Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mitsubishi L200 1990 renkaat (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=132991)

Pihlajakoski 01.03.2015 21:08

Mitsubishi L200 1990 renkaat
 
Minulla on otsíkon mukainen kampe vakiokunnossa ja nyt olisi aikeissa hommata siihen Insa Turbo Special Trakit, mutta kumpi koko 205X16 vai mahtuuko 235/85X16?
Mitsu on aivan vakio korkeudessa ja minulla ei ole halua/aikaa ruveta siihen mitään korotuksia tekemään, korkeitaan voin vääntösauvoja kiristää ja etupuskurin päitä lyhentää. Eli kokemuksia kyselen.

paavojaelvis 01.03.2015 21:37

235/85-16 tekee tiukkaa, puskurinpään lisäksi ottaa kiinni jalkatilan ja saranatolpan väliseen pystysaumaan. Puskurinpää on helppo nakki ja ko. sauman saa kyllä väistymään takomalla. Tappiin asti kääntäessä hieroo mielellään runkopalkkiin. Noitten kanssa pärjää kyllä, mutta välitykset käy turhan pitkiksi. 245/75-16 tai 31x10,5x15 passaa paljon paremmin. Vääntösauvoja ei kannata kiristää rajoitinkumeihin asti, itellä on toiminut parhaiten kun ulosjouston ja sisäänjouston suhde on about 1:2

ajelija 01.03.2015 21:48

Tekemistä on
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pihlajakoski (Viesti 1207500)
Minulla on otsíkon mukainen kampe vakiokunnossa ja nyt olisi aikeissa hommata siihen Insa Turbo Special Trakit, mutta kumpi koko 205X16 vai mahtuuko 235/85X16?
Mitsu on aivan vakio korkeudessa ja minulla ei ole halua/aikaa ruveta siihen mitään korotuksia tekemään, korkeitaan voin vääntösauvoja kiristää ja etupuskurin päitä lyhentää. Eli kokemuksia kyselen.

Tarkotitko oikeasti 235/85/16 Saattaa todellinen korkeus olla noissa pinnattuna 32-33" luokkaakin. 235/75/15 Meni itselläni Mitsussa alle jousitus yläasentoon kiristämällä ja puskurin kulma rälläköimällä. Oli siis pinnatut siroccot. mitkä oli siis tuumina 30-31" väliltä.

Pihlajakoski 01.03.2015 21:56

Kyllä, pinnattuja tarkoitin, eli siis 205X16 mahtuu paremmin. Ko projektissa olisi tarkoitus mennä budjetilla ja mulla on ylimääraiset 16" vanteet, eli 31X10,5X15 ei nyt oikein onnaa. Eli onko toivoakaan yrittää tunkea 235/85X16 alle.

paavojaelvis 01.03.2015 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pihlajakoski (Viesti 1207522)
Kyllä, pinnattuja tarkoitin, eli siis 205X16 mahtuu paremmin. Ko projektissa olisi tarkoitus mennä budjetilla ja mulla on ylimääraiset 16" vanteet, eli 31X10,5X15 ei nyt oikein onnaa. Eli onko toivoakaan yrittää tunkea 235/85X16 alle.

205-16 menee heittämällä alle, eikä tartte kajota mihinkään.

Pihlajakoski 01.03.2015 22:06

Kiitos tiedosta, entä miten 235/70X16?

-MaTTi- 01.03.2015 22:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja paavojaelvis (Viesti 1207526)
205-16 menee heittämällä alle, eikä tartte kajota mihinkään.

Noheva vastaus kertoa että alkuperäiskokoiset kumit sopii alle. :rolleyes:
Onhan tuossa nyt ainakin 5 muutakin välikokoa 16" vanteelle 205R16 ja 235/85R16 välissä, mites olis esim. 215/85R16 tai 225/75R16?

paavojaelvis 01.03.2015 22:13

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pihlajakoski (Viesti 1207527)
Kiitos tiedosta, entä miten 235/70X16?

Pitäis mennä puskurin pään viilauksella, ehkä ei tarvi sitäkään? Itse laitoin tänään alle 245/75-16 pinnoitetut m/t renkaat.
Noi on noin 76 cm ulkohalkaisijaltaan, eli hyvin lähellä 31" rengasta

Pihlajakoski 01.03.2015 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1207529)
Noheva vastaus kertoa että alkuperäiskokoiset kumit sopii alle. :rolleyes:
Onhan tuossa nyt ainakin 5 muutakin välikokoa 16" vanteelle 205R16 ja 235/85R16 välissä, mites olis esim. 215/85R16 tai 225/75R16?

Toki on, mutta olen henkisesti valmistautunut hankkimaan Special Trakit ja niitä ei noissa koossa ole.

paavojaelvis 01.03.2015 22:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1207529)
Noheva vastaus kertoa että alkuperäiskokoiset kumit sopii alle. :rolleyes:

Sitähän nimenomaan kysyttiin... ;)

tekniikkamies 02.03.2015 15:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pihlajakoski (Viesti 1207522)
Kyllä, pinnattuja tarkoitin, eli siis 205X16 mahtuu paremmin. Ko projektissa olisi tarkoitus mennä budjetilla ja mulla on ylimääraiset 16" vanteet, eli 31X10,5X15 ei nyt oikein onnaa. Eli onko toivoakaan yrittää tunkea 235/85X16 alle.

