![]() |
Ajopiirturin käyttö 2014-->
Onko tietoa onko laki muuttunut? Sitkeä keskustelu netissä aiheesta ja eräät tahot aika varmana väittävät että kiekkoa pitää käyttää kevytk-a:ssa, sellaisessakin joka on yksityiskäytössä. Kuulostaa vähän tiukalta.
Kaveri sai juuri sakot kun keikkabussissa ei ollut kiekkoa. |
|
En tuosta löytänyt yksityiskäyttöä koskevaa pykälää.
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112996 |
Kyse on sprinteristä jossa on jatko-ohjaamo ja tavaratila eli kevytkuorkki. Itse olen tuommosella aikani ajellut ja kaveri vielä enemmän eikä ikinä ole kiekkoa kysyttyä. Nyt suoraan sakko. Mitä ihmettä?
|
Lainaus:
|
Kun ei ole piirturia ni miten sitä käyttää?
Jos semmoinen vaadittaisiin niin eiköhän katsastuksessa Semmoinen vaadita? |
Lainaus:
|
Lainaus:
(Tämä toki vaan ammattiliikenteessä) |
Lainaus:
|
nojaa, tullut käytettyä jos muita ajoaja ku tienhoitoa/kunnossapitoa. noisa jhommissa ei jaksa rämpätä sitä jatkuvasti ja menee aika yli joka tapauksessa. naurettavaa, kun jonkin kevyt k-a:n kanssa tekee töitä... joten en ole niin noteerannut ja kai se digikorttikin joutaa uusia.
|
ensimmäinen ajatus oli, että nytkö se alkoi? ammattipätevyystakarajan jälkeiset ratsiat nimittäin. ne, joissa jokainen liikenevä kyläpoliisi pistetään tien varteen tutkimaan kortteja, pätevyyksiä, kalustoja ja asetuksia, joista edes asiaan perehtyneet eivät osaa sanoa varmaksi, mikä on oikea menettely. siitä kyläpoliisista puhumattakaan...
Olisikohan annetun sakon logiikka tässä: - piirturin käytöllä valvotaan ajo- ja lepoaika-asetusta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/ajolepoaika-asetus - alussa kerrotaan että "Asetusta sovelletaan lähtökohtaisesti yleisillä teillä tapahtuvaan a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa (ml. mahdollinen perävaunu tai puoliperävaunu) on yli 3,5 tonnia, tai b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän henkilön kuljettamiseen kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön." ja myöhemmin annetaan poikkeuksia: "Edellä mainitusta pääsäännöstä on säädetty sekä kaikkia jäsenvaltioita koskevia että jäsenvaltiokohtaisia poikkeuksia. Vaikka sanamuodot viittaavat useissa poikkeuksissa vain ajoneuvoihin, tulkinnan lähtökohtana on kuljetus, johon ajoneuvoa kulloinkin käytetään." (lihavointi lisätty) Tässä kohtaa pääsee riitelemään vaikkapa seuraavan poikkeuksen perusteella: "Kaikkia jäsenvaltioita koskevat poikkeukset ... h. ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia" Oliko ajo kaupallista vai ei... siinäpä pulma. Saiko soittokeikasta rahaa? Oliko kuljetus osa keikkaa, vai eri reissu? Maksettiinko kuskille? Maksettiinko kuljetuksesta? Vai sisältyikö kuljetus ja/tai kuskin palkka bändin palkkaan/ soittokamojen mukana oloon/johonkin muuhun. Innokkaampi poliisi kirjoittaa sakon ihan varmuuden vuoksi, ja jättää näyttövelvollisuuden kuljettajalle. Näitä tapauksia nähdään vielä lisää, jahka ratsiat saadaan käyntiin. Nimim. omat työkalut kevyt-ka:lla työmaalle. |
Lainaus:
|
Niin no niin, meinasin etten kirjoita mutta kirjoitan kuitenkin....
Mikä ongelma siinä kiekonkäytössä on vaikka se ei olisi pakollinen? Kait sen voi laitaa sinne koneeseen joka kerta ku alkaa ajamaan vaikka ei olisikaan varma tarvitaako sitä lain puitteissa vai ei ? |
Bändin jäsenet ajaa ja palkka maksetaan soittosuorituksesta, ei ajotunneista. Jotkut autot on semmosia -97 mesejä joissa piirturia ei oo käytetty saati tarkistettu koskaan, pitää varmaan alkaa sitä lappua sinne tunkemaan jos tilanne menee näin tiukille.
