Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Viskotuulettimen korvaaminen sähköisellä (Pajero MK I) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=126879)

Venttiseiska 22.08.2014 11:24

Viskotuulettimen korvaaminen sähköisellä (Pajero MK I)
 
Jotain tarvii alkaa kehittämään paremman jäähdytystehon eteen, vaunua vetäessä lämmöt lähtee reippaaseen nousuun kun nopeus kohoaa yli 60km/h!

Lämpömittari on mallia "Biltema" ja ylävesiletkussa on anturi.

Alustavassa suunnitelmassa on tarkoitus asentaa joko 1 tällainen tai pari noita 10":sia...

Viime kesänä puhdistin järjestelmän (muistaakseni) CRC:n aineella...

Nuhapumppu 22.08.2014 13:08

Bilteman anturint on tullut todettua sellaisiksi että mittarivirhe kasvaa aika progressiivisesti,eli siihen ei kannata täysin luottaa. Itsellä oli 2x10" sähköflektit ja ei ollut lämpöongelmia. Mutta jäykäksi jumitettu visko toimi kaikkein parhaiten,talveksi nakkasi sitten vakion kiinni.

Timo_L 22.08.2014 13:50

Siis täh.. eihän visko tai sähköflektit liiemmin enää merkkaa jossain maantienopeuksissa, kun ajoviima jäähdyttää? Jos yli 60km/h nopeudessa alkaa jäähdytys temppuilla niin ei siitä mielestäni voi pelkkää tuuletinta syyttää.. ei minulla ainakaan ollut tuon 5.9 litraisen bensakrematorion kanssa pienintäkään ongelmaa ~50km/h nopeudesta ylöspäin edes kesähelteellä vuosi sitten, kun sähköflekti pimeni. Ilmastointikin pelasi ihan hyvin tuosta 40-50km/h nopeudesta ylöspäin. Kärryäkin tuli vedettyä satunnaisesti, painavin oli lähemmäs pari tonnia. Hitaassa nopeudessa ei toki kestänyt sitten ajaa juuri tippaakaan..


Jotenkin tuntuu, että tässä tapauksessa Pajerossa on jäähdytyksessä nyt jotain muuta vikaa kuin vain huono tuuletin, jos tuollaisissa nopeuksissa koneessa alkaa lämmöt nousta. Vesipumppu huonona, syylari vähän tukossa, syylarin rivat huonossa kunnossa/ välit täynnä möhnää, yms..?


Jumiin kiinnitetty visko vie konetehoja ihan turhaan, uusiakin viskoja yleensä saa. Viskoja usein on sekä normaaliin että raskaaseen käyttöön, ja se raskaan versio tarjoaa tiukemman viskon kautta parempaa jäähdytystä hitaissa nopeuksissa.

Venttiseiska 22.08.2014 14:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1154458)
Siis täh.. eihän visko tai sähköflektit liiemmin enää merkkaa jossain maantienopeuksissa, kun ajoviima jäähdyttää? Jos yli 60km/h nopeudessa alkaa jäähdytys temppuilla niin ei siitä mielestäni voi pelkkää tuuletinta syyttää.. ei minulla ainakaan ollut tuon 5.9 litraisen bensakrematorion kanssa pienintäkään ongelmaa ~50km/h nopeudesta ylöspäin edes kesähelteellä vuosi sitten, kun sähköflekti pimeni. Ilmastointikin pelasi ihan hyvin tuosta 40-50km/h nopeudesta ylöspäin. Kärryäkin tuli vedettyä satunnaisesti, painavin oli lähemmäs pari tonnia. Hitaassa nopeudessa ei toki kestänyt sitten ajaa juuri tippaakaan..


Jotenkin tuntuu, että tässä tapauksessa Pajerossa on jäähdytyksessä nyt jotain muuta vikaa kuin vain huono tuuletin, jos tuollaisissa nopeuksissa koneessa alkaa lämmöt nousta. Vesipumppu huonona, syylari vähän tukossa, syylarin rivat huonossa kunnossa/ välit täynnä möhnää, yms..?


Jumiin kiinnitetty visko vie konetehoja ihan turhaan, uusiakin viskoja yleensä saa. Viskoja usein on sekä normaaliin että raskaaseen käyttöön, ja se raskaan versio tarjoaa tiukemman viskon kautta parempaa jäähdytystä hitaissa nopeuksissa.

Tarkotuksena olis samalla vaihtaa vesipumppu, siinä nesteiden kans pelatessa sais "samaan kauppaan" alavesiletkuun anturin...

Jossain nettikaupassa näin taannoin Naperon uuden viskon, vielä kun muistaisi missä... Edit: Tuoltahan se löytyis...

Nuhapumppu 22.08.2014 15:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1154458)


Jotenkin tuntuu, että tässä tapauksessa Pajerossa on jäähdytyksessä nyt jotain muuta vikaa kuin vain huono tuuletin, jos tuollaisissa nopeuksissa koneessa alkaa lämmöt nousta. Vesipumppu huonona, syylari vähän tukossa, syylarin rivat huonossa kunnossa/ välit täynnä möhnää, yms..?


Jumiin kiinnitetty visko vie konetehoja ihan turhaan, uusiakin viskoja yleensä saa. Viskoja usein on sekä normaaliin että raskaaseen käyttöön, ja se raskaan versio tarjoaa tiukemman viskon kautta parempaa jäähdytystä hitaissa nopeuksissa.