Ainakaan LN170 Hiluxissa ei ollut mitään tunkemista kun 205R 16 ensiasennusrenkaiden tilalle tuli Hakkapeliitta LT 235/85/16 renkaat. Ne näyttää kuin ne kuuluis siihen autoon vakiona.

Ainoat asiat mitä itse olen huomannu, kannattaa ottaa huomioon minkälaiset vanteet on, tässä mun autossa vakiovanteet tais olla vain 6 tuumaa leveet. Jos joku kuraläpän ruuvi pitää ottaa pois, ei siinä mitään ihmeellistä ole.

Toinen asia mikä vaikuttaa, on auton välitykset. Renkaiden muuttamisesta on tullut sekä hyviä, että huonoja puolia. Nyt välitykset on hyvät 5 vaihteella rekkanopeudelle.

Oikein rankkoja olosuhteita varten ehkä vielä pienempi ykkönen olisi tarpeen, mutta eihän nää renkaat vielä mihinkään rankkaan offroadiin ole.

Jos auto on oikein vaisu kulkemaan, raskaammin pyörivät renkaat voi tehdä isoimman vaihteen tarpeettomaks.

Eiks muu porukka tällä palstalla laittas tohonki jotku 35" set ja leveetä mallii... ;)

paavojaelvis 02.03.2015 15:45

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1207669)
Ainakaan LN170 Hiluxissa ei ollut mitään tunkemista kun 205R 16 ensiasennusrenkaiden tilalle tuli Hakkapeliitta LT 235/85/16 renkaat. Ne näyttää kuin ne kuuluis siihen autoon vakiona.
Eiks muu porukka tällä palstalla laittas tohonki jotku 35" set ja leveetä mallii... ;)

Pinnoitetut Insat ja Fedimat on lähes poikkeuksetta 20-30 mm suurempia halkaisijaltaan kuin "uudet" pinnoittamattomat.
235/85 R 16 Insa Saharat, jotka mulla oli viimeksi Mitsussa olivat 825 mm ulkohalkaisijaltaan, mahtui juuri ja juuri ilman että piti ruveta jalkatilaa rälläköimään. Taka-akselilla ei ole mitään ongelmaa, mutta keulassa on ahdasta. Korin nostokaan ei auta.

Kuvassa 31x10,5R15 (suurin laillinen) ja 235/85R16, kokoeroa on...

tekniikkamies 02.03.2015 17:55

Mulla yks logiikka hommas on, että selvittää mikä mahdollisesti ottaa kiinni. Jos mä vielä isontasin halkasijaa, pitäs tehdä jotain pissapojan säiliölle. Samalla välitykset on vakiorassille kutakuinkin maksimipituiset.

Takana on ihan hyvin tilaa ketjuille.

Pihlajakoski 04.03.2015 22:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja paavojaelvis (Viesti 1207673)
Pinnoitetut Insat ja Fedimat on lähes poikkeuksetta 20-30 mm suurempia halkaisijaltaan kuin "uudet" pinnoittamattomat.
235/85 R 16 Insa Saharat, jotka mulla oli viimeksi Mitsussa olivat 825 mm ulkohalkaisijaltaan, mahtui juuri ja juuri ilman että piti ruveta jalkatilaa rälläköimään. Taka-akselilla ei ole mitään ongelmaa, mutta keulassa on ahdasta. Korin nostokaan ei auta.

Kuvassa 31x10,5R15 (suurin laillinen) ja 235/85R16, kokoeroa on...

Kun kyse oli pinnoitetuista renkaista, niin juuri sen takia aloitinkin tämän ketjun.
No tänään tilasin 205X16, budjettiratkaisu ja pitäisi mahtua ja ei ongelmia leimalla.
Kiitos kaikille vastanneille ja paavoelvikselle eritoten!!!

Pihlajakoski 26.04.2015 20:07

Tänään laittelin Special Trackit Mitzun alle, koko oli 205X16 ja ei sinne isommat olisikaan mahtuneet. Mittasin renkaan halkaisjan, oli 6" vantella 725mm.

Vilkutin 28.04.2015 21:13

Mulla oli tommoses 31" / 10.5 GY MT-R... eestä joutu sauvoja vähän kirraamaan ja pikkusen antamaa lekaa lokarin ovjaamon puoleiseen nurkkaan.

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/OFF-ROAD...ukin_uppos.jpg

-MaTTi- 29.04.2015 04:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pihlajakoski (Viesti 1221799)
Tänään laittelin Special Trackit Mitzun alle, koko oli 205X16 ja ei sinne isommat olisikaan mahtuneet. Mittasin renkaan halkaisjan, oli 6" vantella 725mm.

STRO:n mukaan 736 mm, mites ne noin alamittaiset on vaikka pinnatut?


Sivu luotu: 23:46 (GMT +2).