21

Noniin.. Pajero seisonut katoksessa ja nyt sain sen pari viikkoa sitten käynnisteltyä.

Havaittua on että parantunut tilanne ei ainakaan ole :D

- runko hapantunut vaikka oli kuivassa katoksessa
- takajarrut jumii

Muuten tekniikka pelaa kuin ois eilen jätetty seisomaan. Akutkin oli nurkassa ja latailin niitä samalla kun starttailin autoa. noin 15 yritystä ja läks..

Ajatuksia:
Ei niin perhana yhtään kiinnosta hitsata ja alkaa leimapeliä tekemään.
Runko pitäs tehdä uusiksi jne..

- Vien kilvet konttorille ja paikkaan pahimmat, niin että ei haittaa käyttöä.
runkoon paikkaa ja lattiat suunnileen tukkoon että ei mene varpaat renkaaseen :p

- etupuskuri + karjarauta lopullisesti pois, vinssi keulaan ja joku puskurin tapanen tehtävä. Jätetään keula ilman mitään koristeluja.

- vetokoukku, astinlautojen kiinnituskorvat runkosta irti, takapuskuri pois

- sisusta pois (lattiamatot äänieristeet lattiasta)

- kallistuksenvakaajat pois

- Pakoputki poikki runkopalkin jälkeisestä liitoksesta? vai osaako joku sanoa miksi niin ei pitäisi tehdä? eipähän ole auton takana roikkumassa.

- Levikkeet pois ja kaaretkin rälläkällä veke, jos niitä nyt enää paljoa edes on.

- Tankki sisälle? (onko jotain halpaa ratkaisua?)

https://olliovaskainen.com/ovaskol/k...o/IMG_4568.jpg

https://olliovaskainen.com/ovaskol/k...o/IMG_4569.jpg

https://olliovaskainen.com/ovaskol/k...o/IMG_4570.jpg

https://olliovaskainen.com/ovaskol/k...o/IMG_4571.jpg

Tuosta ajattelin viivaa pitkin leikata, mutta taitaa mennä vähän liikaa??
https://olliovaskainen.com/ovaskol/k...o/IMG_4573.jpg

Liitos irti ja siinäpä se.. vai tarviiko muka putkea jonnekkin sivulle päin, kun ei ole leimapeli??
https://olliovaskainen.com/ovaskol/k...o/IMG_4574.jpg

https://olliovaskainen.com/ovaskol/k...o/IMG_4577.jpg


Laittakaas vähän ideoita, mitä tehdään??

PunisherFIN 08.02.2016 23:34

officrossiin.. just sopiva loppusijotuspaikka pajerolle :D

mut elä palauta kilpiä, tee vaan normaali liikennekäytöstäpoisto, vähempi harmia paperirumbassa jne jos joskus haluaa vaikka ajella ilman leimaa jossain suletulla alueella, ni saa vakuutuksen autoon..

Machist 09.02.2016 07:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1282710)
officrossiin.. just sopiva loppusijotuspaikka pajerolle :D

mut elä palauta kilpiä, tee vaan normaali liikennekäytöstäpoisto, vähempi harmia paperirumbassa jne jos joskus haluaa vaikka ajella ilman leimaa jossain suletulla alueella, ni saa vakuutuksen autoon..


Ok, tuota pitikin kysyä, eli ei viedä kilpiä pois.
15e taitaa nyt vuosi maksaa, joten ei tule konkurrsia sen puolesta.

Kekkeruusi 09.02.2016 07:20

minkä ikänen tää pajero on?
pikkasen on jo näköjään ruoste iskeny kiinni, olisin luullu että nää on viä ihan hyviä laitteita...

Machist 09.02.2016 07:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kekkeruusi (Viesti 1282735)
minkä ikänen tää pajero on?
pikkasen on jo näköjään ruoste iskeny kiinni, olisin luullu että nää on viä ihan hyviä laitteita...

Tämä on 1993 vuosimallia.
Sillon ku etin kuumeisesti pajeroa, niin 96% niistä oli ruosteisia joko rungon tai korin osalta (tai molempien). Eipä ollu paljoa ruusuisempi tilanne kantavalla korillakaan olevien pajeroiden kanssa.. kohta olis hitsiliimaa tarvinnu yhteen 2005 pajeroonkin helmakoteloiden päihin ainakin.

