Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Suzuki SJ413 LWB -87 - ryminällä alkuun. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131827)

Ruokoton 25.01.2015 08:50

Suzuki SJ413 LWB -87 - ryminällä alkuun.
 
Hankin eilen pitkän SJ413 Suzukin ja niinhän siinä kävi että jo kotimatkalla lumipyryssä jäätävien pyyhkimien ja ohjauksen klapin kanssa taistellessa onnistuin liikenteenjakajan avustamana kellauttamaan uuden hankinnan kyljelleen ja keilasin yhden liikennemerkin matkalla.

Kuljettaja on kunnossa, mutta henkisesti ruhjeilla.

Ensimmäisten parannustoimenpiteiden lista muuttuikin sitten kertaheitolla:

-Uusi vänkärin ovi (lasi rikki, solmussa) - näitä varmaan löytyy parhaiten foorumin myyntipalstalta?

-B-pilarin oikaisu. Palkkihelma kesti suorana osuman liikennemerkkiin ja kellahduksen, pilari ei. Millainen rakenne tuo on lie oikaista? Uusi ovi tuskin istuu ilman oikaisua. Mitähän ammattikoululla teettäen lie maksaisi jos ei kotikutoisesti suoristu.

-Takakoppaan kuskin puolen taaimmainen lasi. Kruununa harmitukselle hajosi kun pyörilleen nostaessa kontissa ollut talvirengas kolahti siihen. :mad:
Semmonen kutina että tämä voi ollakin melko haastava löytää. Olisiko melkein helpompi etsiä kokonainen katto - noitakaan en ole juuri kaupan nähnyt. :confused:

-Oikeasta etuloksuojasta repesi irti levike ja vähän muutenkin muovautui, mutta tuon aioin korjata vasta kesällä. Nuo muut olisi mukava saada korjattua hetimiten että auton saa käyttöön ja sitä myötä mielialan nousuun.

Vielä ehjänä:

https://lh6.googleusercontent.com/-s...124_180408.jpg

Otan päivällä kuvaa vaurioista.

Jos Oulun suunnalla on harrastajilla tietotaitoa ja/tai tallia tarjota korjaamiseen, otetaan apu ilolla vastaan. Tallin käytöstä voin toki maksaakkin.

Ehkä tämä vielä iloksi muuttuu, mutta olipa vauhdikas startti omistussuhteelle. :(

hiluvitkutin 25.01.2015 08:56

Tee karbonaatista se takalasi.

Ruokoton 25.01.2015 09:00

Se kävi mielessä. Onko se leimallekin kelpoinen ratkaisu?

Jari 25.01.2015 09:24

on.

ja tuostahan se on hyvä alkaa rakentamaan :D miten pahoin b pilari taipui? olisko kuvaa.

vois mennä ihan lyömällä. on aika lakritsaa nuo suskan pellit.

HannuN 25.01.2015 11:20

vara-osia
 
Katoppa "volvo c303/suzuki sj413 long projekti".
Suzukimies Raahesta rakentaa samannäköisestä ja näytti olevan myynnissä takaosan kattoa yms.
Kaverin nimi on Krekilä, etunimeä en muista.

Ruokoton 25.01.2015 11:34

https://plus.google.com/photos/+Jari...07833782515377

Ei tuo nyt niin lohdutomalta näyttänyt aamulla. Lattia näkyisi olevan suora eli vääntymät on helmasta ylöspäin. Paitsi että tuo helman takaosa kyllä vaikutti olevan vähän taipunut sisään.

Pitääpä yrittää saada tuo Raahen mies kiinni jos vaikka tarvittavat osat löytyisivät noinkin läheltä.

Ruokoton 25.01.2015 11:38

https://plus.google.com/photos/10158...Ivag_isqeqZhgE

...jospa ihan toimivan linkin laittaisi kuviin. Ei ole vielä oikeuksia editoida viestiä. :)

ZeiZei 25.01.2015 17:24

Jos vielä sillai sais kuvan, että saa näkyviin ilman kirjautumisia.