|
Lainaus:
keksitty, mutta teoriassa mahdollinen esimerkki: - työntekijä x tekee pitkää päivää turvallisuusalalla, ma-la välillä tunteja on tullut useammalla peräkkäisellä viikolla vähän yli 70 kullakin. tiukkoja tilanteita henkistä ja fyysistä painetta riittää. lauantai-iltapäivänä voi kuitenkin pistää revolverin vyöltä kaappiin ja lähteä vapaalle. taskussa on C-kortti, joten tuttujen bändin ruodariksi voi hyvin lähteä. kiekko piirturiin ja menoksi. siispä roudataan, ajetaan, soitetaan, roudataan, ajetaan, roudataan, nuokutaan anopin synttärit, käväistään kotona torkkumassa ja mennään maanantaina hommiin. musta kumipamppu sekä taskulamppu matkaan, pitkää pesään. ei ongelmia, koska viikonloppuna on levätty lain sääntöjen mukaan. - työntekijä y ajaa kuorma-autoa. syyskuun alussa menee vähän ylitöiksi, kun pitää ajaa myös lauantaina, ja ajamista kertyy muutenkin reilusti; yhteensä lain sallimat 56. seuraavalla viikolla vähän helpottaa, ylitöitä ei tarvitse tehdä ja perjantaina työnantaja armahtaa päästämällä kotiin jo lounaalta. semminkin, kun kahdelta viikolta sallitut 90 ajotuntia on täynnä. lauantaina voi vähän ajan kuluksi käydä soittelemassa. mukava reissu, mutta keikkamatka pelottaa, kun siellä on taas puikoissa se punasilmäinen sikaniska, joka meinaa nukkua rattiin kotimatkalla. voisi sitä itsekin ajaa, mutta menee ajotunnit yli, eikä seuraavalla viikolla voisi mennä töihin... |
Mutta noissta siviili ajoista ei tarvi kiekkoja säästää vaan voi repiä ajonjälkeen.
Eikä pitää mitään muita kiekkoja mukana. Niin mulle ainakin kerrottu noilla piirturi kurrseilla. Tietysti noi uudemmat dikipiirturit ongelmallisia kun jää korttiin pakosti ajot. Joten niistä tulee jatkossa tosi mielenkiintosia. |
Lainaus:
Kaikkea muutakin hauskaa näissä pykälissä on. Oikeassa ammattiliikenteessä kuvio on suht selkeä, vaikka ei ehkä järkevä. Taas esimerkiksi juuri noissa musiikkihommissa on muuttujia aika paljon. Mihin hittoon digikortin tiedot pitäisi muka tallentaa harrastehommissa, joissa ei ole työnantajaa. Ajosuorite on kuitenkin lähinnä pelivälineioden siirto pelipaikalle. Onko sitten 12 tuntia festarikäkkimistä lepoaikaa vai muuta työtä piirturin mukaan? |
Perjantaina oli taas matkalla euroratsia kun sisulla töihin ajelin. Jostain kumman syystä liikkuvat vaan pudistelivat päätään, ja ottivat ratsiaan perässä ajaneen yhdistelmän nälkäkilvillä.
Sisun kokonaismassa on 8800kg, eikä se oo nähnykkään piirturia... Tosin, se on katsastettu 2vk sitten, notta ei ne olis saanukkaan sitä katsastaa euroratsiassa.... |
Oisit huutanut ikkunasta että "onko niisä renkaissa pintaa" ja just tän epäselvyyden takia, ittelle tuli työajoon paku, niin ei tarvii viikon töitten jäläkeen jäädä nukkumaan paperitehtaan parkkikselle.
Ja edellisen topicin jälkeen totesin että ivecossa on piirturi, ja sitä käytetään romuja siirrellessä. Toki kokonaismassa on 11,9tn Mutta on se ihanaa euvostoliitossa, kytätään, paimennetaan, ja holhotaan. Kait kohta tutkitaan että tuliko vaiko eikö tullut, ja jos tuli niin muistikko pyyhkiä. |
Lainaus:
|
Niin jenkki pick-upit sen piirturin taitaa tarvita tai kaikki c kortilla ajettavat
Tuskin mitään henkilö\vetureita koskee |
Oonksmä jo pudonnu kärriltä, vai roikunko yhel kädel ??
Yksityiskäyttönen, oma kevyt kuorkki, omien kamojen kanssa ite ajaen, ei varmaan (kaan) piirturia tarvi ?? Bändin kamoja kuskaten em. systeemi, "vieraalla" kuskilla varmaan jo tarviikin, kun ei omia kamojaan kuski kuskaa, se että bändi laskuttaa keikasta ei kuulu tähän Bändin jäsen ajaa bändin autoa, eikä taaskaan tarvii Kunhan mutuilen ... Ite heittäisin kiekon koneeseen ihan varuiks |
jos kiekkolaite löytyy, niin ei se kiekko niin kallis ole, jotta sitä sinne ei voi laittaa. sitten jos ei ole piirturia, niin tuskin käyttäisin kiekkoakaan, hankalahan siihen on kynällä alkaa piirtää viivaa...
|
se että ei ole piirturia, ni ei poista sen köyttöpakkoa, kuten ei toistepäinkään, jos on piirturi, ni sitä ei välttämättä ole pakko käyttää. tiedän tapauksia, missä autoon/liikennetraktoriin on jäliasennettu piirturi, kun se on siirtyny piirturinnalaiseen ajoon.
mun käsittääkseni yksityinen henkilö ei kiekkoa tarvitse, mutta jos auto on firman yksityisessä ajossa ni kiekko tarvitaan, ku ajetaan yli 50kilsan päähän "asemapaikasta" |
Sivu luotu: 06:41 (GMT +2). |