Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   lastutus vai ohjelmointi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=132901)

jame80 26.02.2015 21:40

lastutus vai ohjelmointi
 
nyt ku kerranki sai alle auton, jonka pystyy lastuttamaan tai optimoimaan tai jotain :) niin olisiko kokemuksia kumpiko kannattaa vai kannattaako ollenkaan kumpikaan. on sen verran tuo termistökin hukassa ettei tiedä mikä mikin on :)

escorvet 26.02.2015 22:00

Eri asioita eri ikäsille autoille noi kaks. Jos on obd2 portti niin optimointi mahdollinen. Ja siis ilmeisesti tdi kyseessä?

Rak 26.02.2015 22:51

Optimoinnit yms hienot sanat on vaan hämäystä niitä varten jotka ei halua virittää autoaan ohjelmistoa muuttamalla mutta optimointi passaa kun eihän se ole virittämistä ;)

Menetelmiähän on ohjelmiston vaihto tai muuttaminen olemassaolevaan ohjainlaitteeseen, "lastun" fyysinen vaihtaminen ohjainlaitteeseen tai lisäboksin asentaminen ohjainlaitteen tai jonkun muun moottorinohjaukseen liittyvän synseemin ja johdotuksen väliin.

Kaksi ensimmäistä suurinpiirtein sama asia, muutetaan ohjelmisto erilaiseksi.
Jälkimmäisessä huijataan ohjainlaitteen saamaa anturitietoa ja/tai ohjaamaa ruiskutusmäärää/ahtopainetta.

Ennenkuin joku alkaa kakomaan niin näitä voi hifistellessään miksatakkin keskenään mutta se on eri tarina ;)

Ja asiaan.

Käyttökelpoisimman menetelmän olet luultavimmin valinnut auton ostaessasi, arvioisin että se helpoin tapa on se jota ko. laitteeseen on saatavilla yleisemmin.

Siihen mikä eri tarjoajien vaihtoehdoista on paras, osaa vastata ne joilla on käytössä ko. kikkareeseen kyseisiä ohjelmistoja tms.

ajelija 27.02.2015 03:56

Entäs tämä
 
Googlaa EVRY mode, jos et paljoa lisää hepoja tartte? Jos tarttet niin samat viritykset kuin vanhemmissakin isompi turbo, cooleri dumppi, putkisto, suuttimet, isompi polttoainepumppu... Ja näitten jälkeen ohjelmointi :) Ei se pelkkä lastu tai ohjelmointi kuitenkaan paljoa vaikuta.

Nerd-O 27.02.2015 08:04

http://www.racechip.com/racechip-pro2/ tuollaista meikäläinen pähkäili Hyndaikkeliin kun se vielä oli. 250€ olisi maksanut kotiin toimitettuna. Tuosta oli vielä halvempi versio mikä taisi maksaa joku 125€. Myöskin tuolta sivustolta saatavissa. Mutta mitä siitä lueskelin juttuja niin kaikki tuota vähän parempaa mallia suositteli.

Broidi laittoi omaan TDi Leoniin tuollaisen kaltaisen boxin. Siinä se ainakin toimi ja alkoi menopeli kulkea huomattavasti paremmin. Kuulemma kulutuskin tippui kun se sitä seuraili. Itse muinoin kokeilin samankaltaista boxia Ford Tourneo Connectissa ja nokalla oli 1.8TD kone. Ei mitään vaikutusta menoon tai kulutukseen. Tosin näin jälkikäteen on kyllä selvinnyt että Ford ei todellakaan osaa tehdä diesel moottoria. Aivan paskoja laitoksia. Nyt kun nokan alla on huikea 1.3TD kone niin siihenkin olen hieman pähkäillyt tuollaista lastua. Tosin se menopeli liikkuu tällä hetkellä niin hyvin että veikkaan jonkun jo lastuttaneen sen. Sen pitäisi imeä kaupungissa joku 6-7 litraa niin viimeksi kun mittailin niin meni huikeat 5.6-litraa kaupunkiajossa. Hieman eroa Hyndaikkelin kulutuksiin.

jame80 27.02.2015 08:10

kahtelin tuon evry modin ja ei varmaan olis huono sekään. turboa yms en ala vaihtamaan kun mopo karkaa kuitenkin käsistä viimelopussa :) . näkyvät lupailevan jotain +10-+25 hp ja vääntöjä 30-40 lisää melkein jokaisella boxilla ja ohjelmalla. sen vertainen tehon/väännön lisäys ois riittävä tuohon caravelleen . eli autohan on vw caravelle syncro 2.5td 88hp

Nikuzai 27.02.2015 08:30

Mites muuten, kun siitä on reilusti eri teorioita, et miksi lastutus tehoaa niin hyvin ja kun kuitenkin kaikki ohjelmat on optimoitu (perseelleen) kaikkii autoihin

Esim. avensiksen tietokone ei varmastikkaan passaa suoraan hi-lux;iin tai hiace saati muihin d4d koneisiin?

