Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kierrejouset VS Lehtijouset (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=13350)

SoSo 05.09.2005 19:10

Kierrejouset VS Lehtijouset
 
Eli näitä on vertailtu monia monia kertoja mutta onko kukaan todistettavasti vertaillut asennuksen jälkeisiä painoja?
Eli tilanne lehtijousilla ja tilanne kierrejousitus muutoksen jälkeen?
Noin äkkiä perstuntumalta näyttäis että kierrejousitetusta tulee hivenen painavampi. Tämäkin tietysti riippuu taasen monesta asiasta kunten rakennus kohteesta jos verrataan Sutsukia ja Hojoo niin lähtökohdat ovat kovin erinlaiset silti jousitus voidaan toteuttaa samoilla jakareilla ja jousilla (suurin piirtein)


Ahosensetä 06.09.2005 07:31

Pitkillä lehtijousilla (niinkuin vaikka HJ) on rungon pakko ulottua akselien ulkopuolelle, jotta jouset saa jonnekin kiinni. Kierrejousitetussa ei ole tätä tarvetta. Mitenkäs tuon nollaat vertailusta, jos lehtijousitettu muutetaan kierrejousille?

OT: Joustoista: Perinteisillä lehtijousilla on aika vaikea saada kunnollisia joustoja, ainakin Pajan rampilla tehtyjen mitausten mukaan:

http://www.offroadpaja.fi/Apu/Ramppi.pdf

Parabolisilla jousilla lehtijousitettujen joustot kasvavat tyypillisesti kierrejousitettujen tasolle ilman muita muutoksia.


T, Antti

Paavo 06.09.2005 08:17

Ootko laskenut lehtijousitetun painoon mahdollisesti tarvittavat lisätuennat (akselin kiertymisen esto)?

Vaikka taitaa paino-erot jäädä senverran pieniksi, ettei alustaa kukaan auton keventämisen takia tee uusiksi.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

psychobilly 06.09.2005 15:34

kyllä se kierre jousitus vaan on parempi mutta makunsa kullakin saa lehdilläkin uskomattoman jouston mut aina esteenä nuo edellä mainitut akselin ylitykset ja voimalla korjataan tuo paino xD

ja lapalattiaan kyl se siitä menee jos ei mee ni mennää vaik väkisin.

psychobilly 06.09.2005 15:37

ja kyllä se paino putoaa kun saa lyhentää nuo akselin ylitykset

ja lapalattiaan kyl se siitä menee jos ei mee ni mennää vaik väkisin.

SoSo 06.09.2005 18:33

Joo joo ymmärän että monesti on muita syitä jousituksen muuttamiseen kun paino mutta tarkoitinkin yleisesti ottaen että kuinka on käynyt tuon painon kanssa onko tullut lisää vai ei?
Eli omalla kohdalla on varmaan ihan plus miinus nolla tuo tilanne ja uskoisin että jousitus itsessään on "parempi" ja pehmeämpi. Ainakin siihen on helpompi tehdä muutoksia kun lehtijousiin esim korkeuden säätö tolpissa jousilautasen korkeutta muuttamalla!!



Edited by - SoSo on 06/09/2005 19:42:12

psychobilly 06.09.2005 20:50

jepa eit se siit silti paljo varmaa mihkää paino muutu
tarviiki iha piruuttaa punnit enne ja jälkee ku o maholli suus testi miäles=)

ja lapalattiaan kyl se siitä menee jos ei mee ni mennää vaik väkisin.


Edited by - psychobilly on 06/09/2005 21:51:52

psychobilly 12.09.2005 11:12

tänää katkee corollaa=)

2wd tai 4wd auton ero, matka mikä kävellään metsästä tielle =)


Sivu luotu: 00:52 (GMT +2).