![]() |
Turboton Hilux
Olemme ostoaikeissa ja tiedossa olisi nätti -90 mallinen Hilux. Niissähän kuulema on laillista vetää 1500-2000kg jarrutettua kärryä perässä MUTTA JAKSAAKO? Kyseessä olisi silloin tällöin jotain kuormaa hake/viedä ja joskus joku raskaampi venekin. Jaksaako jos kepittää alas ja antaa kenkää/ kierroksia sille. Ei nyt tarvii kiidyttää ylämäessä mutta ylös jollakin siedettävällä vaudilla sentään
Muistelen että kaverilla aikoinaan oli hiace 2.4 diesel jotain 90 luvun alkupuolta eli sama kone kai kun hiluxissa ja sillä oli vaikeata päästä ylämäkeen ilman kuormaakin puhumatta miten kiipeäminen kuorman kanssa oli. Eli kysymys kuuluu että tekeekö sillä mitään? |
Ei varmaan mikään nautinto kiskoa raskasta kärriä pidempiä matkoja mutta kun unohtaa kiireen matkasta ni toimeen tulee varmasti...
|
Aikanaan kun hiluxia etsin niin loppu suoralla oli oikein nätti ja siisti vapari ja hiukan mätä & ruma turbo malli. Kummassakin 33" pyörät. Ei tarvinut ajaa vaparilla kummosta lenkkiä kun käännyin ympäri ja totesin että mittaan nopeutta km/h yksiköllä mielummin kuin km/päivä muodossa.. :D
|
Tuolla vähän vanhemmalla 2.2 diesel hiluxilla on kiskottu nivaa trailerin päällä. Vauhtiin kun pääsee, niin isolla tiellä pysyy 80 huitteilla, ylämäissä sitten viiteen-kuuteenkymppiin. Ja tuollahan saisi vetää 2400kg...
|
Lainaus:
Ei 4runnerikaan mikään ohjus ole vakiona vaikka siitä tuossa ikäluokassa turbo löytyykin. |
Lainaus:
Vaikka unohtaisi kuinka kiireen matkasta niin ei todellakaan ole kärrynveturiksi tuosta. Tuollaisen 2t mällin kun lyö perään niin ensinnäkin kytkin sulaa että pääset liikkeelle ja kun saat vauhtiin niin 4 isoin vaihde. Kolmosella mäet ylös. On nuo 2l ja 2l-t vakiona vaan niin patalaiskoja moottoreita. |
On se.
Ei se hiluksi mikään raketti ole muutenkaan ja kuormapäällä ei sitäkään. Jos tehottomuutta ei oteta lukuun ni mainio veturi kyllä,kytkin tosiaan on kyllä kovilla ja löpöäkin menee jollain 2t kuormalla ainakin se 15L sadalla matka ajossa. Toisaalta,ton aikakauden vehkeet ei mitään tykkejä ollu muutkaan. Jos tojotaa mielit raskaan kärryn veturiksi ni Hj61 ois hyvä tai jos uudempaa ni KZJ95. Jos taas Pick uppeja katotaan ni hieman tuhnuja kaikki,tojota lienee tosin tuhnuin joskin varmatoimisin,eikä useimmilla ton ajan vehkeillä pidä kiirehtiä millään 2T kuormalla. Vanha sääntö pätee et mitä isompi ja raskaampi veturi ni sen parempi.
|
Hyvä kysymys... varsinkin kun paikkakunta on suomi, ja ensimmäinen postaus
Suomesta löytyy monta mäkeä, missä voima loppuu, vaikka kuinka yrität kepittää!
