Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   apua!! -hämärä jarrumysteeri (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=128740)

toyota4x4 18.10.2014 18:08

apua!! -hämärä jarrumysteeri
 
ongelman kuvaus: jarrupoljin kova ei painu (auto ei käynnissä), laittaa käyntiin painuu hiljalleen aivan pohjaan. jarrut palautuu jos auton sammuttaa.

vian etsintä: vika etu piirissä: vaihdettu jarruputki,pääsylinteri, koitettu toista etusatulaa
vasemmalle eteen(kuskinpuoli) ,kuskin puolen jarruletkun tukkiessa aivan satulan päästä poljin ei valu pohjaan, joten vaihettu toinen satula kuskin puolelle ei vaikutusta. joten satulassa ei vikaa? vika kuskin puolella edessä? miten se korjataan???

ilmaa ei ole järjestelmässä:ilmattu koneella

hiluksin jarru järjestelmä :takapiirin kuormaventtiili kierrättää oikealle(apukuskin puolelle) eteen paluun siis paine joka ei mene takapiirille. venttiilin deletointia ei vielä koitettu.

levyt edessä ja takakana 4 mäntää per satula.

A.I 18.10.2014 18:38

Yleensä aina noi hämärät jarrupolkimen painumiset johtuu viallisesta pääsylinteristä / tehostajasta.
Oliko uusi osa uusi vai käytetty? olisitko ostanut samanlaisen paskan?

-MaTTi- 18.10.2014 19:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1169675)
kuskin puolen jarruletkun tukkiessa aivan satulan päästä poljin ei valu pohjaan, joten vaihettu toinen satula kuskin puolelle ei vaikutusta. joten satulassa ei vikaa? vika kuskin puolella edessä? miten se korjataan???

Jompi kumpi ei pidä paikkaansa. Nelimäntäisessä satulassa ei ole edes liukutappeja jotka jumittuis ja koko satula notkuis, josta aiheutuis pehmeä poljin. Eihän palat jumita?

Mutis 18.10.2014 19:38

Voi koittaa tarkastaa onko pyörän laakerit kunnossa etenkin jos on offi auto. Omassa Vitarassa mitä en ollut käytännössä ikinä ajanut yli 40km/h, oli niin paljon väljää etupyörän laakerissa, että renkaan yläreuna liikkui 1-2cm, kun painoi jarrua.

baxxter 18.10.2014 19:56

Oletko kokeillu tukkia muitakin letkuja?
Onko tuo systeemi toiminut noilla osilla?
Onko polkimen puolella säätöjä?

Pääsylinteristä loppuu tilavuus kesken suhteessa jarrusatuloihin?

pee 18.10.2014 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutis (Viesti 1169712)
Voi koittaa tarkastaa onko pyörän laakerit kunnossa etenkin jos on offi auto. Omassa Vitarassa mitä en ollut käytännössä ikinä ajanut yli 40km/h, oli niin paljon väljää etupyörän laakerissa, että renkaan yläreuna liikkui 1-2cm, kun painoi jarrua.


Täähän ei ilmene 4 mäntäsissä ...

baxxter 18.10.2014 20:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1169718)
Täähän ei ilmene 4 mäntäsissä ...

Miksei?

Pajares 18.10.2014 20:24

onks takaiskuventtiiliä alipaineletkussa?Toimiiko...

pee 18.10.2014 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1169727)
Miksei?


Jos levyä puristat molemmilta puolilta niin mihkä se liikkuu, olettaen että männät liikkuu tasaisesti, liukusatulalla ymmärrän asian

baxxter 18.10.2014 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1169729)
Jos levyä puristat molemmilta puolilta niin mihkä se liikkuu, olettaen että männät liikkuu tasaisesti, liukusatulalla ymmärrän asian

Jos/kun lähtötilanteessa rengas (ja jarrulevy) on kallellaan suhteessa satulaan, niin jarrua painaessa jarrulevy (ja rengas) menee suoraan suhteessa satulaan. Eli renkaan yläreuna siirtyy esim 1-2cm. Oli liukutappeja tai ei.