Niin miksi sen parin sadan lastulla saadaan siipastua lisää heppoja ja kulutusta pois :confused: :confused:
Kun ei oikeen päästöilläkään selity?



Ja taas tuli oikeen fiksua tekstiä, mut toivottavasti kaikki ymmärtää :p

-MaTTi- 27.02.2015 10:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja escorvet (Viesti 1206669)
Jos on obd2 portti niin optimointi mahdollinen. Ja siis ilmeisesti tdi kyseessä?

Ei välttämättä, esim. Toyotan purkkeihin (pl. diisselijaris) ei pääse käsiks/softaa muuttamaan muuten kuin ulkosilla lisäbokseilla.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ajelija (Viesti 1206708)
Ei se pelkkä lastu tai ohjelmointi kuitenkaan paljoa vaikuta.

Riippuu autosta, kyllä melkosen mojivia tehon ja etenkin väännön lisäyksiä saadaan aikaiseksi ihan turvallisellakin tasolla.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1206719)
Niin miksi sen parin sadan lastulla saadaan siipastua lisää heppoja ja kulutusta pois :confused: :confused:

Ei se kulutus yleensä juuri putoa, mitä putoo niin putoo sen takia kun vääntöä on käyttöalueella enempi. Tehoa saadaan lisää, mutta se ei välttämättä näillä halpispurkeilla tule "oikeasta paikasta", esim. railipaineen nosto ei pitkässä juoksussa tee hyvää.

Keskittyisin ko. merkin "omiin" lastuihin/softiin tai muuten tunnettuun merkkiin. Sellaiset palikat mitkä käy kymmeneen eri malliin sama purkki, unohtaisin jo kättelyssä.

jame80 27.02.2015 10:54

itekkin tuossa surffailin ja hyvin varauksella lueskelin noita firmojen sivuja ja käyttäjien kokemuksia ... tuo matin päätelmä pitää tod.näk kutinsa ja halpaa ja hyvää ei ole vielä yhdistetty. kuitenkin vag diisseleihin näkyy tarjontaa olevan ihan riittävästi, että pystyy vertailemaan ja harkitsemaan eri vaihtoehtoja. ja vielä ku kriittisesti suhtautuu lupauksiin uusista tehoista niin ei ainakaan pahasti pety :) . aika monta ihan kotimaista firmaa kauppaa tuota uudelleen ohjelmointia joten semmonen tunne tuli, että saattaa kannattaa kääntyä niitten puoleen kuhan alkaa operoimaan ja antaa boxien olla ihan rauhassa.

Hirvonen 27.02.2015 15:28

Tuota tuota eikös 2.5 td oo mekaanisella pumpulla ja 2.5tdi sähkö ohjatulla pumpulla

jame80 27.02.2015 15:36

ei ole tietoa pumpuista. kertokee kuka tietää

rulez 27.02.2015 16:18

Tuohon en ota kantaa onko mekaanisella vai sähkösellä pumpulla mutta senhän sen saat selville kun kurkkaat nokkapellinalle tuleeko kaasu vaijerilla vaiko ilman vaijeria.

Jos on mekaanisella pumpulla saat unohtaa kaikki evry ja ohjelmointi viritykset paraan tuloksen saat syöttöruuvilla ja ahtoja mekaanisesti nostamalla.

Jos taas sähköpumpulla halvimmalla saat tehoa evryllä mutta kulutus ei todellakaan pienene hyvällä tuurilla pysyy samassa. Jokainen ulkoinen boksi tekee juuri saman kun euron evry viritys ainoana etuna noissa bokseissa joita kaupataan vaikka millä merkeillä on pieni lisäelektroniikka jolla käynnistetään "boksi" vasta kun auto on käynnissä ja vikavalo "hehkun merkkivalo vilkkuu" ei herjaa kuten joissain vw malleissa kun evry viritellään liian suurelle (eli liian pieni vastus ja tehoa maksimaalinen määrä) tämä vikaherja ei koske kun harvoja tapauksia ja selviää kokeilemalla.

