Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kuorma-autojen vetotavoista.. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131341)

moggirange 10.01.2015 18:43

Kuorma-autojen vetotavoista..
 
Pölliautojen tuskaa tuolla huonoilla metsäteillä seuranneena ihmettelen miksi rekoissa ei käytetä vetävää etuakselia? Teliveto alkaa olla jo lähes kaikissa, mutta sen ongelma on huono eteneminen ilman kuormaa. Hieman painoa kun ottaa niin puskee.
Jos sen vetävän taka-akselin siirtäis eteen niin luulis menevän tyhjänä ja täytenä, lisäksi ohjautuis paremmin. Elikkä vetotapa4x4+2.

MiKo 10.01.2015 18:46

Liikaa painoa ja liian kallis.

puruluu 10.01.2015 18:54

Itse ajan kasivetosta viis akselista hiab(fassi 1500) autoo, aivan järettömän hyvä peli menee. Toki eihän sillä rahtia paljoo ajeta.

http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=118702

moggirange 10.01.2015 19:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1192815)
Liikaa painoa

Eikai se painoa lisää jos se vetävä takimmainen akseli siirtyy vaan eteen?

Pertsi 10.01.2015 19:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 1192827)
Eikai se painoa lisää jos se vetävä takimmainen akseli siirtyy vaan eteen?

Tuleehan siihen väkisin joku järeä jakoloota ja yks pitkä kartaani lisää ja riittävän kestävä vetävä etunen taitaa painaa suhteessa enemmän kuin taka-akseli.

puruluu 10.01.2015 19:32

Onhan ainakin Mannilla nesteveto etuakselilla, se on ainakin kevyempi kun normi vetävä akseli.

_LM_ 10.01.2015 20:36

Dolicapilla ainakin 6x6 volvoja krazin renkailla.
Lehtijuttu pdf muodossa.
http://www.metsatrans.com/Lehdet/200...tkaanlahes.pdf

Bj Andy 10.01.2015 20:43

Meitillä on paloautona neliveto Scania ja parempaa laitetta saa hakea. Jatkuva nelikko on ihan saakelin hyvä ja helppo ajettava kelissä kuin kelissä.Vaan Köyhässä Suomaliassa on totuttu liukastelemaan nostoteliautoilla siinä missä muualla vedetään asvaltillakin tandemilla...

young n dum 10.01.2015 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _LM_ (Viesti 1192866)
Dolicapilla ainakin 6x6 volvoja krazin renkailla.
Lehtijuttu pdf muodossa.
http://www.metsatrans.com/Lehdet/200...tkaanlahes.pdf

tuolha se seiso ko virman pihalla toine parkissa ku kävin virman autoo katastamas.

on kyl ruma ku perkele. oikee irvikuva maasto kuorkista :) "hyvi" näyttäs kestävän nyky värkit vennään maata rungon ammattimaisista hitsauksista päätellen :D ja muuteki oli iha yhtä rupsahtaneen näkönen ku turakkie mettä pelit et sen puolee vois luulla et tuol vaik pölliä hinailee metästä iha hyvin? :D

Nisse 10.01.2015 22:06

On niitä läpivetäviä,eli vetää etupää ja takana teli,noissa hommissa pitää ottaa akselipainot huomioon,ja tänäpäivänä kun ajetaan kuutio hinnalla niin kaikki ylimääränen pois että saadaan hyötykuormaa mahdollisimman paljon.

Yölento 10.01.2015 22:17

Läpivetävähän tarkoittaa rakennetta jossa teliakselille menee veto etummaisen perän läpi. Ylivetävässä takemmalle menee oma kardaani etumman akselin yli. Kaikilla pyörillä raapiva on sitten jokapyörävetoinen. ;)

Mase 10.01.2015 22:32

Muutama vuosi sitten kävin työhommissa paikallisella Cat purkaamolla ja silloin juuri tuotiin pohjoisista purkuun joku Cat pillari. Uudehko 6x6 Scania muistaakseni veti lavettia ja oli melko uskottavan näköinen yhdistelmä :) joku Rovaniemeläinen nimi oli veturin kyljessä.
Tätä samaa 6x4 vs 6x6, kyselin tukkikuskeilta aiemmin niin 6x6 veturin kulutuksen suurentuminen on liikaa kun kilometrejä tulee kuitenkin asfaltilla eniten, lisäksi runkoa joutuu nostamaan ylöspäin vetävän etuakselin johdosta jolloin kuormatila pienenee vastaavasti.
On siis halvempaa laittaa kuskit repimään ketjuja vetäviin kun laittaa etupyörät vetämään :)

Nisse 10.01.2015 22:34

Juu nii o,ja sit on perissä kertojaa ja ja ja,,,

Nisse 10.01.2015 22:37

Kannattavuus ja kustannus,siinä raamit.

