Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Huoltoautosta henkilöautoksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131018)

patroltd 31.12.2014 12:53

Huoltoautosta henkilöautoksi
 
Tarkoittaako tämä sitä että huoltoauton voi muuttaa järkevin kustannuksin takaisin henkilöautoksi? Onko mahdollista että suomessa jokin autoon liittyvä voi muuttua järkevämpään suuntaan:D

"1. Ajoneuvojen rakennemuutoksen verotus kevenee

Vuonna 2015 rakennemuutettua ajoneuvoa verotetaan sen rakennemuutoshetken verotusarvon eikä enää ensiverotushetken verotusarvon mukaisesti. Pääsääntöisesti vanhojen autojen ja mopojen rakennemuutosten verotus siis kevenee, mutta uudistus ei koske esimerkiksi takseja tai muita vastaavia ajoneuvoja, joilla on jo verovapautta.
"

http://www.iltalehti.fi/autot/2014123018962884_au.shtml

0ltzi 31.12.2014 16:02

siis tarkoitatko että sitten ilman 8000e veroseuraamusta saisi muuttaa auton isompi veroiseksi ja täten maksaa enempi veroa valtiolle? voisiko valtio olla niin fiksu? ei saatana voi olla. :D

vartiainen 31.12.2014 16:10

Käykää joku kysymässä konttorilta heti ekana arkipäivänä, onhan tää nyt aika poikkeuksellista. Tosin kylhä ne taas hilaa lähes kaikkien perushyödykkeiden veroastetta ylöspäin vastapainoksi...

Nikuzai 31.12.2014 18:31

Tuttu oli kysellyt et jos pakusta henkilöautoa, niin oli katsuri sanonut että, et ensimmäisenä kokeile, mutta katellaan josko se nyt sit muuttuisi



Paljos muuten nykyään on 2h pakun-maasturin vero verraten vaikka 5h henkilö maasturiin?

vartiainen 31.12.2014 18:45

HJ:lla käyttömaksu+käyttövoimavero yhteensä 970e henkilöautona, pakuna tai huoltoautona noin puolet tuosta. HDJ100, henkilöautona 1150e, pakuna taisi olla 400e nurkilla, ennen 2001 valmistettu auto. HDJ on kaverin joten ei ihan tarkkaa muistikuvaa.

-MaTTi- 31.12.2014 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vartiainen (Viesti 1190071)
Käykää joku kysymässä konttorilta heti ekana arkipäivänä, onhan tää nyt aika poikkeuksellista.

Ei tätä tartte arpoo kun faktaakin on jo painettu.
12.12.2014 on vahvistettu uusi laki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141073
Lainaus:

48 §
Ajoneuvo, joka ei enää täytä verottomuuden, veronpalautuksen tai veronalennuksen ehtoja, verotetaan uudelleen niiden perusteiden mukaan, joita olisi sovellettava lajiltaan samanlaiseen käytettyyn ajoneuvoon ajankohtana, jona verovelvollisuus syntyi.

pee 31.12.2014 20:13

Eli mätä huoltoauto HJ joka on saman arvoinen kuin mätä henkilöauto HJ muuttuu arvonsa sisältämä vero osuus maksamalla henkkariks ??

Eli ei montaa sataa ??

Vai sikskö niiden pyynnöt on nyt taas tapissaan

patroltd 31.12.2014 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1190127)
Ei tätä tartte arpoo kun faktaakin on jo painettu.
12.12.2014 on vahvistettu uusi laki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141073

Eli tuohan tarkoittaa ettei patesta montaa sataa mene. Tämä on aika hyvä juttu, mullakin on hyväkuntoinen pätkäpate johon vielä löytyy orkkis takapenkkikin. Vielä kun joskus saavat tuon käyttövoimaveron pois niin ois oikein kiva :) Vois oikeen perheautoilla:D

sos 31.12.2014 21:43

mikäs buumi on nyt tullu, ku siirretään takasi henkilö autoiks?
onko hoksattu, että ne paikat sielä autossa on monesti hintansa väärttejä

BJ-40/76 31.12.2014 23:55

Hyvä hymy naama tuossa viestisi lopussa....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1190069)
siis tarkoitatko että sitten ilman 8000e veroseuraamusta saisi muuttaa auton isompi veroiseksi ja täten maksaa enempi veroa valtiolle? voisiko valtio olla niin fiksu? ei saatana voi olla. :D

Mutta ei sentään varmaan ilman pientä "muutosveroa" voi noin vain muuttaa N1 kirjain yhdistelmää M1 kirjain yhdistelmäksi...

