![]() |
Poistaisitko tiivisteen toyotan vaihdelaatikon laakerista?
2 Liiteet
Alkuperäisessä laakerissa ei tiivistettä toisella puolella, vaihteistoöljy voitelee. Uudessa marmoritilskiltä haetussa tiivisteet molemilla puolilla. Marmoritiskin myyjä oli sitä mieltä ettei tarvi poistaa tiivistettä. Alkoi mietityttää pitäisikö sittenkin poistaa? Toisaalta Alkuperäinen laakeri väljä ja kuulien pidäkemuovi jo yhdestä kohtaa poikki alle 150 tkm (ollu itellä uudesta asti) laakerissa lukee england uudessa laakerissa japan. Kyseessä farmari corolla 1.4 d4d 2005 turkissa tehty.
|
Kyllä Se öljy sinne ajan mittaan menee, moskat ei. Ainaki hdj laatikossa vastaavat suojat kii, ja öljyä oli vanhoihin menny.
|
Itse ainakin ottaisin pois ja laittaisin lisäksi vaihteistoöljyn poistoropuksi sellaisen magneetillisen version. (ainakaan -06 mallisessa ei ollut magneettia propussa) Ja noissa ei japanissa valmistetuissa versioissa ollut noita 5- vaihteen laakerivikoja. Ilmeisesti laatu laskenut, kun valmistus euroopan markkinoille(tietyissä malleissa) siirtyi turkkiin ja englantiin.
|
Mä en korjais ite enempää päivitettyä versiota, jonka tehdas lienee tuollaiseks tarkottanut, etenkin jos on made in Japonia ja alkup Toyo osa
|
Jospa olisi päivitetty paremmaksi, kun ei kestänyt "sisäänajoa"
Siis minäkin asentaisin tuon laakerin merkkiliikkeen ohjeiden mukaan.
Siis tuo "sisäistäminen EU-alueelle, siis turkkiin tms." on aiheuttanut ongelmia? ja jos noita "aivopieruja" "parsitaan kasaan" esim. laakereilla joissa voiteluaineet on sisällä, niin tuo voiteluaine lienee aika hyvää.... |
Asensin tiivisteineen
Tilasin myös magneetillisen öljytulpan.
|
No mie olisin ottanu öljytilan puolelta suojan pois.
Öljy toki pääsee laakeriin ajan myötä,vaikka suojat olis paikoillaan,mutta laakerista kulumisen myötä irtoava metalli ei pääse huuhtoutumaan öljyn mukana pois,vaan pyörii jatkuvasti laakerin sisällä ja nopeuttaa kulumista. Normaalisti suurin osa laakereista ja rattaista irtoavasta metallista poistuu esim.vaihteistosta öljynvaihdon yhteydessä,paitsi nyt tuosta kyseisestä laakerista. Ei toki tässä tapauksessa juurikaan vaikuta laitteen käyttöikään,koska eihän nykyautojen vaihtestoöljyjä ole monessakaan merkissä tarkoitettu vaihdettaviksi. Samat öljyt menettelee koko auton laskennallisen käyttöiän. Ei vaan välttämättä toimi meikäläisittäin,ku autojen käyttöikä on hiukan jotain muuta mitä valmistaja on kaavaillu. |
Pölysuoja pois vaan sisäpuolelta, jotta öljy pääsee sisälle.
|
Lainaus:
Mikäs laakeri se tuo porsinut oli? Olitko vaihtanu lootaöljyjä koskaan? |
Kuvan alempi laakeri
1 Liiteet
Vaihdoin samalla myös ylemmän vaikka ei välystä ollutkaan. Tosiaan öljy on laakerin molemmilla puolilla. Tiiviste on vielä helppo poistaa ulkopuolelta, josta alkuperäinenkin laakeri oli avoin. Kuva tämän hetken tilanteesta. Mitään muuta oiretta ei ollut kun kevyessä vedätyksessä ja moottorijarrutuksessa ylimääräinen ääni, jota esim. vaimo ei kuullut vaikka käskin kuunnella. Ääni kuului n. 2000 km ajan hieman voimistuen. Öljyt vaihdoin vasta 120tkm huollossa, koska huolto-ohjelman mukaan ei tarvitse vaihtaa ollenkaan. Kun olin lukenut nämä jutut http://www.frasersoft.net/toyota/ toinen vastaava http://keskustelu.suomi24.fi/node/11311909 Kuva edellisestä http://kuvapilvi.fi/k/YbOV.jpg alkoi pelottaa että laatikko menee jumiin. Kiva yllätys varsinkin talvikelillä jos vastaan tulija sopivasti. Vaihdelaatikonpääty helppo irroittaa ja kokeilla onko alemmassa akselissa välystä. Minulla välys oli selvästi havaittava. Laakeritkin löytyi toyota liikkeen hyllystä, joten ilmeisesti yleinen vaiva. Tuossa suomi24 jutussa epäiltiin että muovinen kuulien pidike särkyy ja rikkoo laakerin. Omasta tapauksesta päättelisin että väljä laakeri rikkoo muovisen kuulien pidäkkeen, koska laakeri hieman väljä ja muovi vasta yhdestä kohtaa poikki ja kuulat vielä paikoillaan. Toivotaan että ylimääräinen ääni häviää laakerien vaihdolla.
|
Sivu luotu: 23:54 (GMT +2). |