Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Varaosia vanhan valmetin starttiin? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131104)

Jappi 03.01.2015 16:41

Varaosia vanhan valmetin starttiin?
 
Jep, eli Boschin tekemästä siirtoankkuristartista alkaa hampaat olla heikossa, ja ilmeisesti muutenkin olisi aika tehdä puolivuosisata-huolto. Tiedän että tarvikestartti ei paljoa maksa, mutta niistä on vähän heikkoa kokemusta...

sisua45 04.01.2015 00:50

Jos on 12V systeemi, niin osta uusi tarvike. Ja tuskin alkuperinenkään paljoa maksaa. Iskra, Bosch, ja CAV sopii.

Kesällä hain veljen pyöräkoneeseen uuden 24V Boschin, noin 500e maksoi henkilökunta-alennuksella. Vanhaa oli korjattu useampi kerta, muun muassa scanian osilla... :rolleyes:

kari.k 04.01.2015 08:44

http://hegetest.fi/ Tuota suosittelen jollei lähempää löydy.

Jappi 04.01.2015 10:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1190944)
Jos on 12V systeemi, niin osta uusi tarvike. Ja tuskin alkuperinenkään paljoa maksaa. Iskra, Bosch, ja CAV sopii.

On kyllä 12V mutta noista tarvikestarteista on niin kivaa kokemusta... Yhdestä reilun puoli vuotta vanhasta turpakappale poikki (tämän merkkiä en muista), nykyinen kolme vuotta vanha iskra pitää herättää solenoidin päästä meisselillä (isot navat yhteen hetkeksi) että toimii avaimesta...

Tuo kunnostettava boschilainen on potkinut valmetin henkiin vuodesta -63, ja nyt olisi ensimmäinen remonttikierros...

farmforest 04.01.2015 20:21

Älä vaan osta tarviketta! Kokemusta on myös moisista susikappaleista. Purkaamoilta saattais löytää ihan käypiä vielä moniksi vuosiksi. Myös autosähkökropaamot osaavat laittaa sen vanhan vielä potkimaan.

BJ-40/76 05.01.2015 01:36

Hyvä ja Halpa... (osta ensin hyvä, jää se halpa ostamatta, sorry)
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1190982)
On kyllä 12V mutta noista tarvikestarteista on niin kivaa kokemusta... Yhdestä reilun puoli vuotta vanhasta turpakappale poikki (tämän merkkiä en muista), nykyinen kolme vuotta vanha iskra pitää herättää solenoidin päästä meisselillä (isot navat yhteen hetkeksi) että toimii avaimesta...

Tuo kunnostettava boschilainen on potkinut valmetin henkiin vuodesta -63, ja nyt olisi ensimmäinen remonttikierros...

Siis nuo vanhemmat BOSCH- merkkiset laatua, omakohtaisia kokemuksia, että laatu romahti tuossa (noin -90 luvulla), kun laturit vaihtui ulkoisesta tuuletinsiivistä sisäisiin/valmistus karkasi euroopasta??? ja kokemukset lähinnä latureista, mutta myös muusta k.o Brändin alla myytävästä:confused:

Nuo, lähinnä tarvikkeet, on pilattu vähällä! siis käämien eristys/elktroniikka on numero yksi: ei kestä kosteutta/pakkasta,
laakerit ja hiilet/kollektorit kestää tyydyttävästi, siis tyypillisesti vähintään yhden kymmenesosan alkuperäisestä Wanhasta Bosch:ta.
Toki mekaniikka (siis kaikki muu kuin sähköinen-) voi olla heikompaa, jopa paljon- mutta kestää yleenä paremmin kuin sähköiset eristykset...

Itselläni on paljon noita "kiinalaisia-" sähkötyökaluja, ja ovat kestäneet satunnaisessa käytössä hyvin, kun on säilyttänyt kuivassa (parhaimmillaan lämmin vesivaraajan päällä päivän/pari enen käyttöä) ja huoltanut...(siis esim. rälläkässä veistänyt kookosrasvan pois, ja rasvannut laakerit ja kulmavaihteen TB:n halvimmalla? moly-vassulla)

p,s lainasin kaverille käsipyörösahan (kuivassa säilytetty! ja jonkin verran käytetty (vajaa kilometri pätkitty/halkaistu) Ja kaveri kyytitsi "käsisirkkeliä" peräkopissa muutaman päivän syksyllä, ja sirkkeli puhalsi toimintasavun ulos ensimmäisellä halkaisulla.. (kuulemma, mutta uskon täysin, sillä noita kosteusvaurio/tulipallo kollektorilla/hiilillä on sattunut itsellekkin, ennen kuin aloin säilömään noita halpiksia kuivassa...)


Sivu luotu: 01:31 (GMT +2).