Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Terracaniin HJ61 akselit (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131607)

Terttumies 18.01.2015 17:02

Terracaniin HJ61 akselit
 
Terve kaikille lukijoille!

Minulla on pihassa Hyundai Terracan vm05. Auto on ollut minulla nyt reilun vuoden ja on toiminut kaikinpuolin hyvin. Harrastan metsästystä ja sen takia kyseisen auton hankin. En ole niinkään off-road miehiä, eli sen suurempi maasturin virittely ei ole käynyt mielessä. Sellasta ajatusta vain olen tässä kypsytellyt, että onkohan isotöinen juttu laittaa hj61:n akselit tohon terracaniin. Terracanissa on kyllä taka-akselilla kitkalukko, mutta parantais vielä etenemiskykyä etuakselillakin lukko. Tai siis 100% lukot molemmilla akseleilla kuten toyotassa. Alusta minulla on Terracanissa vakio, että joutuukohan siihen tekemään muutoksia? Ja kuinkahan kallista tämmönen homma mahtaa olla, kun en kuitenkaan ole mikään Roope-setä...?

Kiitos jo etukäteen vastauksista! 😊

0ltzi 18.01.2015 17:05

onhan se aika iso rojekti. mahtaako hyntai olla risukeula?

hitoy 18.01.2015 17:11

Kannattaa unohtaa moinen idea.. Hommaat alustan siihen,renkaat ja vaikka sitten ARB.n lukon jos vielä sitä tarvitset. Tai voihan ne akselit sinne tunkea mutta muutama pikkujuttu kannattaa unohtaa kuten leimaus..

Terttumies 18.01.2015 17:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1194981)
onhan se aika iso rojekti. mahtaako hyntai olla risukeula?

Kyllä se risukeula on joo. Ottaa niin aivoon nää nykymaasturit ku akselit on ihan täyttä paskaa! Isäukolla oli aikanaan hj61 ja kyllä sillä runnottiin aika pahoihin paikkoihin. Jos ei riittäny enään se että oikeasti joka pyörä pyöri, nii sit vinsillä vaan irti.

Olis kyl helkkarin hyvä edessäkin toi lukko...

Pajares 18.01.2015 18:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Terttumies (Viesti 1194980)
Terve kaikille lukijoille!

Minulla on pihassa Hyundai Terracan vm05. Auto on ollut minulla nyt reilun vuoden ja on toiminut kaikinpuolin hyvin. Harrastan metsästystä ja sen takia kyseisen auton hankin. En ole niinkään off-road miehiä, eli sen suurempi maasturin virittely ei ole käynyt mielessä. Sellasta ajatusta vain olen tässä kypsytellyt, että onkohan isotöinen juttu laittaa hj61:n akselit tohon terracaniin. Terracanissa on kyllä taka-akselilla kitkalukko, mutta parantais vielä etenemiskykyä etuakselillakin lukko. Tai siis 100% lukot molemmilla akseleilla kuten toyotassa. Alusta minulla on Terracanissa vakio, että joutuukohan siihen tekemään muutoksia? Ja kuinkahan kallista tämmönen homma mahtaa olla, kun en kuitenkaan ole mikään Roope-setä...?

Kiitos jo etukäteen vastauksista! 😊

1000e akselit
400-1300e vanteet+renkaat
200-400e tukivarret/jakarit
200-400e ohjausvarsiin/tankoihin

Sit muutama muu pikku juttu kuten kardaanien muokkaukset+Jousitus/iskarit+Jarrujen putkitus/käsijarru,Lukkojen ohjaus,Peltityöt jne.
Kaikkeen tollaseen pieneen voi äkkiä laskea varmaan 1000e molemmin puolin.

Ja jos jollain teettää tommosen homman,Niin on pakko olla roope ankka tai kroisos:D.

Millä puolella jakolaatikosta lähdöt??Onko sen puolesta ees mahdollista laittaa eri tyyppisisä akseleita..

