Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Perävainun rengastus katsastuksessa (ja muita kumijuttuja) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=129861)

2x4WD 21.11.2014 16:23

Perävainun rengastus katsastuksessa (ja muita kumijuttuja)
 
Saakos jarrullisen perävaunun viedä katsastukseen kesärenkailla kun vetoautossa on nastat?

Normistihan pitää olla molemmissa saman tyyppiset mutta onko katsastukseen poikkeusta kun autonhan saa katsastaa talvellakin kesärenkailla niin saakos perävaunun viedä näin sekarengastuksella leimalle?



Edit: otsikkoa laajennettu keskustelun laajentuessa...

-MaTTi- 21.11.2014 16:39

Toki. Sama millä sen vetää, sama 20 km:n sääntö.

Heguli 21.11.2014 16:55

20 km sääntö :confused:

-MaTTi- 21.11.2014 17:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1179279)
20 km sääntö :confused:

1992/1257
Lainaus:

16 §

Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat

1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.

2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

a) paripyörien molemmissa pyörissä;

b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;

c) museoajoneuvossa;

d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.

(19.12.2002/1243)
3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.

4. Milloin autossa tai sen perävaunussa rengasvaurion johdosta joudutaan tilapäisesti käyttämään vararengasta, siihen ei sovelleta 2 ja 3 momentin säännöksiä. Ajoneuvoa on tällöin kuitenkin kuljetettava erityistä varovaisuutta noudattaen.

5. Henkilöauton (M1-luokka) taikka kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- tai O2-luokka) ilmarenkaan paine ei saa ilman erityistä syytä poiketa renkaan tai ajoneuvon valmistajan suosituksen mukaisesta, ajoneuvon kuormitustilaa vastaavasta paineesta alaspäin enempää kuin 20 prosenttia.

Heguli 21.11.2014 17:43

Vai sellaista, kiitosta tiedosta.

2x4WD 22.11.2014 00:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1179276)
Toki. Sama millä sen vetää, sama 20 km:n sääntö.

Kiitos! Enpä vielä käy sitten nastoja laittelemaan ennen kuin tiedän saako tuosta vielä liikenne kelpoista.

baxxter 22.11.2014 01:05

Sama laki ja seuraava pykälä:
Lainaus:

17 §

Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa

1. Auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1 päivästä maaliskuun 31 päivään tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä päivämääristä ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää hälytysajoneuvossa, puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa, tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa sekä hinausautossa. Nastarenkaita saa käyttää muuna aikana myös auton tai hinattavan ajoneuvon kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa sekä kaikissa autoissa ja hinattavissa ajoneuvoissa, milloin sää tai keli sitä edellyttää.

2. Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
Eli peräkärryn saa vetää katsastukseen nastarenkailla vaikka keskellä kesää, ilman kilometrirajaa, mutta 2. momentin mukaan nastat pitää olla jos vetoautossa on nastat. Ei poikkeuksia?

thudor 22.11.2014 03:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1179457)
Sama laki ja seuraava pykälä:

Eli peräkärryn saa vetää katsastukseen nastarenkailla vaikka keskellä kesää, ilman kilometrirajaa, mutta 2. momentin mukaan nastat pitää olla jos vetoautossa on nastat. Ei poikkeuksia?

Älä jaksa...

Nostokurki 22.11.2014 13:15

Ei liity aloittajan kysymykseen, mutta koska topic on oikeilla raiteilla;
Koskeekos nuo talvirengassäännökset kevytperävaunuja?

Lainaus:

...sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.
Olen ainakin ennen ollut siinä käsityksessä, että kevyessä kärrissä saa olla kesärenkaat ympäri vuoden.

-MaTTi- 22.11.2014 14:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki (Viesti 1179533)
Ei liity aloittajan kysymykseen, mutta koska topic on oikeilla raiteilla;
Koskeekos nuo talvirengassäännökset kevytperävaunuja?



Olen ainakin ennen ollut siinä käsityksessä, että kevyessä kärrissä saa olla kesärenkaat ympäri vuoden.

Tossahan se lukee, koskee yli 750 kg kärryjä. Kevytperäkärryt on max. 750 kg eli kesärenkaat kelpaa aina.

Nostokurki 22.11.2014 15:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1179550)
Tossahan se lukee, koskee yli 750 kg kärryjä. Kevytperäkärryt on max. 750 kg eli kesärenkaat kelpaa aina.

Ok, sekoitti vaan tuo erillinen "Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:" -kohta, jossa vielä eriteltiin ne tilanteet milloin niitä ei tarvitse käyttää, ja jossa ei lukenut alle 750kg kärryistä mitään.

Kun tässä meidän lainsäädännössä on muitakin samankaltaisia "paitsi jos" -kohtia, jotka kumoaa edellisen tekstin... :) tarpeeksi kenkku miliisi kun sattuu kohdalle, niin sehän voisi sakottaa sillä perusteella että tuossa listassa ei ole vapautettu kevytperävaunun talvirengaspakkoa.

Nus nus, olen pilkkuni nusaissut.

baxxter 22.11.2014 17:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja thudor (Viesti 1179468)
Älä jaksa...

Mitä nyt ei pidä jaksaa?

-MaTTi- 22.11.2014 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1179584)
Mitä nyt ei pidä jaksaa?

Varmaan sitä että jos ei tartte käyttää edes talvirenkaita leimareissulla, miks vaadittais nastat?

baxxter 22.11.2014 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1179666)
Varmaan sitä että jos ei tartte käyttää edes talvirenkaita leimareissulla, miks vaadittais nastat?

Kun tuossa lakitekstissä niin sanotaan? Nastat peräkärryyn jos vetoautossakin on. Vai lukeeko tuossa jotain muuta?

