Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   BJ40 huono käynnistyvyys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=129123)

nelosnuhvi 29.10.2014 19:37

BJ40 huono käynnistyvyys
 
Otsikossa se tulikin jo, näilläkin plusasteilla ongelmia käynnistymisen kanssa. Vuosmalli autossa noin -79-80, vakiodiisseli.

Eli yön yli seisottuaan saapi startata todella pitkään, savua kyllä putkesta tulee ja moottorikin vähän kakistelee, mutta ei lähde. Sitten pitkän hetkisen kuluttua tärähtää lähes kerrasta käyntiin. Hehkutus auttaa kumminkin jonkinverran.

Moottori ei ole mitenkään huipputikissä mutta jotenkin tuntuisi että ongelma olisi polttoainepuolella? Saapiko ilmaa jostain yön aikana linjastoon, voisko olla syy? Suuttimet ja hehkut?

Suodattimet vaihdettu muutama päivä sitten, ei vaikutusta. Käynnistyttyään toimii kyllä hyvin, eikä ongelmista ole tietoakaan.

rattimies 29.10.2014 19:57

Hehkujen kunnolla todella suuri merkitys käynnistyvyyteen. Itselläni oli bj45:nen, jossa oli samanlaista käynnistymisongelmaa. Vanhoilla hehkuilla jo nollan tuntumassa alkoi olla todella vaikeaa saada käyntiin. Sai sahata piiiiitkäää-ää-äään.. Kaksi vanhoista hehkuista osoittivat mittaamalla olevan täysin hajalla ja yksi sielläpäin, yksi ok. Vaihdoin kerralla kaikki uudet hehkut ja tämän jälkeen räjähti kerrasta käymään jopa -25'c kelissä ilman mitään esilämmitystä. Ostin tuolloin marmorilta ne uudet hehkut, mutta ei harmittanu kertaakaan sen 6v. aikana mitä auto mulla oli.

Tosin ei se ilmavuotokaan poissuljettu ongelma ole sinulla... ei muutakuin ongelma kerrallaan eliminointiin.

Bj Andy 29.10.2014 20:27

Vaiha hehkut ni alkaa syttymään.

nelosnuhvi 29.10.2014 20:54

Onko nuo hehkut ihan perustavaraa varaosaliikkeessä?

Bj Andy 29.10.2014 23:32

On tai ei. Ennen pitempää reissua kannattaa tilata ne etukäteen ja ne 21 tai 23 volttiset tai mitkä siellä ny sattuvat olemaankaan.

Pienempi volttiset lyhentää hehkutusaikaa mutta samalla kasvattaa virtaa ja tämä taas johtaa siihen että hehkureleen kärjet palaa kiinni ja hehkut hehkuttaa joko akut tyhjäksi tai ittensä hengiltä tai sitten palaa sen suolasirottimen lanka ja niitäkään ei saa enää uusia kun mie taisin ostaa viimeisen joku vuosi sitten.

BJ-40/76 30.10.2014 00:16

Vian etsintää... (siis se hehkutusaikahan on nollakelillä yli 10s)
 
Siis ensimmäiseksi pura se hehkuja yhdistävä kisko pois; siis jokainen hehkutulppa "yksikseen" kannessa: ja sitten esim. 24v/70w halogen hehkun kautta virtaa hehkulle; pitäisi palaa huomattavan kirkkaana kytkettäessä, mutta alkaa punastumaan hivenen noin 5-10 sekunnin jälkeen: siis hehku kunnossa, se, että onko oikea, ei varmuutta! mutta jos kaikki 4 käyttäytyy samoin,tai joku ei sovi joukkoon, niin siellä vika.

Ja nuo dsl-ilmavuodot voi em. jälkeen kokeilla seuraavasti: siirtopumpulla pumppaat painetta, ja ilmaat syöttöpumpun propusta, niin pitkään kun ilmaa tulee.... Toki Tuo B moottori yleensä hörähtää, vaikka ilmaa olis kuinkapaljon, jos on ajosta jäänyt edellisenä päivänä.... siis jos kunnossa olevan B dieselin suihkujen paluuputki on rikki, niin hörähtää käyntiin, mutta imasee ilmaa...

smgt 30.10.2014 01:16

Tuommonen hehkujen testaus ei kerro hehkusta kyllä paljo mittää...
Monesti hehku vanhetessaan alkaa kuumeta juuresta niin käynnistys menee vaikeeksi.

Onko pumpun luona kirkasta letkua? Niistä näkis kätevästi liikkuuko ilmaa huonon tartin jälkeen.