Mieluiten tieten suoraan kuva tähän palstalle. Tämä niin kuin yleisesti, mukavempi lukea näitä juttuja.

Jari 25.01.2015 18:29

taviiko tuolle tehä mitään?

Ruokoton 25.01.2015 18:42

Sen verran pitä oikoa että suora ovi istuu sitten eikä kovin puhuri puhalla sisään raosta. Sillä ei niin väliä tuleeko siisti. Sisältä tuo B-pilari ottaa penkin selkänojaan kiinni joten pitää sitä hieman muokata senkin vuoksi.

Auto ei ole tulossa kovinkaan rajuun käyttöön vaan auraamattomia metsäautoteitä vaeltamaan aluksi koiria kuskaten joten lämpimäksi pitäisi saadaa tai niin lämpimäksi kuin nämän ylipäätään ovat :)

Jari 25.01.2015 20:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ruokoton (Viesti 1197243)
Sen verran pitä oikoa että suora ovi istuu sitten eikä kovin puhuri puhalla sisään raosta. Sillä ei niin väliä tuleeko siisti. Sisältä tuo B-pilari ottaa penkin selkänojaan kiinni joten pitää sitä hieman muokata senkin vuoksi.

Auto ei ole tulossa kovinkaan rajuun käyttöön vaan auraamattomia metsäautoteitä vaeltamaan aluksi koiria kuskaten joten lämpimäksi pitäisi saadaa tai niin lämpimäksi kuin nämän ylipäätään ovat :)

OK, en erottanut nopealla vilkaisulla tuota, kuulostaa OK suunnitelmalta.

kingfisher 25.01.2015 21:20

Vai on mun vanha suikka päätynyt ouluun asti toivottavasti tulee oikeesti käyttöön tais olla pari vuotta jollain pihan koristeena tässä välillä. Hieno autohan toi on kun oppii sen metkut ja joskus vähän harmitellut et joutu siitä luopumaan kun perhe kasvoi ja tartti mettä reissuille isompaa kärryä. Ja mitä tulee ton sisätilan lämpöön niin kannattais ruveta miettiin webastoo tai vastaavaa jos aikoo ajella yli -15sta pakkasissa kokeiltu on usko pois 2h ajoa -20 ja kengät valkosena jäästä .
P.s. on muuten sit käytetty hitsailu harjoittelu alustana jo ennen mua vaikka suurin osa taitaa olla mun käden jälkee.

Ruokoton 26.01.2015 10:41

Heh.

Paikkaa ja pintaruostetta kyllä löytyi mutta ei juurikaan reikiä. Ikkunan kehys on tosin melko mätä.

Lattian tilanteen todellisuus selviää kesempänä kun raaputtelee maalit ja ruosteet pois - verhoiluahan tuossa ei ole nytkään.

Vaihdelaatikossa viitonen ääntää 70-80km/h vauhdissa mutta tuo nyt ei taida olla kovin kiireellinen vika. Perät ovat hiljaiset.

Ohjauksen klapia voisi tutkia ettei vaimo ota minusta mallia ja kaada autoa uudestaan. Nyt tuo on melko "aktiivisesti" ajettava vaikka olisi täysin sileäkin tie.

Jos autosta on lisätietoa kertoa on se aina hyödyksi niin ei tarvitse kaikkea itse tutkailla / epäillä.

kingfisher 26.01.2015 11:18

Kirjoittelin kyllä ostajalle aikonaan lapulle tarkempia tietoja esim taka jarruista ja koneen vaihdosta mut on tainnu kadota toi lappu . Mut jos kysyttävää tulee niin sopii heittää tännepäin niin koitan muistella. Ja ton ohjauksen kanssa saa olla tarkkana sivutuulessa ettei löydä itteänsä vastaantulioitten kaistalta.

