Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   XJ Jeeppiin koneen alle suojaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=129222)

nyyperi 01.11.2014 19:41

XJ Jeeppiin koneen alle suojaa
 
Tuossa kun revin Jeepin koneen alta sen alkuperäsen, huovasta vai mistä oudosta materiaalista tehdyn kuraantumis suojan pois. Niin katselin ja suunnittelin että mitenkä siihen väkertelis uuden, vähän metallisemman version. Ja nimen omaan sen kiinnittäminen järkevästi, helposti ja kestävästi mietityttää.
viimeviikolla kattelin aiheesta tuhatmiljoonaa kuvaa netistä, mutta helvettiläinen kun en niin millään opilla saa sitä sanaa päähäni jota yankeet käyttää siitä. Opin sen jostain kysymyksestä, johon Timo L. oli vastannut, mutta en tietysti muista sitäkään, kuka kysyi ja mitä. Kun on viime aikoina tullut lueskeltua vanhoja tekniikka &jutustelu sivuja. Itse asiassa luin tästä taaksepäin vuoteen 2009 asti. Tuli muutamia juttuja luettua... (Elämä välillä VÄHÄN tylsää??).
Niin että mitenkä sen levyn kiinnittäs sieltä takapäästä, ja mihin, ja kuinka se oli rakenneltava, ettei se estä ilmankiertoa, kun se lämpö nousee jo nyttenkin ihan riittävästi??

nyyperi 02.11.2014 03:34

Itse itselleni vastaten. Se sana oli siis skid plate! mutta silti ois kokemukset siitä miten sen helpoiten ja kätevimmin saa kiinni, ois kivoja. Ja se, et miten se ilmojen kierto??

Timo_L 02.11.2014 04:06

Ei sillä koneen alla olevalla suojalla tee mitään.

Pertsi 02.11.2014 09:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1173637)
Ei sillä koneen alla olevalla suojalla tee mitään.

Mutaränneissä varsin hyödyllinen paitsi jos haluaa laturin, syylärin, sähköliitokset täyteen sontaa

nyyperi 02.11.2014 10:24

Niinkö?? Jotenkin ajattelin kun se urahihna ja flekti ja kaikki on niin paljaana siinä?
Ihan lunta ja pölyävää hiekkaa ja semmositahan mietin että jos se punkee se lumi sinne hihnoihin, ja suistaa ne poikkeen ja paskaksi. tosin eipä siitä rättisuojastakaan lie paljon iloa ollut, paitti sen pölyn suhteen, ehkä?

Ja sitä kanssa ajattelin sillä suojalla että se niinkuin vähän työntäs sitä lunta edestä pois. Vaikkapas en kyllä oo koskaan jäänyt lumeen, muuta kuin phjasta johoinkin vanhaan moottorikelkan jälkeen kiinni.

D_Bar 02.11.2014 19:12

Muistin palstalla nähneeni rakentelutopicin, jossa sellainen suoja on ja tuolta mpartyn chedarin topicistahan se löytyi:

http://forums.offipalsta.com/showpos...&postcount=177

nyyperi 02.11.2014 19:24

Tack, Kiitos, merci ja thanks.. Juurikin tuommonen auran ja miekan yhdistelmä suunnitelmissa miullakii. Tosin ehkä vähän kevyempänä versiona... aika julman näkönen tekele tuo, mutta varmaankin kestävä&pestävä!

Timo_L 02.11.2014 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 1173660)
Mutaränneissä varsin hyödyllinen paitsi jos haluaa laturin, syylärin, sähköliitokset täyteen sontaa

Kyllä ne kaikki on silti täynnä mutaa, kuraa ja vettä, mutta se vain ei tule enää pois sieltä :D

vmt 02.11.2014 20:37

Tuossa kanssa yksi. Lähinnä raidetankoa suojelemaan tehty.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111375

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111376

Ei vaikuta mudan jne. poistumiseen kyllä mitenkään.

veli-matti 02.11.2014 21:26

etupanssari
 
1 Liiteet
kyllä toi estää kaikkien keppien ja kantojen pääsyn moottoriin
ja jängässä toimii suksena:)

Ponssekuski 02.11.2014 21:52

Kyllähän tuo suoja moottorin alle on ihan ehdoton, jos meinaa metässä enemmänkin ajella. On se vaan niin pirun paljon huolettomampaa ajella, kun ei tarvia jokaista vastaan sojottavaa tikkua väistellä. On jokunen safari tullu käytyä ja nähtyä kuinka se hihna lentää paikoiltaan, vaikka vähän korkeampikin porttaalikikotin olisi :rolleyes: Jos tuon suojan tekee enemmänkin vaateriin, niin voihan siihen askarrella jonkinlaisen saranan, jot on sitten helppo ja nopea puhdistaa..

