Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Prässimahdollisuuksia Kemi/Tornio (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=128557)

Rotpal 13.10.2014 15:26

Prässimahdollisuuksia Kemi/Tornio
 
Pitäs saaha tiukassa oleva pinjoninakseli irti ja ehjä paikalleen mutta missä olis prässi, tk-metalli tulee ekana mieleen mutta muuan jäpikkä meinas että ei niillä ole kunnolista prässiä. Onko kellään tietoa?

ZeiZei 13.10.2014 15:51

Mites siinä ammattikoululla, vai mikä se nykyjään on?

Millainen viritys tuo pinioni on sinulla?
Rangesta sai rälläkällä vanhan laakerin irti ja tampilla ja vasaralla uuden paikoilleen.

Rotpal 13.10.2014 15:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1168279)
Mites siinä ammattikoululla, vai mikä se nykyjään on?

Millainen viritys tuo pinioni on sinulla?
Rangesta sai rälläkällä vanhan laakerin irti ja tampilla ja vasaralla uuden paikoilleen.

Se on kato 160 patrollin etuakselin pinjoni, joskus tehtaalla suunnittelija ollu laiskana niin pitää koko akseli irrottaa jos haluaa prässissä ottaa pinjoni irti.

Sami89 15.10.2014 14:10

Eiks muka lekalla irtoa? Ja uus meni sillä omalla mutterilla paikalleen.. en miä ainakaa prässiä osannu kaivata siinä hommassa..:)

Rotpal 16.10.2014 06:13

Jäärnin metallista löyty prässi mutta ei irronnu, akseli alko antaan periksi. Otimma ison lekan ja akselinki irti ja maata vasten tempasimma olan takaa mutta ei inahtanukkaan. Nyt häätyy vissiin hankkia etuakseli ja tehä siihen kaikki modaukset mitä vanhaan.

BJ-40/76 16.10.2014 22:23

Patrolista ei täsmätietoa....
 
Mutta jos on samalla lailla kuin esim. toyota HJ-61, niin kun ottaa laipan ja stefan irti,, niin tuo etummainen laakeri on näkösällä! ja siihen sitten pistepuikolla kolo noin 1/3 osa pinjonin pinnasta ulospäin, ja hyvälaatuisella poranterällä esim. 3mm, porataan hivenen pinjoniakselia kohti (mieluusti akkuporakoneella, ja nimenomaan momenttiasetuksella, jolla pora jaksaa lastuta, mutta ei katkea, kun ottaa kiinni.. ja sitten kun on läpi/ottaa kiinni, niin noin milliä isommalla poralla reikää niin pitkään että on perillä taikka ottaa kiinni jne. ja kun laakerin sisäkehä on porattu lähes poikki, niin vanhasta kartiorullalaakerista rulla/tms. kartiotappi k.o poraukseen, ja lyödään pikkuisen sisäänpäin, ja pyöritellään pinjonia, jos mahdollista, jotta välykset hakeutuu parempaan paikkaan.
vaikka pinjonin laakeripintaan tulee pikkasen jälkeä, se on vielä käyttökelpoinen.


Sivu luotu: 12:15 (GMT +2).