Evryt ja johdonväliin tulevat boksit eivät osaa muuta tehdä kun valehdella eculle väärän ennakon ja polttoaineen lämmön joten ecu lisää polttoainetta ja muuttaa ennakkoa perustuen väärin saamaansa tietoon ja tämä luonnollisesti lisää tehoa kuten myös mustaa savua kun ahto ei nouse näillä virityksillä !!


Optimoinnilla/ohjelmoinnilla voidaan taas muutella koko ruiskutuskarttaa ja ahtoja joten autosta saadaan oikeasti taloudellisempi ja tehoa voidaan lisätä reilustikkin eli tällä voidaan vaikuttaa esim. polttoaineen ruiskutusmäärään, ahtoihin, ruiskutus ennakkoon ja ruiskutusannoksen pituuteen myöskin lisätehoa voidaan säätää vain tietyille kierrosalueille toisin kun evry/boksi virityksillä.

Eli eivät todellakaan Johdonväliin tuleva Boksi ja Ohjelmointi vertailukelpoisia viritysmuotoja vaikka boksivalmistajat niin monesti sivuillaan kehuvat !

rulez 27.02.2015 16:26

Lisäyksenä vielä etten myy mitään ohjelmia mutta paljon oon evryjen ja muitten sähköviritysten kanssa paininut vaggilaisten kanssa aikanaan

Nykyisin oon suosiolla laittanut omiin Traktoreihin ja autoihin Karalan softan niin tietää ainakin varmasti jotta on ammattimaisesti tehty.

Noissa softissakin on eroja osa myyjistä myy suoraa auton merkillä softan joka korvaa vanhan eikä huomioi oman auton softaa sen enempää. Nämä karalan softat tehdään aina alkuperäiseen autosta imettyyn softaan eli paja joka näitä jälleenmyy imee auton oman softan autosta lähettää sen karalalle itselleen joka muokkaa softan toiveiden mukaan ja palauttaa sen takaisin jälleenmyyjälle joka lataa sen takaisin autoon.

Ja tämä kaikki ei ole sen kalliimpaa kun muillakaan softavalmistajilla eikä vie aikaa paraimmillaan kun vartin.

Tuossa vielä karalan pajan linkki --> http://www.turbotec.com/henkiloautot...vu/etusivu.php

jame80 27.02.2015 17:54

AJT/AYY käsittääkseni tuo kone olis tuohon vaihdettu. eli 2.5tdi 88hp . näkyyvät tuohon ohjelmointia tarjoavan monokin paikka

poiu 27.02.2015 20:08

Itellä -01 transporter Acv-moottorilla jossa alunperin 75kW. Vaihdettu suuttimenkärjet, turbo ja ohjelma suoraan boxiin. Tuloksena rullilla 182 hp ja 405 Nm. Kiva peli ajella, traileri perässä 80 vauhtia, 2200 kierrosta, yli 300 Nm jo käytössä...

Tuossa muutamia tuttuja on laittanut "lastun" mutta itte en suosittele... Niillä vaan "hämätään" moottoria... Helppo viritys, mutta mielestäni saadaan toimivampi kun tehdään suoraan boxiin ja vielä jos päästään ajamaan rullilla, nähdään todellinen toimivuus.

Calmari 27.02.2015 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1206719)
Niin miksi sen parin sadan lastulla saadaan siipastua lisää heppoja ja kulutusta pois :confused: :confused:
Kun ei oikeen päästöilläkään selity?

Tiijä lastuista mutta ohjelmoinneiissa ei tarvii välittää typen oksideista koska ei niitä missään mitata, liittyy vissiin jotenkin palolämpötiloihin ? Leimalla mahoton tai ainakin hankala huomata, kylhä ne ton halutessaan löytäis.

Jappi 27.02.2015 21:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hirvonen (Viesti 1206796)
Tuota tuota eikös 2.5 td oo mekaanisella pumpulla ja 2.5tdi sähkö ohjatulla pumpulla

2,4 on mekaaninen, 2,5 on aina Tdi eli sähköpumppu tai vielä kehittyneempi.

E: Virittämisen kannattavuus on aika paljon kiinni kumpi laatikkoversio siellä on jatkona. Pikkulaatikot ei kestä kunnolla vakioissakaan.

popo99 27.02.2015 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja poiu (Viesti 1206881)
Itellä -01 transporter Acv-moottorilla jossa alunperin 75kW. Vaihdettu suuttimenkärjet, turbo ja ohjelma suoraan boxiin. Tuloksena rullilla 182 hp ja 405 Nm. Kiva peli ajella, traileri perässä 80 vauhtia, 2200 kierrosta, yli 300 Nm jo käytössä...

toi 400Nm pitää löytyä vakionakin:p
anyway missä teetetty ja mitä kustansi kokonaisuudessaan?

poiu 28.02.2015 06:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja popo99 (Viesti 1206944)
toi 400Nm pitää löytyä vakionakin:p
anyway missä teetetty ja mitä kustansi kokonaisuudessaan?


