Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Defa letkulämmitin 500w (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=127975)

Ex_inkkari 24.09.2014 12:10

Defa letkulämmitin 500w
 
Onko noissa mitään ylikuumenemis-suojaa jos 2h on tolpassa ? eli voiko käyttää ilman vesipumppua ?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163014

turakki 24.09.2014 13:04

Ainakin calixin 1500W mallia voi käyttää Hj:ssa surutta. Tuskin suurta eroa kilpailijaan. Joissakin malleissa saattaa olla termari, omassa ei. Hyvin lähtee vesi kiertämään lämmön vaikutuksesta, kun on asiallisesti asennettu. Hiukka vaan alitehoiselta vaikuttaa puolen kilon lämppäri ameriikan moottorin painoon verrattuna.

Ex_inkkari 24.09.2014 13:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakki (Viesti 1163280)
Ainakin calixin 1500W mallia voi käyttää Hj:ssa surutta. Tuskin suurta eroa kilpailijaan. Joissakin malleissa saattaa olla termari, omassa ei. Hyvin lähtee vesi kiertämään lämmön vaikutuksesta, kun on asiallisesti asennettu. Hiukka vaan alitehoiselta vaikuttaa puolen kilon lämppäri ameriikan moottorin painoon verrattuna.

Juu, voi olla hieman alimitoitettu tuo mutta tuntui se viime talvena auttavan. Miten pitäisi olla oikein asennettu että toimisi halutusti ?

A-P 24.09.2014 13:20

Moottorin jäähdytysnestetilan alimmasta kohdasta liitos lämmittimelle, ja lämmittimeltä vastaavasti ylimpään mahdolliseen, eli kanteen. Lämmittimen sijoitus mahdollisimman alas, ymmärsin.

Ex_inkkari 24.09.2014 13:32

Omassa tuo asennettu kennolta syyläriin menevän letkun välissä, konetilan pohjalla.

turakki 24.09.2014 13:44

Jenkkimalmeista tiedän vain, että ääni on mukava. Mahdollisimman alhaalta vesi lohkosta ulos. Tojossa pystyy lohkon tyhjennyshanan korvaamaan putkilähdöllä. Luulisi jenkeistäkin jotain vastaavaa löytyvän. Ylhäältä pistin sisälämppärin letkuun, kannen viereen t-haaran, siihen tulo. Vesi tuntuisi aika hyvin kiertävän juuri lohkossa.

pee 24.09.2014 13:54

Ja kierto jos mahdollista siten että ei kierrä syylariin turhaan, eli termarin koneen puolelle lämpöä

Jani E 24.09.2014 18:40

aina ollut väittelyä kumpi parempi moottorille lohko/letku vai säteilylämmitin(joka kuulemma lämmittää öljyt paremmin)? jos tohon D4D koneeseen jossa säteilylämppäri laittais vie jonku pienitehosen putkilämppärin rinnalle?

Samsonite 24.09.2014 19:10

Laitoin Valmettiin letku- sekä lohkolämppärin, hyvin sulaa lumi pellinkin päältä.:D
Äiteen autoon (VW Golf IV) laitoin joskus säteilylätkän ö-pohjaan, kylmässä tallissa toimi, mutta aukeemmassa yhtä tyhjän kanssa. Ei voi suositella.

sisua45 24.09.2014 20:21

1 Liiteet
Letkulämmitin mallia tee-se-itse...

Olisi voinut kääriä tuo vuorivillaan, mutta lämpeni kuorma-auto noinkin.

Samsonite 24.09.2014 20:36

Aitassa ois Alden 2 kw:nen, 50w kiertovesipumpulla?:D

Kiinalaisvalmisteisia lämmittimiä kiertovespumpulla löytyy melko huokeella markkinoilta kans. Nopeita ovat lämmittämään.

jokke-76 24.09.2014 20:51

Joissain tapauksissa ei voi letku lämmintä käyttää on liian lähellä lämpötilanturia ja sitten imusarjasta kylmää ni tietokone vikatilaan ja kiertoa kannattaa tarkkailla eittei rupee kiehumaan

Nerd-O 26.09.2014 08:45

Mulla on kanssa tuollainen letkulämmitin defa. Piti ihan piruuttain katsoa Defan sivuilta mitä ne tarjoaisi tuohon omaan peliin niin nehän tarjoaa öljynlämmitintä. Tulee öljypohjan jostain kyljestä sisään. Enemmän tuo letkulämppäri taitaa lämpöä tarjota kuin öljyn lämmitin. En tie jos yhdistäisi tuon letkulämppärin ja öljylämppärin? Letkulämppäri vie sen 500w ja öljylämppäri näköjään 300w. Sit tulee vaan ongelmaksi ettei voi käyttää sisälämppäriä, mikä on ihan persiistä.