En kyllä ajatellut pyörän heiluttelua jarrun kanssa, vaan väljän pyöränlaakerin aiheuttamia oireita jarruille.

Mutis 18.10.2014 20:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1169729)
Jos levyä puristat molemmilta puolilta niin mihkä se liikkuu, olettaen että männät liikkuu tasaisesti, liukusatulalla ymmärrän asian

Eikös ne jarrut pyri painamaan levyä suoraksi, oli liukuja tai ei? Satula ja sen sylinterit kuitenkin pitäisi olla linjattuna levyn normaaliasentoon. Väljällä laakerilla levy on vinossa ja jarrujen työstä osa kuluu levyn/renkaan 'oikaisemiseen'? Ilman tehostusta vaatii paljon poljin voimaa, että saa saman tempun tehtyä.

Edittiä: baxxterilla olikin nopeampi näppis tämän teorian suhteen.

pee 18.10.2014 21:02

Joo, ihan totta tuo yllä mainittu kyllä on ... Mulla lienee ollut liian ehjiä pyöränlaakereita kun en oo tarkemmin tuota miettiny, vinoshown paloja vaan ;)

isuzubj 18.10.2014 21:15

Tappelin läjän jarrujen kans pitkää ja pääsylkyn tiivisteet oli paskana,mut jos nekin on vaihdettu niin aika jännä on? Omassa pääsylkyssä oli jääny sinne lähtevänpuolen reikään purse ja rikkonu tiivisteen... ongelman kuvaus vaan täsmälleen sama mitä omassa autossa

toyota4x4 19.10.2014 10:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1169688)
Yleensä aina noi hämärät jarrupolkimen painumiset johtuu viallisesta pääsylinteristä / tehostajasta.
Oliko uusi osa uusi vai käytetty? olisitko ostanut samanlaisen paskan?

käytettyjä/muutaman vuoden vanha alkuperäinen uusi osa /toiminut toisessa omassa autossa.

toyota4x4 19.10.2014 10:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1169704)
Jompi kumpi ei pidä paikkaansa. Nelimäntäisessä satulassa ei ole edes liukutappeja jotka jumittuis ja koko satula notkuis, josta aiheutuis pehmeä poljin. Eihän palat jumita?

ei jumita palat eikä männät, satula purettu ja putsattu rasvattu jarrumäntä rasvalla.

toyota4x4 19.10.2014 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1169717)
Oletko kokeillu tukkia muitakin letkuja?
Onko tuo systeemi toiminut noilla osilla?
Onko polkimen puolella säätöjä?

Pääsylinteristä loppuu tilavuus kesken suhteessa jarrusatuloihin?

polkimessa on säätöä säädetty, jos liian lähelle säätää jarrut jää kantamaan päälle.
systeemi on toimiva ollut.

Nostokurki 19.10.2014 11:09

Täähän sattui sopivasti.

Chevyssä jännästi samantapainen "ominaisuus", eli moottori sammuksissa voi polkea jarrua miten tahansa ilman ongelmia.

Moottori käyntiin, jos jarruttaa nopeasti niin jarrut toimii normaalisti. Mutta jos valuttaa hitaasti jarrua vasten, painuu jarrupoljin hitaasti alemmas kunnes on lattiassa asti. Sama ilmiö myös jos jarrua painaa hiljaa paikoillaan ollessa, eli painat vähänkään nopeammin niin jarrut toimii kuten pitääkin eikä poljin painu enempää, kun on ensin ottanut "löysät pois" polkimesta.

