Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Paineilma jäänesto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131516)

mokkero 16.01.2015 08:19

Paineilma jäänesto
 
Unimogin paineilma systeemi kilahti tietysti jäähän kun pikkupakkasella sitä käyttelin. Mites tuon jäätymisen voi estää helposti ja kätevästi? Kuormureissahan on jotai tenuttimia, miten ne toimii? Voiko jäätymisen estoainetta annostella vaikka letkunväliin laitettavalla öljystimellä?

kivinen 16.01.2015 08:42

MB 814DA:ssa on säiliö konepellin alla ja hytin takana paineilmasäiliön vieressä hana mistä saa säätää paljonko syöttää Aerolia.

Nopeasti ajateltuna mikä vain säiliö kävisi, mutta tuo syöttöhana olisi helpoin ottaa jostain valmiina?

Aika pieni määrä Aerolia muuten sulattaa ja varsinkin pitää järjestelmän sulana.

sja61 16.01.2015 10:52

onko siinä paineilma järjestelmässä minkäänlaista ilmakuivain systeemiä?jos se kaipaisi vain kuivaimen patruunan vaihtoa,yleensä käypi niin kun noita aeroleita tms lotraa niin kaikista järjestelmän venttiileistä ym lähtee voitelurasvat pois ja ne ei pelaa sen jälkeen pakkasilla huonostikkaan.
järjestelmään ois varmaan suht helppo askarrella kuivain kun hakee jostain kuorkki huollosta valmiin paketin(jalka ja suodatinpatruuna) ja kysäsee samalla mihin kohtaan se kanttii laittaa et toimii.
mutta jos aeroli linjalla haluaa mennä niin maltillisesti sitä käyttää,ei kannata litroittain työntää järjestelmään.

Viipo 16.01.2015 16:30

Nimenomaan tulee työnnettyä mahollisimman paljon aerolia järjestelmään, jotta siinä oleva glykoli voitelee pakkasilla venttiilit ym.
jossei oo valmista tenttupumppua, niin lorauttaa kompuran jälkeiseen ekaan säiliöön reilusti. Hätäensiapuna voipi koittaa juottaa kompuran imupuolelle sitä hissukseen auton käydessä.

mokkero 16.01.2015 16:45

Systeemi on iha ite kyhäilty että ei ole mitään kuivainta. Pien kompura jostain englannin moottorista ja sammuttimesta tehty säiliö. Tuolla lisää:
http://forums.offipalsta.com/showpos...1&postcount=22

Mites tuon aerolin kanssa jos renkaaseen ilmaa laittaa? Eihän sitä ainetta nyt tosin järjestelmässä ole kuin pikku tilkka.

Luoppis 16.01.2015 17:00

Mulla jäätyili yks talvi töissä -98 vuosimallin scanian vaijerivaihtolavalaitteen lukkojen venttiilit sekä ilmajousituksen venttiilit. Yks ammattimies laitto pajalla paineilmasäiliöiden päädyissä olevista korkeista molempien piirien yhteen säiliöön vissii pari litraa(vai desiä, en muista) tenua. Alko vehkeet sen jälkee pelaamaa. Tossa tapauksessa toki oli se ilmankuivuri kuitenkin järjestelmässä ennen noita säiliöitä. Yks tapa yrittää estää jäätymistä on laskea säiliöt tyhjäksi heti käytön jälkeen. Näin paineilmaan sitoutunut kosteus lasketaan järjestelmästä ulos eikä tiivisty sinne sisään lämpötilan/paineen laskiessa.

vmt 16.01.2015 17:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mokkero (Viesti 1194405)

Mites tuon aerolin kanssa jos renkaaseen ilmaa laittaa? Eihän sitä ainetta nyt tosin järjestelmässä ole kuin pikku tilkka.

Ei ole ainakaan minulla ollut ongelmia, vaikka renkaita täytellyt kuorkin säiliöstä ja vuoden ympäri tuota jäänestoainetta käyttänyt. Ei sitä taida paljon ilman mukana tosiaan liikkua, kun renkaan täyttö vehje tuntuu jäätyvän, jos enempi pakkasta. Kesälläkin pitänyt litkua säiliössä, kun tuntuu ilmat pysyvän paremmin järjestelmässä.

sisua45 16.01.2015 17:52

Vanhojen Sisujen (60-70-luvulta siis) oma jarrujen jäänesto oli pelkkää glykolia, ei siis mitää aerolia. Niihin voi kaataa 100% jäähdytinnestettä. Joskus kaadoin A-45:seen aerolia, hetkessä suhisi järjestelmän läpi...