Samalla muuttuu muutama muu asiakin, vaikka et PENKITÄ entiselleen, siis jätät sen mahdollisen perhonsidonta ruuvi-PENKIN siihen (perhopakin/) "työkalulaatikoston" viereen.

Siis jos vanhassa 2 henkilön maasturipakussa olisi nopeutta ohituksessa vaikka 155+ km/h 120 km/h rajoituksella niin sankiot on aika lailla erit, kuin aikaisemman rekisteriotteen aikana 8 hengen henkilöautossa (2 hlöä -> kortti pois, 8 hlöä -> rikesakko:o)

No, asiaan; Taas tuntuu siltä, että tuo verokarhun pitkä käsi (lue jalka) taas muisti minua...
( siis potki puukengällä päähän! Siis pidin tuon meikäläisen hodarin henkilöautona, että kun kaikki muut reisteröi hodarit (viimeinen ilman tietokonetta oleva maastoauto?) huoltoautoksi, niin joku, esim. EI perseaukinen metsästäjä, haluaisi maksaa tulevaisuudessa tuosta huomattavasti enemmän, kuin 2 hlö pakusta....

P.S Parhaimmillaan on ollut 4+ kuski (minä), ja hodarin omistusaikana ei ole noita 120 km/h rajoituksia löytynyt muutan sadan kilometrin etäisyydeltä kotoa...:(

Viipo 01.01.2015 02:06

Pakkohan sinne on ne penkit laittaa, tai ainakin sen käsityksen oon noista matin kirjoituksista saanu, että henkilöautossa pitää kantavuudesta olla suurempi osa henkilöiden kuljetukseen kun tavaroiden kuljetukseen.

Mut mites sitten muuten M1 luokan matkailuautot, jotka on tehty vanhasta linja-autosta? Dieselverohan niissä taitaa mennä kuorma-auton mukaan? mut 1+8 henkilömäärän jälkeen jää vielä aika paljon kantavuutta tavaroille?

0ltzi 09.01.2015 17:04

onko joku muuttanut jo huoltoauton henkilöautoks?

Hessu888 09.01.2015 18:51

Mites muuten uusi laki suhtautuu sellaisiin tapauksiin, jotka on tuotu autoverottomasti käytettynä Suomeen kun on rekattu suoraan huoltoautoksi? Tarviiko niistä maksaa enemmän veroja huoltoauto->hlöautomuutoksessa kuin niistä uutena Suomeen tuoduista, jotka on muutettu vanhemmiten hlöautosta huoltoautoksi ja nyt taas hlöautoksi?

2x4WD 11.01.2015 10:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1192486)
Mites muuten uusi laki suhtautuu sellaisiin tapauksiin, jotka on tuotu autoverottomasti käytettynä Suomeen kun on rekattu suoraan huoltoautoksi? Tarviiko niistä maksaa enemmän veroja huoltoauto->hlöautomuutoksessa kuin niistä uutena Suomeen tuoduista, jotka on muutettu vanhemmiten hlöautosta huoltoautoksi ja nyt taas hlöautoksi?

Alkaa vaikuttaa siltä että pitää odottaa ennakkotapauksia kun tuostakin laista varmasti riittää eri tulkintoja.

Mikko_L 13.01.2015 09:35

täällähän on hyviä uutisia. Tosin nyt mennyt hukkaan muutamat ponnistelut kun on etitty henkauton runkonumeroita ja papereita.