Muutamalla tutulla on kanssa ollut noita säteilylämmittäjiä moottorin pohjassa. Kun normi lohkolämppärillä tunnissa kone on jo lämmennyt tuolla niin säteilylämmittäjällä pitää vähintään tuplata se aika. Kovemmilla pakkasilla ei kuulemma toimi enää ollenkaan. Itselle en kyllä tuollaista laittaisi.

Tuomo 26.09.2014 10:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1163678)
Letkulämppäri vie sen 500w ja öljylämppäri näköjään 300w. Sit tulee vaan ongelmaksi ettei voi käyttää sisälämppäriä, mikä on ihan persiistä.

Minkä takia ei voi käyttää sisätilalämmitintä?

Ex_inkkari 26.09.2014 10:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuomo (Viesti 1163696)
Minkä takia ei voi käyttää sisätilalämmitintä?

Paukkuu sulakkeet tolpassa ?

Yölento 26.09.2014 10:55

Haaroittimesta loppuu lähdöt?

Nerd-O 26.09.2014 11:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari (Viesti 1163700)
Paukkuu sulakkeet tolpassa ?

Juurikin tämän takia. Sulakkeet paukkuu. Noihin tolppiin kun on laitettu melko pienet sulakkeet. Olen myös törmännyt sellaiseen hienoon "ryhmäsulakkeeseen". Eli koko rivin tolpat on saman sulakkeen takana. Kaikissa saisi käyttää max.500w lämmitintä. Sitten kun joillain onkin sisätilan lämppäri autossa niin kas kummaa kun sulake paukkuu koko rivistä ja kenellekään ei sen jälkeen auto lämpiä. Tuollainen on muuten pikkusen hanurista. Toimii niin kauan hyvin kun joka kohdassa ei ole autoa tai jokainen käyttää vain lohkolämmitintä.

Samsonite 26.09.2014 11:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 1163714)
Haaroittimesta loppuu lähdöt?

Ei voi laittaa kahta?:D

BJ-40/76 26.09.2014 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1163719)
Juurikin tämän takia. Sulakkeet paukkuu. Noihin tolppiin kun on laitettu melko pienet sulakkeet. Olen myös törmännyt sellaiseen hienoon "ryhmäsulakkeeseen". Eli koko rivin tolpat on saman sulakkeen takana. Kaikissa saisi käyttää max.500w lämmitintä. Sitten kun joillain onkin sisätilan lämppäri autossa niin kas kummaa kun sulake paukkuu koko rivistä ja kenellekään ei sen jälkeen auto lämpiä. Tuollainen on muuten pikkusen hanurista. Toimii niin kauan hyvin kun joka kohdassa ei ole autoa tai jokainen käyttää vain lohkolämmitintä.

Siis AINA tuolla lämpötolpparyhmällä on omat sulakkeet, ja se, minkä kokoiset ne on, riippuu siitä, miten on kaapeloitu (siis onko kaapelin pituus suhteessa paksuuteen mikä) ja paljonko ryhmää syöttävän keskuksen syöttö kestää, ja aivan loppupeleissa, eikä vähäisimpänä, kiinteistön pääsulakkeet. Siis joku kerrostalolähiö, niin pääsulakkeet ovat niin pienet, että sähköä riittää esim. 1000w/asunto... Ja miksi pääsulakkeet on "pienet"? siksi että vuosimaksu kasvaa huomattavasti, jos otetaan pykälää suurempi sulake.