Ex-työpaikalla laitettiin Volvon paineilma säiliöihin puoli litraa aerollia molempiin. Kunhan vaan kuski malttoi olla päästämättä vesiä (aerollia) pois pytyistä, niin hyvin toimi talven läpi.

Nikuzai 16.01.2015 19:52

Scaniaan pitäis sama homma nyt tehdä


Mites jos aitoa aerolia (vaaleanpunainen shamppanja) laittais sumutin pulloon ja kompuran imuun startissa ja vaikka 2 tunnin pakollisella suihkisi?



Kun olisi spraypullo täytin niin pilottikäsipumppujärjestelmät (onks toi ees yhdys-sana) olis arvokkaita kun täyttelisi vanhat mersun pilotti pullot aerolilla ja myis kuluilla offareille.




Heps mites bräkleen? Sehän on pääasiassa etanolia ja jotain liukastetta :eek:



Sitä, en jaksa muistaa oliko peräti "edit virheellinen tieto pois" ja glykolia jollain seos suhteella sisu kontioon ohjekirja neuvo, mut pelkkää glykolia se ei ollut


Ja siinä on se perinteinen aerol pumppu kompuran paineputkessa 30-40cm kompuran jälkeen

Viipo 16.01.2015 20:15

Ryynikuivainvehkeeseen ei kärsi oikein suihkia aerolia imupuolelle, kun ne ilmankuivaimen ryynit paakkuuntuu ja lopettaa kosteuden poistamisen. Vai tuliko niihin joku kalvo pintaan, mutta kuivaimen patruunat ei siitä jokatapauksessa tykkää. Eli vasta kuivaimen jälkeen.

Aerolipullon kyljestä lueskelin muistaakseni, jotta se on 98% isopropanolia (diesel jäänesto) ja 2% glykolia.

Jouni_S 16.01.2015 21:54

Onhan säiliössä vedenpoistoventtiili? Ei meinaan tenu auta jos säiliö täynnä vettä.

Rytö 16.01.2015 22:31

Tosiaan niinkuin Viipo tuossa mainitisi, ei ryynillisiin laitteisiin sinne kompuran imulle sitä tenttua. Menee ryynit aika möykkyyn parhaimmillaan..

Me kun talvella ajettiin noilla vanhoilla vehkeillä, niin aina kun auto oli sisällä niin laitettiin hallin kompuralla paineet autoon. Eli tenttua letkuun ja sitten letku sinne auton ulkoisen täytön yhteeseen, eli tenttu meni aina ekaan painepyttyyn. Kerran viimeseen kymmeneen vuoteen on ollu jäätymisongelmia ;)

Uazmies 16.01.2015 22:56

Tenutin
 
Kannattaa kysyä tarvikekaupasta (tai offarityyliin romikselta vaihtaa kieroon kampuraan) tenutinta, siihen saa kaataa aerolia ja säätää annosmäärän ruuvista.

Meikä laittanut kärryihin aisan päälle (ja VAIN SIIHEN PUNAISEEN letkuun), eipä oo tarvinnut murehtiä jäätymisen kanssa kun on autossa kuivain ja siinä uusi pati ja kärryssä tenua.

:)

sisua45 16.01.2015 23:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1194474)
Sitä, en jaksa muistaa oliko peräti lamppuöljyä ja glykolia jollain seos suhteella sisu kontioon ohjekirja neuvo, mut pelkkää glykolia se ei ollut


Ja siinä on se perinteinen aerol pumppu kompuran paineputkessa 30-40cm kompuran jälkeen

Älä veikkonen laita öljyä pakkas suojapumppuun... :eek: Eikä aerolia sisuun, ei tee hyvää.

Katsoin oikein Sisun korjaamo-ohjekirjasta, ja eri mallien ohjekirjoista. Pakkasuojapumppuun menee 80% Sisu-pakkasnestettä (glygolipohjainen jäähdytinneste), ja 20% vettä. 1969 vuoden kontio-kirja halusi "noin 85%" seoksen.