PH75 18.01.2015 18:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1195000)
1000e akselit
400-1300e vanteet+renkaat
200-400e tukivarret/jakarit
200-400e ohjausvarsiin/tankoihin

Sit muutama muu pikku juttu kuten kardaanien muokkaukset+Jousitus/iskarit+Jarrujen putkitus/käsijarru,Lukkojen ohjaus,Peltityöt jne.
Kaikkeen tollaseen pieneen voi äkkiä laskea varmaan 1000e molemmin puolin.

Ja jos jollain teettää tommosen homman,Niin on pakko olla roope ankka tai kroisos:D.

Millä puolella jakolaatikosta lähdöt??Onko sen puolesta ees mahdollista laittaa eri tyyppisisä akseleita..

Ja tuosta kaiken osien ja töiden jälkeen lisäksi siitä tulisi pelkkä metsäpeli, (laillisista)kilvistä taitaisi olla turha edes haaveilla.

Palex 18.01.2015 18:34

Halvin ja helpoin ratkaisu on vaihtaa Hyntai suoraan siihen HJ:hin, mikäli sellaisen akselit haluaa allensa!:D

Varmasti tekijämies tuollaisen akseliswapin tekis, ei epäilystäkään, mutta suurimmat esteet hommalle:
- Kallista
- Ei mitään järkeä
- EI MITÄÄN TOIVOA KÄYTTÄÄ AUTOA TIELIIKENTEESSÄ enään tuon modifikaation jälkeen...

hitoy 18.01.2015 18:42

Ja hj vakio alustalla ja katukumeilla ei oo niitä lukkoja lukuun ottamatta sen kummallisempi risukkojen valottaja. Vaatii samat muokkaukset kun hyndaikin..

Pajares 18.01.2015 19:09

Tosiaan jos tollanen -05 maksaa sen +12000e,Niin kannattaa miettiä jotain muuta kun akseleiden vaihtoa ekana:D.

Pikku korotus ja paremmat renkaat,Niin eiköhän sillä noilla korkeus-asteilla vielä ajele aika moneen paikkaan?

HeikkiH 18.01.2015 19:20

Jos se etupään kytkettävä lukko on koko jutun juoni, niin vaihtaa sinne vaikka Hiluxin 7.5" vetopyörästön johon saa sitten RD90 ARB:n lukon.
Ja tieliikenne kelpoisuuden/leimaamisen kanssa ei ole ongelmia.

Ja ennen sitä jo nuo mainitut korotukset ja paremmat renkaat sekä vinssi, ajelee ja miettii uudelleen sen lukon tarpeellisuuden ;)

0ltzi 18.01.2015 19:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Terttumies (Viesti 1194989)
Kyllä se risukeula on joo. Ottaa niin aivoon nää nykymaasturit ku akselit on ihan täyttä paskaa! Isäukolla oli aikanaan hj61 ja kyllä sillä runnottiin aika pahoihin paikkoihin. Jos ei riittäny enään se että oikeasti joka pyörä pyöri, nii sit vinsillä vaan irti.

Olis kyl helkkarin hyvä edessäkin toi lukko...

nii... kuka edes ostaa noita nyky maastureita sillä oletuksella että niillä johki myös pääsee.. :D

"minä tulen" voi vittu mitä paskaa ihmisille kusetetaan :D

Jappi 18.01.2015 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1195030)
nii... kuka edes ostaa noita nyky maastureita sillä oletuksella että niillä johki myös pääsee.. :D

"minä tulen" voi vittu mitä paskaa ihmisille kusetetaan :D

Hondamies tulee jos ei takapää mene mykäksi 20cm lumessa :D

ZeiZei 18.01.2015 22:04

Eikö niitä lukkoja saa tuolta kengurumaasta:

http://www.4x4community.co.za/forum/...d.php?t=107256

En tarkemmin tutkinut, mitä mallia oli tuo Terracan tuossa jutussa, mutta ilmeisesti jonkin mallin Mitsun lukot passaa...

