![]() |
Maastopyörien tasapainoitus kuulilla?
En haulla löytänyt?
Kertokaas tyhmälle mihin tuo tasapainoitus kuulilla perustuu ja toimiiko se? Saa vääntää "rautalangasta" vaikka tai laittaa linkkejä. Mitäs kuulia otte laittaneet? Kuinka paljon per pyörä? Kiitos. t. Ismo Ämmä |
Ne kai hakeutuu sellaseen kohtaan että se rengas tasapainottuu.
35*14,5 pyörään laitoin 300g. Purin haulikon paukkuja ja haulit kumin sisään. Tuntu pelaavan. |
Tuossa on vähän kuvien kera, materiaaliksi käy pehmeästä metallista olevat kuulat tai airsoft aseen paukut.Riippuu paljon painoa tarvitsee rengaskoon mukaan. Paksupintaisiin maastorenkaisiin kannattaa laittaa vähän taulukoita enemmän.
Käy myös hiekka, mutta se ei tykkää kosteudesta ja voi talvella jäätyä köntiksi jos on renkaan sisällä märkää. http://callieskustoms.com/CalliesKus...g%20Beads.html EDIT: Tuossa vielä aika kattava taulukko jossa myös maastorengaskokoja http://www.innovativebalancing.com/BigTirechart.htm |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68603 |
Tasapainoitus kuulilla.
Näinhän tuo selvisi niin kuin arvelinkin.
Laitoin hakukoneeseen liian pitkän snanan ja näin tuo ei mitään ehdottanut. Käyn ostamassa noita muovikuula pyssyn kuulia. 235x85 r 16 pyöriin sain taulukon mukaan 6 unssia eli 170 g/pyörä. Modethan vois tän ketjun varmaan ehkä liittää tuohon toiseen tai poistaa kokonaan??? Kiitos. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Kuulia.
Lainaus:
Netistä katselin ja tosiaan on tarjolla Bio kuulia jotka ovat 100% luontoon hajoavia. Vaan ostampa sitten niitä hajoamattomia. t. Ismo Ämmä |
ittellä on sen verran kokemusta siitä oikeesta tasapainotus hiekasta ja kuulista, että ne toimii renkaassa jossa ei ole ilman tasapainotustakaan heittoo :D
33" tsl woplas ja pompotti hiekalla. 35" creepyt woplas kuulilla ihan vitusti :D 35" nokian vatiivat woplas ja pompotti kuulilla. sit kuulat pois ja lyijyt kylkeen niin parani ajettavaksi... ja noi vatiivat meni lopulta toiseen autoon uusille tml vanteille ja ilman tasapainotusta pyöri todella hyvin. |
35" Kumho, reilu 200g muovikuulia per pyörä ja 140km/h vielä ihan ajettava.:D
|
Lainaus:
|
No semmosesta purkista herra annosteli puolet per gummi. :D
|
Lainaus:
Eli jos niitä tarvii ylipäätään painottaa niin painottaa ne koneessa niin asiaa ei tarvi sen koommin miettiä. Tai sitte mie en vaan osannu kaataa niitä kuulia oikeaan kohtaan... |
Lainaus:
|
Mulla on monta vuotta pyörinyt alla muovikuulilla tasapainotetut renkaat. Yhtä rengasta kun käytin vanteelta, niin näköjään nuo kunnon muovikuulatkin menee ajan kanssa pölyksi. Olihan ne vielä kuulia, mutta pölyä oli paljon. Seuraavaks ajattelin kans laittaa lyijyhaulit.
|
En oikein ymmärrä miten ne kuulat sen renkaan osaisi tasapainottaa. Mutta kai ne toimii jos/kun niin sanotaan, itse en ole kokeillut.
|
Ja glykolia kuulien kaveriksi niin ei takertele yms.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.htm
Tuossa jonkinlainen vastaus, vaikka en minäkään ihan 100% ymmärrä tuota toimintaa. Kuulat/hiekka keräytyy renkaan epätasapainoa aiheuttavan raskaamman kohdan vastapuolelle ja massallaan pyrkii vähentämään tärinää? |
No just... tosta kuvakollaasista ei paljon hullua hurskaammaksi tule, tyypillinen diplomi-insinöörin selitys professorikavereille....