Ruokoton 26.01.2015 14:18

Mulla on tietona että -92 moottori, takajarruina Suzuki Swiftin etujarrusatulat ja 4mm sorvatut SJ413 etujarrulevyt. Menikö sinne päin?

11/2015 asti on leimaa, joten tekniikan kanssa ei ole kiirusta tutkia / parannella.

kingfisher 26.01.2015 15:14

Kyllä kuulostaa tutulta hyvä että tieto menny eteenpäin vois aiheuttaa ylimäärästä päänvaivaa ekojen remonttien yhteydessä muuten.

Kekkeruusi 26.01.2015 17:08

Eikös simpukkaa voinut kiristää vai oonko väärässä ?? Ite en oo tätä tehnyt joten ei kokemusta...

Ruokoton 30.01.2015 12:58

Tuota simpukan kiristämistä ehdotti mukana ostoreissulla ollut kaverikin. Pitää tutkia millainen operaatio se on ja kokeilla samalla kun vaihtaa ehjää osaa tallissa. Oikea etulaakeri mahtaa olla myös välyksellinen mutta onnistuuko se kotivehkein vaihtaa? Ei mitään käryä tämänkään operaation vaatimista työkaluista ja toimista, mutta ehkä korjaamomanuaali auttaa.

Vara-osat löytyivätkin jo palstan avulla ja nyt vain odottelua että saa ne Ouluun ja auton takaisin ajoon.

Jos joku ystävällinen voisi mittoa noiden B-pilareiden etäisyyden toisitaan ehjästä Suzukista niin olisi joku referenssi silmämääräisen arvion lisäksi kun oikoo. Vaikkapa siitä targa-kaaren liitospalan korkeudelta - toki jos useamman mitan jaksaa ottaa, niin sen parempi. Kiitoksia jo etukäteen.

TOPPAHOUSU 30.01.2015 14:57

Ohjausiskari...
 
En tiedä onko tässä mallissa ohjaus iskunvaimennin vai ei? Keulassa poikittain?
Itsellä oli joskus muinoin -89 High roof johon kävin varaosaliikkeestä etsimässä vain sopivan mittaisen öljyiskarin sen vanhan tilalle ja ajomukavuus parantui järjettömästi.

Ruokoton 30.01.2015 15:20

Löytyy ohjausiskari tästä. Ongelmana on välykset ohjauksessa. Haukkailee aina sivulle ja sitten klapin vuoksi hankala korjata.

Pajares 30.01.2015 15:39

Simpukan päällä on mutteri ja sen keskellä ruuvi mistä saa kirrattua tyhjiä pois.

Ei kannata kuitenkaan kiristää liikaa,Muuten alkaa ohjaus takertelemaan...

Kekkeruusi 30.01.2015 21:33

Laakerit vaihtoon et tarvi mitään erikois työkaluja, toisaalta viilapenkki voi hiukan helpottaa..

Napalukot vaan irti ja siitä peräjälkeen purat vaan eteenpäin, lopuks se napa lähtee laakereineen irti. Voi tosin olla piukassa jos vettä päässyt laakereihin.
Eli vanhat laakerit koolit irti jollain tuurnalla naputtelemalla ja uudet tilalle ja paikalleen.. Kysele vaan jos tulee jotain ongelmia :) aina joku neuvoo

GaryRock 31.01.2015 07:33

Pyöränlaakeri on kiristettävää mallia, eli ensin kannattaa se arpa koittaa ja jos ei riitä, niin sitten vaihtoon.
Olkatapin laakerinkin voi shimmeillä säätää sopivaksi jos välystä.

-Mika- 31.01.2015 12:19

Jos vika simpukassa niin ajelet raaheen sandelssikopan kanssa ja ehjän simpukan kanssa kotia. Mitta kannattaa ottaa myös mukaan niin saa ottaa ihan mitä mittoja vain suorasta kopasta.


Sivu luotu: 21:09 (GMT +2).