![]() |
tiivistelasin asentajaa keski-suomessa
Pidemmän aikaan näyttänyt pahalta tuo uaz projekti, kun ilman tuulilasia seisoo. Löytyykö Jyväskylän läheisyydestä liikettä jonne mahtuu 2,4m korkea auto sisään. Tai liikettä joka tulisi asentamaan lasin paikanpäälle. Tai harrastajaa, joka osaisi tuon. Itsekkin tiedän periaatteen. Monet lasiliikkeet suhtautuu kielteisesti, kun ei ole heidän oma lasi.
|
volvoo vaihoin sivulasit. ei ollut kummonen homma.. mutta ei sen enempää kokemusta
|
Lainaus:
Ja tässä malliksi yks video: https://www.youtube.com/watch?v=SOU_0HpS7To |
Mä keräsin rohkeutta reilu puoli vuotta, ja tilasin asentajan paikalle. Auto oli BMW 2002, kolmionauha lasi. Lasi orkkis, tiiviste tarvike, nauha orkkis.
Ammatti miehellä meni 10 minuutin (hänen arvionsa) hommassa reilu tunti, hän otti siitä 50 e ilman kuittia. Kyseinen sävylasi maksaa suomessa 300e, saksasta tilaamalla kotiovelle 212e. En uskaltanut itse lähteä työhön, vaikka sen periaatteessa osaan. Trukin laseja olen 20 vuotta sitten vaihtanut. |
Pari viikkoa sitten oli vastaava tilanne, Hiluxin tuulilasi piti saada paikoilleen enkä aikaisemmin ole asentanut. Tiiviste lasiin paikoilleen, sitten uraan kaksi kierrosta sähköjohtoa(oli jotain 1,5 neliön). Kaksi siksi että jos ensimmäisellä vedolla reuna ei nouse ylös joka kohdasta niin toisella jo tulee. Lasi nostettiin aukkoon, toinen painoi kevyesti ulkopuolelta sitä kohtaa mistä toinen veti johtoa pois urasta auton sisällä. Varttitunnin homma.
|
Pari lasia vetässy narulla ilman murheita, mutta mä oon kyllä vahavasti laittanu liukasteita väliin ...
Nuo Ameriikan Joet näyttää rykivän ihan kuiviltaan |
itellä oli ongelmana että sähköjohto puri pellin reunaan ja kuori meinas karata. saipukka autto vähän, nyt vois uhrata 5min että ettis jotain sopivaa ja liukasta narua, vaikka sitä punaista piippo köysiltä? ja liukkaria siihenkin. yksin oli aika vmäinen asentaa.
|
aina olis hyvä olla parikin kaveria apuna ulkopuolella painamassa ja pitämässä lasia paikoilleen, kun se tiiviste tuppaa painamaan sitä lasia siihen suuntaan, joka ei vielä kolossaan ole. Tuulilasit vielä usein tulee tiivisteen kanssa sellaseen "kuoppaan" johon ne lopullisesti lopsahtaa vasta kun koko tiivisteen huuli on vedetty yli ja vielä käsin paineltu takapuolelta se huuli paikoilleen.
Mut reilusti liukkaria ja varovaista painelua. |
Lasi paikalleen.
Laitettin juuri männä viikolla töissä ladan etu ja taka lasi paikalleen vanhoin tiivistein 5 minuuttia per lasi.
Naru uraan ja alhaalta keskeltä ristiin lukastetta uraan ja lasi kuoppaansa toinen painaa kevyesti ulkoa kun toinen vetää naruista. Kesällä laitettiin mun Ford Cargon lasi takas paikalleen vedi naruja sisäpuolelta, kaverit pano ulkoa ja ihmetteli että ompa tiukka lopussa, meni kuiten paikalleen. Ukoa kun tulin katsomaan niin oli toisesta runasta tiiviste pätkän matkaa kaksin kerroin?? Sen kun ruuvarilla kaivoin suoraksi niin johan lasi laskeutui nätisti paikalleen. Eli apumiehen roolikin on tärkeä jotta näkee meneekö tiiviste paikalleen. Suht helppo homma kuitenkin. t. Ismo Ämmä |
Ja liukasteena ihan tavallinen käsitiskiaine on toiminut loistavasti. Kuorma-auton laseja vaihtaessa käytettiin 2,5 neliön sähköjohtoa, työkoneiden pikkulaseissa sellaista 3-4mm narua.
|
Ihan perinteistä rengas rasvaa vaan tiivisteen ympärille reilusti eka naru uranpohjalle ja narut keskelle tuulilasin alaosaa.
|
Sivu luotu: 16:03 (GMT +2). |