Eli ne kuulat rullaa vapaasti siellä renkaan sisällä, ei ne keräänny yhteen kohtaan johonkin kuoppaan tai pattiin. Joka kerran kun renkaassa se korkeampi kohta iskee katuun, (mikään rengas ei ole kokonaan pyöreä) se lähettää iskun akselille ylöspäin. Renkaan sisällä olevat vapaat kuulat ei lähde renkaan mukana, vaan tekee tavallaan vastaiskun renkaalle ja tappaa sen akseliin menevän iskun. Tasapainotushiekka (silikoniraemassa) toimii ilmeisesti hieman erilailla, vaikkakin periaate on sama- massa ei kokonaisuudessaan ole renkaan ulkopinnalla, vaan ainakin osa pysyy renkaan alimmassa kohdassa kokoajan kun se on niin liukasta ja antaa sieltä heti sen vastaiskun ilman viivettä... (hmmm- kuulostaa munkin mielestä oudolta, mutta näin sen valmistajan edustaja mulle yritti selittää....) Homma toimii siis samalla periaatteella kun ns. rekyylitön massavasara missä on haulit sisällä. Sillä kun napauttaa kuuppaan, niin vasara ei kimpoa takaisin, vaan sisähaulit tappaa sen takasin pomppaavan iskun. Ja juu, tässä rautalankaselitysversiossa on mahdollisesti paljon virheitä ja vääriä lainalaisuuksia, mutta silti kaikkien palstan pikku ydinfysiikkojen ei kannata ruveta aivasteleen, ainakaan jos ei pysty kuvailemaan tapahtumaa selkeämmin tai yksinkertaisemmin :D |
Edelleen en ymmärrä :D
Miten ne vapaat kuulat tekee vastaiskun kun ei ne ole siinä renkaassa kiinni ? Renkaan lähtiessä ylöspäin vain alaosassa olevat kuulat liikkuu ylöspäin, muut pysyy paikallaan. Tai siis pyörivät ne renkaan mukana mutta eivät lähde ylös-suuntautuvaan liikkeeseen koska mikään ei niitä sinne vedä/pakota. Eli mikä sen renkaan liikkeen tasoittaa ? Entä jos renkaan ulkopinta on tasainen mutta sisäpinta epätasainen, miten tasapainotus silloin toimii ? Turha tätä on tässä jatkaa, mun ongelmahan tämä on........ |
Video.
Tuo kertoo jonnin verran kuulien toiminnasta..
http://www.youtube.com/watch?v=ullnFQD4F1I Oli tuolla video missä akkuporakoeeseen on laitettu läpinäkyvä pullo pyörimään ja täristää vaakasuorassa ja kun kippaavat hauleja sisään niin johan rauhottuu pyöriminen. Ei vaan video enään näy?? löytyhän se. http://www.youtube.com/watch?v=eq263AYgyYg t. Ismo Ämmä |
Niin, tää perustuu siis siihen että too vapaa massa tahtoo fysiikan lakien mukaan pysyä vakio inertiassa. Jos pyörimisnopeus on vakio niin tahtoo sanoa että vakio radalla. Ja koska tuo epätasapainon kohdalla tuo radan muutos olisi suurin niin siksi tuo vapaa massa menee toiselle puolelle tasapainottamaan häiriön. Avainsanat vapaa massa ja inertia.
Seuraavaksi voidaan ottaa laskuharjoituksia ja todistaa homma. :D:D:D:cool: T/P |
Lainaus:
|
Lainaus:
Vähän sama asia kuin vertaisi sivulta katsottua rengasta, jossa on heittoa, ämpäriin minkä sisällä on kuulia. Nyppäät ämpäriä nopeasti vaikka oikealle, eli renkaassa vastaavasti tärinää aiheuttava raskaampi paikka, niin kuulat pakkautuu vasemmalle. |
Sivu luotu: 12:19 (GMT +2). |