Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   HUOM… hinattavat laitteet leimall… (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=127351)

sos 05.09.2014 05:52

HUOM… hinattavat laitteet leimall…
 
tuli tossa suikan ajoneuvoveron mukana tiedote, että vuoden loppuun mennessä kaikki soppatykistä rantatraileriin ja kaikki muutkin hinattavat laitteet pitäisi rekisteröidä ja tulevaisuudessa niitä kaikkia "kohdellaan" samoin perustein, ku peräkärryjä. ja rekisteröinti kannattaa hoitaa tämän vuoden puolella, ni rekisteröinti ja omistusoikeuden selvitys hoituu kevennetysti.

sos 05.09.2014 05:56

eli olisko nyt mahdollisuus tehdä itse jarruton peräkärri mieleisekseen niillä akseleilla millä haluaa ja semmoisella aisalla, ku itse sopivakseen katsoo, tietty jollain tapaa omasta ja katsurin mielestä tukeva ja lähes turvallinen?

-MaTTi- 05.09.2014 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1158121)
eli olisko nyt mahdollisuus tehdä itse jarruton peräkärri mieleisekseen niillä akseleilla millä haluaa ja semmoisella aisalla, ku itse sopivakseen katsoo

No ei. Uudet hinattavat laitteet on pitäny rekisteröidä 1.1.2011 alkaen ja 29.4.2009 uudemmat pitää täyttää kaikki peräkärrysäännökset (aisa, jarrut jne.).

Mut eihän se hankala oo ite kärryä tehä ihan rehtistikin, jarruttomaan et tarvii kaupasta ostaa ku valot ja vetopään, kun aisan tekee niin ettei sen katsota olevan aisa vaan runkorakennetta.

OPA 05.09.2014 18:36

osaisiko matti sanoa paljonko tuollainen sauna joka tehty 2005 tulee maksamaan rekisteröitäessä? kajaanissa kuulosti olevan sellainen savotta että jätin homman kesken.

sos 05.09.2014 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1158239)
No ei. Uudet hinattavat laitteet on pitäny rekisteröidä 1.1.2011 alkaen ja 29.4.2009 uudemmat pitää täyttää kaikki peräkärrysäännökset (aisa, jarrut jne.).

Mut eihän se hankala oo ite kärryä tehä ihan rehtistikin, jarruttomaan et tarvii kaupasta ostaa ku valot ja vetopään, kun aisan tekee niin ettei sen katsota olevan aisa vaan runkorakennetta.

hetken jo ajattelin, että olis jääny joku porsaanmentävä reikä :)
mites akseli tommoseen jarruttomaan?

-MaTTi- 05.09.2014 22:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OPA (Viesti 1158265)
osaisiko matti sanoa paljonko tuollainen sauna joka tehty 2005 tulee maksamaan rekisteröitäessä? kajaanissa kuulosti olevan sellainen savotta että jätin homman kesken.

Meillä olis 120€ + kilvet/rekisteröinti n. 20€.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1158293)
mites akseli tommoseen jarruttomaan?

Sama se mikä se on, tekijä vastaa että kantaa sen mitä lupaa.

sos 05.09.2014 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1158326)
Meillä olis 120€ + kilvet/rekisteröinti n. 20€.

Sama se mikä se on, tekijä vastaa että kantaa sen mitä lupaa.

ok eli jarruttoman teko siis suht helppoa

Jeeper 06.09.2014 08:15

Hinattavaksi laitteeksi ei taida saada tälläistä, Kun on periaatteessa vaan jarruton kärry? Vetolaitehan kun ei täytä mitään säädöksiä tämänikäisissä......

http://olive-drab.com/images/id_g518_trailer_700_01.jpg

Kala92 06.09.2014 11:30

Eikö tossa aisa ole periaatteessa rungon jatke, eli sitä ei tarviisi vaihtaa ja vetopäänhän voi vaihtaa hyväksytyksi ainakin katsastuksen ajaksi. Luulis että tuon jos haluaa pitää kuorkilla hinattavana, riittää normi maatalouskärryn vetosilmukka, missä stanssit tonneista mitä kestää vetää. Eiköhän 30t vetosilmukka menis tommosessa 750kg kärryssä ihan hyvin :D

Daniel 09.09.2014 21:19

Muuttuuko hinattavan laitteen suurin sallittu nopeus katsastuksen myötä 60 -> 80 km/h?

