Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   rangeen uusi moottori (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=130881)

JNaukki 25.12.2014 16:51

rangeen uusi moottori
 
tätä nyt selvitellyt ja käsittääkseni onnistuu....ko?
pöpöttimeen siis uusi mjoottori,auto vm.87 range rover classic
nyk. moottori 3.5l
uusi moottori 5.0l
.....................................
verrokkimoottoriksi vm.92 eteenpäin 4.2l,range rover classic vissiin vuoteen -95 asti?
tehty ilman abs jarruja 92 vuonna joitain kappaleita,netin mukaan.
oma ilman abs:ia,ei pitäis niitä tarvitakkaan...jos ylempi teksti faktaa.
vaihtomottihan saa olla 25% tilavuudeltaan isompi ja 20% painavampi ku verrokkimoottori...akselit ja jarrut kai samat vm87 ja 92?

armas 25.12.2014 17:49

ABS-jarruilla -91 lähtien ja osa jo -90. Voi olla näin ollen vaikea löytää -92 ilman ABS:ia.

Samoin on -91 lähtien ja osa -90 tuuletetut levyt edessä (ja luonnollisesti leveämmät satulat)

Samoin asiaa selvitelleenä 4.2 käy verrokiksi ja muutoksen pitäisi onnistuman eli tuo +25% tilavuutta.

Jos tohtii udella niin minkäs firman masiina on tulossa tilalle ?

JNaukki 25.12.2014 17:57

http://www.rangerovers.net/repairdetails/abs.html

tuolta löysin tuon abs homman...eli 4.2 käy verrokiksi mutta tarvisin absit sitten...?
suunnitteilla on chevyn 305 pikkulohko ja th400 laatikko.

armas 25.12.2014 18:09

Ja sitten kun pelaat varman päälle ja marssit sinne konttorille, missä aiot valmiin tuotteen muutoskatsastaa, ja esität asian. Se vastaus minkä ikinä saatkaan, pyydä kirjallisena tai sellaisessa muodossa, että voit katsastusvaiheessa osoittaa millä perusteella muutostyö on tehty.

Sitten on se toinen vaihtoehto vain rakentaa, lähteä muutoskatsastukseen ja toivoa parasta...

Tuo ensin mainittu vaihtoehtokaan ei kuitenkaan maksa mitään. Kokeiltu on.

JNaukki 25.12.2014 18:20

[QUOTE=armas;1188640]Ja sitten kun pelaat varman päälle ja marssit sinne konttorille, missä aiot valmiin tuotteen muutoskatsastaa, ja esität asian. Se vastaus minkä ikinä saatkaan, pyydä kirjallisena tai sellaisessa muodossa, että voit katsastusvaiheessa osoittaa millä perusteella muutostyö on tehty.

jep,tämä hetki siintää jo silmissä...täytyy vaan ensin saada vähän selvyyttä ja dokumenttia ennenku takki auki marssin konttorille...=)

sisua45 26.12.2014 15:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JNaukki (Viesti 1188636)
suunnitteilla on chevyn 305 pikkulohko ja th400 laatikko.

Iskutilavuus ja teho menee mukavasti haarukkaan, mutta kuinkas koneen paino? Valurauta pikkulohko letukka painaa melkoisesti enemmän kuin alumiininen rover V8.

JNaukki 26.12.2014 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1188847)
Iskutilavuus ja teho menee mukavasti haarukkaan, mutta kuinkas koneen paino? Valurauta pikkulohko letukka painaa melkoisesti enemmän kuin alumiininen rover V8.

alustavaa mututietoa:rangen motti n.175kg hiluineen,chevyn motti alukansilla:190-220kg...eli voi mennä painonkin puolesta...nämä ei ole faktalukuja mutta asian selvittely jatkuu...

jukkaj79 26.12.2014 21:55

Akun (akkujen) siirto takakonttiin niin menee varmaan kun ei ole tuon enempää
painon nousua.

pee 26.12.2014 22:45

Ei varmaan kauheesti apuja aiheeseen, mutta mulla oli aikoinaan vanhakoppanen (70-lukunen 3-ovinen) ranGe, alias stranGe pover, johon oli Oulusa tuupattu GM sukuinen 305 ja TH 400

Leimattu oli ja otteessakin maininta

BJ-40/76 26.12.2014 23:30

Uskaltaako muistella....
 
Siis koska Rover-topiikki.... Ja voi olla vanhaa tietoa/muistihäröä:confused:

Onko tuo v. 1998 muutoskatsastussäännöt edelleen voimassa? http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
tuossa max painon lisäys 20%, ja jos yli 10% niin piti kompensoida esim. akun siirtämisellä. -> yli 20% vaati luvan (siis Trafi-"planeetalta", kestää vuoden pari, taikka enemmän...)

