Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ruiskusuuttimen testauslaite (tein senkin itse) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=132233)

Koivunoksa 05.02.2015 19:21

Ruiskusuuttimen testauslaite (tein senkin itse)
 
En tiedä onko täällä ollu muiden tekeleitä tästä mutta ajattelin laittaa kuvaa, että voi muutkin vakoilla tästä mallia jos moiselle on tarve:D:D

Eli siinä on:

-pullotunkki a' 12,90€
-painemittari a'19,90€
-muutamia jarrunippoja yht 8€
-vanhan maaliruiskun säiliö
-hallin nurkista rautaa;)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169905


vielä kun tässä saisi aikaiseksi että irrottelisi nuo patrollin suuttimet ja kaivelisi laatikoista kaikki loputkin ja alkaisi käymään lapi että mitkä 6kpl pannaan takaisin...:D

pee 05.02.2015 19:50

Hauska idea, riittääks pullotunkin isku vai joutuuks pumppuamaan niin että pöytä heiluu ??

-Jarkko- 05.02.2015 20:26

Hyvin riittää jos ei jää kauheesti ilmaa linjaan :)

Koivunoksa 05.02.2015 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1200554)
Hauska idea, riittääks pullotunkin isku vai joutuuks pumppuamaan niin että pöytä heiluu ??

Oikein hyvin riittä isku. Reilun kolmanneksen kun on varren liikematkasta painanut, niin mittarissa alkaa olla jo lähellä 200bar.

mäksä 05.02.2015 20:54

laitas hiukan tarkempia kuvia kokonaisuudesta :)

Nikuzai 05.02.2015 22:33

Kunnon kuvatuksia
stefavikaisia pullotunkkeja nurkissa jo pyöriikin

Nikuzai 13.02.2015 18:17

Tulikos tästä projekti kertomusta :(

JiiPee 15.02.2015 17:32

Miten putken nippa on liitetty tunkkiin, tiiviste ja latta puristaa päin tunkkia vai joku muu systeemi?

Koivunoksa 16.02.2015 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1200678)
Kunnon kuvatuksia
stefavikaisia pullotunkkeja nurkissa jo pyöriikin

No joo. Sen kyllä uskon että stefa vikaisia tunkkeja on itse kelläkin tallin nurkissa.:D Mutta tähän pitää olla uusi ja toimiva tunkki. Joten ei muuta kuin kaupan maille. Eihän nuo niin paljon maksa.:cool:

Koivunoksa 16.02.2015 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1203590)
Miten putken nippa on liitetty tunkkiin, tiiviste ja latta puristaa päin tunkkia vai joku muu systeemi?

Eli tunkki pitää purkaa ihan osiin. Ottaa mäntä irti ja eiku sorviin kiinni.;):D

Mäntä poikki melkein yläpäästään, sitten sorvissa mäntään reikä ja kierre.

Sitten sorvaa nipan jonka toisessa päässä on jarruputken kierre ja toisessa sama minkä on sorvannu mäntään.

Latta on siksi että tunkki ei saa nousta ihan tappiinsä ylös. Muuten paine menee ylivuoto kanavan kautta takaisin säiliöön.

Loppu suunnilleen selviääkin kuvasta. Ku ei nyt muita kuvia ole tarjolla.:cool::D

FunJam 17.02.2015 11:26

Mihis toi maalisäiliö on liitetty?

JSJ 17.02.2015 12:02

Tuossa muutama linkki joissa aika hyvät ohjeet vastaavan testerin tekoon:
http://www.peachparts.com/shopforum/...op-tester.html

http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=17870.0

Koivunoksa 17.02.2015 12:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FunJam (Viesti 1204035)
Mihis toi maalisäiliö on liitetty?

Maali säiliö toimii tosiaan polttoaine säiliönä ja se on liitetty pullotunkin rungon kyljessä olevaan reikään josta tunkki normaalisti täytetään.