Mase 10.01.2015 22:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nisse (Viesti 1192936)
Juu nii o,ja sit on perissä kertojaa ja ja ja,,,

2-välitteiset välitykset perissä ei liity vissiin tähän juttuun lainkaan...?

-Jarkko- 10.01.2015 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _LM_ (Viesti 1192866)
Dolicapilla ainakin 6x6 volvoja krazin renkailla.
Lehtijuttu pdf muodossa.
http://www.metsatrans.com/Lehdet/200...tkaanlahes.pdf

Lappeenrannassa bongasin joskus tuollaisen ja oli aika korkean näköinen "tavalliseen" pölliautoon verrattuna, puhumattakaan maantiekiitureista:cool:
Laitetaan nyt edes yksi kuva ettei ole ihan kuiva topiikki:)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118176

Mase 10.01.2015 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- (Viesti 1192948)
Lappeenrannassa bongasin joskus tuollaisen ja oli aika korkean näköinen "tavalliseen" pölliautoon verrattuna, puhumattakaan maantiekiitureista:cool:
Laitetaan nyt edes yksi kuva ettei ole ihan kuiva topiikki:)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118176

Yksikköpyörät takanakin tuossa kuvassa? Kantavuutta ei paljoa varmaan ole eli on varmaan "ajokoneena" tämä Volvo.

vmt 10.01.2015 23:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1192951)
Yksikköpyörät takanakin tuossa kuvassa? Kantavuutta ei paljoa varmaan ole eli on varmaan "ajokoneena" tämä Volvo.

Eikös niitä semmoisiakin renkaita, että kolmiakselisellemsaa täydet kuormat? Itelläkin semmoisia, missä 5000 kg/rengas kantavuus. Paljonkos tuommoisen telipaino saa olla, kun ei ulkoa muista?

pee 10.01.2015 23:39

6x6 Zetros sietää 9000 kG / taka-akseli eli 18000 kG

http://www.special-trucks.eu/webspec...e_daten_en.pdf

4WD 10.01.2015 23:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1192951)
Yksikköpyörät takanakin tuossa kuvassa? Kantavuutta ei paljoa varmaan ole eli on varmaan "ajokoneena" tämä Volvo.

Viestiketjun alussa mainitussa linkissä: http://www.metsatrans.com/Lehdet/200...tkaanlahes.pdf
kyseisen auton kesärenkaaksi mainittiin :Michelinin 395/85 R 20 palakuviorengas. Esim tuolta:https://www.rehvipartner.ee/Renkaat/...ja_bussi/d2f2f löytyy renkaan kantavuusindeksiksi 168 ja STRON mukaan 168 tarkoittaa 5600 kg kantavuutta/rengas.

Mase 10.01.2015 23:47

Kauan sitten laitettiin 4x4 Mersuun 385/65 R22.5 vetokuviolliset Yksikköpyörät paripyörien tilalle niin kokonaispaino laski roimasti...

sisua45 11.01.2015 11:50

Yksikkö pyörillä akseli painot jää usein pienemmäksi, kuin paripyörillä. 9 tonnia akselille on vähän köyhä paino, kuskille tulee nälkä niillä kuormilla :D

Krazin pallopyörillä (käytetään niitä myös Uraleissakin) on kantavuutta 4000 tai 6000 kg/kpl. Riippuu renkaan mallista, eli paljonko kudoksia. Suomen armeijan renkaissa on tuo pienempi kantavuus.

baxxter 11.01.2015 12:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 1192814)
Pölliautojen tuskaa tuolla huonoilla metsäteillä seuranneena ihmettelen miksi rekoissa ei käytetä vetävää etuakselia?

Ne huonot metsätiet olis vielä huonompia, kun omistajat tietäis että autoissa on enempi vetäviä pyöriä. :)

Bj Andy 11.01.2015 13:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 1192924)
Läpivetävähän tarkoittaa rakennetta jossa teliakselille menee veto etummaisen perän läpi. Ylivetävässä takemmalle menee oma kardaani etumman akselin yli. Kaikilla pyörillä raapiva on sitten jokapyörävetoinen. ;)

Montax ylivetävää tiijät?:D

sisua45 11.01.2015 15:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1193078)
Montax ylivetävää tiijät?:D

Esim KrAZissa on tuolla tavalla.


Sivu luotu: 04:39 (GMT +2).