Fiksummissa paikoissa tolpat on "tarkoitettu" myös pienelle sisätilalämmittimelle, esim. 1300w yhteisteholle, ja silloin yleensä 2 tunnin ajastin. Ja nämäkin paikat ON joskus pitkän jonon päässää...
Kaikkein fiksuimmissa on jokaisen asunnon omalta sähkömittarilta lähtevä syöttö, ja siinä esim. 2 tunnin ajastin, ja min.10 amppeerin sulake.
Ja kuten aina, niin rivi/kerrostalossa on aina niitä, jotka haluaa vesimaksun sisältyvän vastikkeeseen, ja niitä, jotka haluaa maksaa vesimaksun henkilöluvun mukaan, sillä eihän nykyään luututa lattioita.....
No, joka tapauksessa, Pitänee viritellä Webasto hodariin...

tekniikkamies 26.09.2014 22:10

Joka paikkaan piuhat ja muuntajat ole mitään aivan järeintä jytkyä - katselin tänään kun maakaapelin asennushommat tapetilla taajamassa, näkyi oleman jotain 4x240 kokoluokkaa. Aina joku on se heikoin lenkki ja mitään savupiipputeollisuusluokan voimaa ei tule tietenkään muualle kuin missä siitä on varaa maksaa.

Olen ihmetellyt kun porukalla on sisätilan lämmittimiä sähköllä, eikö parempi olisi vähän tehokkaampi moottorin lämmitin ja jättäs sisätilan lämmittimen pois...

Samsonite 26.09.2014 22:13

Pikkasen tietysti voi itsekkin vaikuttaa että minkä verran sitä ampeeria tulee rasijasta ja mihin aikaan?

Timo_L 27.09.2014 01:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1163881)
Olen ihmetellyt kun porukalla on sisätilan lämmittimiä sähköllä, eikö parempi olisi vähän tehokkaampi moottorin lämmitin ja jättäs sisätilan lämmittimen pois...

Jos työmatka on jotain 10-15km per suunta, niin ei paljon uskalla käyttää Webastoa/Eberiä. Loppuu äkkiä akusta virta pakkaskeleillä.

Sisätilanlämmitin on hyvä vain lasien sulatukseen, ja lohkolämppäri jeesaa öljyjen osalta. Ainakin omat kokemukset on olleet sen suuntaisia että ei sillä niin paljoa lämmitä että jäähdytysnesteet olisi lähellekkään niin lämpimät kuin ne on polttoainelämmittimellä.


Ehkä se hyvä idea olisi ylläpitolaturi + bensalämmitin näillä lyhyillä työmatkoilla.

Racingrabbit 27.09.2014 07:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1163881)
Olen ihmetellyt kun porukalla on sisätilan lämmittimiä sähköllä, eikö parempi olisi vähän tehokkaampi moottorin lämmitin ja jättäs sisätilan lämmittimen pois...

Kaikkiin autoihin ei vaan pysty laittamaan 1500-2000w moottorinlämmitintä.
Ja jos tarkoitit polttoainekäyttöistä lämmitintä,niin kait se on vähän kustannuskysymys sijoittaako sisätilalämmittimeen muutaman kympin vai webastoon 1500e?

sos 27.09.2014 08:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 1163912)
Kaikkiin autoihin ei vaan pysty laittamaan 1500-2000w moottorinlämmitintä.
Ja jos tarkoitit polttoainekäyttöistä lämmitintä,niin kait se on vähän kustannuskysymys sijoittaako sisätilalämmittimeen muutaman kympin vai webastoon 1500e?

jokaiseen "pakkas proppuun" 500w lämmitin + 1000w letkulämmitin kiertovesipumpulla :)
ei vaan kyllä suikassa oli kätevä, kun on riittävä letkulämppäri kiertopumpulla+ sisätila lämppärillä. auto on mukavan lämmin, lasit puhtaana, ja ennenkaikkea moottori on lämmin, eli se kalliilla sähköllä sisältä lämmitys ei mene hukkaan, ku puhaltaa haaleaa/lämmintä heti startista alkaen.
webasto ylläpitolaturilla olis kyllä hyvä, sillä voi tarvittaessa lämmittää muuallakin, mutta kotona en käyttäis koska auto on katoksessa makkarin seinäntakana

sos 27.09.2014 08:05

ja vähän OT: joskus mietin sitäkin, jos laittais pikaliittimillä kotona seinästä lattialämmityksen glygoolit kiertämään koneessa, olis edukasta lämmittää maalämmöllä ja olis nopeasti lämmin :)


Sivu luotu: 03:20 (GMT +2).