Bj Andy 30.10.2014 07:42

Nii. Pitkä startti ei välttämättä kerro ilmasta.

Eli bertassa on kaksi kelainen hehkurele joista toinen puoli hehkuttaa automaattisesti startin yhteydessä ohi sen suolasirottimen. Ja vaikka jättäisi kokonaan hehkuttamatta niin laite tekee sen itse ja kajahtaa käyntiin jos vain akuissa on pänniä.

nelosnuhvi 31.10.2014 19:43

Ongelma näyttäisi selviävän, otin hehkut irti ja siitä jo heti näki että ainoastaan yksi hehku toiminut:eek:

Kolmessa muussa paksu tervaöljypikiseos päällä joten eivät liene olleet toimivassa kunnossa pitkään aikaan.. Akkutesti vahvisti asian, ainoastaan yksi hehku toimi.

BJ-40/76 31.10.2014 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nelosnuhvi (Viesti 1173220)
Ongelma näyttäisi selviävän, otin hehkut irti ja siitä jo heti näki että ainoastaan yksi hehku toiminut:eek:

Kolmessa muussa paksu tervaöljypikiseos päällä joten eivät liene olleet toimivassa kunnossa pitkään aikaan.. Akkutesti vahvisti asian, ainoastaan yksi hehku toimi.

Siis kulkiko noissa palaneissa ollenkaan sähkö läpi? siis olisiko huomannut, jos olisi käyttänyt 70w halogeenipoltinta "valokynänä" kuten tuossa aikaisemmin kirjoittelin? Ja jos olisi "syttynyt" kaikissa hehkuissa, niin olisiko kirkkaus esim. 3 sekunnin kuluttua sama tms.
Nimimerkki -smgt- lyttäsi tuon testitavan, mutta sillä minä olen noita hehkuja paikallaan ollessa "mittaillut", jos/kun ei ole ollut jämerämpää virtamittaria, toki bj:n hehkut on tullut mitattua Fluken 10 Amppeerin alueella....
Toki varmin tapa on nypätä hehkut irti, ja testata akkusähköllä kaikki kerralla, näkeepähän suoraan, että kaikki lämpenee nimenomaan keskeltä ja kärjestä, ja yhtä nopeasti/kuumaksi.

p.s Osa tarvikehehkuista on luokatonta paskaa; minun entisesen bj-42:een vaihdettiin tarvikehehkut, olivat semmoisessa sinisellä ja punaisella painetusssa paketissa, merkkiä en muista. mutta kestivät kesästä syksyyn. sitten laitettiin alkuperäiset marmoritiskiltä, kertainvestointi oli huomattavasti suurempi, mutta ovat toimineet odotetusti jo n.10 vuotta.
Itse en ole ostanut uusia hehkuja, kun/jos jostain on aina löytänyt edullisesti vanhoja...

nelosnuhvi 31.10.2014 22:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1173278)
Siis kulkiko noissa palaneissa ollenkaan sähkö läpi? siis olisiko huomannut, jos olisi käyttänyt 70w halogeenipoltinta "valokynänä" kuten tuossa aikaisemmin kirjoittelin? Ja jos olisi "syttynyt" kaikissa hehkuissa, niin olisiko kirkkaus esim. 3 sekunnin kuluttua sama tms.
Nimimerkki -smgt- lyttäsi tuon testitavan, mutta sillä minä olen noita hehkuja paikallaan ollessa "mittaillut", jos/kun ei ole ollut jämerämpää virtamittaria, toki bj:n hehkut on tullut mitattua Fluken 10 Amppeerin alueella....
Toki varmin tapa on nypätä hehkut irti, ja testata akkusähköllä kaikki kerralla, näkeepähän suoraan, että kaikki lämpenee nimenomaan keskeltä ja kärjestä, ja yhtä nopeasti/kuumaksi.

p.s Osa tarvikehehkuista on luokatonta paskaa; minun entisesen bj-42:een vaihdettiin tarvikehehkut, olivat semmoisessa sinisellä ja punaisella painetusssa paketissa, merkkiä en muista. mutta kestivät kesästä syksyyn. sitten laitettiin alkuperäiset marmoritiskiltä, kertainvestointi oli huomattavasti suurempi, mutta ovat toimineet odotetusti jo n.10 vuotta.
Itse en ole ostanut uusia hehkuja, kun/jos jostain on aina löytänyt edullisesti vanhoja...