Tämä yksilö happanee käsiin sellasta vauhtia että en mää perkele jaksa alkaa leimalle tätä tekemään..

Muutenkin kiinnostus lopahti kun Jeepin makuun on päässy :D

jokke-76 09.02.2016 21:14

Joo ei kilpiä voi palauttaa enää pitää romuttaa auto jos haluu pois rekisteristä. veneen tankki sisälle.

Alfh 10.02.2016 00:15

Kyllä kilvet voi käsittääkseni yhä palauttaa, jos ei halua laittaa esim. rekisteröinnin yhteydessä sitä minkään vakuutusyhtiön kirjoihin. Mitään järkeä kilpien viennissä ei tosin sen kummemmin ole, ellei sitten ole täysin varmasti varaosiksi/romuun menevä yksilö kyseessä.

Itsellä ei tosin mene mitään vuosimaksua noista liikennekäytöstä poistetuista muutenkaan (tapiola). IF taisi haluta jonkun 30e aloitusmaksun ja sen jälkeen ei mitään vuosimaksuja.

PunisherFIN 10.02.2016 00:46

juu ei mee tapiolassa ainakaan mitään maksuja jos auto on liikennekäytöstä pois. noita ei kannata muutenkaan hukata kilpiä ja papruja siis jos on sellaset autoon, kas kun joku voi haluta tehä verovelattoman korinvaihdon ^^

Machist 11.02.2016 08:52

Ok, en vie kilpiä pois ja jos nyt alkuvitutukselta jaksaa tuon paikata ja vien leimalle, niin olisi muutama kyssäri.
Nythän tää on 7 paikkanen, mutta takapenkkejä ei enää tule, joten 2 paikkaseksi pakuksi menee?

- vakaajat pitää olla leimalle paikallaan?
- onko puskurit oltava? jos on käykö omatekonen?
- Onko valojen pesurit pakolliset?
- levikkeet on oltava jos meinaa leimata 32" pyörillä?
- mites jos tankin muuttaa sisälle? onko sille vaatimuksia?

Tai sitten myyn tämän varaosiksi.. mieli muuttuu ku naisella :D
Jos joku tarvii toimivaa tekniikka niin saa tarjota.

Machist 13.02.2016 22:48

Takapuhallin veke.. Täytyy vaan ne letkut katkasta jostain konehuoneen lähettyviltä.. vai mistähän ne on edes haarotettu.

https://olliovaskainen.com/ovaskol/k...o/IMG_4602.jpg

https://olliovaskainen.com/ovaskol/k...o/IMG_4603.jpg

Vetokoukku oli sitkeesti kiinni.. rälläkkää kun anto ja viimeistelin rautakangella, niin lopulta se antautu :D

https://olliovaskainen.com/ovaskol/k...o/IMG_4605.jpg


Ei muuten taida 32" isompi sopia pyörimään ilman korin korotusta?
Pitäs tutkia miten nuo vääntösauvat kiritään että keula nousisi hieman? Mitähän perälle tekis? pidemmät jouset?

Machist 15.02.2016 07:17

Eilen kerkesin vähä turhia peltejä ottaa pois ja mätäkohtia hieman siistin.
Pitäs lähteä ostamaan 4-5mm levyä että sais tuon rungon ehjättyä.

https://olliovaskainen.com/ovaskol/k...o/IMG_4611.jpg

jokke-76 15.02.2016 11:48

Noi lämppärin haarat koneen ja palopellin välissä.32 pyörii ihan hyvin.eikös gr patrollin jouset sovi tohon?

Machist 15.02.2016 11:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jokke-76 (Viesti 1283924)
Noi lämppärin haarat koneen ja palopellin välissä.32 pyörii ihan hyvin.eikös gr patrollin jouset sovi tohon?

32" mulla on ollu ja ne pyörii, mutta isompi ei taida enää mennä?
Täytyypä tutkailla noita letkuja kunhan Jeepin saan tallista pois.


Sivu luotu: 09:13 (GMT +2).