Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   SA / Nato koukku / vetolenkki laillisuus Henkilöautossa ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=128072)

Concrete 27.09.2014 21:36

SA / Nato koukku / vetolenkki laillisuus Henkilöautossa ?
 
Mietin tässä täysverisen maastokärrin turaamista ja heti ensimmäisenä tuli mieleen ettei tavallinen vetokuula systeemi varmaan kestä kovin suuria kulmia noin pystysuunnassa, esim jyrkän ojan pohjalle laskeuduttua etc.

Sitten tuli nämä SA-koukku / lenkki veto laitteet mieleen mutta en löytäny hakemallakaan että saako niitä laittaa henkilöautoon + kevytperävaunuun.

Viipo 27.09.2014 21:43

Eihän se oo kun laittaa, mutta ei kannata jäädä ratsiaan.

hutikka 27.09.2014 22:00

http://m.motonet.fi/fi/tuote/451503/...mm--tuplamalli
tommosta ihailin motonetista joskus..

Concrete 27.09.2014 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1164124)
Eihän se oo kun laittaa, mutta ei kannata jäädä ratsiaan.

Tästä päätellen siis ei saa laittaa luvallisesti ?

Viipo 27.09.2014 22:33

Jep, tieliikenteeseen hyväksyttyjä ovat vain 50mm kuulat. Ja sitten raskaan kaluston vetokytkimet. Jos vetolaite olis traktori, niin ei paljon ole määräyksiä.

vmt 27.09.2014 22:36

Saako hinattavaa laitetta hinata muunlaisellakin kuin 50 mm kuulalla tai vetokidalla?

Concrete 27.09.2014 22:36

hemmetti.. eli vaikka laittais tommosen järeemmän kytkimen K-autosta ni silläkään ei saa vetää ?

Concrete 27.09.2014 22:37

https://www.google.fi/search?q=vetok...=sa+vetokoukku


tommosia meinasin..

turakki 28.09.2014 00:31

Soppatykeissä ja kaapelikärryissä ainakin on ollut vaihtopääaisoja. Eikö lenkkivetopään voisi rakennella jotenkin pikalukittavaksi kärryn aisan päälle. Voisi samaa kärryä kiskoa myös muilla autoilla.

HHH 28.09.2014 07:24

Käsittääkseni erillinen kytkentäkatsastus on mahdollinen silloin kun "koukun" korkeus tai käytettävät kytkentälaitteet eivät olekaan tuon EU:n 50mm kuulan direktiivin mukaiset. Eli tuolloin katsastetaan ymmärtääkseni auto ja kärry yhdessä yksittäistapauksena.

Itse meinaan tässä kunhan ehtii käydä konttorilla tuota erillistä kytkentäkatsastusta kokeilemassa tälläisilla e-merkityillä palikoilla:

http://dixon-bate.co.uk/shop/gb/pint...sal-coup-.html

http://liekup.de/de/zugosen/z-0231-6...to-zugose.html

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=162196

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=162195

Concrete 29.09.2014 20:20

Laitahan viestiä tänne miten kävi, jos menee läpi tuollasena niin varmasti koitan samanlaista systeemiä!

-MaTTi- 29.09.2014 21:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Concrete (Viesti 1164145)
hemmetti.. eli vaikka laittais tommosen järeemmän kytkimen K-autosta ni silläkään ei saa vetää ?

Saa vetää kunhan on e-hyväksytyt vetolaitteet autossa/kärryssä ja kytkentäkatsastettu jonkin yhteensopivan kärryn kanssa.

Eli jos henkilö- tai pakettiautossa ei ole SFS-standardin mukainen vetokoukku eli 50 mm kuula 35-42 cm korkeudella (täyteen kuormatussa autossa) niin käyttö on sallittua ainoastaan erilliskytkennässä hyväksytyllä yhdistelmällä.

Sitä traktorin kärryä ei edelleenkään voi vetää, se ei oo rekisterissä eikä sitä voi rekisteröidä, aisapaino menee yli eikä siinä oo e-hyväksyttyä silmukkaa.

HHH:n kytkentä käsittäkseni hyväksyttävissä, mutta ko. kärryn otteella oltava maininta kytkennästä ko. autoon.


Sivu luotu: 17:39 (GMT +2).