FunJam 19.02.2015 12:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JSJ (Viesti 1204038)
Tuossa muutama linkki joissa aika hyvät ohjeet vastaavan testerin tekoon:
http://www.peachparts.com/shopforum/...op-tester.html

http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=17870.0

Tuossa ensimmäisessä linkissä oleva on selkeästi joku hippiversio väreistä päätellen.. :D

Kiitoksia, taitaa mennä tuotantoon mullakin tämä.. :rolleyes:

Mr_Peace 07.11.2016 18:02

Nostellaas tätäkin.

Eli ihan vain mielenkiinnosta omaa aloin rakennella ja pikkuhiljaa on tunkkia purettu, reikiä tukittu ja sovitepalo sorvailtu sekä muutamia nippoja sovitettu tunkin ja mittarin väliin. Seuraavaksi pitäis lähteä purkaamolta suutinputkea hakemaan ja tulikin mieleen että onkohan noita kuinka monella eri kierteellä ja sovitteella?

Tuollaisen -97 King cabin TD25 koneen suuttimia olisi tarkoitus testata, joten passaako nuo boshin suuttimet kuinka hyvin keskenään ja minkäslaista sovitetta se putken toinen pää kaipaa?

+ bonus kysymys jo vastaavan rakentaneille:
kuinkahan helposti tuollaisella 2 tonnin pikkutunkilla pitäis päästä tonne 150barin hujakoille kun oma tuntui jo 80-100 barissa todella jäykältä?

Catrik 21.06.2020 21:07

1 Liiteet
Nostetaampa tätä aihetta kun on ajankohtaisena. Empäs hoksannut jättää sitä mäntää sinne sisälle, minä otin sen pois, hitsasin ohivuotoreiän tukkoon ja siihen päämutteriin hitsasin paineilmaletkuliittimen ylösalaisin jolloin siihen sai suoraan kiinni T-haaran jossa mittari ja lähtö suutinputkelle.

Ongelma on siinä että tämähän vuotaa nyt sieltä päämutterin ja sylinteriputken kierteestä paineet. Ei pidä kierreteippi eikä tiivisteliima. Mitähän tuolle keksisi?

Suutinputken tein jarruputkesta. Ihan hyvin pitää vaikkei olekkaan oikeanlainen kartio suuttimen päässä. Suuttimen pään liitin on tehty pyöränmutterista ja tavallisista muttereista.

E: ja suosittelen tosiaan itekkin vaikka 4T tunkkia, turhan jäykkä painallus tällä 2T.

BJ-40/76 21.06.2020 23:19

Jos hitsauksesta irtoaa yhtään "Valssihilsettä tai Tangokiharaa"
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1432416)
Nostetaampa tätä aihetta kun on ajankohtaisena. Empäs hoksannut jättää sitä mäntää sinne sisälle, minä otin sen pois, hitsasin ohivuotoreiän tukkoon ja siihen päämutteriin hitsasin paineilmaletkuliittimen ylösalaisin jolloin siihen sai suoraan kiinni T-haaran jossa mittari ja lähtö suutinputkelle.

Ongelma on siinä että tämähän vuotaa nyt sieltä päämutterin ja sylinteriputken kierteestä paineet. Ei pidä kierreteippi eikä tiivisteliima. Mitähän tuolle keksisi?

Suutinputken tein jarruputkesta. Ihan hyvin pitää vaikkei olekkaan oikeanlainen kartio suuttimen päässä. Suuttimen pään liitin on tehty pyöränmutterista ja tavallisista muttereista.

E: ja suosittelen tosiaan itekkin vaikka 4T tunkkia, turhan jäykkä painallus tällä 2T.

Niin nuo dieselvirtaukseen irtoavat rautaoksidit? tuhoa jokseenkin varmasti testattavan suuttimen kären....

Ja nosta kartioista sen verran, että vaikka suuttimien AVAUTUMIS-paine on vajaa 200 kg/cm2, niin todellinn suihkutuspaine on kierroksilla moninkertainen, 1000 kg/cm2 ylitetään jo -80 luvun rivipumppu dieseleitä viritettäessä?

Catrik 22.06.2020 05:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1432421)
Niin nuo dieselvirtaukseen irtoavat rautaoksidit? tuhoa jokseenkin varmasti testattavan suuttimen kären....