Katsuri epäili ilmaa järjestelmässä, mutta eikö se näkyisi jarrutestissä? Jarrut oli tasaiset ympäriinsä. Itse vähän epäilisin pääsylinteriä, että olisi jotain syöpymää miksi päästäisi paineet männän tiivisteen ohi hiljaa painettaessa..?

jv 19.10.2014 12:47

kokeile nyt vielä ilmata silleen et kaikki satulan ilmausruuvit on auki ja et paina ollenkaan poljinta annat vaan vapaasti valua ja täyttelet noin. 1h säiliötä, jos ei vieläkään toimi niin lähtisin uusimaan jarrupääsylinteriä. onhan sen putket varmasti oikein päin?

Samppa79 19.10.2014 13:46

Tarviiko lisäillä nesteitä, vajuuko säiliö? Ei vissiin vuoda ulospäin? Nykyisessä tojotassa oli sellainen että poljin käyttäytyi vähän miten sattuu, jarrut oli kuitenkin aina kelvolliset. Pari vuotta ajoin vikaa esille ja lopulta se löytyi. Säiliöstä hävisi nestettä pikkuhiljaa muttei vuotanut mistään ulos. Pääsylinterissä jokin vika ja vuoti jarrutehostajaan josta (RJ) imeksi ne koneeseen. Vaihtaisin seuraavaksi pääsylinterin, voi aiheuttaa ihmeellisiä vikoja.

BJ-40/76 19.10.2014 13:55

Jos jarrunestettä ei häviä, niin ainut vaihtoehto on pääsylinterin tiivisteet; siis päästää takaisin säiliöön. Ja miksi vajuu vain moottori käynnissä; jos alipaine puuttuu, niin jarru on niin kova/raskas painaa, että ei jaksa painaa tarpeeksi.

Ja nuo jarrupääsylinterit on sikäli ikäviä kapineita, että siellä sylinterissä on reikä, jonka ohi kumi joutuu liukumaan jakaisessa jarrutuksessa, ja jos/kon on ollut irrallaa, niin reijän ympäristö kuivuu, ja silloin kumi saa siipeensä juuri sen verran, että alkaa vuotaa.
jos oikein tarkkaa katsot, niin säiliön pinnan nousun voi havaita, kun poljin painuu lattiiaan.

Nostokurki 19.10.2014 15:20

Ei häviä nestettä, ja tosiaan jarrut toimii hyvin.

Pitääpäs ilmata tuolla omatekoisella alipainehärvelillä jarrut ensin, jos vika jatkuu niin sitten otan kaverin mukaan ja testaan että nouseeko säiliön pinta silloin kun poljin menee pohjaan... Kiitokset vinkeistä :)

pee 19.10.2014 16:44

Miks muuten uusissa ehjissäkin autoissa poljin painuu pohjiin, kun oikein reilusti paikoillaan polkimen päällä seisoo :eek:

Tojo4wd 19.10.2014 18:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1169915)
Miks muuten uusissa ehjissäkin autoissa poljin painuu pohjiin, kun oikein reilusti paikoillaan polkimen päällä seisoo :eek:

Liittyskö jotenkin abs jarruihin että päästää painetta pois kun pyörä sen mielestä lukossa.
Mitään varmaa tiedä mutta tuli vaan mieleen tommonen vaihtoehto.

toyota4x4 20.10.2014 21:08

täänää vaihdettu uuet palat ei vaikutusta
3.jarrupää sylkkä kiinni ei vaikutusta
ilmattu 2 tuntia 1Lkierrätetty nestettä ei vaikutusta

-JoNe- 20.10.2014 21:39

Eihän pääse mikään letku turpoamaan paineesta.(jäis yleensä kyllä patille)
Ite joutunu parista autosta ilmaamaan jarrut et kallistelee ja nostelee autoa eri kulmiin ku ei muuten oo tullu ilmat pois, ei edes sillä ilmauslaitteella.
Suzukissa lotrattiin varmaan 2l nestettä ennen ku kokeiltiin auton kallistelua/nostelua.


Sivu luotu: 20:45 (GMT +2).