![]() |
BJ40 -> OM60x jakolaatikko ideoita
Tuli tojotan b-moottori todettua vähän huonovointiseksi ja pidempään ollut mersun moottori mielessä. Jakolaatikkoa olen pohtinut minkä saisi mersun oman automaatin jatkoksi eli ideoita kaivataan!? Saisiko hilux, BJ tai vastaavia tojon laatikoita tehtyä välikardaanilla? Hiluxin jakikseen saisi välityksiä hyvin ja mekaaninen vinssi löytyy bertan takapäästä joten sillekkin olisi hyvä saada voima jostain? Taitaa olla harvassa G mersun jakikset missä kardaanit pyöris samaan suuntaan ja millaiset välitykset mahtaa olla? Ideoita saa tyrkyttää 12:HT:ta en viitsisi painon ja kalliiden osien takia laittaa. :confused:
|
Tuolta löytyi jotain infoa eri jakolaatikoista
http://www.fourwheeler.com/how-to/10...gh-low-ranges/ Tossa oli hiluxin jakista värkkäilty, vähän huonosti taipuu kyllä toi englanti näissä auto jutuissa http://www.offroadexpress.kiwi/Forum...hp?f=18&t=8396 |
Jotain adapteri kittiäkin löyty ja muuta jorinaa
http://www.4x4labs.com/products/dies...ions/om617w56/ http://www.pirate4x4.com/forum/toyot...onversion.html |
Mites ne Gazin jakikset soveltuis tähän ??
Teepä tuo jotenkin, niin mä voin sitten kopsasta sun virheet, meiänkin Bertta kaipais uuempaa MB n mosaa.... Vaikka CDI nä Täällä meilläpäin muuten oli taannoin LJ jossa oli joku OM 60X kone, kukahan muistais kenen se oli ja miten tehty, joku Venäjän reissupeli kuitenkin ... |
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos olet teettämässä tuota jakiksen sisääntuloakselia uudesta tavarasta, niin pistä yv. p.s tuossa bj-40:ssä on tuon moottori/vaihteisto/jakis paketin koostamisen suurin ongelma tilanpuute, ja nimenomaan pituussuunnassa; takakardaani meinaa kutistua olemattomaksi. p.s.s tuossa pihassa olisi ylimääräisenä, ajamalla liikkuva neliveto mersu, tuolla 3 litran 6 syl turbodieselillä oliko OM603, ja 4-vaihteisella automaatilla jossa sähköhydraulisesti ohjattu jakolaatikko, siis takaveto/33%eteen 66%taakse/jäykkä neliveto -kytkeytyminen tapahtuu veto päällä. valitettavasti tuossa ei ole alennusvaihdetta, kun on vm. 89 vai 90 Farkku mersu (w124), 2+3 henkilön paku. |
Lainaus:
|
Pikkasen ulos topiikista...
Lainaus:
Mutta asiaan; siis tuossa bj-40:ssä tila on tiukalla pituussuunnassa, ja tuo bj:n alkuperäinen jakis on huomattavan "lyhyt" varsinkin jos pitää olla kardaani käsijarru. alkuperäinen jakis on lyhyeltä puolen liian nopea monessa tilanteessa. Ja tuossa nimimerkkini bj:ssä on nollasarjan kappale noista minun 2,85 hitaan puolen välityksistä (tehty muistaakseni taannoisella vuosituhannella), ja leimakunossa, siis 38x12,5-15 swamppereilla, ja 4.88 perävälityksillä ei koskaan ole sammunut tyhjäkäynniltä vedätyksessä, toki tyhjäkäynti kierrokset laskee... tuosta lt230 jakiksesta ei mitään kokemusta...mutta esim. 10 cm lyhempi takakardaani on jo aika lyhyt korotettuun autoon.. |
Onko 722.3 loota? Laita mulle yv:na mitä haluaisit laatikosta ja moottorista.
Lainaus:
|
Tuolta mun topicista tosiaan löytyy mun havannointeja sekä muiden neuvoja. Ensitöikseen vinkiksi täytyy heittää että lähdöt pitää olla sivulla että saa kardaanin kulman ja pituuden järkeväksi eikä suoraan takana niinku esim. Hilux ja suskat.
Lyhyemmällä, esim 605 tai 602 koneella tuo jakishomma ois varmaan järkevämmin toteutettavissa. Omassa päädyin tuohon lt230 lootaan ku semmonen oli saatavilla, siihen saa hyvin välityksiä ja vakionakin on jo paremmat ku muissa, lähdöt sivulla ja siinnä on kardaanikässäri. Kestävyydestä en vielä tiiä mutta rangemiehet kehu :D |
Itseä alkoi askarruttanaam sähköt (startti, lataus, hehku) koska berttahan on 24v. Tietysti yksi vaihtoehto olisi laittaa moottorille oma 12v järjestelmä. Mites bertan laturin perseessä ne öljyletkut, voiteleeko ne alipaine pumppua?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Voi purkaa.merssun pumpusta en tiijä.
Pääseekö sitte laturin laakerille paska helpommin? Vaan kylläkai se sonta aina sinne löytää... |
|
Lainaus:
|
mesen koneessa on tosiaan pumppu siellä jakopään puolella valmiina
|
Lainaus:
|
Itse ajattelin jos tekis moottorille 12v sähköt niin lähtis käymään vaikka vinssais akut tyhjäksi 24v järjestelmästä
|
Sivu luotu: 19:11 (GMT +2). |