Ei kulkenut sähkö olleenkaan läpi, joten kuvailemasi testaustapa olisi kyllä ilmaissut vialliset hehkut. Puolitehoisia tms hehkuja tosin ei pysty erottamaan, mutta totaalisesti kuolleet kyllä. Voisinpa vielä katsoa ihan virtamittarilla tuon viimeisen toimivan ja sitten uuden hehkun virrankulutuksen.

Mitäs luokkaa alkuperäiset tojo-hehkut on hinnaltaan, uskaltaako mennä edes tiskiltä kysymään?

Pitää myös ottaa tuo hehkurele tutkittavasti, ihme surinaa/ääniä päästeli nyt viimeisellä käynnistyksellä. Taidan laittaa siihen ihan nappiohjauksen.

Bj Andy 31.10.2014 23:12

Hatara muistikuva on että 85 egee per kipale orkkiksena eli tarvikkeena densot jos löydät niin jees.

Älä muuta sitä systeemiä jos se kerran muuten pelaa ellet saa siitä varmasti parempaa kuin orkkis systeemi on. Pelkkä nappiohjaus releelle ei muuta mitään. Jos taas se rele on sökö niin asia on eri.

mikkoimp 31.10.2014 23:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1173278)

p.s Osa tarvikehehkuista on luokatonta paskaa; minun entisesen bj-42:een vaihdettiin tarvikehehkut, olivat semmoisessa sinisellä ja punaisella painetusssa paketissa, merkkiä en muista. mutta kestivät kesästä syksyyn. sitten laitettiin alkuperäiset marmoritiskiltä, kertainvestointi oli huomattavasti suurempi, mutta ovat toimineet odotetusti jo n.10 vuotta.
Itse en ole ostanut uusia hehkuja, kun/jos jostain on aina löytänyt edullisesti vanhoja...


täällä samanmoisia kokemuksia juurikin noista, olivatkos joku ntk, tulpista, tyyliin jokatoisella kylmästartilla putosi yksi hehku pelistä pois, tätä ennen kesti edelliset ties kuinka kauan ja tämän jälkeen jopa lucasin kynttilät ovat moitteetta toimineet. mutisematta kyllä antoivat motenetista aina uudet tilalle mutta kolmatta sarjaa hakiessa en enää kelpuuttanut samoja...

EDIT: olivat pienellä googletuksella HKT merkkiset
https://www.google.fi/search?q=hkt+g....0.v6UgODEgt6M

VeeWee 01.11.2014 13:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp (Viesti 1173306)
täällä samanmoisia kokemuksia juurikin noista, olivatkos joku ntk, tulpista, tyyliin jokatoisella kylmästartilla putosi yksi hehku pelistä pois, tätä ennen kesti edelliset ties kuinka kauan ja tämän jälkeen jopa lucasin kynttilät ovat moitteetta toimineet. mutisematta kyllä antoivat motenetista aina uudet tilalle mutta kolmatta sarjaa hakiessa en enää kelpuuttanut samoja...

EDIT: olivat pienellä googletuksella HKT merkkiset
https://www.google.fi/search?q=hkt+g....0.v6UgODEgt6M

Tuli viime syksynä kierrettyä tollaset hkt:n tulpat paikkaan,ja nyt on jo ollut havaittavissa hiukan heikompaa käynnistyvyyttä.
Paremmin kuitenkin lähtee kuin kolmella toimivalla hehkulla,saati että kahdella

nelosnuhvi 02.11.2014 16:13

Mitäs muuten tuo 14v tarkoittaa hehkun kuppeessa, eikai se käyttöjännitettä tarkoita, kun autohan on 24v:confused:

Viimeinenkin hehkutulppa kyrvähti muuten.. Nyt ei sitten ajeta metriäkään ennenkuin uudet löytyy:( Het huomenna kysylemään!

Tämä on muuten vasta toinen ajokki tontilla missä on "aidoilla" hehkuilla diisseli. Kaivurin Isuzusta löytyy kanssa. Traktoreissa ja museopuimureissa on liekkihehkut, eli ns. Thermostart. Lopussa ei mitään.

Bj Andy 02.11.2014 16:21

Nuo on ns.pikahehkut tod.näk hj:stä ,ja tuohon kuuluisi ne 21 tai 23 volttiset hehkut. Kunnossa ollessaan nuo 14 volttiset on semmoset 7 sekuntin kynttilät. Ja hehkuvirta on aika paljon suurempi kuin niillä vakioilla eli riski kärkien kiinni palamiseen on olemassa.

nelosnuhvi 06.11.2014 18:40

1 Liiteet
No niin uudet hehkut on nyt käsillä, paikalliselta Toyotalta ostin kun ei hinta kovin paha mielestäni ollut. 125eur koko sarja ja alkuperäistä Toyota kamaa. 20.5volttiset näyttäisi olevan.

