![]() |
Dodge ram 2500 perävaunumassa?
Onko tietoa tommosen 94-eteenpäin vuotisen nelivedon suurimmasta perävaunumassasta? Kävin yhtä kattomassa ja otteessa luki 2200kg:(
Mistä moinen johtuu kun autolla kokonaismassaa vajaa neljätonnia ja valmistajakaan tuskin on sitä noin alas määrittäny, kun Ameriikan joen kärryt taitaa painaa aikalailla enempi. Harmittaa jos toi vetopaino on tosiaan noin avuton noissa rameissa ja sitä ei pysty nostamaan. Jää rami taas haaveeksi kun 3tonnia pitäis saada vedettyä. Oliskos jollakulla muulla kenellä kyseinen laite on, heittää vertailuksi noita kärrypainoja?? |
Tuon ikäisessä pitäisi varmaan olla lähempänä 10 000lbs, ainakin vetopöydän kanssa. Käsittämätöntä, jos ei tuollaiseen saa sopivalla koukulla 3500kg.
|
Ei ole vetopainoja merkattu otteeseen mun autossa. Mutta jos koukku antaa sen 3500kg vetää niin ei kai siinä mitään ongelmaa pitäis olla. En ole kyl jaksanu asiaan isommin syventyä ku ei kortissa riitä paukut vetää ku 750 kiloista kärryä :(
|
Lainaus:
Ja eihän niihin yleensä mitään oo otteelle laitettu. |
Kevytkuorma-autona paremmat vetoarvot
Lainaus:
Vetokyky 3969 kg http://www.ammattiautot.fi/uutiset/y...rbodiesel-4x4/ |
mulle ei tullu lukeen mitään ja ei posliinit ainakaan mitään sanonu kun pysäytti ja oli 3500kg kärry perässä auto on kyllä 3500 mut eihän niissä paljo eroo oo
|
Taitaa koukun runko tai irtotumppi nyt rajoittaa sitä vetopainoa, katoppa onko kummassakaan mitään merkintöjä..? Niitä löytyy monen sorttista vaikka ulospäin näyttää ihan samalta, sallitut painot heittelee välillä 5000lbs-12000lbs.
Kunnollinen koukun runko+irto-osa+kuula niin saat vetää sen 3500kg. |
Lainaus:
Eikös ton ikäseen henkilö tai pakettiautoon saa sen koukun tehdä itte, mutta saako n2 luokan autoon tehdä ja miten sen kestävyys ja sallitut massat tulkitaan? |
Kaikessa yksinkertaisuudessaan koukku, jossa sen tyyppikilvessä lukee 3500kg. Sillä nyt ainakin menee :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Itsellä on jokseenkin tällainen kapistus Jeepin perässä, vetomassa autossa on 3360kg, koukku on hyväksytty 3500kg vetomassalle ja muistaakseni 25kN D- arvo (200kg pystysuora massa). Brinkin koukku (9077589; saa Kahalta tilattua mm. Motonettiin). Helppo tehdä koukulle kunnollinen runko, ja kiinnitys on tukeva (4kpl. 12mm:n reiät). Tuossa ei tule normaalissa vedossa kauheasti leikkausvoimia koukun kiinnityksen pultteihin, toisin kuin läpitappiversiossa. http://isaakidisbros.gr/upload/BALL-9077589.JPG |
Lainaus:
Paljos tollasesta joutuu köyhtymään, kun asennus ainakin ois helppo pulttaa vaan rungon vahvistettuun poikittaispalkkiin kiinni |
Muistaakseni oli jotain 80-90€ luokkaa kun ostin muutama vuosi sitten. Saattoi olla jopa vähemmänkin. Ei ihan ilmainen, mutta ainakin laadukas ja varmasti vahva :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.ebay.de/itm/3-5-to-Kugelb...item20d7d7abfa |
Lainaus:
http://www.ikh.fi/Peravaunut_ja_tarv...udet#!tid48861 Olen näitä katsellut ja D-arvot vaihtelevat noin 20 kN - 31 kN. Johtuuko sitten materiaalista vai mistä? Toki tuollaiselle RAMille riittää vaikka se 20 kN, mutta painavammalle vetoautolle välttämättä ei ja ainahan se parempi, jos kestävämpi on. Tuon IKH:n vaihtoehdon taidan omaan maastokuorkkiin valita, kun koukun meinasin siihen tehdä (D-arvo tarvitsee olla n. 24 kN). |
31 kN oli tos mun kuulan tyyppipapereissa.
|
Noniin, eli jos sen koukun rungon saa tehdä itte(mikäli siihen tarvii koskea) ja siihen joko ostettu 3500kg vetokärsä ja kuula tai omavalmiste kärsä ja hyväksytty kuula riittävillä arvoilla, niin ei tarvii muuta puljausta muutoskatsastukseen 3500 kg vetomassalle? Jos näin niin sittenhän taitaa tulla rotkesta kaupat.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei kellään sattus olemaan tämmösen ramin ohjekirjaa, siinä ilmeisesti jotain juttua pv painoista.
|
Lainaus:
GCWR 16k/ 18k = gross combined weight rating -> yhdistelmämassa ~7200-8200kg. Pitäisi käsittääkseni olla jossain päin autoa valmistajan tarra/ kilpi, mistä nuo kaikki käy ilmi. |
Siin on semmonen homma et jos ei oo ennestään merkattu otteeseen mitään vetolujuuksia silloin kultaisella 90 luvulla ja sitten ne tuli pakollisiksi merkata tosa 2000 luvun aikana otteeseen niin silloin laitettiin kaikiin vaan yleinen maksimi 2200 kg suoraan tietokoneelta.
Eli ennen ei oo lukenut mitään veto massaa ja sitten vuosikatsastuksen yhteydessä kun on tullut pakolliseksi tämä lujuus merkata on tietokone automatik lyönyt vaan tuon 2200. joten saa kyllä ihan sen 3500 kg kun menee kontorille sanomaan asiasta voi olla että vaatii esim ohjekirjasta näyttämään veto lujuuksia tai jtn. EDIT vielä että sillä vetokuulalla max suomessa toi 3500kg :) |
Lainaus:
Ovenpielessä on tarra jossa on ilmeisesti akselimassat ja kokonaismassa, mutta ei mitään tohon viittaavaa lukua. Ongelmana on nyt se kun sinne otteeseen on merkattu 2270kg ja kun soitin A-Katsastuksen tekniseen neuvontaan ja siellä katsoi auton tiedoilla, ei löytynyt mitään syytä miksi tuo arvo on merkitty. No eli sehän on sitten hyvä kun kaikki tiedämme että se on päin vittua, ainoa ongelma on vaan siinä kun todistamisvelvollisuus on asiakkaalla muutoskatsastuksessa ja pitää kuulemma olla joku dokumentti mihin vedota, (esimerkiksi ohjekirja jos siinä mainittu) että valmistajan sallima vetomassa on suurempi ja sen rajoissa voi muutoksen tehdä. eikös 5000 lbs oo karvan vajaa 2270kiloa, että olisko tässä nyt katottu jonkun ram1500 vetopainoja tai joku muu kämmi käyny sillon kun vetopaino on arvottu otteeseen. |
Siittä FSM: http://dodgeforum.com/forum/2nd-gen-...e-manuals.html
Ja parts manual: http://dodgeforum.com/forum/2nd-gen-...s-manuals.html Ehkä noista löytyy tarvittava tieto. |
Sivu luotu: 07:36 (GMT +2). |