Siis pitikö vertailumoottori olla aina sama? siis paino,teho ja iskutilavuus pitää ottaa yhdestä moottorista? (taannoin raahattiin yhtä rangen umpirautaista dieseliä, olikohan -70 luvun?, ja painoi varmaan tuplat tuohon 3,5 L kasiin verrattuna)
Noista uudemmista koneista ei kokemusta, mutta tuo vanha 3,5 litran kasi juuttuvakurkkusilla lienee aika paljon keveämpi kuin chevyn 305 sb, toki en ole raahannut alumiinikansilla olevaa... mutta veikkaisin että painoeroa on tuplasti liikaa? Taannoin kun pistin BJ-40:hin chevyn 305 sb:n rautakansilla, niin kone oli MUISTAAKSENI pikkasen kevyempi kuin alkuperäinen 3 L diesel.... ja tuo B-moottori on aika raskas...

PS. taannoin on katsastettu eri säännöillä, esim. gm 350 dieseleitä....

p.s.s Miksi th-400? 350 olisi varmaan helpompi modata yleis/kilpa käyttöön, ja 700 omaisi pienen ykkösen ja ison loikkarin....

JNaukki 27.12.2014 16:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1188971)
Siis koska Rover-topiikki.... Ja voi olla vanhaa tietoa/muistihäröä:confused:

Onko tuo v. 1998 muutoskatsastussäännöt edelleen voimassa? http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
tuossa max painon lisäys 20%, ja jos yli 10% niin piti kompensoida esim. akun siirtämisellä. -> yli 20% vaati luvan (siis Trafi-"planeetalta", kestää vuoden pari, taikka enemmän...)

Siis pitikö vertailumoottori olla aina sama? siis paino,teho ja iskutilavuus pitää ottaa yhdestä moottorista? (taannoin raahattiin yhtä rangen umpirautaista dieseliä, olikohan -70 luvun?, ja painoi varmaan tuplat tuohon 3,5 L kasiin verrattuna)
Noista uudemmista koneista ei kokemusta, mutta tuo vanha 3,5 litran kasi juuttuvakurkkusilla lienee aika paljon keveämpi kuin chevyn 305 sb, toki en ole raahannut alumiinikansilla olevaa... mutta veikkaisin että painoeroa on tuplasti liikaa? Taannoin kun pistin BJ-40:hin chevyn 305 sb:n rautakansilla, niin kone oli MUISTAAKSENI pikkasen kevyempi kuin alkuperäinen 3 L diesel.... ja tuo B-moottori on aika raskas...

PS. taannoin on katsastettu eri säännöillä, esim. gm 350 dieseleitä....

p.s.s Miksi th-400? 350 olisi varmaan helpompi modata yleis/kilpa käyttöön, ja 700 omaisi pienen ykkösen ja ison loikkarin....

en ainakaan ole löytänyt uudempia säännöksiä ku nuo.mutta jos nuo on vielä voimassa niin pitäisihän sen onnistua JOS tuon painon puolesta menee...ja ne ABS:sät on vielä vähän kysymysmerkki tarviiko vai ei.

th400 meinasin siksi laittaa ku tuolta saa valmiin adapterin sille http://www.marks4wd.com/engine-conve...and-rover.html ,nyt ku lukaisin tuota uudestaan ni varmaan samalle palikalle menis th350...??täytyy sitte murehtia sitä ku selviää nuo painohommat ja tuo jarruhässäkkä...

ja tuo vertailuhomma on MUN käsittääkseni niin että esim.tässä tapauksessa verrokkimoottorina on tuo 4.2l tilavuuden vuoksi ni siitä katsotaan myöskin paino ja teho...

HeikkiH 28.12.2014 00:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JNaukki (Viesti 1189069)
th400 meinasin siksi laittaa ku tuolta saa valmiin adapterin sille http://www.marks4wd.com/engine-conve...and-rover.html ,nyt ku lukaisin tuota uudestaan ni varmaan samalle palikalle menis th350...??täytyy sitte murehtia sitä ku selviää nuo painohommat ja tuo jarruhässäkkä...

Noilla linkin adaptereilla onnistuu vaan siellä mainitut TH400 ja 4L80E, molemmat on 32-uraisella ulostulolla. TH350/700 ovat 27-uraisella akselilla.

Rytari 28.12.2014 01:35

viimmeksi kun asin kanssa puljasin niin trafin mukaan verrokkimoottorin painon voi ottaa mallisarjan painavimmasta moottorista, tehon tehokkaimmasta moottorista ja iskutilavuuden suurimmasta moottorista... ei tarvi olla sama moottori, ja periaatteessa senkään ei ole mitään väliä vaikka se tilalle laitettava moottori ei olisi autonmoottori alunperin kunhan vaan ehdot täyttyy, 20% mallisarjaan suurimmasta tehoa ja painoa 25% tilavuutta..


eli jos on ollu vaikka litrasta moottoria joka painaa 400 kg mutta 40 hp

sitte on ollu kolmelitranen 140hp ja 100kg

ja vielä kolmantena 6 litranen 250kg 300hp moottori

niin tilalle voidaan muutoskatsastuksessa hyväksyä 400kg+20% painavan, 6L+25% isomman ja 300hp+20% tehommaaman moottorin ilman poikkeusluvan anomista. vm. sitten tulee päästöjen kanssa vastaan