Bj Andy 06.11.2014 18:44

No noillahan hehkuttelee taas kummasti. Toimiiko siinä se suolasirottimen hehkulanka?

BJ-40/76 08.11.2014 00:48

Varmistukseksi tms. siis hehkutusaika on pitkääää
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nelosnuhvi (Viesti 1174879)
No niin uudet hehkut on nyt käsillä, paikalliselta Toyotalta ostin kun ei hinta kovin paha mielestäni ollut. 125eur koko sarja ja alkuperäistä Toyota kamaa. 20.5volttiset näyttäisi olevan.

Tuo on niin hidas hehku, että vaatii aikaa hehkutus; tuo "SUOLA sirotin" alkaa hehkumaan yli 30 vuoden kokemuksella.... (kannattaa tarkistaa...)

Minä aikanaan ohitin tuon suolasiroittimen, ja kesäkelillä, lämpö n. 10c; (vajaa?) 10 sekunttia. nollakelillä 10-15, -10c 20+ ....

Kannattaa asiaan perehtyä:jos kone; ja nimenomaan dsl-järjestelmä, kunnossa, niin liian lyhyellä hehkutuksella käynnistyy huonosti, helppo demota jopa kesäkelillä; startataan ilman hehkutusta.... kun lähtee käyntiin, niin ravistaa/potkii...
Toki tuo minun bj-40 ei hörähdä kovasta pakkasesta sivistyneesti hyräillen käyntiin, mutta aina on lähtenyt (silloin kun oli aktiivikäytössä:o )

nelosnuhvi 08.11.2014 08:34

Mikäs ihme tuo "suolasirotin" on? Huomaatte varmaan että tosi autoammattilainen täällä kyseessä... Mutta aiheeseen, ruuvailin uudet hehkut paikoilleen ja putsailin kaikki liitokset järjestelmästä. Hehkurelekkin alkoi toimimaan napisematta. Ja sitten 20sek hehkutus ja kääntö avaimesta, KERRASTA POTKAISI KÄYNTIIN!!! Jes:p Kiitokset ohjeiden antajille, olitte oikeassa. Myöhemminkin lumimyräkän keskeltä tärähti kerrasta käyntiin joten nyt voin todeta että hyvin bertta pelittää.

Bj Andy 08.11.2014 08:57

Suolasirotin on se valokatkaisijan alla oleva nimensä näköinen juttu joka sisältää hehkujen esivastuksen. Eli kun siellä näkyy punahehkuista lankaa niin silloin on hehkutettu tarpeeksi.

Nii ja se alkaa punoittelemaan jossain 10 - 15 ekan jälkeen ja jos ei niin sitten se on ohitettu.

88 08.11.2014 12:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1172795)
....palaa sen suolasirottimen lanka ja niitäkään ei saa enää uusia kun mie taisin ostaa viimeisen joku vuosi sitten.

Voiko sinne suolasirottimeen viritellä hehkun? Liisäähän se hehkutusvirtaa neljänneksellä. Varaosiksi kun joskus ostin rangen missä oli ollu b moottori niin oli tommonen laitettu eli toimivuudesta ei tietoa.

Bj Andy 08.11.2014 16:53

Se hehkulanka on jotain 1,1 millistä ja ihan vaihettavaksi tehty. Eli jos jostain löytää hyvää hehkua kestävää lankaa niin siitä pari lenkkiä ja taas pelaa...

nelosnuhvi 08.11.2014 18:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1175332)
Suolasirotin on se valokatkaisijan alla oleva nimensä näköinen juttu joka sisältää hehkujen esivastuksen. Eli kun siellä näkyy punahehkuista lankaa niin silloin on hehkutettu tarpeeksi.

Nii ja se alkaa punoittelemaan jossain 10 - 15 ekan jälkeen ja jos ei niin sitten se on ohitettu.

Aivan, tuttu kapistus noista vanhemmissa työkonediisseleistä. Kieltämättä varsin osuva nimitys:). Beejeestä sitä ei kyllä enää löydy, valokatkaisijan alla on iso painonappi ilmeisesti sen tilalla. Sen napin johdonpätkistä päätellen sekin on ollut osana hehkusysteemiä jossain vaiheessa. Nyt toimettomana.

Bj Andy 08.11.2014 19:09

No jos se on poistettu niin hehkutus aika on sitten n.puolet orkkiksesta.


Sivu luotu: 12:47 (GMT +2).