Pertsi 02.11.2014 22:40

Ilman suojaa meni pari laturia ja suojan kanssa ei yhtään. Laturi on siis kylmästöinnin kompuran paikalla. Tietysti riippuu kuinka syvälle ajaa

Timo_L 03.11.2014 18:27

Jos nyt puhutaan siitä turhanpäiväisestä kumilerpakkeesta siellä konehuoneen alaosassa, sillä ei kyllä tee yhtään mitään. Jos ajaa syvemmässä mönjässä niin se ei suojaa mudalta tai vedeltä mitään, mutta tosiaan aiheuttaa sen poistumisessa ongelmia. En itse huomannut mitään eroa kummassakaan XJ:ssä laturin keston tai moniurahihnan hihnapyörien laakerointien kanssa oli sitä kumilerpaketta tai ei. Molemmilla tavoilla hajosi latureita, ja aivan yhtä helposti :D minulla oli laturi sekä orkkispaikassa alhaalla, että ylösnostettuna kompuran tilalle.


Mitä tulee taas tuollaiseen etupään viistoon teräslevystä tehtyyn "sukseen", niin siitä on hyötyä paljonkin, kuten tuossa ylempänä onkin jo todettu :)

nyyperi 03.11.2014 18:48

O.K. Tuo selvensikin mitä tarkoitit. Jäin vähän ihmettelemään minä kin. Tuommonen aurauslevy systeemi siihen tulee, tosin nyt ensi versio ihan jostain omituisesta materiaalista jota mulla on sopiva kappale. Omituista siks, kun en tunnista mitä helvettiä se on, kun se on peltiä, mut ei ruostu, se on amuliinia, mut ei kuitenkaan... Ehkä se on jostain ufosta jäänyt... mutta kovin kestävää se tuskin on, paitsi että se on ehkäpäs jotenki sitkeetä? Eli taidan tekasta jonkinlaisen tellingin, johon pulttaan sen levyn kiinni, ja sen telineen sitten Jeeppiin, tosin ehkä erijärjestyksessä. Kunhan saan rahat kasaan ostaa vinssin, niin sitten jos tekis tukevanpaa ihan vinssipuskuriteline linjalla.
Niin, ja tuo min auto ei ole offi, vaan sekakäyttöauto, jolla vaan pitää päästä sinne minne mieli tekee. Ja joskus se tekee vaikka hakemaan puuta metsästä.
ja eniten miulla on aina ongelmia lumen kanssa, vaikka parit viimetalvet Jeeppi on aina talvet seissy, kun ajoaika on loppunut aina lokakuussa, ja sit ei oo jaksanut laitella leimalle, ennekuin keväällä. Tänä vuonna asiat on vissiin toisin, kun auto on nyt periaatteessa leimaa vailla, mut ei hei, uskalla tai muuten raatsi viedä arvuutettavaksi, ennenkuin joulukuun alussa.:cool:
Se hyvä tässä on, että kun ei ole (henkistä) kiirettä niin ehtii ja ennenkaikkea viitsii tehdä hommat huolella. Kun monesti on niin "kiire" et pitää vähä oikoa/luistella hommissa et saa äkkiä auton liikenteeseen:p

Jeeper 04.11.2014 08:37

Tuollainen suoja tuli aikoinaan MJ:hin tehtyä, Hyvin ajoi asiansa ja ei ollut 3mm paksumpi. Raidetangolle oli sitten oma suojansa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90695



Rusty's myy tuollaista koneen panssaria, Mun mielestä kerää kyllä liikaa mutaa ym.........

http://www.naxja.org/forum/showthread.php?t=1067792


Sivu luotu: 18:03 (GMT +2).