Reetu 10.09.2014 00:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Daniel (Viesti 1159479)
Muuttuuko hinattavan laitteen suurin sallittu nopeus katsastuksen myötä 60 -> 80 km/h?

Miks se niin tekis? Eit kait tuos muu muutu, kuin kilvetys.

Daniel 10.09.2014 10:28

[QUOTE=Reetu;1159517]Miks se niin tekis? Eit kait tuos muu muutu, kuin kilvetys.[/

Jaa-a, en tiedä siksi kysyn. Jos laitteen kaikki komponentit soveltuvat suuremmalle nopeudelle ja kerran rekisteröintikatsastuskin tehdään...

Mutta kai Se näin menee, että vehkeet pysyvät hinattavina laitteina joiden maksimi nopeus on se60km\h.

Itsellä tuollainen henkilönostin jossa jarrullinen akseli ja vetopää tehdastekoiset. Olisihan tuo mukavampi kuljetella maantiellä normaali nopeudella.

OPA 10.09.2014 10:43

Kyllä hinattavia laitteita sai vetää 80km/h jos oli jousitettu alusta. (saattoi olla muutakin vaatimuksia)

-MaTTi- 10.09.2014 23:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Daniel (Viesti 1159584)

Mutta kai Se näin menee, että vehkeet pysyvät hinattavina laitteina joiden maksimi nopeus on se60km\h.

Itsellä tuollainen henkilönostin jossa jarrullinen akseli ja vetopää tehdastekoiset. Olisihan tuo mukavampi kuljetella maantiellä normaali nopeudella.

Mistä sä oot ton 60 km/h keksiny? 80:iä saa vetää jos on jouset ja jarrut (jos yli 750 kg), saanu ennenkin ja myös jatkossa.
Lainaus:

3. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:

a) auton (M- ja N-luokat), moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) sekä kolmi- ja nelipyörän (L5e- ja L7e-luokka) 80 km/h; auton, johon on kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h, ja auton, moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h;

Viipo 11.09.2014 04:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 1158385)
Hinattavaksi laitteeksi ei taida saada tälläistä, Kun on periaatteessa vaan jarruton kärry? Vetolaitehan kun ei täytä mitään säädöksiä tämänikäisissä......

Niin tuota... Tarvitseekos sen täyttää muuta kuin oman aikakautensa vaatimukset, kun on samanikäisen vehkeen perässä?

Tietysti konttorilla voi päänvaivaa tuottaa jos siellä vaaditaan tämän päivän säännösten täyttymistä ensirekisteröitäessä.

Jeeper 11.09.2014 13:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1159818)
Niin tuota... Tarvitseekos sen täyttää muuta kuin oman aikakautensa vaatimukset, kun on samanikäisen vehkeen perässä?

Tietysti konttorilla voi päänvaivaa tuottaa jos siellä vaaditaan tämän päivän säännösten täyttymistä ensirekisteröitäessä.

Tuota täytyy kysyä, Jos vaikka kärryn saisi museokilpiin...... Sitten varmaan saa olla alkuperäinen vetolaitekin.......

-MaTTi- 11.09.2014 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 1158385)
Hinattavaksi laitteeksi ei taida saada tälläistä, Kun on periaatteessa vaan jarruton kärry? Vetolaitehan kun ei täytä mitään säädöksiä tämänikäisissä......

http://olive-drab.com/images/id_g518_trailer_700_01.jpg

Hinattavalla laitteella ei saa kuljettaa kuormaa eikä siinä saa olla kuormatilaa. Mut toihan on tavan peräkärry, selvitys aiemmasta rekisteröinnistä tai (käyttöönotosta jos rekisteröimättömänä käytetty), 50 mm kuulakytkin kiinni ja leimalle.

Bj Andy 11.09.2014 20:51

Pitänee sitten varmaan alkaa miettimään tuota meitsin jäähöylänkin kilvittämistä. Kohtuu turhauttavaa mutta ei sitä oikein muutenkaan saa kulkemaan tai menee se kärrissä mutta tulee hieman laitojen yli eikä sekään passaa. Tai sitten pitäisi leventää lavaa ja leimata se.