JNaukki 28.12.2014 01:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1189206)
viimmeksi kun asin kanssa puljasin niin trafin mukaan verrokkimoottorin painon voi ottaa mallisarjan painavimmasta moottorista, tehon tehokkaimmasta moottorista ja iskutilavuuden suurimmasta moottorista... ei tarvi olla sama moottori, ja periaatteessa senkään ei ole mitään väliä vaikka se tilalle laitettava moottori ei olisi autonmoottori alunperin kunhan vaan ehdot täyttyy, 20% mallisarjaan suurimmasta tehoa ja painoa 25% tilavuutta..


eli jos on ollu vaikka litrasta moottoria joka painaa 400 kg mutta 40 hp

sitte on ollu kolmelitranen 140hp ja 100kg

ja vielä kolmantena 6 litranen 250kg 300hp moottori

niin tilalle voidaan muutoskatsastuksessa hyväksyä 400kg+20% painavan, 6L+25% isomman ja 300hp+20% tehommaaman moottorin ilman poikkeusluvan anomista. vm. sitten tulee päästöjen kanssa vastaan

jos asia nykyisinkin on näin nii helpottaa kummasti...maanantaina täytyy kilauttaa katsastusasemalle ja maahantuojalle parit häiriöpuhelut....:D

JNaukki 28.12.2014 01:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1189177)
Noilla linkin adaptereilla onnistuu vaan siellä mainitut TH400 ja 4L80E, molemmat on 32-uraisella ulostulolla. TH350/700 ovat 27-uraisella akselilla.

no perhana,no good...täytyy sitte kun joskus tuo murhe on ajankohtainen ni rälläkällä ja muilla hienomekaanisilla vehkeillä sepittää tuota akselia jos jonkin toisen lootan haluaa....

tuoltahan toki saa sellaisenkin kitin missä jää tuo zf:n 4hp22 laatikko tuonne mutta järkeilin että se taitaa olla sama vaihtaa suosiolla samantien kun/jos tuon moottorin laittaa.

moggirange 28.12.2014 07:18

Netin syövereistä Chevyn SB koneen painoksi löytyi alukansilla 535 paunaa eli n.240kg? Mistä vm. on peräisin se uusi kone? Meneekö saastejutut toleranssiin?

JNaukki 28.12.2014 15:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 1189217)
Netin syövereistä Chevyn SB koneen painoksi löytyi alukansilla 535 paunaa eli n.240kg? Mistä vm. on peräisin se uusi kone? Meneekö saastejutut toleranssiin?

jotain tuon suuntaisia olen itsekin löytänyt...miksei ne menisi,ei ole kattia eikä vähäpäästöinen tuo ni eikait siinä pitäisi mitään olla...
edit.uutta mottia ei ole tontilla vielä,mutta 70 tai 80 luvun kone.

baxxter 28.12.2014 15:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JNaukki (Viesti 1189298)
jmiksei ne menisi,ei ole kattia eikä vähäpäästöinen tuo ni eikait siinä pitäisi mitään olla...

Onko auto otettu käyttöön ennen vai jälkeen 1.7.1987?

http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...uttamisesa.pdf

JNaukki 28.12.2014 16:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1189304)
Onko auto otettu käyttöön ennen vai jälkeen 1.7.1987?

http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...uttamisesa.pdf

ennen,käyttöönotto 00.00.1987

baxxter 28.12.2014 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JNaukki (Viesti 1189313)
ennen,käyttöönotto 00.00.1987

Voi se käyttöönotto olla silti tuo myöhempi, voi jopa näkyä järjestelmässä. Jos vaikka joku haluaa sen päivämäärän tarkastaa.

JNaukki 29.12.2014 01:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1189427)
Voi se käyttöönotto olla silti tuo myöhempi, voi jopa näkyä järjestelmässä. Jos vaikka joku haluaa sen päivämäärän tarkastaa.

ahaa,ok.täytyy huomenna kysyä katsastuskonttorilta tuokin samalla ku soittelee sinne...

JNaukki 29.12.2014 14:40

ei onnistu moottorinvaihto....4.2 litraista on käytetty ainoastaan siinä pidemmässä oliko LSE mallissa joten ei käy verrokkimoottorina tuohon pätkämalliin,ovat eri mallisarjaa....perkele....:mad:

eli verrokkimoottorina max. tilavuus 3.9= 4735cc eli 288.9 cu in.

samppas 29.12.2014 20:39

Eikös se prosentti ole 25% tilavuudelle...

JNaukki 29.12.2014 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samppas (Viesti 1189664)
Eikös se prosentti ole 25% tilavuudelle...

perkele niin on...ajatuskatko...
eli 4932.5cc ja 301 cu in....
vähästä jää kiinni...:D

samppas 29.12.2014 20:55

Onhan niitä vielä 262,265 ja 283 ceevyjä...


Sivu luotu: 03:33 (GMT +2).