Toki se vastaava totuus on edessä monella "tehokkaammalla", kun mennään maksimipainoilla. Siis jos pitää vetää esim. 1500kg kuokussa mäkisessä maastossa (veturin kantavuudesta vaikka puolet käytössä), ja pitää pystyä jatkuvaan 80 km nopeuteen, niin tuo hilux on aivan liian tehoton tuohon. Mutta jos ei kiire, niin varmaan jaksaa vetää vaikka pikkasen ylikuormaakin. Mutta pienellä kuormalla pysyy liikenteen mukana, ja tasaisella jaksaa vetää isoakin kärryä rajoitusten mukaan. p.s jos joku polttaa kytkimen maantiekäytössä, vaikka kuinka isolla kuormalla, niin vika on joko kuskissa, taikka lopussa kytkimessä! tuo vajaa 200 nm kyllä ei polta edes keskinkertaista kytkintä... |
Lainaus:
Sit taas kun otetaan tähän rinnalle verrokiksi joku 350-400hv veturilla oleva täysperäyhdistelmä, kokonaispaino se 60ton ja siihin rinnalle se hiluxi 55hv ja kokonaispainoa mitä? Joku 4ton maksimi painosen kärrin kans, samallai, ei nautinto mutta toimeen tulee.. :) joojoo, onhan noi ihan eri kaliberia kaikinpuolin mutta sama periaate.. ;) |
Kyllä se turbollinenkin Hiluxi tuhnu on, pikkuisen isommat renkaat ja 2t kärryyn niin kyllä kyykkää ylämäessä. Toki paremmin vetää kun turboton.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
ps. en muistanu tuota 380hv vaadetta 60ton kokonaispainolle... mutta selvän eron tekee 420hv vs. 750hv.. :) |
Itellä oli tollanen vm.90 hilux, aika pian se piti turbottaa jotta se ois kivempi ajaa.
Kyllä sillä vaparillakin vetelin kärryjä, ei se 82hv paljoa ole mutta kyllä silläkin vetää jos pakko on. Se vitosvaihde kannattaa kyllä jättää käyttämättä. Tuosta kytkimestä oli jotkut huolissaaan, ite en näkis sen kestävyyttä kauheen suurena onkelmana. Ahtaissa paikoissa ja perettelyissä kannattaa toki käyttäää pikkupuolta apuna, säästää paljon kytkintä. Itellä kytkin piti vielä vaparina komeesti, 300tkm kohalla mutta turbon jälkeen rupes luistamaan. Tossa kylällä yhellä hiluksilla on vedelty raktoreita myöten tiellä ja kyllä siinäkin sen 350tkm kesti kytkin Viimeviikolla kävin Levillä 102hv 4ovisella hiluksilla, vm.06, kärry paino 850kg ja siihen kolme kelkkaa kyytiin = melkein 1800kg koukussa. Nelosella kokomatka, 90mittarissa niin oli vielä inhimillinen 2500rpm koneessa. |
Lainaus:
|
On niissä papereiden mukaan 82hp hiluxissa ja tarossa vm-89 eteenpäin sitten ne jostain syystä laskivat 90 luvun puolivälissä
|
Kyllä niissä niin luki... että 82hv ois.
|
Kolmosta joutuu käyttään jo 1300kg: kärryllä pienessäkin vastasessa ja polttainetta palaa paljon.
|
Lainaus:
|
|
Turhaan on Jaappanin poika laittanut puhaltimen jos 6kwa saa lisää hönkää hiluksiin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mun mielestä tuommosella Hiluxilla voi aivan hyvin kiskoa jarrullista kärriä täydellä kuormalla. Se on asenteesta kiinni. Kaikkimulleheti-sukupolvelle se ei sovi.
|
Lainaus:
HJ-60 mikä vapari tuli joskus nykäistyä sellainen 11hlö.n asuntovaunua vajaat 300km töihin mennessä samalla. Tasaisella kun sai sen 80km/h vauhtia niin tuli ihan ok, mäet puree lujaa, ei tarvi olla jyrkkä, pitkä loivempi nousu riittää. Risteyksistä lähteminen ja matkavauhdin saaminen jne. 4-WD Hiace oli kanssa turboton, ei mikään ihanne, tyhjä kärry huomautti jo perässä. Nyt tuo Hiluxi turbolla, ei mikään tykki tms paras veturi isoille ja raskaille kuormille mutta ihan eri tavalla kiskoo kuin nuo vaparit. |
Mun mielestä vetohommissa on olennaista veturin jämäkkyys/vakaus ja liikkeellelähtökyky. Voimaa tarvii olla sen verran, että pääsee mäet siedettävästi. Toki 2.4D moottori on alimitoitettu. Semmoiset 100hv olisi hyvä olla.
Tuolla maantiellä menee kaikennäköistä himmeliä, missä kyllä voimaa mutta veturi auttamattoman heppoinen. Siihen vielä lisäksi huono lastaus ja kyllähän on heijausongelmia... Kaikennäköistä vetoautoa on tullut kokeiltua kilpa-autokaravaanin kiskomiseen. Henkilöautot voi suosiolla jättää kotiin. |
Sivu luotu: 10:53 (GMT +2). |