Eipä ainakaan mun laitteesta löytynyt vakiona kuin päälle 200Nm vakiona...

Ite vaihdoin komponentit, kanteen kohdistelin kunnolla imu- ja pakosarjat. Pakosarja on muistaakseni ahy, turbona Garretin gt20vnt, pumppu vakio, kärjet oli jotkut race2..... Koneessa tällä hetkellä 6 astetta ennakot, toimii noilla parhaiten. Alakerrassa runkotappeina arpin pinnapultit. Noista meinaa korkkailla tapit pukeista silloin tällöin....

Noilla palikoilla ajettu nyt 160tkm, hyvin toiminut. Penkissä käytin Kuopiossa Findieselillä. Kustannukset oli varmaan toista tonnia jonkun matkaa. En kerännyt maailmalta käytettyjä osia, vaan hommasin kaikki uutta. Tietää ainakin että kaiken pitäis toimia....;)

Paljon enemmän tuosta sais irti mutta nyt on hyvä ajella. Vaikuttaa kestävältä ja vääntökäyrä oli hyvänmallinen.

Jaba 28.02.2015 07:35

Noi ulkoiset viriboxit kannattaa unohtaa, jos ohjelman saa kirjotettua suoraan Ecuun... Kaikissa autoissahan se ei kyllä valitettavasti onnistu.

Tuon firman ohjelmista on erittäin positiiviset kokemukset. Henkilö ja kuorma-autojen ohjelmat on olleet todella hyviä.

http://www.voimaa.com/

-MaTTi- 28.02.2015 10:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jame80 (Viesti 1206756)
aika monta ihan kotimaista firmaa kauppaa tuota uudelleen ohjelmointia joten semmonen tunne tuli, että saattaa kannattaa kääntyä niitten puoleen kuhan alkaa operoimaan ja antaa boxien olla ihan rauhassa.

Joo, ehdottomasti ohjelmointi eikä boksia, jos vaan ohjelmoimaan pystyy.

Uazmies 28.02.2015 12:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jame80 (Viesti 1206718)
kahtelin tuon evry modin ja ei varmaan olis huono sekään. turboa yms en ala vaihtamaan kun mopo karkaa kuitenkin käsistä viimelopussa :) . näkyvät lupailevan jotain +10-+25 hp ja vääntöjä 30-40 lisää melkein jokaisella boxilla ja ohjelmalla. sen vertainen tehon/väännön lisäys ois riittävä tuohon caravelleen . eli autohan on vw caravelle syncro 2.5td 88hp

Kyseessä siis T4 -portteri? Sikälimikäli on pidemmällä keulalla kun on caravelle, niin cooleri on maskissa ja voimaa tulee vähän hereämmin, jos taas se pienenpienenpieni cooleri koneen päällä niin herkemmin tulee vaan lämpöä.

Etelä-suomesta löytyy vag-(ohjelmointi)osaamista ainakin tuolta:

www.kamitec.net

khager 02.03.2015 19:27

Itse vaan ohjelmoimaan:) Mukava harrastus ja aina on pientä viilaamista.
Laitat softan ja käyt ottamassa VCDS:n kanssa logit ja taas kotiin viilaamaan ohjelmaa.
Näin jatkat 2-3 vuotta ja olet oppinut joitain perus asioita.
VAG:n EDC15 ecut melko simppeleitä.

EVRYt ja muut kusetukset voit unohtaa. Niissä pakolämpötilat nousee savutuksen myötä turhan korkeiksi, lyhentäen ahtimen ikää.

jame80 03.03.2015 18:09

jos tietokoneen käsittely taidot riittävät offipalstan , vasepuukin ja redtuben käyttöön voi olla parempi, että en ala ite ohjelmoimaan :)

HMy 04.03.2015 08:06

http://www.ltr-racing.fi/
Oheisen puulaakin muokkaukseen kutakuinkin tyytyväinen 99 acv syncro
oli potilaana kulutus tippui vaunun vedossaa huomattavasti. Ja kun otettiin tuo alavääntö käyttöön muuttui volkkari inhimillisemmäksi .
Eikä ole ihan hinnan kiroissa .Lastut joutui tuohon vaihtammaan, tinailuksi meni.


Sivu luotu: 16:51 (GMT +2).