Minkäköhän penkkeja esim 60 sarjalaisiin aletaan laittaa taakse. Ei varmaan alkuperäisiä ole olemassa ihan hirveesti.

Saakohän sit esim jokaisesta esim hj-61 tehä 8+1 paikkasen vaikka ei olis tehtaalta lähtiessään ollut kuin 5 tai 6 paikkanen.

tommosesta 9 paikasesta hj:stä haaveillu jonkin aikaa ja yks sellanen olikin myynnissä joitain aikoija sitten mut hinta oli vähän suolanen. muistaakseni jotain 8000e :eek:

Jos joskus sais noi kaikki romut tuolta liikenteeseen ja sit hommais vielä tuollasen 8+1 hj:n niin toi käyttöpoisto alkaa olee ihan hyvä juttu :D

tälläset tuolla odottais "pikku" huoltoja et sais leimalle :D

BJ-75 8+1 henkauto
HDJ-80 7+1 henkauto
BJ-42 2+4 paku


Sit ku muuttelette autojanne henkilöautoiksi ni muistakaa et esim työvaloja ei saa olla autossa. mikä on ihan vitun naurettavaa...

Viipo 13.01.2015 13:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikko_L (Viesti 1193608)


Sit ku muuttelette autojanne henkilöautoiksi ni muistakaa et esim työvaloja ei saa olla autossa. mikä on ihan vitun naurettavaa...

Tulkintakysymys, joka riippuu ihan katsastusmiehestä. Viimeksi ku konttorilla kysyttiin asiasta, niin katsastusmies katteli hölmistyneenä "miksei sais olla? Jos niitä tarttee, nii laita niin paljon kun huvittaa".

Nerd-O 13.01.2015 13:51

Mulle on aina katsastuksessa sanottu ettei henkilöautossa saa olla katolla mitään työvaloja. Mutta jos auto onkin paku niin silloin ne on ok. Varmaan huoltoauto sama juttu. Mut nuo valot olen aina duunannut niin että ne on nopeasti irroitettavissa niin ei sitten leimalla haittaa.

-MaTTi- 13.01.2015 18:11

Trafin tuore määräys (tosin sama listahan se on jo kauan ollut): http://www.trafi.fi/filebank/a/14189...das_versio.pdf
Lainaus:

2.4 Työ- ja apuvalaisimet
Kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet ovat sallittuja:
a) pelastusautossa;
b) ambulanssissa;
c) poliisiautossa, tullin autossa ja rajavartiolaitoksen autossa;
d) huoltoautossa;
e) muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa;
f) N-luokan ajoneuvossa;
g) perävaunussa ja hinattavassa laitteessa;
h) traktorissa;
i) moottorityökoneessa;
j) maastoajoneuvossa.
Työ- ja apuvalaisimien tulee näyttää valkoista tai vaaleankeltaista valoa.

Viipo 13.01.2015 18:18

No tuohonhan se menee:

e) muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa;

-MaTTi- 13.01.2015 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1193701)
No tuohonhan se menee:

e) muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa;

No maasturi nyt ei varsinaisesti ole, mutta esim. matkailuauto on. Mut kumpaanko tarvittais enempi työvaloja? Mutta tuohon kohtaan vetoomalla pärjännee pitkälle.

Edit: puitedirektiivistä:
Lainaus:

5. 'Erikoiskäyttöön tarkoitetulla ajoneuvolla’ tarkoitetaan ajoneuvoa, jolla voidaan tehdä erityisiä korirakenteita ja/tai va- rusteita vaativia toimintoja. Tähän luokkaan sisältyvät ajoneuvot, jotka on tarkoitettu pyörätuolin käyttäjille.
5.1 ’Matkailuautolla’ tarkoitetaan erikoiskäyttöön tarkoitettua M-luokan ajoneuvoa, jossa on vähintään seuraavilla varus- teilla varustetut majoitustilat:
— istuimia ja pöytä,
— makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista,keittovälineet sekä
— varastotiloja.
Näiden varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan; pöytä voidaan kuitenkin suunnitella helposti poistettavaksi.
5.2 ’Panssariajoneuvolla’ tarkoitetaan kuljetettavien matkustajien ja/tai tavaroiden suojeluun tarkoitettua ajoneuvoa, joka täyttää panssarointi- ja luodinkestävyysvaatimukset.
5.3 ’Ambulanssilla’ tarkoitetaan sairaiden tai loukkaantuneiden henkilöiden kuljetukseen tarkoitettua M-luokan ajoneu- voa, jossa on erityisvarusteita tätä tarkoitusta varten.
5.4 ’Ruumisautolla’ tarkoitetaan kuolleiden henkilöiden kuljetukseen tarkoitettua ajoneuvoa, jossa on erityisvarusteita tätä tarkoitusta varten.
5.5 ’Pyörätuolin käyttäjälle tarkoitetulla ajoneuvolla’ tarkoitetaan M1-luokkaan kuuluvaa ajoneuvoa, joka on erityisesti rakennettu tai muunnettu siten, että sitä voi käyttää yksi tai useampi henkilö pyörätuolissaan istuen ajoneuvon ollessa tieliikenteessä.
5.6 ’Matkailuperävaunu’: ks. ISO:n standardi 3833–77, 3.2.1.3 kohta.
5.7 ’Ajoneuvonosturilla’ tarkoitetaan N3-luokan erikoiskäyttöön tarkoitettua ajoneuvoa, jota ei ole varustettu tavaroi- den kuljettamista varten, mutta jonka nosturin nostomomentti on yhtä suuri tai suurempi kuin 400 kNm.
5.8 ’Muilla erikoiskäyttöön tarkoitetuilla ajoneuvoilla’ tarkoitetaan 5 kohdassa määriteltyjä ajoneuvoja, 5.1–5.6 koh- dassa mainittuja ajoneuvoja lukuun ottamatta.
’Erikoiskäyttöön tarkoitettujen ajoneuvojen’ koodit määritellään tämän liitteen C osan 5 kohdassa kyseisessä osassa määritellyn käyttötarkoituksen mukaisesti.
.
.
5. Erikoiskäyttöön tarkoitetut ajoneuvot
SA Matkailuauto (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.1 kohta)
SB Panssariajoneuvo (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.2 kohta)
SC Ambulanssi (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.3 kohta)
SD Ruumisauto (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.4 kohta)
SE Matkailuperävaunu (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.6 kohta)
SF Ajoneuvonosturi (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.7 kohta)
SG Muut erikoiskäyttöön tarkoitetut ajoneuvot (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.8 kohta)
SH Pyörätuolin käyttäjälle tarkoitettu ajoneuvo (katso liitteessä II olevan A osan 5.5 kohta)
Eli korimallina pitäisi olla Trafin tiedoissa SG, eikä esim. AC eli farmari tai AF monikäyttöauto, mikä monessa maasturissa on.

pee 13.01.2015 20:59

... j) maastoajoneuvossa ??????

-MaTTi- 13.01.2015 21:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1193761)
... j) maastoajoneuvossa ??????

Maastoauto ei ole maastoajoneuvo. :(
Lainaus:

16 §
Maastoajoneuvo

Maastoajoneuvo on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettu jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, kuten moottorireki tai ilmatyynyalus. Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä.

Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle ja jonka omamassa on enintään 0,5 tonnia.

Janne1986 23.02.2015 09:15

paljos tollasessa 7 hengen gr patrollissa on vuodessa maksut?

Epro 23.02.2015 09:21

http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...voverolaskurit

Janne1986 23.02.2015 10:31

Ihanan kallista!
Pakettiauto 323€
Henkilöauto 692€

Nii onkos kukaan muuttanut huoltoautoa takasin henkilöautoksi?
Mitäs maksuja siitä tulee vai pelkkä muutoskatsastuksen hinta?


Sivu luotu: 07:08 (GMT +2).