![]() |
Kuorma-autojen vetotavoista..
Pölliautojen tuskaa tuolla huonoilla metsäteillä seuranneena ihmettelen miksi rekoissa ei käytetä vetävää etuakselia? Teliveto alkaa olla jo lähes kaikissa, mutta sen ongelma on huono eteneminen ilman kuormaa. Hieman painoa kun ottaa niin puskee.
Jos sen vetävän taka-akselin siirtäis eteen niin luulis menevän tyhjänä ja täytenä, lisäksi ohjautuis paremmin. Elikkä vetotapa4x4+2. |
Liikaa painoa ja liian kallis.
|
Itse ajan kasivetosta viis akselista hiab(fassi 1500) autoo, aivan järettömän hyvä peli menee. Toki eihän sillä rahtia paljoo ajeta.
http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=118702 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Onhan ainakin Mannilla nesteveto etuakselilla, se on ainakin kevyempi kun normi vetävä akseli.
|
Dolicapilla ainakin 6x6 volvoja krazin renkailla.
Lehtijuttu pdf muodossa. http://www.metsatrans.com/Lehdet/200...tkaanlahes.pdf |
Meitillä on paloautona neliveto Scania ja parempaa laitetta saa hakea. Jatkuva nelikko on ihan saakelin hyvä ja helppo ajettava kelissä kuin kelissä.Vaan Köyhässä Suomaliassa on totuttu liukastelemaan nostoteliautoilla siinä missä muualla vedetään asvaltillakin tandemilla...
|
Lainaus:
on kyl ruma ku perkele. oikee irvikuva maasto kuorkista :) "hyvi" näyttäs kestävän nyky värkit vennään maata rungon ammattimaisista hitsauksista päätellen :D ja muuteki oli iha yhtä rupsahtaneen näkönen ku turakkie mettä pelit et sen puolee vois luulla et tuol vaik pölliä hinailee metästä iha hyvin? :D |
On niitä läpivetäviä,eli vetää etupää ja takana teli,noissa hommissa pitää ottaa akselipainot huomioon,ja tänäpäivänä kun ajetaan kuutio hinnalla niin kaikki ylimääränen pois että saadaan hyötykuormaa mahdollisimman paljon.
|
Läpivetävähän tarkoittaa rakennetta jossa teliakselille menee veto etummaisen perän läpi. Ylivetävässä takemmalle menee oma kardaani etumman akselin yli. Kaikilla pyörillä raapiva on sitten jokapyörävetoinen. ;)
|
Muutama vuosi sitten kävin työhommissa paikallisella Cat purkaamolla ja silloin juuri tuotiin pohjoisista purkuun joku Cat pillari. Uudehko 6x6 Scania muistaakseni veti lavettia ja oli melko uskottavan näköinen yhdistelmä :) joku Rovaniemeläinen nimi oli veturin kyljessä.
Tätä samaa 6x4 vs 6x6, kyselin tukkikuskeilta aiemmin niin 6x6 veturin kulutuksen suurentuminen on liikaa kun kilometrejä tulee kuitenkin asfaltilla eniten, lisäksi runkoa joutuu nostamaan ylöspäin vetävän etuakselin johdosta jolloin kuormatila pienenee vastaavasti. On siis halvempaa laittaa kuskit repimään ketjuja vetäviin kun laittaa etupyörät vetämään :) |
Juu nii o,ja sit on perissä kertojaa ja ja ja,,,
|
Kannattavuus ja kustannus,siinä raamit.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Laitetaan nyt edes yksi kuva ettei ole ihan kuiva topiikki:) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118176 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
6x6 Zetros sietää 9000 kG / taka-akseli eli 18000 kG
http://www.special-trucks.eu/webspec...e_daten_en.pdf |
Lainaus:
kyseisen auton kesärenkaaksi mainittiin :Michelinin 395/85 R 20 palakuviorengas. Esim tuolta:https://www.rehvipartner.ee/Renkaat/...ja_bussi/d2f2f löytyy renkaan kantavuusindeksiksi 168 ja STRON mukaan 168 tarkoittaa 5600 kg kantavuutta/rengas. |
Kauan sitten laitettiin 4x4 Mersuun 385/65 R22.5 vetokuviolliset Yksikköpyörät paripyörien tilalle niin kokonaispaino laski roimasti...
|
Yksikkö pyörillä akseli painot jää usein pienemmäksi, kuin paripyörillä. 9 tonnia akselille on vähän köyhä paino, kuskille tulee nälkä niillä kuormilla :D
Krazin pallopyörillä (käytetään niitä myös Uraleissakin) on kantavuutta 4000 tai 6000 kg/kpl. Riippuu renkaan mallista, eli paljonko kudoksia. Suomen armeijan renkaissa on tuo pienempi kantavuus. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 04:39 (GMT +2). |