Ja nosta kartioista sen verran, että vaikka suuttimien AVAUTUMIS-paine on vajaa 200 kg/cm2, niin todellinn suihkutuspaine on kierroksilla moninkertainen, 1000 kg/cm2 ylitetään jo -80 luvun rivipumppu dieseleitä viritettäessä?

Mitkä rautaoksidit? Liittyikö tämä viritettyjen moottoreiden suihkutuspaine jotenkin tähän testerin käyttöön vai oliko tämä muuten vaan ilmoitettu tieto :confused:

BJ-40/76 22.06.2020 23:16

Sorry huono ....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1432423)
Mitkä rautaoksidit? Liittyikö tämä viritettyjen moottoreiden suihkutuspaine jotenkin tähän testerin käyttöön vai oliko tämä muuten vaan ilmoitettu tieto :confused:

Siis kun hitsailet, niin kun teräs, missä on enemmän taikka vähemmän hiiltä, niin se hiili "palaa-" ja nuo palotapahtuman jäänteet on kirjaimellisesti "kovia" hapen ja raudan yhdisteitä, siis oksideja????

Siis tarkoitin sitä, että JOS nuo "Valssihilseet ja tangokiharat" päätyy testattavan suuttimen "kärkeen", niin hyväkin suutin kärki alkaa kusemaan.

ja toteamukseni noista mekaanisten pumppujen todellisista? paineista:
On joskus ollut onelmia, kun alle 200 kg/cm2 avautumspaineilla olevista kärjistä on pitänyt ajaa sekunnin murto-osassa tippa dieseliä...
ja se että suihkuputkia7kartioita on käsitelty "epäasiallisesti" ei auta siihen, että suihkuputket "kuskaa dieseli sykkimällä" siis paine vaihtelee 200 - reiluun 1000 bar edestakaisin suuruusluokkaa 40 kertaa sekunnissa?

Jos vääntelet niihin suuttimen kartioihin jotain esim. jarruputkista:

Lainaus viestistäsi:

...suutinputken tein jarruputkesta. Ihan hyvin pitää vaikkei olekkaan oikeanlainen kartio suuttimen päässä. Suuttimen pään liitin on tehty pyöränmutterista ja tavallisista muttereista.

E: ja suosittelen tosiaan itekkin vaikka 4T tunkkia, turhan jäykkä painallus tällä 2T..........................

Tuolla suuttimen ja pumpun välillä , jopa vakioissa? -80 luvun dieseleissä, on enempi kuin 1000 bar????? kun kaasu on pohjassa ja ja kierrokset korkealla.

-> Siis jos vääntelet/hitsailet kaikkea mahdollista jarruputkista pyöränmuttereihin halpakaupan tunkkiin, niin....

Yritin hienovaraisesti varoittaa......

SORRY, kun tykkäsit huonoa.

Catrik 23.06.2020 05:33

Ei sinun tekstistä oikein ota mitään selvää. Olisit vaikka sanonut että puhut hitsausksesta niin se olisi helpottanut ymmärtämään. Valssihilse kannattaa tietenkin poistaa ennen hitsausta, jos se osa on menossa arkaan paikkaan. Tangokiharoista en ole kuullut. Juu, suutin menee pilalle jos sinne menee roska. Se roskahan voi tippua sinne vehkeeseen mistä vaan, että kannattaa putsata kaikki hyvin ennen käyttöön menevien suuttimien testausta.

Ymmärsitkö että minun kommentti jarruputkesta oli tehdä autoon suutinputket jarruputkesta? Ei se ollut. En vaan nähnyt tarpeeksi lähtä jostakin romuttamolta etsimään ja pilaamaan hyvää moottoria viemällä siitä suutinputkea tähän testeriin, kun nähdäkseni jarruputki ajaa ihan saman asian.

Smoppi 24.06.2020 22:07

Ei ne suuttimet nyt sentään niin pienestä rikki mene.


Sivu luotu: 01:47 (GMT +2).