![]() |
240v automaatti sulake autoon 12v?
Olisi sopivasti pussillinen tollasia ja nille asennuskiskoja.
Esim. 240v 20a,Niin laukeeko se autossa samalla lailla vai nouseeko sauhut ite laitteesta ennemmin:D? |
Lainaus:
|
Meinaako vaihto/tasavirta ero käytännössä mitään, ei kait?
|
Lainaus:
periaatteessa pitäs olla isompi katkaisuväli. ainakin isommilla virroilla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mistäs tän nyt sit erottaa,Joku kirjain numeroliudan alussa/lopussa? Ja kiitos informaatiosta:). |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
kesto
En ole sähkö inssi mutta minun mielestä ei kestä kun 1 amppeerin jos käytetään 12 volttia joku inssi voi korjata jos ei minun vastaus kelpaa:)
|
Lainaus:
Tuossa yhden valmistajan tietoja. Yhteenveto: toimii alle 72 V tasajännitteeseen saakka normaalisti yksinapaisena. Laukaisuvirta saattaa olla hiukka suurempi kuin vaihtojännitteellä. Esahille: virta-arvo ei muutu ehdottamallasi tavalla. Ja sitten vielä loppuun vastuuvapauslauseke siltä varalta, että palstalle on pesiytynyt tuotevastuujuristi. Joulurauhaa vaan heillekin. |
Purin kerran muutaman Puolustusvoimien käytössä olleen 24V DC jakokeskuksen. Niissä oli käytetty akkusulakkeena ihan tavallista C-käyrän 50A johdonsuojaa. Lähdöt oli vanhemmissa jakokeskuksissa L16, uudemmissa C16-johdonsuojin. L-käyrä on vanha ja nykyinen B-käyrä taitaa olla sitä lähinnä?
Ajoneuvokäytössä kannattaa huomioida myös tärinä. Ne johdonsuojat on aika isoja ja painavia vaikkapa johonkin lattasulakkeeseen verratttuna. Painopiste tulee DIN-kiskon tasosta ulospäin aika paljon. Kisko kannattaa ruuvata hyvin kiinni ja vielä mielellään vaakapintaan, ettei koko paketti pääse vapisemaan. Vapisevista kytkennöistä tahtoo irrota osia tai liitokset löystyä/katketa. Jos käyttää DIN-kisko-johdonsuojille tarkoitettua koteloa, niin se kotelon aukko tukee johdonsuojia aika hyvin. |
Kyllä nuo hinaajissa ja pelastusaluksessakin on toiminut ok.
|
Samalla tavalla toimii oli jännite mikä tahansa (korkeajännitteitä ei kuitenkaan...), virtaa se katsoo vaan näin yksinkertaisesti sanottuna. Näissä harrastajatason kilpa-autoissahan näitä jonkinverran näkee, pitkä rivi automaatteja dinikiskossa.
Kätevä nappasta takaisin "päälle" kun vika on selvitetty:p Ja "palanut" sulakekkin näkyy pelkällä vilkaisulla. Kuten edellä mainittiin, asennusta kannattaa kuitenkin hieman miettiä, että saa ne tukevasti kiinnitettyä. Pelkkä dini-kiskokin saattaa aika heiluri olla offivehkeessä. Eli kotelo tai sopiva aukkopelti päälle voisi olla hyvä ratkaisu, tulee siistikin samalla;) |
saattaa noissa 230v ac "sulakkeissa" palaa kosketin kiinni jos dc virrasta laukeaa.. dc virralle tarvii isomman kosketinvälin tai periaatteessa käy usempi sarjaan kytketty kosketin mutta sulakkeilla vähän hankala toteuttaa.. :rolleyes:
|
toimii hyvin, ja uskaltaa käyttää, kun oikean tyypin automaatti
Lainaus:
Syvällisessä tarkastelussa tuo automaatti ainoana oikosulkusuojana on autokäytössä vähän kyseenalainen, sillä oikosulkuvirrat VOISIVAT kasvaa niin suureksi, että automaatti ei kestä sitä, mutta taasen tuo 12 taikka 24v jännite auttaa... -> Jos ei henkeen ja terveyteen liittyvää vaaraa, niin OK. (siis jos tuo virta on niin suuri, että valokaari ei sammu avausvälissä, niin automaatti sulaa/palaa hyvin äkkiä, tämä siis hyvinkin pieni riski, mutta teoreettinen kuitenkin, jos automaatille tulee 24v akuilta lyhyt ja paksu johto, ja suoraan automaatin jälkeen tulee iso oikosulku, esim. kolarissa johto litistyy akun -kaapelia vasten oukosulkuun) Jos oikein syvällisesti pohditaan, niin kyllähän se laukaisuvirta muuttuu jonkin verran, kun mennään vaihtosähköstä tasasähköön, mutta ei liene käytännön merkitystä oikosulkusuojana. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 11:26 (GMT +2). |