Nerd-O 19.01.2015 07:58

Jos harrastaa metsästystä, mutta ei ole offroad mies niin mikä idea tuossa sitten on? Onko metsästys piireissä lukot jotenkin astetta kovempi juttu, että sillä saa naisia tai jotain? Pelkästään se että sulla on taka-akselilla lukko vaikuttaa menoon jo melkoisesti. Se Hyndaikkelin kitkalukko kuitenkin toimii ainakin itsellä kohtuu hyvin. Esim. lumella kumpikin takarengas sutii. Jos haluat hieman parantaa etenemiskykyä niin osta siihen nuo 2" korottavat jouset, kuten minä tein. Saat sillä hieman maavaraa lisää. Sitten alle 31" karheat renkaat niin johan alkaa etenemään. Itsellä on alla 265/65-17 renkaat. Ne mahtuu pyörimään siellä. 265/70-17 mahtuu myös todennäköisesti, mutta niitä sisälokasuojia pitää vähän uudelleen muokkaa. Kohtuu helppo operaatio. Todennäköisesti autossasi on jotkin perus katurenkaat. Vaihda ne johonkin mutakuvioisiin renkaisiin niin jo pelkästään se vaikuttaa enemmän kuin tuo lukko. Eikä ole niin kallis operaatio ja on vielä täysin laillinen. Noita AT renkaita en ainakaan itse suosittele. Ne toimii kesällä kuivalla, mutta heti jos on jotain muuta niin ei niillä tee yhtään mitään. Toki on ne varmaan paremmat kuin normi kesäsliksit, mut silti.

Ja mitä tuon etenemiseen tulee niin kyllä tuo kohtuu hyvin siellä maastossa etenee. Muista vaan että pohjan kaikki suojat tuppaa olemaan muovia ;)

Terttumies 19.01.2015 14:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1195175)
Jos harrastaa metsästystä, mutta ei ole offroad mies niin mikä idea tuossa sitten on? Onko metsästys piireissä lukot jotenkin astetta kovempi juttu, että sillä saa naisia tai jotain? Pelkästään se että sulla on taka-akselilla lukko vaikuttaa menoon jo melkoisesti. Se Hyndaikkelin kitkalukko kuitenkin toimii ainakin itsellä kohtuu hyvin. Esim. lumella kumpikin takarengas sutii. Jos haluat hieman parantaa etenemiskykyä niin osta siihen nuo 2" korottavat jouset, kuten minä tein. Saat sillä hieman maavaraa lisää. Sitten alle 31" karheat renkaat niin johan alkaa etenemään. Itsellä on alla 265/65-17 renkaat. Ne mahtuu pyörimään siellä. 265/70-17 mahtuu myös todennäköisesti, mutta niitä sisälokasuojia pitää vähän uudelleen muokkaa. Kohtuu helppo operaatio. Todennäköisesti autossasi on jotkin perus katurenkaat. Vaihda ne johonkin mutakuvioisiin renkaisiin niin jo pelkästään se vaikuttaa enemmän kuin tuo lukko. Eikä ole niin kallis operaatio ja on vielä täysin laillinen. Noita AT renkaita en ainakaan itse suosittele. Ne toimii kesällä kuivalla, mutta heti jos on jotain muuta niin ei niillä tee yhtään mitään. Toki on ne varmaan paremmat kuin normi kesäsliksit, mut silti.

Ja mitä tuon etenemiseen tulee niin kyllä tuo kohtuu hyvin siellä maastossa etenee. Muista vaan että pohjan kaikki suojat tuppaa olemaan muovia ;)

Ei oo enää muovia. Oon vaihtanu ite ne teräksisiin panssareihin.

Terttumies 19.01.2015 14:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1195175)
Jos harrastaa metsästystä, mutta ei ole offroad mies niin mikä idea tuossa sitten on? Onko metsästys piireissä lukot jotenkin astetta kovempi juttu, että sillä saa naisia tai jotain? Pelkästään se että sulla on taka-akselilla lukko vaikuttaa menoon jo melkoisesti. Se Hyndaikkelin kitkalukko kuitenkin toimii ainakin itsellä kohtuu hyvin. Esim. lumella kumpikin takarengas sutii. Jos haluat hieman parantaa etenemiskykyä niin osta siihen nuo 2" korottavat jouset, kuten minä tein. Saat sillä hieman maavaraa lisää. Sitten alle 31" karheat renkaat niin johan alkaa etenemään. Itsellä on alla 265/65-17 renkaat. Ne mahtuu pyörimään siellä. 265/70-17 mahtuu myös todennäköisesti, mutta niitä sisälokasuojia pitää vähän uudelleen muokkaa. Kohtuu helppo operaatio. Todennäköisesti autossasi on jotkin perus katurenkaat. Vaihda ne johonkin mutakuvioisiin renkaisiin niin jo pelkästään se vaikuttaa enemmän kuin tuo lukko. Eikä ole niin kallis operaatio ja on vielä täysin laillinen. Noita AT renkaita en ainakaan itse suosittele. Ne toimii kesällä kuivalla, mutta heti jos on jotain muuta niin ei niillä tee yhtään mitään. Toki on ne varmaan paremmat kuin normi kesäsliksit, mut silti.