Samaa mieltä kyllä tässä,mutta kerroinkin vain omista kokemuksista että riittää. Mutta ihan ekaksi kannattaa tsekata tosiaan tuo syyläri kuten timo sanoikin,termari on yks kun se on alavesiletkussa niin vaikuttaa todella paljon lämpöihin. Mutta tuo jumiin kiinnitetyn viskon aiheuttaman tehon puutteen jos huomaa niin saa kyllä olla saatanan laiska auto alla,pajerossa itsellä ainakaan huomannut yhtään mitään eroa.

Timo_L 22.08.2014 16:44

Juu, ei sitä välttämättä puutumisena huomaa, mutta eihän tehoa ole koskaan liikaa ;)

..sitäpaitsi joku vielä luulee, että nurkan takaa on kurvaamassa kantti-Volvo eikä napero :D

Jappi 22.08.2014 16:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Venttiseiska (Viesti 1154427)
Jotain tarvii alkaa kehittämään paremman jäähdytystehon eteen, vaunua vetäessä lämmöt lähtee reippaaseen nousuun kun nopeus kohoaa yli 60km/h!

Onko ruuvailtu kone? Tuota meinaan tekee syöttöruuvilla viritetty kammiodiesel tosi helposti...

Venttiseiska 22.08.2014 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1154485)
Onko ruuvailtu kone? Tuota meinaan tekee syöttöruuvilla viritetty kammiodiesel tosi helposti...

Onhan se... :D

Viime vuonnakin se nosti vaunun kans lämpöjä, vaikka oli pumpussa sinetti paikoillaan ja ahtojen rajoitusholkki paikoillaan yms, eli oli sama "vika# vakiona... :eek:

Jappi 22.08.2014 17:15

Perimmiltään tuon ruuvatun koneen lämpeneminen johtuu (lisääntyneen) ruiskutuksen myöhästymisestä, ja jos vakiolaite lämpenee niin ajoitus olisi hyvä tarkistaa. Niin, ja välijäähdytin kannattaisi askarrella...

Venttiseiska 22.08.2014 17:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1154495)
Perimmiltään tuon ruuvatun koneen lämpeneminen johtuu (lisääntyneen) ruiskutuksen myöhästymisestä, ja jos vakiolaite lämpenee niin ajoitus olisi hyvä tarkistaa. Niin, ja välijäähdytin kannattaisi askarrella...

Saattaahan ton vesipumppukin vedellä viimeisiään?

On se alkuperäinen "kuuleri" koneen päällä...

sisua45 22.08.2014 21:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Venttiseiska (Viesti 1154506)
Saattaahan ton vesipumppukin vedellä viimeisiään?

Pajeron pumpussa on varmaan vielä perinteinen valurautainen vesipyörä. Sillä varustettu pumppu ei oikein voi menettää tehoaan. Pumppu saattaa jumittaa, vinkua, klonksua väljää, vuotaa vettä, mutta kyllä se vesi yleensä kiertää.

Muoviset vesipyörät ovat sitten asia erikseen. Niissä saattaa puuttua palasia, enemmän tai vähemmän.

Tomppaa_ 22.08.2014 21:26

Olisko vaan syyläri tukkeessa? Ei mulla ainakaan tappiinsa ruuvattu ykköskoppanen nostanut lämpöjä missään vaiheessa. 3000kg koukussa ja takakontti täys tavaraa ja hyvin meni. Löpöä tosin paloi aikas reippaasti..

KarvaTurpa 24.08.2014 08:42

Voi olla syyläri tukossa. Itse ottaisin syylärin irti, kääntäisin sen ylösalaisin ja huuhtelua reippaalla vedellä. veikkaan, että alaosa on täynnä ruosteista mujua ja neste kiertää juuri ja juuri läpi.

Flugfiske 24.08.2014 10:01

Tahi sitte järjestelmä ei vaan pidä paineita. Aikoinaan naperon jäähy paarani huomattavasti, kun laitto uuden ehjän jäähdyttimen ja tiiviin korkin. Tosin, eka Hellan tekemä jäähy, joka liikkeestä tuli, falskas yläreunan juotoksista jo uutena... Mut sen jälkeen pysty vaunua vetämään toistasataa ja oli ruuvattu syöttöä ja ahtoa...

Venttiseiska 24.08.2014 10:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Flugfiske (Viesti 1154850)
Tahi sitte järjestelmä ei vaan pidä paineita. Aikoinaan naperon jäähy paarani huomattavasti, kun laitto uuden ehjän jäähdyttimen ja tiiviin korkin. Tosin, eka Hellan tekemä jäähy, joka liikkeestä tuli, falskas yläreunan juotoksista jo uutena... Mut sen jälkeen pysty vaunua vetämään toistasataa ja oli ruuvattu syöttöä ja ahtoa...

Paineet pysyy sisällä...

Repro 24.08.2014 10:58

Seuraavat vaihtoehdot tuli mieleen:
-hukkaportti ei toimi oikein tai ollenkaan
-syöttöpumpun ajoitus liian myöhäisellä
-syyläri tukkeessa, sisältä ja/tai ulkoa
-vesipumppu lopussa
-pakoputki tukkeessa

toyota4x4 24.08.2014 12:47

kyllä syylärin irroitus ja sisäpesu vois auttaa. jollain kodin putkimies tökötillä joskus irrallista syyläriä putsaillu, se kuitenki syövyttää alumiinia joten kiertoon ei kaiketi kannata laittaa


Sivu luotu: 23:14 (GMT +2).