Jänkhäsatv 22.11.2014 21:18

Laki antaa myöden käyttää ajoneuvo leimalla vuodenaikaan nähden poikkeuksellisella rengastuksella, muttei anna myöden käyttää sitä muuten.

-MaTTi- 22.11.2014 21:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1179680)
Kun tuossa lakitekstissä niin sanotaan? Nastat peräkärryyn jos vetoautossakin on. Vai lukeeko tuossa jotain muuta?

Toinen pykälä käsitteli poikkeustapauksia, toinen normaalia käyttöä. Eli tapauksissa joissa ei vaadita talvirenkaita ei voida vaatia nastoja kesärenkaisiin.

baxxter 22.11.2014 21:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1179706)
Toinen pykälä käsitteli poikkeustapauksia, toinen normaalia käyttöä. Eli tapauksissa joissa ei vaadita talvirenkaita ei voida vaatia nastoja kesärenkaisiin.

Ei kesärenkaisiin vaadita nastoja, vaan kielletään käyttämästä yhdistelmää jossa vetoautossa on nastat ja kärryssä ei.

MetAxi 22.11.2014 22:14

Ei tuokaan asia ole näin yksinkertainen; jos kärryn rengaskokoa ei ole saatavana nastoitettuna, ei siinä tarvitse olla nastarenkaita.

Nyt vielä selvitellään, onko oikeasti pakollista nastoittaa kesärenkaita poliisia varten

baxxter 22.11.2014 22:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi (Viesti 1179720)
Ei tuokaan asia ole näin yksinkertainen; jos kärryn rengaskokoa ei ole saatavana nastoitettuna, ei siinä tarvitse olla nastarenkaita.

Missä noin lukee? Lainatut 16§ ja 17§ antaa luvan ajaa ilman talvirenkaita (jos ei saatavilla) mutta ei salli ajamista ilman nastoja jos vetoautossa sellaiset on.. :)

-MaTTi- 22.11.2014 22:29

Baxxter saa nastoittaa kesärenkaansa sitten mun puolesta katsastusreissuillensa. :)

Rölli 22.11.2014 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1179724)
Missä noin lukee? Lainatut 16§ ja 17§ antaa luvan ajaa ilman talvirenkaita (jos ei saatavilla) mutta ei salli ajamista ilman nastoja jos vetoautossa sellaiset on.. :)

Tähän on tullut itsekkin törmättyä.
Miekkahattu kävi kohtuu kuumana kun vetoautossa oli selkeästi nastat ja kärryssä nopeasti vilkaistuna kitkat. Asiaa tovi selviteltiin ja putsattiin lunta pois kärryn renkaista ja kyllä sieltäkin sitten nastat löytyi. Syvällähän ne tosin on ettei mikään ihme et ensin erehtyi.

Totesi vain lopuksi et jos ois ollu kitkat niin matka ois loppunu sihen.

Ja tuohon kohtaan "jos renkaita ei ole saatavana" käy kanssa esimerkiksi tämä sama kärry.
On siis ramirentin omaisuutta ja pitkäaikaisvuokralla meillä töissä. Siinä on joku speciaali koko mitä ei suomesta löytynyt mistään. Koittivat saada tuon poikkeuksen sihen mut eipä vaan onnistunut. Renkulat tilattiin saksasta reilun kuukauden toimitusajalla ja hintaa kierroksella kuulemma reilun pari tonnia. Tästä nyt aikaa 3 vuotta kun tilasivat ja joka vuosi vieläkin kauhee kitinä kun menee vaihdattamaan et liian aikasin, kuluu turhaan :D

pee 22.11.2014 22:43

Tuo "saatavissa" on kans metka sanamuoto ...

- ei ole olemassa
- ei ole ostettavissa
- ei ole varaa ostaa
- ei huvita ostaa, vaihtaa alle tai hakea


http://www.suomisanakirja.fi/saatavissa

Jne ...

wikke 23.11.2014 11:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1179733)
Tuo "saatavissa" on kans metka sanamuoto ...

- ei ole olemassa
- ei ole ostettavissa
- ei ole varaa ostaa
- ei huvita ostaa, vaihtaa alle tai hakea


http://www.suomisanakirja.fi/saatavissa

Jne ...

Ja jos jossain tekstissä mainitaan "Kohtuullisesti saatavissa" niin aina metkammaksi menee...

Hautalintu 23.11.2014 21:58

No nyt kun tässä näistä kärrynpyöristä puhutaan ni miten on, onko mulla laillinen yhdistelmä ku vedän pajerolla m+s merkityillä mutikoilla jarrullista kärryä jonka alla on kesäpyörät tai vaihtoehtoisesti m+s merkatut pajeron vanhat katukumit? Kärrin kantavuus tonnin huitteissa..

ku mie oon eläny siinä ymmärryksessä että ei nastoja vaadita kärryyn ku ei veturissakaan ole mutta nyt aloin epäilee omaa ymmärryskykyäni... :D

baxxter 23.11.2014 22:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu (Viesti 1180013)
No nyt kun tässä näistä kärrynpyöristä puhutaan ni miten on, onko mulla laillinen yhdistelmä ku vedän pajerolla m+s merkityillä mutikoilla jarrullista kärryä jonka alla on kesäpyörät tai vaihtoehtoisesti m+s merkatut pajeron vanhat katukumit? Kärrin kantavuus tonnin huitteissa..

ku mie oon eläny siinä ymmärryksessä että ei nastoja vaadita kärryyn ku ei veturissakaan ole mutta nyt aloin epäilee omaa ymmärryskykyäni... :D

Joulukuusta helmikuuhun pitää olla m+s, nastoja ei tarvitse olla, mutta saa olla.


Sivu luotu: 07:02 (GMT +2).