Ja mitä tuon etenemiseen tulee niin kyllä tuo kohtuu hyvin siellä maastossa etenee. Muista vaan että pohjan kaikki suojat tuppaa olemaan muovia ;)

Se piti vielä sanomani, ettei täällä näköjään kannata mitään keltään kysyä, kun noin pitkä romaani pitää alottaa pelkästään vittuilemalla!

Ei se etulukko tai lukot muutenkaan tuo mettästyspiireissä lisää naisia tai muuta. Mutta meidän alueilla usein huonommat tiet menee aukean tai taimikoiden läpi, että sinne kun lumihangessa jää kiinni, niin on vähä huonoo viritellä vinssiä kiinni ranetta vahvaan näreeseen. Mutta sori nyt kun kysyin. Unohdan koko jutun.

Nerd-O 19.01.2015 14:58

Ihan miten vaan jos tulkitset sen vittuiluksi. Mutta edelleenkin investoi ennemmin jousitukseen ja rengastukseen. Et sä niitä lukkoja tarvi. Ne sun lukkos ei auta yhtään mitään kun sulla on paskat renkaat alla missä kuvio menee heti tukkoon. Sinne nokalle saa myös saksasta hienoa vinssipetiä. Sekin on varmaan järkevämpi investointi, eikä maksa niin paljoa. Silloin on ihan sama mitkä renkaat alla on kun voit aina vinssaa auton.

Trafin tuntien sinne auton alle on muutoinkin täysin mahdonta saada toitsun akseleita. Terracan on sen verran tuore peli että sulla pitää olla joka hemmetin asiassa eu tyyppihyväksyntä ja HJ akseleissa ei varmasti ole sellaisia kun silloin ei sellaisia ole kaivattu.

Sami89 19.01.2015 15:25

Ja kyllä sillä risukeulallakin aika pitkälle pääsee.;) Mutta tosiaan korota auto pikkusen, hommaa karkeemmat pyörät ja vinssi ni saatat jopa yllättyä kuin hyvin pääsee lukottomallakin autolla.:) Tässä maassa kun ei vaan saa tehdä enää oikein mitään muutoksia jos haluaa kilvissä pitää.:( Toki oishan jäykkäakselinen terracani isoilla pyörillä näkemisen arvonen laite.:D

turakki 19.01.2015 15:25

Juu, Suomessa useimmat hauskat kokeilut autojen suhteen on kielletty. Itsellä jos tuollainen keksintö olisi, yrittäisin aluksi selvitellä alla olevien akseleiden sukua(mitsu kenties). Onko niihin saatavana lukkokilkkeitä valmiina, tai jostain sovitettavissa. Yksi heitto aiemmin oli etuperän vaihto sellaiseen, johon jo lukkoja saa. Jäykkää etuakselia en välttämättä tuollaiseen autoon haikailisi. Pistäpä joskus parkkiin jonkun Hj:n viereen ja kurki maavaraa edestä päin. Hj:n murikka on aika iso, ja pistää hangessa vastaan. Risukeula saattaapi lumessa mennä nätimmin.
Lukkojen puute harmittaa toisinaan itseäkin. Omaan Bj:hin olen sellaisia haikaillut yli 17 vuotta, köyhyys on kuitenkin vielä vienyt haluista voiton. Toistaiseksi on pilkkireissut ja offauksetkin pärjätty ilman. Joskus on myös havaittu, että lukoton ja lukollinen istahtavat yhtä nätisti mahastaan kelkanuraan... Onneksi oli hyvä lapio.
Halvin tapa parantaa etenemistä lumessa on tietty ketjut, toki jonkin verran vaatii askartelua. Uskoisin lukottoman ketjullisen auton etenevän hangessa paremmin, kuin ketjuttoman lukollisen (puhutaan suht vakioista autoista).

