![]() |
Hdj80 sähköt sekaisin. Apua kaivataan!!
Elikkä kyseessä -95 vuoden hdj80. Ei starttaa, kun avaimesta kääntää niin releet paukuttaa edes takasin. Loppuu järki kesken.... Releet on ehjiä ja kun antaa suoraan akusta startin releelle 12v ni johan lähtee käymään. Virtalukon pohja uusittu mutta silti releelle ei tule startatessa kun reipas 10v... Nyt olis hyvät neuvot tarpeen:)
|
Toinen akku tyhjä ? Siellähän taitaa olla startatessa 12 + 12 volttia
|
Toinen akku näyttää mittarin mukaan reipas 12v ja toinen hiukan vajaa 12v, tyhjempi ollu laturissa mut silti ei startaa...
|
Aika heikot jännitteet toisessa,lataa akut täyteen,puhdista navat ja kengät ainakin aluksi.Onko lyijymallin akunkengät? Onko murtunut?
|
Ei jaksa muistaa enää sen salamaraudan kytkentää, mutta jos ne on levossa rinnan, voip toinen noilla arvoilla olla hyvinkin tyhjä...
Koitapa tosiaan ladata täyteen, mieluummin irtikytkettynä |
Kyllä on ladattu ja tehty viikon mittaan vaikka mitä. Tais olla ainakin -napojen kengät lyijyä ja mielestäni ihan hyvän näköset ja ehjät.
|
Täytyy sitte varmaan taas latailla tai varastaa toinen akku jostai:D
|
Nii, helpoin lienee napata toisesta akust kenkä irti, ja mitata ne jänniitteet erillään
Hoksasikko idean, 12 v järjestelmä, jossa kaks akkua rinnan, mutta startti 24 V jolloin akut kytketään hetkeks sarjaan siinä "salamaraudassa" Laturi 12 V |
Kävin äsken viä hallilla mittaamas akut, otin kengät irti ja molemmissa oli 12.83v ja juu kyl se on tiadossa, ei oo eka ruiseri mulla:D
|
Sitten kaapelit seuraavaks tarkistukseen, hyväthän nuo jännitteet on
|
Kaapelit pitäs olla ok kun pistää virrat päälle ja antaa suoraan akulta releelle 12v ni hyvin lähtee käymään.
|
johonki se matkalle jää, siis heräte piuhassa. mites helposti pääsee laittamaan virtalukon pohjasta irtojohdon sinne releelle, sillon näkis onko vika siinä välissä?
|
Siinäpä se onkin kun hiuka mittailin niin virtalukon liittimestä on kolme johtoa yhteydessä startin releen ohjaus virran +napaan. Jos tiätäisin oikeen johdon niin olsin vetäny jo uuden.
|
Lainaus:
Mutta asiaan: siellä kuskin puolella, jarrupääsylinterin vieressä on rele, jolla ohjataan startin herätevirtaa mm. salamaraudan boksin ohjaamana. Alussa sanoit, että toisessa akussa (lepo?) jännite oli eri kuin toisessa; silloin joko salamarauta on rikki, akunkengissä/kaapeleissa vikaa/huono kosketus, taikka sulake palanut. siis salamarauta pitää lepotilassa akut rinnan, ja startatessa kytkee akut sarjaan. Ja jos starttaat johdoista siten, että salamarauta ei vedä, niin silloin starttaa 12v:lla, (joskus olen joutunut erästä toista merkkiä käynnistämään yhdellä akulla...) mutta silloin on riski, että polttaa sulakkeen. ja kone pyörii laiskasti, toki tuo hdj horähtää helposti käyntiin 12v:llakin, eikä tarvitse edes sahata plussakeleillä. Minä tarkistaisin vielä kerran nuo akun johdot, ja sitten kytkisin salamaraudan ohjaukseen suoraa 12v, MAX 30 sekunttia!!! ja kokeilisin startata suoraa starttimoottorin solennoidin liittimestä startin päävirtakaapeliin... p.s vika lienee konehuoneessa, ei sisällä. |
rele tiedossa ja siihen kun antaa akulta 12v nii hienosti lähtee käymään elikkä se salamarauta on ehjä ja muutkin releet, ohjaus jännitteessä mun järjen mukaan jotain häikkää.
|
Lainaus:
|
Kyllä on automaatti, täytyy tarkistaa toi juttu.
|
1 Liiteet
Tosta...
|
Niin noi FL on johtosulakkeita, kannattaa varmaan tarkistaa ne ja sen jälkeen toi estokatkaisija...sehän on nimenomaan siinä virtalukon ja releen välissä.
|
Muutaman kaljan kun otti nii kyl vika löyty:D maadotukses oli häikkää. Kiitoksia kaikille hyvist neuvoist:)
|
Lainaus:
|
Hyvä että tuli kuntoon.
Lainaus:
|
Sivu luotu: 17:02 (GMT +2). |