![]() |
Jakajapumpussa siirtopumppu jumissa?
Siis Nissanin LD-28 kone, siis se n. 1983v. cedticin/laurelin "umpirautainen" 2,8 dsl kuutonen: n. vajaa 10v seisontaa irrallaan, toki dsl linjat välttävästi tulpattu, ja ajettu viimmeisellä käytöllä n.20% 2t öljyä dsl seassa pumppuun/suihkuihin.
ja seisonnasta suurin osa ulkona, toki katon alla. Nyt istutin tuon koneen veneeseen, ja lähti käyntiin ilmauksen jälkeen vajaa 5 sekunnin sahaamisella, mutta kävi huonosti, ja sammui. Suodattimen päältä "tatista" pumppausta, että alkoi kovenemaan, ja lähti taas 2 sekunnin startilla käyntiin, ja kävi taas hetken huonosti ja sammui. Sitten aloin pumppaamaan "tatista", ja kone pysyi käynnissä! Ja sitten vapaalla "kahva kaakkoon" siis kaasu pohjaan, ja käsipumpulla "tatilla" hirveää pumppaamista, mutta otti korvakuulolta vain 3-4000 kierrosta ja kitkusi sairaasti. Käytin konetta vedessä, trailerin päällä, noin puoli tuntia, siis semmoisilla kierroksilla että Tatista kerkesi pumpata niin, että ei kitkunnut; alkoi "kestää" kierroksia enemmän, ja sitten "parkasi", siis tuo LD-28 kiertää aika uskomattomasti, tyhjänä 5000 rpm on hyvä alku? Nyt ottaa kierroksia tyhjänä puhtaasti (varmaan 6000+) mutta vetopäällä meinaa töksähdellä. Siis epäilen että siirtopumpun lamellit on jumissa (edelleen), ja ainakaan "pienellä" ylikierrättämisellä ei käy puhtaasti kaasu pohjassa n. 3000 kierroksella. (tuo "pieni" ylikierrättäminen; minuutti kaasu pohjassa vaihde vapaalla, yritin ajaa vian ulos:( helpompi olisi alkaan vaihtamaan (taas) rikkinäistä konetta) Toisessakin nissan LD-28 on "sama" ongelma, paluuputken viraus on pieni/olematon, siis siinäkin siirtopumppu "loppu/jumissa", voiko tuota lamellipumppua "herätellä" millään, siis paikallaan ollessa? |
Laita sähkönen nakupumppu? Itellä ainakin toiminu jakajapumpuis
|
Paluuputken lähdössä (pumpussa) on kuristin. Katoppas onko vielä paikoillaan, koska se kun karkaa, niin ei ole paineitakaan kotelossa.
Sitten siinä imuputken vieressä on paineensäätö venttiili. Sen jousi jos katkeaa, niin taas sama homma... Vaatii vain "näpertämistä", kun on avattava lenkkiavaimella ja ahtaasta paikasta.:mad::mad: |
Lainaus:
Tuosta LD-28:n pumpusta ei säätötietoa, mutta arvaus: 2,5 kg/cm2 on aika normaali täysteholla paine pumpun sisällä? Ja tuo minun vene suostu käymään verryttelyn jälkeen "vain" isoilla kierroksilla, siis soppaa riitti kaikille kuudelle pytylle sisäisten häviöiden voittamiseen; siis dsl:in kulutus reilusti vajaa 1/10 osa maksimista, ja tuolloinkin pumpun sisäinen paine voi olla käytännössä negatiivinen.... Ja jos voimaa, ja nimenomaan oikealla ennakolla, meinataan ottaa: pumpun sisäinenpaine on reilusti plussan puolella. ja jos ylipainetta puuttuu, niin ennakko jää jälkeen. Ja tuossakin? pumpussa on max.paine venttiili, joka päästää ylipaineet paluuputkeen.... Sopiiko nuo halpis bensan "suihkupumput" diselille? tuottoa esim. 100 litraa/tunti, ja 4 kilon paineella.... siis esim. tuo LD-28 horo pumppu "ampuu ennakon tappiin-" jo pahimmillaan tyhjäkäynnillä? Mielenkiintoinen yhtälö..... mekaanisen virittelyyn....;) |
Lainaus:
Ja tuo paineensäätöventtiili; jos on jousi poikki, niin eikö paluuputkesta pitäs tulla dieseliä "ruiskuna"? |
Lainaus:
Edit: Tämmönen . Vaikka on halpa niin ei ole toiminnassa ongelmia ollut. Monet haukkuu noita kun ei ymmärrä että tuon tarvii saada pumpata eli aineen pitää päästä virtaamaan esin syöttöpumpun/paineensäätimen läpi.. |
Lainaus:
Kuristimia on kahta versiota, banjon sisällä "sorvattu" holkki, joka tippuu pumppuun TAI banjopulttiin porattu reikä, joka on sitten kiristetty poikki.... Lainaus:
|
Sivu luotu: 22:20 (GMT +2). |