Ja kolmas tai on että tekee Berttaan nostolaitteet ja simsalabim se ei olekkaan enää hinattava...

apupoika 11.09.2014 20:55

1 Liiteet
[QUOTE=-MaTTi-;1160015]Hinattavalla laitteella ei saa kuljettaa kuormaa eikä siinä saa olla kuormatilaa...

Mites tuo satamatraileri nyt sitten on,,?
Jousittamaton ja jarruton 7metrinen tehdasvalmisteinen 4v vanha kärry kyseessä.

henkilöautollahan sitä ei saa vetää kuin tyhjänä,
Tähän asti kärryä siirretty keväällä/syksyllä tyhjänä siirtoluvalla..
Ja vene päällä vain veneiden talvisäilytys alueella.

Konttorilla käväisin eilen kysymässä että onko tämä kärry nyt hinattava laite...

Paikallinen päällikkö sanoi että jos kärryä liikutellaan tieliikenteessä on kyseessä hinattava laite... eli pitäisi rekisteröintikatsastus suorittaa,

Okei eli kärryyn pitää nyt asentaa lokasuojat sekä tarvittavat valot+heijastimet.
Runkoon on stanssattu valmistus nro,
sellaista varsinaista tyyppikilpeä ei ole,, vain vastaavat tiedot tarralapulla kärryn aisassa ( ihan tehdastarra ei oma).

mitäs vielä..???

ja olikos jossain sellainen kuvallinen ohje perävaunujen valojen paikoista/mitoista,
Olen sellaisen jossain nähnyt mut nyt en kyllä löydä mistää.

Jeeper 12.09.2014 06:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1160015)
Hinattavalla laitteella ei saa kuljettaa kuormaa eikä siinä saa olla kuormatilaa. Mut toihan on tavan peräkärry, selvitys aiemmasta rekisteröinnistä tai (käyttöönotosta jos rekisteröimättömänä käytetty), 50 mm kuulakytkin kiinni ja leimalle.

Entä jos haluaa säilyttää alkuperäisen vetosysteemin?

Viipo 12.09.2014 07:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 1160088)
Entä jos haluaa säilyttää alkuperäisen vetosysteemin?

Kai se ainakin poikkeusluvalla onnistuu, mut luulisi onnistuvan muutenkin? Pitäsi varmaan ottaa selvää, millaset perävaunun vetolaitteen vaatimukset oli 40-luvulla.
Voipi muuten museotarkastajassa herättää hilpeyttä, kun aisan päässä nököttää uusi ja kiiltävä kuulakytkin.

Bj Andy 12.09.2014 12:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 1160088)
Entä jos haluaa säilyttää alkuperäisen vetosysteemin?


Minkä vehkeen perään tuo tulee? Sen kun ajaa koko pötkön konttorille niin pitäisi onnistua ehdolla että ei sovellu rostiinkytkentään tms.ja saa käyttää vaan tiettyjen vehkeiden perässä. Tuskin tuohon tulee ledivalojakaan?

-MaTTi- 12.09.2014 22:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1160029)
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1160015)
Hinattavalla laitteella ei saa kuljettaa kuormaa eikä siinä saa olla kuormatilaa.

Mites tuo satamatraileri nyt sitten on,,?
Jousittamaton ja jarruton 7metrinen tehdasvalmisteinen 4v vanha kärry kyseessä.

henkilöautollahan sitä ei saa vetää kuin tyhjänä,
Tähän asti kärryä siirretty keväällä/syksyllä tyhjänä siirtoluvalla..
Ja vene päällä vain veneiden talvisäilytys alueella.

Konttorilla käväisin eilen kysymässä että onko tämä kärry nyt hinattava laite...

Paikallinen päällikkö sanoi että jos kärryä liikutellaan tieliikenteessä on kyseessä hinattava laite... eli pitäisi rekisteröintikatsastus suorittaa,

Ei ole varmasti hinattava laite vaan ihan normaali veneenkuljetuskärry. Plaraa toi loppupuolelle niin siellä selkeesti kerrottu: http://www.trafi.fi/filebank/a/13221...hyvaksynta.pdf
Rekisteröitävä tietysti jos autolla meinaat tiellä vetää ja jarrut oltava jos yli 750 kg.

Traktorilla vedettävänä jos pidät niin ei tarvi kilvittää.

Jani E 13.09.2014 16:58

Mites noi oma valmiste dollyt nykyään? Olisko helppo saada paperit kuntoon? Ikää ainaki 10vuotta, ja sen näkee päältäki jo :D

JiiPee 13.09.2014 17:09

Ja rattorilla vedettävä kärri ei tarvitse tieliikenteessä jarrujakaan, jos rattorissa riittää massa.


Sivu luotu: 19:36 (GMT +2).