Lainaus:
quote:
Onko joku hinannut dollylla maasturia? Kun minun dollyni valmistaja sanoi että dollylle laitettavan akselin laillinen maksimipaino on 750kg. Muun kuin Suzukin taka-akselikin taitaa olla yli 750kg.
Kuinkas muuten hinaaminen maasturilla? Pitääkö vetäjän olla painavampi kuin dollyn ja vedettävän yhteensä?
|
Periaatteessa dolly rinnastetaan jarruttomaan perävaunuun, eli siis dolly + hinattavan akselimassa ei saa ylittää hinaavan auton jarruttoman perävaunun kokonaismassaa. Vetoautosta riippuen siis max. kokonaismassa 750 kg (dollyn paino + hinattavan auton etuakselimassa tai taka-akselimassa, jos mennään takaperin). Max. hinausnopeus 60 km/h (ei jousitusta). Valot ja heijastimet tarvitaan (jos ja kun auton omat valot eivät näy taakse), ne pitäis olla kärrysääntöjen mukaiset.
Tietysti jos joku humu saa rakennettua jarrullisen dollyn, sen kokonaismassa voi olla 3500 kg. Kestää jo ajaa pienen kuorkin etufillarit kyytiin.
Lainaus:
quote: http://www.peravaunutaloviitala.fi/1-akseliset.html
Tuolla oleville dollyille saa jarruttomalle laittaa 580kg kuormaa ja jarrulliselle sen 750kg.
Tuskin suzukin taka-akseli painaa 750kg. Eihän siellä ole kun tyhjää takana.
Pätkähän painaa 870-950kg ja pitkäkin vain 1040kg. Voi varmaan laittaa vaikka etuperin.
Mitä sitten tuollaisella saa oikeasti perässä vetää suhteessa vetoautoon, onkin jo toinen tarina.
-Julle-
|
Ei tuolla kyllä ole kuin yksi jarruton 600 kg:n kokonaispainoinen dolly!?
|