Bj Andy 20.01.2015 20:54

Jos takalukon löydät niin pistä sinne semmonen. Ensiavuksi ketjut niin matka jonka joutuu kävelemään hangessa takaisin tielle,kasvaa huomattavasti...:D Perus tikapuuketjut on helppo heittää päälle ja pois. Ja lukon etu ketjujen kanssa on se että pikku ongelmiin ei tarvi kuin toiseen pyörään sen ketjun.

Vaan tosiaan varsinkin talvella ja ilman ketjuja lukollisen ja lukottoman ero voi olla se että kiinnijäämisen yhteydessä lukollinen peli tekee vielä sivusiirtymän ja putoaa jäljiltä.

Mutta ei muuta kuin rakentelemaan ja touhutopiccia vääntämään.

JiiPee 22.01.2015 18:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1195250)
Ihan miten vaan jos tulkitset sen vittuiluksi

Kukin taaplaa tyylillään ja kirjoittaa kynällään...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1195253)
Ja kyllä sillä risukeulallakin aika pitkälle pääsee.;) Mutta tosiaan korota auto pikkusen, hommaa karkeemmat pyörät ja vinssi ni saatat jopa yllättyä kuin hyvin pääsee lukottomallakin autolla.:)

Pääsee - jopa kiinni asti ;)

Osuvat ohjeet Samilla. Hyvät renkaat, ajolinjojen lukusilmää ja riittävä peruskaasu, niin eteneehän se. Kolhu sinne tai tänne voi joskus tulla, mutta mitä niistä pienistä (?). Vinssi päästää pinteestä.

-MaTTi- 22.01.2015 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Terttumies (Viesti 1194980)
En ole niinkään off-road miehiä, eli sen suurempi maasturin virittely ei ole käynyt mielessä. Sellasta ajatusta vain olen tässä kypsytellyt, että onkohan isotöinen juttu laittaa hj61:n akselit tohon terracaniin.

Vähän erikoinen yhtälö tuo. :rolleyes: Ikään kuin oltas jotain etuperää vaihtamassa viikonlopun aikana kotipihalla, vaikka auto vaatis mittavia runkorakenteen muutoksia, uuden jousituksen, ohjauslaitteistoon puolet uutta, ABS-jarrujen rakentamisen HJ:n napoihin ja vielä välityksen vaihdon periin. Eli n. kuukauden homma alan pajalla viisnumeroisia summia rahaa.

Jappi 22.01.2015 21:42

HJ tarvii ne lukkoakselit kun se alusta on niin paska maastoon ja miksei muuallekin. Vakiona aika paha puhua mistään joustoista, ellei puhe ole renkaan kyljistä...

BJ-40/76 22.01.2015 23:52

Tulihan se sieltä, kannatti odottaa...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1196302)
HJ tarvii ne lukkoakselit kun se alusta on niin paska maastoon ja miksei muuallekin. Vakiona aika paha puhua mistään joustoista, ellei puhe ole renkaan kyljistä...

:D

Mutta suurimmalle osalle Metsästyksen harrastajista riittää hyvin tuommoinen kitkalukolla oleva rimpulakeula, kun pikkasen korotusta ja karkeampaa rengasta...
Jotkut tulee toimeen jopa ns. citymaastureilla, ja kuskaavat siinä sivussa korkean veron tms. työsuhdeautoilla ajavia.
P.S miten Hondamies pääsee ojasta takaisin tielle? Otetaan hodarin takaluukusta 50mm räikkäliina...

Mikko_L 23.01.2015 01:12

Ja sit kuten naapuriseuran jäsenelle pistää 60 000e uuden karheeseen cruiseriin et pääsee mettälle... mä olisin kyllä tolla rahalla ostanu 12kpl hj61 ja valinnu päivän mukaan rivistä sopivan värisen :D väitän että enemmän kunnioitusta saisi tällä tavalla...


Sivu luotu: 22:51 (GMT +2).