Jäähdyttimeen samaa Sisu-pakkasnestettä laitetaan 33%, silloin saavutetaan -20 kestävyys. Tarpeen tullen kovempi seos.

Luoppis 17.01.2015 15:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1194483)
Ryynikuivainvehkeeseen ei kärsi oikein suihkia aerolia imupuolelle, kun ne ilmankuivaimen ryynit paakkuuntuu ja lopettaa kosteuden poistamisen. Vai tuliko niihin joku kalvo pintaan, mutta kuivaimen patruunat ei siitä jokatapauksessa tykkää.

Samallanen efekti on jos väljä kompura räkii öljyä paineilman sekaan, kuivurin patruuna menee tukkoon ja ku tarpeeks väkisin yrittää ajaa talven läpi tollasella systeemillä menee kompura päreiksi kun ilma ei vaan kulje.

Bj Andy 17.01.2015 18:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mokkero (Viesti 1194405)
Systeemi on iha ite kyhäilty että ei ole mitään kuivainta. Pien kompura jostain englannin moottorista ja sammuttimesta tehty säiliö. Tuolla lisää:
http://forums.offipalsta.com/showpos...1&postcount=22

Mites tuon aerolin kanssa jos renkaaseen ilmaa laittaa? Eihän sitä ainetta nyt tosin järjestelmässä ole kuin pikku tilkka.

Käännä tuo ilmapytty kyljelleen niin jää vedet säiliön pohjalle eikä mene heti kiertoon ja joku roppu mistä sitä lutaa saa laskea ulos. Ja niinkuin edellä jo mainittu niin sinne pyttyy aerolia annos pohjalle niin pelaa.

mokkero 17.01.2015 19:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1194699)
Käännä tuo ilmapytty kyljelleen niin jää vedet säiliön pohjalle eikä mene heti kiertoon ja joku roppu mistä sitä lutaa saa laskea ulos. Ja niinkuin edellä jo mainittu niin sinne pyttyy aerolia annos pohjalle niin pelaa.

Suoraan pytyn alla on tyhjennysventtiili, punanen kahva näkyy yhessä kuvassa. Tein tuon just vettä ajatellen tuolleen pystyyn kun en uskaltanu säiliön kylkeen mitää nippaa ruveta hitsaamaan.
No se venttiilihän oli tietenkii unohtunu kiinni :rolleyes:
Pitänee vaikka kokeeks jostain reijästä syöttää vähän aerolia niin jospa se siintä helpottas. Sitä voi siis antaa kompuran imupuolellekkin? Eikä oo vaaraa mistää ylimmääräsestä työtahdista :)

Bj Andy 17.01.2015 19:53

Onhan tuossa näköjään varo eli tuskin tuo räjähtää. Ihan pikkulirua tai sitten suihkepullolla sitä tenua. Mutta paras olisi ettiä se jäätymä vaikka kuumailmapuhaltimella tai toholla.

Nikuzai 17.01.2015 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1194549)
Älä veikkonen laita öljyä pakkas suojapumppuun... :eek: Eikä aerolia sisuun, ei tee hyvää.

Katsoin oikein Sisun korjaamo-ohjekirjasta, ja eri mallien ohjekirjoista. Pakkasuojapumppuun menee 80% Sisu-pakkasnestettä (glygolipohjainen jäähdytinneste), ja 20% vettä. 1969 vuoden kontio-kirja halusi "noin 85%" seoksen.

Jäähdyttimeen samaa Sisu-pakkasnestettä laitetaan 33%, silloin saavutetaan -20 kestävyys. Tarpeen tullen kovempi seos.



Korjasin virheen pois, ettei kukaan vahingossa kokeile.

Tosiaan 70 tienoilta se ohjekirja oli josta sitä tavasin, mut 11 vuotta sitten niin muisti ei ole kirkkain enää :p


Sit mites se bräkleen scaniaan?

Jappi 18.01.2015 01:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mokkero (Viesti 1194729)
Sitä voi siis antaa kompuran imupuolellekkin? Eikä oo vaaraa mistää ylimmääräsestä työtahdista :)

Ei se siellä imupuolella jäädy... Säiliön tuloliitin on varmaan ensimmäinen mahdollinen jäätymispaikka. Yleensä sen jälkeen paineilmaventtiilit.


Sivu luotu: 01:03 (GMT +2).